Kirjoittaja Aihe: Piti ajella  (Luettu 2858 kertaa)

motomatti

Piti ajella
« : Heinäkuu 04, 2022, 20:04:07 ip »
Reilut kaksi viikkoa sitten ajelin Californialla Mansesta Enonkoskelle mökille pitkän iltapäiväreissun. Tällä kertaa etelän kautta. Loppumatka, noin 150 km, oli sateista. Sitä ei sittemmin olekaan koettu. Arvelin että mökiltä olisi kiva ajella joitakin sellaisia teitä joita en ole vielä ajanut Pohjois-Savossa ja Karjalassa. Mutta säät eivät suosi. Liikaa lämmintä minulle. Viikon päästä, tosin, on ajettava koska kaveri pitää vuosipäivänsä, joita on, kutsun mukaan, kolme peräkkäistä Pohjois-Karjalassa ja olen saanut kutsun. Pielisen ympäriajo on mielessä.

Tänään on lämpötila mökkirannassa ollut välillä 26 - 31 astetta. Samaa on jo koettu liki kaksi viikkoa. Pilvettömältä taivaalta, vaikka eilen kuuluikin ukkosen jyrinää idän suunnasta. Yöpymisen olen suorittanut pääosin teltassa kammarin sijasta. Saunaa on lämmitetty tasan kaksi kertaa. Järviveden lämpötilakin on reilusti yli 20 astetta.

Kalakaan ei syö näillä keleillä vaikka äsken sainkin virvelillä pari pikkuahventa mutta ei niistä oikein soppaa saa. Viisi mukavan kokoista haukea sen sijaan on syöty halukkaasti paistettuna. Ostin lähteissä marketista alle 20 euron avokelan vapoineen ja siimoineen. Sellainen setti joka mahtuu sivulaukkuun vapoineen. Nyt on myös katiska vesissä mutta se on toiminut lähinnä sumppuna. Yksi haukikin siihen eksyi. Juu, luvat on kunnossa.

Laiturilla ei kärsi olla päiväsaikaan sillä kahdesta suunnasta aurinko polttaa nahan alle puolen tunnin. Heijastus tyynestä järvestä on melkein yhtä kuuma kuin kuin auringon suorasuuntaussäteily.

Huomiseksi, sentään, on luvattu vain noin 20 astetta lämpöä joten kalastus saattaa saada uusia ulottuvuuksia. Pitää laittaa eukko soutamaan paattia.
Pari viikkoa pidin nettihiljaisuutta mutta tänään olen, jopa, vastaillut muutamaan viestiin. Voi vain olla juttujen taso alhainen sillä kuumuus puuduttaa aivotkin. Onneksi järvi on rannassa. Puhelinosastoon en ole vastaillut liki lainkaan vaikka se pimpoitteleekin tuontuosta.

Hyvää loppusuvea ja sujuvia kilometrejä!

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Piti ajella
« Vastaus #1 : Heinäkuu 04, 2022, 20:21:54 ip »
Vähiin on helleajelut jääneet, juu... Jussia ennen olin 5 päivää töissä. Jussina kävin RMJ:a katsomassa - onneksi menin autolla. Siinä on ilmastointi.
Mennä viikolla taas valuttamassa hikeä työmaalla ja tänään puolen sadan km:n lenkki.
Ajaminen ei ole ns. kivaa; Ajopuku nappaa lämpöä ripeästi ja pysäksissä tuntuu, että pikkuaivot valuvat ulos. Minä kun en aja metriäkään ilman varustusta. Oletan, että kuumalla kaatuminen sattuu ihan yhtä paljon kuin kylmällä. Jotkut pöristelevät t-paidassa ja shortseissa.
Jos jotain sitten sattuu, niin sattuu - ja pitkään... 

No - hyviä ja turvallisia kilsoja kaikille.

Camn

« Vastaus #2 : Heinäkuu 04, 2022, 22:42:04 ip »
Lainaus
Ajelin Californialla Mansesta Enonkoskelle mökille pitkän iltapäiväreissun. Tällä kertaa etelän kautta
Isoisävainaa, joka vietti lapsuutensa Kalvolan Lintumaan Mattilassa (liekö nykyisin Akaata) 1900 -luvun alussa, tapasi vitsailla että "kun ajelette meilläpäin, ajakaa sitten meidänkin ohi".  Nyt on sitten motomatti ilmeisesti toteuttanut täältä katsottuna tätä menettelyä... kyllä aina kahvit tarjotaan jos ison Calin jylinää kuuluu.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 07, 2022, 11:16:10 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

