Kirjoittaja Aihe: Sähkönkulutus  (Luettu 2451 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Sähkönkulutus
« : Heinäkuu 19, 2022, 08:51:26 ap »
 Toisella palstalla MM kirjoitti toisessa yhteydessä "...riittääkö jännite akun lataukseen. Pitää olla yli 13 volttia niin akku latautuu."
Heräsi kysymys - kun en ole koskaan mitannut/pohtinut - montako ampeeria pyörä käyttää ns. tavallisessa ajossa? Siis ajetaan >3000rpm, valot päällä ja ilman muita "härpäkkeitä". Minulla V-mittari näyttää ~14V, koneen käydessä yli tyhjäkäynnin. A-mittaria en ole virittänyt, joten en tiedä latausvirtaa.
Toisaalta tietenkin pohdituttaa myös pitkältäkö pääsee kotiin jos vaikka lataussäädin kosahtaa...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sähkönkulutus
« Vastaus #1 : Heinäkuu 19, 2022, 09:00:00 ap »
Tuo 13V on alaraja. Mieluiten liki 14V. Siis lyijyakulle.
Amppeerimittarin asennus on ollut myös mielessä. Vaatii paksut johdot ja siksi vaikea asentaa esimerkiksi näkökenttään saati ohjaustankoon. Joissakin pyörissä olen nähnyt A-mittarin sijaitsevan polttoainetankin päällä.

A-mittarin lukeminen on helppoa: Keskiasennossa (0) ei tapahdu mitään, viisari kääntyneenä vasemmalle tarkoittaa purkausta ja viisari oikealle näyttää että latausta on ja akku täyttyy.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sähkönkulutus
« Vastaus #2 : Heinäkuu 19, 2022, 09:31:39 ap »
Lainaus
Toisaalta tietenkin pohdituttaa myös pitkältäkö pääsee kotiin jos vaikka lataussäädin kosahtaa...

Aikamoisen matkan pääsee jos on kaasutinpyörä: valot ym. kuormitukset pois niin taival taittuu. Ruiskutuspyörissä on virrankulutus suurempi juurikin pa-pumpun suhteen. Toki samat ohjeet pätee matkantekoon kuin kaasaripyörässäkin.

Jokusen kerran on näin käynyt, sekä omalle kohdalle ja kavereille, että akkua on vaihdettu pyörästä toiseen. Nykyään kun on kivasti päädytty aika monessa merkissä samaan akkumalliin YTX20-BS. Viimeksi ruiskupyörällä (Quota Mille) pääsi melkein perille välillä Kemijärvi - Sodankylä. Lainassa oli samanlainen akku Ducati Pasosta. Paso, kaasutinpyöränä, työnnettiin käyntiin tyhjentyneellä akulla niin matka jatkui.

Uusi laturi, vioittunutta korvaamaan, saapui Piikkiöstä lentopostina ja lähetin tuomana ovelle Pyssykylään jo varhain aamulla. Matka jatkui siitä Norjaan. Teoriassa matka-aika piteni vain muutaman tunnin mutta muista käytännön syistä viivyimme paikkakunnalla useamman yön sillä sikäläiset humppafestivaalit on melkoinen spektaakkeli. Lähtiessä saimme ajaa etupyörinä paraatin johtajina pitkin poikin kylää paikallisten mp- ja autoharrastajien pyynnöstä. Sattuma voi näin heitellä, toisinaan.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Sähkönkulutus
« Vastaus #3 : Heinäkuu 19, 2022, 09:32:35 ap »
A-mittari on suht.helppo asentaa: Akun +-napaan asennetaan ns.shunttivastus siten, että virta ( EI STARTTJOHTO ) kulkee vastuksen läpi. Sen jälkeen V-mittari mittaa vastuksen jännitehäviön ja mittarin asteikkoon on merkitty vast. virta-arvot. Näin mittarille riittää ohuet johdot.
Tähän hetkeen en ehdi selvittämään vastuksen tietoja. Ulkona paistaa lämmin aurinko ja tankki on täynnä...

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Sähkönkulutus
« Vastaus #4 : Heinäkuu 20, 2022, 22:53:03 ip »
Sähköjen kulutus on hyvin aiheellinen kysymys. Toisinaan kun sähkövikaa etsii on hyödyksi kun on joku referenssi. Kuinka pitkälle pääsee pelkällä akulla ilman laturia on myös hyvä tietää etukäteen. Toisaalta – harva tietää akun kapasiteetin, paitsi uutena suunnilleen, mutta siinähän se tulee testatuksi.

