Edelleen hiukan aiheen vierestä...
Arvelenpa kuitenkin, että esim. imubalanssia ei ole tarkistettu/säädetty. Johtuneeko tuo aika voimakas tärinä vedättäessä säädön tarpeesta.
Nevadalla jo yli 10 v ajelleena olen huomannut tärinään ainakin kaksi eri syytä, joista toinen tässä jo mainittiinkin. Nevadan "pienellä" moottorilla on kaikki vedätys kiellettyä. Paitsi tärinän epämukavuus se on suorastaan fataalia voimansiirrolle. Siis kun tietää voimaa tarvittavan niin pienempää silmään. Kierroksia pitää olla ainakin yli 3500, mieluummin 4000. Kyllä tasaista voi loikotella 3000 kunhan ei vedätä.
Jos vaihteisto on kankea vaihdettava, kuten Nevadalle on tyypillistä, siis saattaen vaihdettavaa mallia, niin siihen auttaa dramaattisesti kun uusii kunnollisiksi vaihteen siirtovivuston nivelet. Oiken harmittaa kun en aikaisemmin sitä hoksannut. Vaihdoin ne kulmapallot suoran mallisiin uniballeihin ja nyt naksahtelee vaihteet silmään niin että on oikein ilo niitä käyttää.
Toinen syy tärinään on imutasapaino. Luigi on rakentanut koneen V-profiilin niin, että sylinterit eivät ole sivusuunnassa samalla linjalla. Imukurkut myös ovat viistossa asennossa. Läppärungot kuitenkin ovat keskenään samanlaiset ja niiden läppiä kääntävät vivut joutuvat näin tekemään keskenään erilaiset liikeradat. Siksi imutasapainoa ei ole mahdollista saada aikaan kaikilla kierrosluvuilla/läppien asennoilla. Myös alkuperäiset muoviset läppien yhdystangon nivelet ovat kelvottomat. Kevyt yhdystanko myös pyrkii edesauttamaan läppien resonanssivärähtelyä joillakin kierrosluvuilla.
Imutasapainon hankaluudet on suhteellisen helppo korjata, korjaamalla Luigin tekemä suunnitteluvirhe:
Tehdään paremmaksi ja hiukan painavammaksi läppien yhdystanko. Niveliksi laitetaan uniball tyyppiset nivelet M6 ja molemmat oieakätisellä kierteellä. Tanko tehdään rautakaupan rosteri M6 kierretangosta. Syntynyt lisäpaino alentaa resonanssitaajuuden alle minkään kerrosluvun aiheuttaman. Samalla saadaan napakka tanko ilma klappeja.
Yhdystanko tehdään "silmäväliltään" 12 mm lyhyemmäksi kuin alkuperäinen. Kun se asennetaan paikoilleen irrotetaan vasemmasta läppävivustosta tasapainon säätäruuvi. Vaen vipu käännetään uuteen asentoon, jotta yhdystanko ylettää siihen, vaikka onkin nyt lyhyempi. Kun läpät lepäävät toppereihinsa, säädetään tasapainoruuvilla vipujen reijät yhdystangon kanssa samaan. Tätä varten tasapainoruuvi on vaidettava uuteen 10 mm pitempään, jota sen säätävara jää riitäväksi.
Näin helpolla on modifikaatio tehty ja voidaan tehdä imutasapainon säätö. Siitä vielä muutama asia:
Ennen säätöä kannattaa tehdä TPS nollakohdan asetus. Siihen tarvitaan GuzziDiag. Irrotetaan oikean läppärungon vivusta yhdystanko toimenpiteen ajaksi ja varmistetaan, että vivusto lepää topparissaan. Nollataan GuzziDiagilla TPS nollaamalla itseopitut arvot. Sitten sammutetaan pyörästä virta ja pidetään kahvipaussin mittainen tauko pyörä virrattomana, jotta käsky asettuu perille ECU:un.
Tasapainon säätöön tavitaan anemometri ja sissy/vast apumies pitämään kaasukahvaa juuri oikeilla kierroksilla. Tyhjäkäynti-ilman ruuvit suljetaan kokonaan. Säätöruuvilla säädetään imut tasaan ainakin 3500 rpm molemmin puolin, mutta luultavasti ne ovat tasaan muillakin kierroksilla. Lopuksi säädetään tyhjäkäynti. Se on nyt hyvin matala. Avataan molempia ilmaruuveja vähän kerrallaan niin, että tyhjäkäynti on oikea ja imu on tasan. Kun nyt tarkastetaan imu muillakin kierrosluvuilla, saattaa olla, että säätöaä on hiukan muutettava, jolloin tyhjäkäyntilmaa on taas säädettävä jne... Lopuksi kuitenkin muutamalla säätäkierroksella lähestytään optimia.
Vasmmen läppärungon akselilla on alimpana muteri, joka lukitsee koko akselin lelut paikoilleen. Akselin alapäässä on messinkilaakeri taspainovivulle. Tässä laakerissa on tietty välys. Kannattaa etsiä miljoonalaatikosta sopiva asuslevy em. mutterille; niin paksu aluslevy, että imutasapainon säädön välys puristuu pois. Laakeri on sitten viraton ja mutteria on löysättävä kun taas tarvitaan tasapainon säätöä, ja kiristettävä taas sen jälkeen. Näin saadaan pois senkin välyksen haitta.
Tämän jälkeen onkin sitten ostettava kaupasta silkkihansikkaat ajohanskoiksi; niin sileää on käynti.
