Kiitoksia tyhjentävistä vastauksista. Tulkitsen niin, että vesi on se haittapuoli etanolitapauksessa. Siihen siis varaudun.
Tässä ei sitten päde setien muinoin antama ohje: Viina on aina käytettävä pois, että ei pääse lasittumaan. Olisihan se noloa, jos tankissa olisi pelkkä iso lasittunut klimppi keväällä. Mutta E85 taitaisi vaatia pitemmän ajan pilaantuakseen...
Ajoin koneen ja putket niin kuumaksi kuin näillä ilmoilla saa ja vein lämpimään talliin. Luulen, että savupiiput ainakin jäivät kuiviksi. Ruikin öljyä pyttyihin mäntien päälle tulppien reijistä ja hiukan nytkyttelin vaihde päällä. Männänrenkaat lienevät nyt öljykylvyssä. Sytytystulpat olivat ihmeen puhtaat, se lienee etanolikäytön ansiota, suljin ne momenttiinsa kevättä odottamaan, vaikka mielessä käväisi jättää reijät auki tuuletuksen takia.
Renkaisiin laitoin hiukan ylipainetta, vaikka ei sen niin olisi väliä koska paikallinen mp-huolto, joka sitä tallia huolitsee, lupasi vaihtaa molemmat renkaat uusiin Mezelereihin talven kuluessa. On kuulemma hakusessa saada renkaita, mutta ne saataneen ennen kevättä, koska ollaan ajoissa liikkeellä.
Akun otin pois ja toin kotiin. Lataan sen vielä kerran hyvin pienellä virralla ja pitkällä ajalla ja laitan kylmäliiteriin navat oikosululta suojattuna talvehtimaan. Keskitalvella tuon pariksi päiväksi lämpimään ja latailen taas hitaasti kertaalleen ja vien jälleen kylmään säilymään. Juuri ennen ajokauden alkua lataan sen vielä kerran. Automaattilaturi on tarkoitettu toimimaan +20° lämpötilassa, eivätkä ne ota huomioon akun elektrolyytin lämpötilaa, joka on aivan oleellinen lyijyakulle, joka ei tule läheskään täyteen automaattilaturilla pakkasessa. Muilla konsteilla voi silti pakkasessakin ladata, vaikkapa vakioivirtalaturilla.