Kirjoittaja Aihe: Cali-96 Kaasari tulvii...  (Luettu 6059 kertaa)

Yammu

  • Viestejä: 80
Cali-96 Kaasari tulvii...
« : Heinäkuu 04, 2022, 20:17:53 ip »
Reissun päällä alkoi kaasarin kyljestä pienestä reijästä puskeen bensaa ulos, näppäränä poikana tukin reijän tulitukulla jolloin vuoto tyrehtyi, mutta mutta eipä ollutkaan hyvä idea, bensa löysi tiensä sylinteriin, öljytilaan ja ilmansuodattimeen. Mikä vika, onko koho jumissa vai miksi laskee läpi? Tonni reissussa takana, kolme edessä..

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Cali-96 Kaasari tulvii...
« Vastaus #1 : Heinäkuu 04, 2022, 20:35:00 ip »
Vaikuttaa että neulaventtiili falskaa eli kohokammiossa oleva kohon liikkeitä orjallisesti noudattava pikku laite. Sen tarkoitus on säätää kohokammion polttoainepinta vakioksi.
Toisen mahdollisena syynä on rikki mennyt koho jolloin se ei kellu polttoainepinnan mukana eikä sulje polttoaineen kulkua.

Yleensä vika on helppo: poistetaan roska tai hapettuma neulaventtiilistä.
Sitä varten suljetaan bensiinihana, irrotetaan kohokammion pohjassa oleva messinkiruuvi ja kohokammion pohja irtoaa. Mitään ei pidä väännellä eikä säätää tässä yhteydessä. Kohot, joita on kaksi samalla akselilla, voi joutua irrottamaan että neulaventtiilin kunto ja puhtaus tulee varmistettua.

Pelkkä kohokammion pohjan irrotus voi jo riittää puhdistustoimenpiteeksi ja neulaventtiilin toiminnan voi tarkistaa helposti: hana auki niin bensa virtaa ja kun kohoja ja sitä myöden neulaventtiiliä liikutellaan sormella hellästi ylöspäin niin kohoja nostettaessa pitää polttoaineen kulku loppua. Voimaa ei saa käyttää sillä kohot toimivat bensapinnan nosteella eli voiman tarve on minimaalinen testatessa.

Aloitetaan tällä.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Cali-96 Kaasari tulvii...
« Vastaus #2 : Heinäkuu 04, 2022, 22:53:03 ip »
Kun purimme pesua varten Dellorto PHBH 30 kaasarit niin kohon akselit oli niin tiukassa että niitä ei ehjinä saanut irti. Onneksi "repair kit" sisälsi uudet. Ne kun junttas kiinni niin tuntui että meni taas niin tiukkaan (kun siinä on toi hammastus) että sama on edessä seuraavalla kerralla. Onko se näin vain eikö osattu?

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Cali-96 Kaasari tulvii...
« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2022, 00:46:50 ap »
Olenpa noita akseleita katsellut. Niissä ei vika pesi mikäli ovat paikoillaan kiinni. Voivat olla kuluneita mutta vaikutus polttoaineen pinnan tasoon kohokammiossa on niin pieni että vaihtotyö ei juurikaan tuota ihmeenpää tulosta. Kohossa on venttiiliä liikuttava "kieli" jota taivuttamalla voi pa:n pinnan korkeutta kohokammiossa säätää mutta on omalta kohdalta jäänyt lähinnä akateemisen mahdollisuuden tasolle. Toki olen nähnyt ruostuneen akselin mutta se johtui talvisäilytyksen aikana auki jääneen bensahanan syyksi ja säilytyksen ulkotiloissa. Vesi pesi.

Jos bensan pinnan korkeutta kohokammiossa pitää säätää löytyy siihenkin ohjeet. Tarvitaan mittalaite kuten työntömitta jossa on noonius että tulee noin kymmenesosamillitarkkuuteen. Hieman sottaista mutta ei vaikeaa. Tärkeintä että molemmissa kaasuttimissa on sama polttoaineen taso.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Cali-96 Kaasari tulvii...
« Vastaus #4 : Heinäkuu 05, 2022, 01:00:55 ap »
Mutta jos kohon joutuu irroittamaan niin miten sen akselin saa rikkomatta irti?

