Kirjoittaja Aihe: Breva 750 ecu  (Luettu 3680 kertaa)

KariL

  • Viestejä: 103
Breva 750 ecu
« : Heinäkuu 28, 2022, 07:50:12 ap »
Breva 750 ie vm 2003.
Ei saa GD:llä yhteyttä. Yritetty kahdella eri laitteella ja johtosarjalla, molemmat toimii toisen guzzin kanssa ok (Breva 850 ja Cali AN), mutta Brevaan ei yhteyttä synny. Olisko jotakin vinkkiä?
Ohessa kuva Ecun päällä olevasta tarrasta - onkohan tämä edes alkuperäinen?

KL

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Breva 750 ecu
« Vastaus #1 : Heinäkuu 28, 2022, 11:27:42 ap »
Näyttäisi että päällä on ollut joku toinen tarra ?
Suuri teksti "Magnetimarelli" logon oikealla puolella: "IAW15RC.C8" kertoo ecun tyypin ("mitä sarjaa on").
Pieni numerosarja "Magnetimarelli" logon alapuolella: "61601.048.00" kertoo ecussa alunperin tehtaan jäljiltä olleen ohjelmiston numeron.

"California MY03 Cat", kertoo että ecu on Marellilla alunperin valmistettu vuosimallin -03 Caliin.  En nyt löydä siitä tiedotetta, mutta mielessä on näkemäni vanha Guzzin tiedote, jossa kerrotaan että näitä "California MY03 CAT" -tarralla varustettuja ecuja on esim. V11 malleissa uudelleen ohjelmoituna, ihan tehtaan jäljiltä, jolloin ecussa oli tuo "Cali MY03 Cat" tarra edelleen, mutta taisi olla joku keltainen merkki myös?

Breva 750 mallissa on IAW 15RC ecu (muut Breva mallit käyttävät IAW 5AM ecua).

Kun valitsee moottoripyörää GuzziDiagissa (Tiedosto-Asetukset-Yleiset-Tyyppi); on valittava listasta sellainen Breva malli, jossa on 15RC ecu = "Breva 750" (15RC/PF1C tps). Myös "Cali AN" -asetuksella yhteys pitäisi ymmärtääkseni syntyä kokeilua ajatellen (sama ecu/eri tps), mutta ei muilla Breva -asetuksella, esim. 850 ja suuremmat (eri ecu).

Jos yhteys syntyy muihin pyöriin samalla kaapelilla samoissa olosuhteissa, sitten pitänee epäillä kyseistä ecua tai sen liitintä?


Edit: sellainen tuli vielä mieleen että palaako ison liittimen ledi (”USB-KKL”)? Onko sille miinus akun navalta hauenleualla vai tuleeko miinus 3-napaisen Guzzin ecun ”Fiat” -liittimen keskipinnistä? Jos KKL liittimellä ei ole ”käyttövirtaa”?

Edit 2: Eikös siellä GuzziDiag:issa ollut "debug" -toiminta, jolloin se tekee tekstitiedoston, joka "kommentoi" mitä tapahtuu, kun yhteyttä yritetään ottaa? Sitä kannattanee hyödyntää?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 29, 2022, 11:36:20 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 750 ecu
« Vastaus #2 : Heinäkuu 28, 2022, 11:44:09 ap »
Lähtisin tuolle linjalle myös kuten jäsen Camn. Eli yhteensopivuuden varmistamisesta.
GD on tarkka yhteensopivuudesta. Toisaalta ei voi tehdä vahingossa vikoja kun ohjelma tunnistaa vain sen ainoan yhteensopivan linjan.
Ei kannata hermostua vaikka turhia yrityksiä saattaa tulla. Toistaiseksi olen saanut kaikkiin vastaan tulleisiin MM-ecuihin yhteyden vaikka joskus on ottanut aikaa ja vaatinut aivoväänteitä. Jopa tuntitolkulla. Mutta kun lounastaa tai päivällistää välillä niin omat aivotkin ovat herkemmin yhteensopivat ja ajatus kulkee.