Taannoin jouduin uusimaan laturin regulaattorin. Siinä yhteydessä mittasin myös virrankulutukset ja muistiinpanot siitä ovat vielä tallessa. Mittasin ne ihan vaan sulakerasiasta. Korvasin siis sulakkeen amppeerimittarilla. Tein saman kaikille virroille, joita pystyin näin yksilöimään kytkimillä ym. kepulikonsteilla kajoamatta johdotukseen. En vaivautunut erittelemään releitä, joita kyllä on mukana myös. Mittasin virrat pyörän seistessä täydellä akulla ja akun jännite oli tällöin kuormitettuna lähellä 12 volttia. Mittasin saman moottorin käydessä ja huudatin 4000 rpm pihassa mummojen harmiksi. Kun kyseinen Ducati Energia regu antaa, spesksiensäkin mukaan, 15 V on se sitten akun latauduttua täyteen ja häviöineen 14,8 V. Eniten yllätyin polttoainepumpun sähköntarpeesta. Se oli kaikista suurin yksittäinen syöppö. Se on myös kriittinen osa ja tekee kenkkuja ilmiöitä, jos ei saa sähköjänsä niitä tarvitessaan, ja se tarvitsee sitä enemmän, mitä kovempaa pyöritetään.

Moottorin käydessä virtojen mittaaminen on tehtävä huolella ja harkiten, koska mittari on mittausvirtapiirissä sarjassa, jos nimittäin sattuu niin, että hetkeksikin akku jää pois latausvirtapiiristä, siis mittauspiiri katkeaa, tuhoutuu paljon kallista tavaraa kun laturin jännite pomppaa hallitsemattomasti. Mm. tästä syystä en mitannut latausvirtaa.

Tällaisia ne virrat ja tehot ovat: (Suluissa olevat ovat 14,8 V:ia vastaavat amppeerimäärät ja wattimäärät moottorin käydessä. Wattimääriä en tietysti mitannut vaan laskin. Usein jännite on jotain 13 V ja 14 V väliltä, joten ne voinee noista interpoloida.)

- polttoainepumppu 4,6 A (5,8 A), 55,2 W (85,84 W)
- etulamppu 3,65 A (3,9 A), 43,8 W (57,72 W)
- parkkivalot (2 lamppua) 0,85 A (0,9 A), 10,20 W (13,32 W) (Nevadassa takaparkki tekee myös rekisterivalon virkaa.)
- ECU 0,07 A (0,07 A), 0,84 W (0,84 W)
- Nämä edelliset kaikki yhteensä 9,17 A (10,67 A), 110,04 W (156,88 W) Normaali ajossa siis generaattorin on tuotettava jatkuvasti n. 11 amppeeria n. 157 watin teholla, jotta kaikki toimii, vasta sen yli menevä osa pystyy lataamaan akkua edes hitaasti.

Ajettaessa käytetään aina hetellisesti myös jarrua, jarruvaloa, ja suuntavilkkuja. Niistäkin tulee silloin, hetkellisesti siis, sähkökuormaa edellisten lisäksi. Generaattorin on hierottava sekin sähkö niin, että jännite ei pääse notkumaan, varsinkaan pa-pumpulla.

- jarruvalo 1,64 A (1,75 A), 19,68 W (25,9 W)
- suuntavilkku (2 lamppua) 1,3 A (1,63 A), 15,6 W (24,42 W)
- Nämä je edelliset kaikki yhteesä 12,11 A (14,05 A), 145,32 W (207,2 W). Nevadan ja V7:n latausgeneraattori tuottaa käsikirjan mukaan 350 W. Reservi latausta varten on siis n. 200 W ja vain hetkittäin 150 W, joka antaa latausvirraksi 13 A ja hetkittäinkin 10 A. Kun lisälaitteita, kuten kahvanlämmittimiä, lisätään, täytyy tutkia myös tehonkulutuksen lisäys.

========================

Amppeerimittari on hyödyllinen laite, mutta sitä täytyy osata lukea. Käynnistyksen jälkeen kuluu muutama minuutti kun lataus tekee tehtävänsä ja akku täyttyy. Sen jälkeen amppeerimittari näyttää nollaa koska valmistettu ja käytetty virta ovat yhtä suuret. Tällöin kaikki on niiltä osin hyvin.