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Cali-96 Kaasari tulvii...
« Vastaus #5 : Heinäkuu 05, 2022, 12:56:28 ip »
Kohon akselin irrotus.
Tarvitaan pieni vasara, hieman akselia ohuempi tuurna ja vastin. Jälkimmäinen mielellään sellainen missä on vähintään reilun viiden millin upotus. Se upotuksen kohta laitetaan vastaamaan akselin ulostulokohtaa niin että kun vasaralla napautetaan tuurnaa niin vastin on vasten alumiinikorvaa jossa akselin karhennettu pää pesii. Siis voima ja massalla saavutettu vastavoima niin ei alumiinikorvake murru. Tiukan akselin asennus tapahtuu samoilla välineillä käänteisesti toimien.

Usein akseli lähtee ilman voimavälineitä ihan kärkipihdeillä.

Akseli, vaikka ei olisikaan tiukassa reiässään, pysyy paikoillaan koska kohokammio koottuna estää akselin sivuttaissiirtymän. Ei siis pidä olla huolissaan etteikö hieman löysäkin akseli pysyisi sijoillaan. Vanhoissa kaasareissa on enimmäkseen noita löysiä akselikorvakkeita.

Kohoista:
Joskus on tullut vastaan "eriparikaasuttimet" toisin sanoen on toinen kaasutin vaihdettu eikä ole huomioitu kohojen paino- tai tilavuuseroja. Jos siitä on huolta voi kaasuttimien kohot oheisosineen punnita tarkalla vaa'alla että ovat samanpainoiset. Jos eivät ole niin on luonnollista että silloin myös bensanpinnan korkeus on säädettävä eri tasoon toisessa kaasuttimessa.
Ei ole harvinaista että toisessa kaasuttimessa on messinkikohot ja toisessa muoviset kun on kyse ikääntyneestä pyörästä.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Cali-96 Kaasari tulvii...
« Vastaus #6 : Heinäkuu 05, 2022, 20:43:46 ip »
Purin kaasuttimen ja puhdistin osat, en kuitenkaan löytnyt vikaa, neulaventtiili toimi mielestäni, niinkuin pitää, kasasin ja jatkoin matkaani, n. 50km jälkeen vika uusiutui, pienestä reiästä alkoi tulla bensaa. Bensan tulo lakkasi, kun suljin oikeanpuolen hanan, outoa? Vasen hana auki, vajaalla teholla ajoin 200km, oikeaa hanaa piti avata välillä, kun meno hyytyi ja välillä sammui, kovin outoa! Mitäs nyt teen, olisko kohossa reikä?

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Cali-96 Kaasari tulvii...
« Vastaus #7 : Heinäkuu 05, 2022, 21:57:59 ip »
Tätä pitää miettiä.
Ensin tulee ajatus että tankkiin tulee painetta kun huoltikselta ostettu kylmä, tai muusta syystä kylmä bensiini laajenee koneen sitä lämmittäessä ja tankin huohotus on tukossa. Sen pitäisi kuitenkin vaikuttaa samalla tavalla molempiin kaasuttimiin. Toki voi kaasareiden ero olla niin että vain toinen vuotaa. Asia on helppo selvittää ajamalla hyvin vajaalla tankilla tai, jopa, korkki raollaan. Korkissa on, ainakin periaatteessa, toimiva venttiili jonka pitäisi hoitaa näitä paineasioita. Sekin voi olla tukossa. Myös ylipaine tankissa on haitallinen. Alipaine laihentaa seoksen ja lopulta lopettaa matkanteon. Olen nyt Mökillä kolmatta viikkoa ja punaviini hieman ajatusta, onneksi, hidastaa. Lupaan aamusella miettiä asiaa.

