Ihan tuon näköistä en ole nähnyt, mutta melkein kyllä.
Jos se on uimurityyppinen niin tuo ohut puikko, joka kurkistaa messinkiputkesta olisi liikkuva. Sen pitäisi kulkea aika herkästi ylös bensan kelluttamana ja alas mennessään, bensapinnan laskiessa tarpeeksi, se kytkee pohjassa olevat johtimet yhteen. Asian voi tarkistaa liikuttamalla sitä käsin ja ohmipuntarilla mittamalla. Vika voisi olla: jumittunut uimuri, vuotava kellumaton uimuri, likaantunut kytkinpinta.
Jos se on NTC tyyppinen sen vastus riippuu lämpötilasta, jonka voi todeta vastusmittarilla muuttamalla lämpötilaa. Luullakseni sitä ei voi laittaa veteen, joka johtaa sähköä. Aivan oikean toiminnan testaaminen vaatii sopivan virtaläteen, oikean kokoisen sarjavastuksen, -lampun tai mA-mittarin, sekä bensiinitankin. Siis asentamalla kaikki niin kuin ne kuuluu olla. En suosittele tilapäistä bensiiniastiaa tähän tarkoitukseen. Palovaara! Toiminta menee niin, että lampun/milliamppeerimittarin kautta tuleva virta lämmittää vastusketjua ja bensiini jäähdyttää sitä enemmän ja sitä useampaa ketjun vastusta, mitä korkeammalla pinta on. Pinnankorkeuden muuttuessa muuttuu upoksissa olevien vastuksien lukumäärä ja kokonaisvastus ja lampun kirkkaus tai milliamppeerimittarin näyttämä. Mittarin asteikolle vaan on kalibroitu litramäärä. On muuten aika tarkka bensamittari. Sellainen on aika kestävä kun ei ole liikkuvia osia (paitsi se osoittava mittari, jonka laakeri ei kestä moottoripyorän tärinässä ja on siksi korvattu hehkulampulla). Vika voisi olla: loppuunpalanut merkkilamppu (jos on merkkilampputoiminen), irronnut johdin, hapettunut liitin, kolhittu vastuksen suojus, omatoimiasentajan virheellinen kytkentä.