Jos ei halua virittää erillistä shunttivastusta mittarille, vaan valitsee kaupasta yksinkertaisimman instrumentin, jolla shuntti on mittarin rasiassa sisällä ja kytkentäruuvit julmetun isot, sekin on ihan kelpo laite. Mittarinhan ei tarvitse olla mittaripanelissa tai stongassa tai edes kuljettajan näköpiirissä. Ei sitä kukan ajaessa tarvitse. Vaikkapa sivulevyyn jos osaa kaivaa sopivan aukon siististi siitä näkee kyllä käynnistytksen jälkeen vielä paikallan ollessa kurkkaamalla: onko viisari hetken plussalla ja siitä lämmitellessä kääntyy hitaast nollaan, vai heilahtaako pysyvästi miinukselle sen merkiksi, että eipäs alkanutkaan ladata tänään.

========================

Taannoin joku kysyi, josko olisi mahdollista käyttää mittaripanelissa olevaa ulkolämpötilan mittaria öljyn lämmön mittaukseen rakentamalla pelkän anturin jonnekin öljyn lämpöä tunnustelevaan paikkaan. Tuli sekin sitten tutkituksi: Ei maksa vaivaa! Kyseinen mittari osoittaa korkeita lämpötiloja vain 60°c asti. Siitä ylös päin tulee näyttö HI, varmaankin "korkea lämpötila". Vastaavasti kylmään päin asteikko loppuu -20° kohdalle ja näyttöön ilmestyy LO. En ole huomannut käyttöohjeesta mainintaa matalimmasta ja korkeimmasta ympäristölämpötilasta, jossa saisi käyttää ajopeliä.

Tein koestuksen imitoimalla NTC-vastusta potentiometrillä, mutta etsin varuilta jo sopivan komponentinkin asiaan, en tilannut, mutta se olisi NTCALU G02A 103G

https://www.radioduo.fi/ntc-vastus--10kohm--tht--3984k--551250c--2-/p/NTCALUG02A103GA/

Tuo vastaa täysin pyörän omaa ilmanlämpöanturia, mutta kuten sanottu, ei maksa vaivaa. On siis tyydyttävä valmiisiin mittareihin ja niiden antureihin, joita kaupasta kyllä löytyy montaa laatua. Varsinkin etanolikäytöllä pyrkii nämä ilmajäähyt käymään kylmänä, josta on kaikenlaista harmia.


Sentire la forza!
Terv: Timo

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Sähkönkulutus
« Vastaus #5 : Heinäkuu 21, 2022, 11:25:54 ap »
Kiitos tiedosta.
En tee ulkolämpömittarista moottorin lämpömittaria.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sähkönkulutus
« Vastaus #6 : Heinäkuu 21, 2022, 11:58:50 ap »
Omia sovelluksia:
https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEgqGNtwTqUSYR0XTkbEpxk9NOjwXGoB-A5C-UqxS3UZkpEijN_mD61c8LErQioc2ZCKJtWZDDkxxd-LfEOSm7pViKDr2ozNpOXBWZ4JrdHPzLPHZVgBxOKwk5zkem3Rfj90ov_tG6DkbaGxVrM0rRfNnNAy9GCxlrbibwYV2IE0koVm4AL3EChdBgwYZg=s3456
Tämä anturin paikka siksi että kaasuttimet ja katkojan kärjet on poistettu ja hommaa hoitaa digitaaliset laitteet. Kyseinen sijoituskohta ottaa huomioon sekä ulkoilman lämpötilan että moottoriöljyn lämpötilan. Siis eräänalainen kompromissiratkaisu koska lämpöanturille on ohjausyksikössö vain yksi liittymä eikä kahta kuten on nykypyörissä.

Erillinen Koso-mittarilla varustettu 1400-koneen öljynlämpöanturi:
https://1.bp.blogspot.com/-mxwhNLgYcQU/V4fHHOsmTzI/AAAAAAAAPZ0/SorKIbTu_EMPA9i6Ct9FxccWSA2Rsi2YwCLcB/s640/California1400_l%25C3%25A4mp%25C3%25B6mittari_anturi_kiinnitys.jpg

Tässä kuva näytön osalta:
https://4.bp.blogspot.com/-SM0oCT3Bsk8/V4fHG-ALPPI/AAAAAAAAPZ4/YnAzIwbKFxc-o_R7jQbe9-vyLEOlrm8kACEw/s1600/California1400_l%25C3%25A4mp%25C3%25B6mittari_n%25C3%25A4ytt%25C3%25B6.jpg

