Ja neulan nostamisesta. Eli nostan sitä rinkulaa neulan ympärillä yhden pykälän ylöspäin vai alaspäin?
Neulasta katsoen lukitusrengasta siirretään pykälä alaspäin niin neula on silloin ylempänä luistiin nähden.
Huomioitakoon että tämä on hyvin karkea säätötapa mutta joskus paikallaan kun on saatava kone käymään edes jotenkin. Siis on kysymys testauksesta, ei pysyvästä säädöstä mutta säädön tuloksista saa lisätietoa mitä pitäisi tehdä.
On vielä muutama tapa säätää hienommin ja tarkemmin karkeusjärjestyksessä hienosäätöön päin:
- polttoaineen pinnan korkeus (Ei pidä ryhtyä jos ei tiedä miten se tehdään.)
- suutinkoon muutos
- neulaputken muutos (Se rei'itetty putki joka on suuttimen yläpuolella.)
- neulan vaihto eli neulan eri muoto
Jos vielä käytännön huomio:
Kun polttoaineen saantia muutetaan niin se vaatii myös sytytyksen ajoittamisen polttoaineseoksen mukaan. Rikkaampi seos vaatii enemmän paloaikaa. Kyse on kuitenkin, korkeintaan, muutamasta kampiakselin asteesta suuntaan tai toiseen. Lisäksi on huomioitava että ennakonsäätö toimii oikein.
(Törmäsin taannoin kaasutin-Nevadaan jonka ennakon alipainesäätöletku oli rikki. Toisin sanoen silloin mennään koko kierroslukualue tyhjäkäyntisäädöllä. Oli kone melko karstainen. Tuli kuntoon parin euron osavaihdolla ja konetta huudattamalla oikein kuumaksi. Vettäkin olisi voinut käyttää karstanpolttoon mutta sitä konstia pyörän omistaja kavahti.)