KariL

  • Viestejä: 103
Vs: Breva 750 ecu
« Vastaus #3 : Elokuu 15, 2022, 10:52:25 ap »
Kiitos, taas, MM.
Kerkesi tuossa mennä muutama lounas ja päivällinen välissä...

Kyllä se vika oli "omassa päässä", ettei yhteyttä syntynyt. Nyt on sitten opittu, että vaikka kaikki on kytketty oikein ja kkl-liittimen valo palaa, niin yhteys syntyy vain, jos vaihde on vapaalla!  :-[.
Juu, ja kyllä sieltä Brevan tiedot löytyy, Camn:in muistelu, että mainittu laite on ollu eri malleissa, lienee siis oikein

KL

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 750 ecu
« Vastaus #4 : Elokuu 15, 2022, 12:30:32 ip »
Tässä, jälleen kerran, juuri sellainen tieto joka ei tule luontaisesti esille sillä yleensä aina on vaihde vapallaa kun virta on päällä ja pyörällä ei ajeta. On siis perusasetus että merkittävät asentotiedoista jotka siis ovat nolla ja yksi. Karkeasti voisi sanoa että toimii-ei toimi. Eli siis bittivirran ainoat luvut. Itse en ole peruskoulua käynyt mutta uskoisin että sielläkin laskuoppitunnilla tämä kaksilukujärjestelmäasia on käyty läpi.

On kuitenkin mukava huomata että ei enää ole sellaista pelkoa kaksilukujärjestelmään etteikö sillä teknologialla tuotetun laitteen voi sanoa olla luotettava. Aikanaan kahdeksankymmentäluvullä on merkittävää vastustusta näitä laitteita kohtaan. Ainakin silloin valmistuneen autonasetajan opintojen jälkeen. Väitteitä jopa, että tällaiset laitteet tulevat orjuuttamaan ihmisiä. Tavallaan niin tapahtuukin mutta silloin voi olla kyse pelkotilasta tuntematonta kohtaa tai henkisestä lamautumisesta. Kakarana katsottiin kuukävelyä televisiosta. Renki tuli hurjana pirttiin ja komensi meidät köllit ulos ja kertoi paatoksella että tuollaiset asiat ovat perkeleen aiheuttamia ja amerikkalaiset heidän käytyreitään eikä kuuhun edes voi makustaa sillä pilvien yläpuolella on tilaa vain yhdelle. Tässä kantaa ottamatta onko vaiko eikö.

Se että jostain, kuten tässä, saadaan asentotieto siihen tarvitaan kolme sähköjohdinta. Analogiassa vain yksi tai kaksi, aikanaan. On siellä digilaitteessa myös analogiapuoli. Esimerkiksi öljynpaineanturi josta ei lähde kuin yksi maadoittava johdin joka sytytyttää öljynpainevaroituksen jos painetta ei ole. Analogiassa siihen piti ihmisen reagoida heti sammuttamalla moottori jos merkkivalo ei sammu hetikohta. Muutoin tulee vaurio. 1400 Californiassa syttyy kaikesta varoittava kolmiovalo ja vikamuistiin jää tieto puuttuvasta öljynpaineesta. Siinä on kuitenkin viive. Sallii, hetken, merkkivalon palaa koska, öljynvaihdon tai pitkän seisonnan jälkeen käynnistettäessä voi olla hetken että öljynpainetta ei olekaan kun kiertoreitti on tyhjä öljystä. Siksi ei tulekaan mittaristoon juoksevaa ilmoitusta "URGENT SERVICE" joka pistäisi odotetun ajoonlähdön ainakin osittain tekemättömäksi. Mutta voikin olla niin että viive ei riitä tai öljynpainetta ei olekaan  niin siihen asti on päästy halvalla eli mikään ei ole, vielä, rikki vaan voidaan ottaa tuumaustunti ja vaikka GD-kaapelit piironginlaatikosta esille.