Muihinkin pyöriin olen tehnyt lämpöanturoinnin eri syistä: mielenkiinnosta, säätämistarpeeseen ja polttoaineen säästämisen ja parhaan tehon vuoksi.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Sähkönkulutus
« Vastaus #7 : Heinäkuu 22, 2022, 08:04:32 ap »
Laitanpa minäkin pari riviä virran mittauksesta. Idea tuli siitä kun Lidlistä saa ensi viikolla
pihtivirtamittarin 20€. Laite mittaa kuitenkin vain AC, joten ei toimi pyörän virtamittarina.
https://www.lidl.fi/p/tee-itse-ja-onnistu/parkside-pihtiyleismittari-tai-kynayleismittari/p46453?ar=7
Tasavirran mittaukseen kykeneviä halvimmasta päästä on 61€:
https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=94_859&products_id=29040
Pihtivirtamittari on kätevä, jos virrankulutuksesta ei tarvita jatkuvaa näyttöä.
Nämä halvat laitteet eivät ole mitään tarkkusinstrumentteja, mistään milliamppeerien
vuotovirtojen paikantamisesta on turha uneksia. N. 1A ylöspäin on ok.

Pysyvämpään mittaukseen tosiaan shunttivastus ja siihen kytketty jännitemittari on parempi.
Kannattaa muistaa, että shunttivastuksena voi käyttää myös pyörässä valmiina olevaa
kaapelia, jolloin vältytään ylimääräiseltä jännitehäviöltä. Kummassakin tapauksessa jännitemittari
pitää kalibroida näyttämään oikein esim. vastusjaolla. Jos se uusi mittari on digitaalinen ja ei toimi
paristolla niin jännitesyöttö ja sen shunttivastuksen paikka vaatii vähän suunnittelua
ongelmien välttämiseksi.

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Sähkönkulutus
« Vastaus #8 : Heinäkuu 24, 2022, 12:27:19 ip »
Kun virtamittarin shunttivastuksena käyttää akun miinuspuolen pääjohtoa saa digitaalisen mittarin toimimaan, vaikka itse mittarin sähkönsyöttö on samasta akusta. Tällöinhän mittarin elektroniikan sähkönsyötön miinus ja mittausvirtapiirin miinus ovat samassa potentiaalissa. Miinusjohto akulle vaan täytyy tehdä parikymmentä senttiä pitempi ja hiukan paksuudeltaan alamittainen. Liioitella ei kuitenkaan tarvitse, että ei heikennetä starttia. Kun virran mittaus tehdään täten millivolttimittarina ja kalibroidaan shunttijohtimen pituus ja paksuus niin, että saadaan yksi millivoltti yhtä amppeeria kohti niin mittarin lukeminen on helppoa. Starttivirtakin tulee sitten mitatuksi. Sehän ei digitaalisella mittarilla ole ongelma, koska kyse on kuitenkin vain kymmenistä, ehkä sadoista, millivolteista. Starttivirran tietäminenkin on joskus hyvä vinkki kun akun ja startin kuntoa arvioidaan.

Shuntin kalibroinnin, ja tässä tapauksessa akun miinusjohdon valmistuksen, verstaan pöydällä, saa mitoitettuksi kun on käytettävissä kyseinen millivolttimittari ja hyvä säädettävä virtalähde tai vastaava. Millivolttimittari kyteketään sopivaan, hyvänlaatuiseen kapeliin lujasti kahteen kohtaan, miinus ja plus navat sopivan matkan päähän tosistaan ja järjestetään kaapeliin tarkkaan tunnettu, isonpuoleinen virta. Siirtämällä kytkentäkohtien välimatkaa etsitään kohta, jossa yksi amppeeri vastaa yhtä millivolttia, tai muuta haluttua jännitearvoa, mikrovoltti olisi hyvä, mutta epäkäytännnöllinen, ja valmistetaan siitä sitten akkukaapeli sen pituuden mukaan. Se ei sitten saa olla eristämätön ja kytkennät mittajohtimiin on oltava lujalla puristusliitoksella tai hyvällä juotoksella. Mittajohtimet on oltava häiriösuojattua kaapelia ja mahdollisimman lyhyet. Mittajohtimet on kytkettävä nimenomaan siihen paksuun maajohtimeen, eikä esim akkukaaplikenkään, sillä kaapelikengän ylimenovastus ja sen jännitehäviö on jo hyvinkin samaa luokkaa kuin se mitattava suure ja sotkisi koko toiminta-ajatuksen.

Sentire la forza!
Terv: Timo