Tässä, jälleen kerran, juuri sellainen tieto joka ei tule luontaisesti esille sillä yleensä aina on vaihde vapallaa kun virta on päällä ja pyörällä ei ajeta. On siis perusasetus että merkittävät asentotiedoista jotka siis ovat nolla ja yksi. Karkeasti voisi sanoa että toimii-ei toimi. Eli siis bittivirran ainoat luvut. Itse en ole peruskoulua käynyt mutta uskoisin että sielläkin laskuoppitunnilla tämä kaksilukujärjestelmäasia on käyty läpi.
On kuitenkin mukava huomata että ei enää ole sellaista pelkoa kaksilukujärjestelmään etteikö sillä teknologialla tuotetun laitteen voi sanoa olla luotettava. Aikanaan kahdeksankymmentäluvullä on merkittävää vastustusta näitä laitteita kohtaan. Ainakin silloin valmistuneen autonasetajan opintojen jälkeen. Väitteitä jopa, että tällaiset laitteet tulevat orjuuttamaan ihmisiä. Tavallaan niin tapahtuukin mutta silloin voi olla kyse pelkotilasta tuntematonta kohtaa tai henkisestä lamautumisesta. Kakarana katsottiin kuukävelyä televisiosta. Renki tuli hurjana pirttiin ja komensi meidät köllit ulos ja kertoi paatoksella että tuollaiset asiat ovat perkeleen aiheuttamia ja amerikkalaiset heidän käytyreitään eikä kuuhun edes voi makustaa sillä pilvien yläpuolella on tilaa vain yhdelle. Tässä kantaa ottamatta onko vaiko eikö.
Se että jostain, kuten tässä, saadaan asentotieto siihen tarvitaan kolme sähköjohdinta. Analogiassa vain yksi tai kaksi, aikanaan. On siellä digilaitteessa myös analogiapuoli. Esimerkiksi öljynpaineanturi josta ei lähde kuin yksi maadoittava johdin joka sytytyttää öljynpainevaroituksen jos painetta ei ole. Analogiassa siihen piti ihmisen reagoida heti sammuttamalla moottori jos merkkivalo ei sammu hetikohta. Muutoin tulee vaurio. 1400 Californiassa syttyy kaikesta varoittava kolmiovalo ja vikamuistiin jää tieto puuttuvasta öljynpaineesta. Siinä on kuitenkin viive. Sallii, hetken, merkkivalon palaa koska, öljynvaihdon tai pitkän seisonnan jälkeen käynnistettäessä voi olla hetken että öljynpainetta ei olekaan kun kiertoreitti on tyhjä öljystä. Siksi ei tulekaan mittaristoon juoksevaa ilmoitusta "URGENT SERVICE" joka pistäisi odotetun ajoonlähdön ainakin osittain tekemättömäksi. Mutta voikin olla niin että viive ei riitä tai öljynpainetta ei olekaan niin siihen asti on päästy halvalla eli mikään ei ole, vielä, rikki vaan voidaan ottaa tuumaustunti ja vaikka GD-kaapelit piironginlaatikosta esille.
Tässä 15RC -tapauksessa ei ole kaikkia varoituksia niin hyvin kuin myöhemmässä teknologissa mutta paljon enemmän tietoa saatavilla, jopa suomeksi tietokoneen ruudulla kuin täysin analogisessa systeemissä kuten kärkisytkässä ja kaasuttimissa. Saatikka siinä ketjussa koko se kymmenien laitteiden ja oheiskomponenttien edellämainittuja laitteita korvaamassa. Ennen piti asentajalla olla käsitys miten sähkö kulkee pyörässä ja laitteiden sisäisestä rakenteesta ja toiminnoista ja kourat ravassa niitä korjaillen ja säädellen. Koko ajan mennään laajemmalti siihen suuntaan että mitään ei korjata eikä paljon säädetä vaan vaihdetaan kun entinen ei toimi. Itse digitaalisuuteen ei tule vikaa vaan sitä pyörittäviin laitteisiin. Mutta ei analogiakaan ole kauas mennyt: ei renkaavaihdolle ole toistaiseksi hyvää vaihtoehtoa eikä siihen, välttämättä. tarvita tietokonetta lainkaan. Vain hartiat, rengasraudat ja hikeä. Noin perusmuotoisesti. Mutta kun uusi takarengas on alla ja sillä on ajettu muutama metri niin huomaa että pyörän järjestelmä sammuttaa pari varoitusvaloa ja on omaksunut uuden renkaan käyttöön. Näi siis nykyään. Ja, pahus vieköön, hyväksyy vaikka rengaspainetta ei ole kuin puolet siitä mitä pitää olla. Maailma ei siis olle vielä valmis...