Tässä 15RC -tapauksessa ei ole kaikkia varoituksia niin hyvin kuin myöhemmässä teknologissa mutta paljon enemmän tietoa saatavilla, jopa suomeksi tietokoneen ruudulla kuin täysin analogisessa systeemissä kuten kärkisytkässä ja kaasuttimissa. Saatikka siinä ketjussa koko se kymmenien laitteiden ja oheiskomponenttien edellämainittuja laitteita korvaamassa. Ennen piti asentajalla olla käsitys miten sähkö kulkee pyörässä ja laitteiden sisäisestä rakenteesta ja toiminnoista ja kourat ravassa niitä korjaillen ja säädellen. Koko ajan mennään laajemmalti siihen suuntaan että mitään ei korjata eikä paljon säädetä vaan vaihdetaan kun entinen ei toimi. Itse digitaalisuuteen ei tule vikaa vaan sitä pyörittäviin laitteisiin. Mutta ei analogiakaan ole kauas mennyt: ei renkaavaihdolle ole toistaiseksi hyvää vaihtoehtoa eikä siihen, välttämättä. tarvita tietokonetta lainkaan. Vain hartiat, rengasraudat ja hikeä. Noin perusmuotoisesti. Mutta kun uusi takarengas on alla ja sillä on ajettu muutama metri niin huomaa että pyörän järjestelmä sammuttaa pari varoitusvaloa ja on omaksunut uuden renkaan käyttöön. Näi siis nykyään. Ja, pahus vieköön, hyväksyy vaikka rengaspainetta ei ole kuin puolet siitä mitä pitää olla. Maailma ei siis olle vielä valmis...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2022, 13:55:00 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Breva 750 ecu
« Vastaus #5 : Elokuu 17, 2022, 10:16:34 ap »
Lainaus
Väitteitä jopa, että tällaiset laitteet tulevat orjuuttamaan ihmisiä
Tämä ehkä lähenee... kun seuraa koneälystä ("AI") kertovia juttuja lehdistössä  ::).

Mutta tämä tietotekniikan ja etäyhteyksien käyttö ("koneisiin ja laitteisiin") on kovasti jo muuttanut maailmaa. Omassa työssä ollut arkipäivää jo kymmenisen vuotta.  Ensin modeemeilla ja puhelinlinjoilla ja sittemmin netin yli.  Esim. GuzziDiag:in kohdalla, mikään ei estäisi sitä että joku asioista perillä oleva taho tekisi pieniä muutoksia etänä. TeamViewer, Teams tai vastaava ohjelma PC:ssä auki pyörän luona=> toinen käyttää etänä.  Jos tällä "etänä katsojalla" on hyvä tuntuma kyseisestä pyörästä, näkee heti vaikka että "tps säätö on väärä, arvo ei ole se mikä tyhjäkäyntiasennossa pitäisi olla" tai vaikka "ecun ilmanpaineanturi ilmoittaa ihan huuhaa-arvoa".  Vikailmoitusten luku tietty helpoimpana. Myös joku helppo säätö "nykii tasakaasulla 3000 rpm kohdalla" tai "kylmäkäynnistys on huono" lienevät sellaisia, että uskaltaisi ehkä etänä tehdä pieniä muutoksia.  Tämä siis sillä ajatuksella, että pyörän omistajalla ei ole riittävää luottoa/kokemusta ja jollain auttavalla taholla on.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 750 ecu
« Vastaus #6 : Elokuu 17, 2022, 10:59:40 ap »
Aika usein pyydetään "karttoja" eli tiedostoja joita voi syöttää ecuun henkilö jolla on ohjelmisto ja välineet. Myös "karttakauppiaita" on. On olemassa käsitys että kun joku on saanut pyöränsä toiminnot oikein hyviksi niin ajatus siitä että siirretään tämä hyvä tiedosto hänenkin pyöräänsä. Helposti jää huomioimatta se että kohteessa voi olla erilaisia komponentteja kuin luovuttajassa on. Silloin ei toimi kovin hyvin.
Erilaiset komponentit ovat sellaisia jotka eivät ole alkuperäisiä tai edes samanlaisia kuin kopiointikohteessa. Ilmanpuhdistinmen muutokset eli avarrettu kanavia, vaihdettu suodatintyyppiä tai pakoputkisto ei ole samanlainen tai on vain vuosimalliero kyseessä.