« Vastaus #3 : Heinäkuu 04, 2022, 23:09:43 ip »
Camnille tiedoksi että ikään kuin koukkasin eli ajelin reilut kaksi viikkoa sitten yhtä mielipätkääni Vääksy - Savitaipale - Lappeenranta. Hyväkuntoinen tie ja ei juurikaan liikennettä. Toki tienviitta Lemille oli näkyvissä jollain kohtaa mutta ajohinku oli sen verran pinnassa että ei vilkkukatkaisin kääntynyt sinnepäin. Imatralta alkaen oli sitten sadetta loppumatka jota ihmeilmiötä en sittemmin ole nähnytkään. Mutta tätä kirjoittaessa ulkolämpötila kuistilla on enää 20 astetta. Eikä kala syö vaikka yritin. Ilman viilennyttyä eräät siivelliset, verenhimoiset parasiitit ovat heränneet. Pitää siirtyä sisätiloihin ennen kuin nilkat turpoavat. Mutta kuistilta maisema  tyynelle järvelle on mahtava. Aivotkin lepäävät silmänreikien ohella.
Sopivia ajosäitä odotellessa. Tarkoitus olisi olla vielä pari viikkoa täällä Itä-Savossa mutta välillä myös Kolilla. Paluumatkalla saattaisin...

Henko

« Vastaus #4 : Heinäkuu 07, 2022, 08:10:46 ap »
Pitäis varmaan koputtaa puuta mutta itellä osui lomalla ajokelit aika kohdilleen. Lappiin länsirannikkoa mentäessä oli enimmäkseen jotain 20c ja aurinkoista, ainoastaan Hailuodossa käydessä satoi mutta se ei ollut siirtymätaipale. Seuraavana aamuna Oulussa paistoi taas aurinko. Lapissa viileni ajopäivinä jopa 10c tienoille ACGR:ään mennessä mutta siirtymät ei siellä olleet pitkiä. Paluumatkalla asfaltti oli märkää mutta ainoastaan hetki hyvin kevyessä sateessa. Yllättävän hyvä kilometreihin, yli 2000, nähden.

motomatti

« Vastaus #5 : Heinäkuu 07, 2022, 19:24:48 ip »
Edelleen mökillä. Yli kahteen viikkoon ei metrin metriä ole ajettu.
Ilmat ovat viilenemään päin. Nyt kovaa etelätuulta ja 24 lämmintä. Kymmenen astetta kylmempää kuin kahteen viikkoon. Latasin 1400 Calin akun ylläpitolaturilla varoiksi sillä ohjekirja sanoo että niin on tehtävä tai +kaapeli pitää irrottaa jos ei ole ajoa eikä latausmahdollisuutta.

Ensi viikolla pitänee ryhdistyä ja lähteä matkaan.

Suht laiskaa on ollut Mökillä. Johtunee suhttrooppisesta ilmanalasta. Haukikala on tarttunut vieheseen useamman kerran ja katiskastakin pari. Ahveniakin ihan syötäväksi asti. Eilen ja tänään on maalattu ikkunanpokia. Edellinen maali on vedetty 70 -luvun alussa. Ei ollut paljoa raapattavaa.

Mökillä on ilmastointilaite mutta sitkeästi olemme sitä välttäneet. Itse olen nukkunut yöni teltassa vaan nyt kammarissa kuuntelemassa Rouvan hengenliikkeiden ohessa natsienkin arvostamaa Karl Mayn tuotantoa. Niissä kirjoissa kerrotaan kuinka saksan kansalainen (Tässä yhteydessä frankki.) kaikissa olosuhteissa on ylivoimainen. Hauskoja kirjoja ja verrattavissa Edgar R. Burroughsiin mutta humoristisempiä. Aikansa tuote.

Turistit Sveitsistä, eli ne jotka maksavat vuokrana Mökin ylläpidon, jo useamman vuosikymmenen, saapuvat parin päivän päästä. Silloin lähtee tontilta myös Cali ja minä. Karjalanmailla vietetään loppu Rouvan kesävapaista. Itsellä kun ei ole niin väliä. Hän kulkee talouden kuormakamelilla (Dacia pikkupaku.) ja minä herroiksi moottoripyörällä. Suuntana Ilomantsi iloineen kuten Viinitorni. Kerrankin kunnon sovellus vesitornista. Hissimaalaus on hieno.
Muutama vuosi sitten tavattiin viinitornin terassilla vanhempi herra joka sanoi vahtivansa Putinin edesottamuksia. Katseli, viininsiemailun ohessa, itään. Nyt ajatellen, hän oli jo silloin selkeästi varautunut.

Ajelkaa nätisti. Kokolailla joka päivä on saanut lukea mp-onnettomuuksista. Kiertäkää ne kaukaa!