Todennäköisesti vaiva on jokin muu kuten neulaventtiilin kärjen kuluma tai sakkautumaa rakenteissa joka neulaventtiilin liikkeitä rajoittaa. Vaihtoehtoja on toki muitakin vaan en ole vielä oivaltanut...

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Cali-96 Kaasari tulvii...
« Vastaus #8 : Heinäkuu 06, 2022, 00:00:46 ap »
Ajelessani availin tankin korkkia, ei vaikutusta. Miten, jos kohossa reikä? Aamulla puran taas kaasuttimen, jospa vika löytyis. Perin outoa oli, että ajaminen onnistui vain toinen hana auki eikä silloin ilmennyt vuotoa, bensaletku on alkuperäinen ristikko...

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Cali-96 Kaasari tulvii...
« Vastaus #9 : Heinäkuu 06, 2022, 00:25:15 ap »
Juu, ristikko. Hyvä kun on.
Se on nyt selvää miten vika ilmenee. Se on vielä hakusassa mikä on syy. Malttia. Kyllä se vika löytyy.
Yhden kerran olen löytänyt kohon, en toki Guzzista, joka oli mennyt lyttyyn. Sen oli aiheuttanut kova pakkanen.
Vaivat ovat kummallisia. Syy, yleensä, yksinkertainen. Voimia.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Cali-96 Kaasari tulvii...
« Vastaus #10 : Heinäkuu 06, 2022, 07:52:01 ap »
Olen Mäntässä, missä Matti? Ajattelin tuoda kaasuttimen sinulle... 😉

Bicilindrica

  • Viestejä: 4
Vs: Cali-96 Kaasari tulvii...
« Vastaus #11 : Heinäkuu 06, 2022, 09:27:10 ap »
[quote author=motomatti link=topic=8481.msg86252#msg86252 date=1656956100
Toisen mahdollisena syynä on rikki mennyt koho jolloin se ei kellu polttoainepinnan mukana eikä sulje polttoaineen
Vaihda kohot,siirtyikö vika?


GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Cali-96 Kaasari tulvii...
« Vastaus #12 : Heinäkuu 06, 2022, 11:22:35 ap »
Kohoa voi yrittää tutkia niin, että ottaa sen irti ja hakee mahdollisimman hiljaisen paikan. Ravistelee kohoa korvan juuressa, kuuluuko nesteen hölskyntää ?
Tai jos käytössä on tarkka vaaka, vertaa painoa uuteen:
https://hmb-guzzi.de/Schwimmer-85-Gramm-PHF-PHM-VHB-Vergaser

Joskus toiseen kulkineeseen tein kaasariremppaa ja vaihdoin siihen kovasti tiiviiksi kehutut kumikärkiset neulaventtiilit. Parin vuoden käytön jälkeen kun tankki oli täynnä, alkoivat neulaventtiilit valskata, eli eivät enää pitäneet bensan painetta. Ilmeisesti käytetty kumi imi bensaa itseensä ja neulaventtiilin paino muuttui. Liekö syynä viinabensa ? Vaihdoin tavalliset metallikärkiset ja alkoivat taas pitää.
Vielä yksi GT, kiitos.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Cali-96 Kaasari tulvii...
« Vastaus #13 : Heinäkuu 06, 2022, 12:14:51 ip »
Neulaventtiili, mistä löydän Jkylän seudulta ja pitääkö olla alkuperäinen?

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Cali-96 Kaasari tulvii...
« Vastaus #14 : Heinäkuu 06, 2022, 15:20:24 ip »
En tunne Guzzin varaosamyyntiä Jkylän seudulla, jos sitä edes on ? Vespoissa on Dellortoja, ei paljon maksane kysyä:

http://skootteriaitta.fi

Yhteystiedot etusivun alareunassa.
Taitaa toimia harrastepohjalta, auki tarvittaessa, että en tiedä miten näin loma-aikaan saa ketään kiinni.
Vielä yksi GT, kiitos.