Analogia on kuitenkin sama oliko kyse kaasutinpyörästä vai viimeisen päälle nykytekniikan laitteesta. Menetelmät vain eroavat. Yhdessä tahriintuu näpit, toisessa ei.

Karttojen pyytäminen, ostaminen tai saaminen ei välttämättä moottoria korjaa tai paranna. Siksi suosittelen ryhtymään tekemään ne kartat ihan itse siihen omaan pyörään. Toki joukossa saattaa olla niitäkin jotka eivät tietokoneeseen koske vaikka siitä maksettaisiin mutta havaintojeni mukaan valtaosa väestöstä osaa käyttää tietokonetta erilaisiin tehtäviin. GuzziDiag ei ole vaikea ja pahaa virhettä ei voi tehdä mutta varmaan paikkaan tallennettu alkuperäistiedosto pitää olla. Toki voi saada nörtin leiman siitä että omatoimisesti on säätänyt moottorinohjausta mutta sen varmaan kestää.

GuzziDiagin toisesta, paljon enemmän käytetystä, toiminnosta puhutaan paljon vähemmän. Kyseessä vianhaku. Vikailmoitukset voi lukea turvallisesti tietokoneen näytöltä. Voiko vianetsintä helpompaa olla? Ihan kuin ammattikorjaamossa.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Breva 750 ecu
« Vastaus #7 : Elokuu 17, 2022, 14:31:31 ip »
Lainaus
Helposti jää huomioimatta se että kohteessa voi olla erilaisia komponentteja kuin luovuttajassa on
Tästä muistan hyvän esimerkin.  Saksasta saatiin "himosäätäjän" optimoima kartta Caliin.  Tehty pieteetillä niin että molemmissa alkukäyrissä laajakaistalambdat + jatkuva dataloggaus ajaessa.  Sitten työläästi dataa analysoimalla muutokset karttoihin ja taas uusi optimointikierros.  Lopputulos on siihen pyörään ihanteellinen.  Käynnistyy start -painiketta hipaisemalla ja jää käymään tyhjäkäyntiä heti kylmänä kuin "Singeri" -ikään.  Vetää ja vääntää.  Mutta sitten kun tuo kartasto oli tässä paikallisessa pyörässä (MM tuttava "Henko" taisi olla) - ei toiminut optimaalisesti.  ...Kenkku juttu sinällään.  Mutta voisi olla ihan kiva harrastus, jos joskus on eläkkeellä ja on terveyttä ja rahaa... oman pyörän optimointi  :).
V11 - it defines you.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Breva 750 ecu
« Vastaus #8 : Elokuu 17, 2022, 20:08:59 ip »
Lainaus
Helposti jää huomioimatta se että kohteessa voi olla erilaisia komponentteja kuin luovuttajassa on
Tästä muistan hyvän esimerkin.  Saksasta saatiin "himosäätäjän" optimoima kartta Caliin.  Tehty pieteetillä niin että molemmissa alkukäyrissä laajakaistalambdat + jatkuva dataloggaus ajaessa.  Sitten työläästi dataa analysoimalla muutokset karttoihin ja taas uusi optimointikierros.  Lopputulos on siihen pyörään ihanteellinen.  Käynnistyy start -painiketta hipaisemalla ja jää käymään tyhjäkäyntiä heti kylmänä kuin "Singeri" -ikään.  Vetää ja vääntää.  Mutta sitten kun tuo kartasto oli tässä paikallisessa pyörässä (MM tuttava "Henko" taisi olla) - ei toiminut optimaalisesti.  ...Kenkku juttu sinällään.  Mutta voisi olla ihan kiva harrastus, jos joskus on eläkkeellä ja on terveyttä ja rahaa... oman pyörän optimointi  :).

