Reilut kaksi viikkoa sitten ajelin Californialla Mansesta Enonkoskelle mökille pitkän iltapäiväreissun. Tällä kertaa etelän kautta. Loppumatka, noin 150 km, oli sateista. Sitä ei sittemmin olekaan koettu. Arvelin että mökiltä olisi kiva ajella joitakin sellaisia teitä joita en ole vielä ajanut Pohjois-Savossa ja Karjalassa. Mutta säät eivät suosi. Liikaa lämmintä minulle. Viikon päästä, tosin, on ajettava koska kaveri pitää vuosipäivänsä, joita on, kutsun mukaan, kolme peräkkäistä Pohjois-Karjalassa ja olen saanut kutsun. Pielisen ympäriajo on mielessä.
Tänään on lämpötila mökkirannassa ollut välillä 26 - 31 astetta. Samaa on jo koettu liki kaksi viikkoa. Pilvettömältä taivaalta, vaikka eilen kuuluikin ukkosen jyrinää idän suunnasta. Yöpymisen olen suorittanut pääosin teltassa kammarin sijasta. Saunaa on lämmitetty tasan kaksi kertaa. Järviveden lämpötilakin on reilusti yli 20 astetta.
Kalakaan ei syö näillä keleillä vaikka äsken sainkin virvelillä pari pikkuahventa mutta ei niistä oikein soppaa saa. Viisi mukavan kokoista haukea sen sijaan on syöty halukkaasti paistettuna. Ostin lähteissä marketista alle 20 euron avokelan vapoineen ja siimoineen. Sellainen setti joka mahtuu sivulaukkuun vapoineen. Nyt on myös katiska vesissä mutta se on toiminut lähinnä sumppuna. Yksi haukikin siihen eksyi. Juu, luvat on kunnossa.
Laiturilla ei kärsi olla päiväsaikaan sillä kahdesta suunnasta aurinko polttaa nahan alle puolen tunnin. Heijastus tyynestä järvestä on melkein yhtä kuuma kuin kuin auringon suorasuuntaussäteily.
Huomiseksi, sentään, on luvattu vain noin 20 astetta lämpöä joten kalastus saattaa saada uusia ulottuvuuksia. Pitää laittaa eukko soutamaan paattia.
Pari viikkoa pidin nettihiljaisuutta mutta tänään olen, jopa, vastaillut muutamaan viestiin. Voi vain olla juttujen taso alhainen sillä kuumuus puuduttaa aivotkin. Onneksi järvi on rannassa. Puhelinosastoon en ole vastaillut liki lainkaan vaikka se pimpoitteleekin tuontuosta.
Hyvää loppusuvea ja sujuvia kilometrejä!