Kyllä minä sellaista karttaa kokeilin, mutta lähinnä uteliaisuudesta, kun se oli helppoa ja nopeaa. Tuossa olisi pitänyt tehdä muitakin muutoksia, säätää kaasuläpät ja ilmaruuvit (ohivirtauskanavat) tiettyyn asentoon esim, joten en ihmettele että kaikki ei olekaan ihan kohdallaan. En nyt tarkemmin muista oliko tyyliin ilmaruuvit täysin kiinni ja kaasuläppä tiettyyn asentoon tyhjäkäynnillä. Ja mulla on lisäksi se HD:n TPS mikä antaa vähän eri millivoltit. Mutta sen verran nää pyörät tuntuu olevan yksilöitä, että toiset ampuvat vakiona backfirea tai muuten nykivät tietyllä kierrosluvulla, vaikka mitä tekisi, ja toisissa ei näitä oireita ole.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 750 ecu
« Vastaus #9 : Elokuu 17, 2022, 23:39:32 ip »
Ihan mielenkiinnosta pitäisi päästä mittaamaan H-D:n tps:n millivolttikäyrä reaalimaailmassa. Toisaalta, jos säätää ruiskutuskartan tps-käyrän mukaan ei pitäisi olla isompia ongelmia. Laitteet on mutta ei kohdetta...
Henko, katellaanko joskus joutessamme?

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Breva 750 ecu
« Vastaus #10 : Elokuu 18, 2022, 13:21:19 ip »
Tästä on melko usein esillä käyriä maailmalla kun on niin yleinen juttu.  Liitteen kaaviot "Guzziteque" -lähteestä.  Nykyisin Cycleworks:in PF3C on kohtuullisempi hinnaltaan kun alkuperäisvaraosa ja vaikuttaa hyvin laadukkaalta.
Tällaiselle pyörälle oli se kokeiltu kartasto optimoitu (paljon radikaaleja muutoksia):  Kaikki Calit, joissa 15M ecu. Busso -äänenvaimentimet, muuten täysin alkuperäisvarustus.
"
Asennusohje: "Co -säätö nollaan. Ilmaruuvit täysin kiinni. TPS (PF3C) perusasetus 156 mV.  Tyhjäkäynnin säätö ja synkronointi tyhjäkäynnillä molemmpien läppien top -ruuveilla. Moottorin lämpötila-anturissa hyvä kontakti (tippa lämmönjohtopastaa päässä)."
V11 - it defines you.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Breva 750 ecu
« Vastaus #11 : Elokuu 22, 2022, 11:05:20 ap »
Ihan mielenkiinnosta pitäisi päästä mittaamaan H-D:n tps:n millivolttikäyrä reaalimaailmassa. Toisaalta, jos säätää ruiskutuskartan tps-käyrän mukaan ei pitäisi olla isompia ongelmia. Laitteet on mutta ei kohdetta...
Henko, katellaanko joskus joutessamme?

Kyllähän tuota mittailla voi jos vaan tulee joku tarve irrottaa se jossain vaiheessa. Luotin noihin Camninkin ylle laittamiin netistä löytyviin mittauksiin, enkä huomannut ajossa mitään eroa silloin kun vaihdoin.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 750 ecu
« Vastaus #12 : Elokuu 22, 2022, 21:19:47 ip »
Valmistin tämmöisen kikastimen kun ei ollut kauppiaalla kertoa millainen on tps-käyrä kussakin mallissa.
Kuvassa on Centauron/Daytonan tps. https://1.bp.blogspot.com/-nfvbP0NvJMs/UIlP8BurFwI/AAAAAAAAGdI/CmDhVsIAL1w/s640/TPS_testeri.JPG

Sovittimia tein kokoelman useimpiin kaasunasentopotentiometrimalleihin. Joskus yli kymmenen vuotta sitten. Nyt testereitä saa kaupastakin.
Eri kiinnitys- ja akselityyppeja on monia ja joissain potikoissa on yhden vastuksen sijasta kaksi tai useampia vastuksia ja samassa kaasunasentopotikkanipussa jopa neljä. Kuten alkupään 1400-malleissa.