Stelvio 2015, sammuu moottorijarrutuksen jälkeen/kaasua löysättäessä
Siis jos vaihde on vapaalla ja kaasu tyhjäkäyntiasennossa - kun moottorin pitäisi käydä tyhjäkäyntiä? Vaiko tosiaan ajaessa?
Näyttää kaasua vapautettaessa TPS:n nollakohdaksi vaihtelevasti 4.7° - 5.0°
Jos mikään ei kanna niin että se läppä jossa tps on kiinni, palautuu top -ruuviinsa niin että "kops" vaan, sitten noin pieni ero lienee tavanomainen, sen verran tuo kaasuläppä ilmeisesti muutaman kymmenesosamillin jää aina eri asentoon?
Ettei kaasuläpän asentomoottori reagoi ajon aikana kaasun vapauttamiseen tai moottorijarrutukseen oikein vaan pästää läpät sulkeutumaan liiaksi
Pykälää liian tuore peli siihen nähden minkä tunnen parhaiten, mutta kyseessähän on "Carc" -mallit ja 5AM ecu (ei tuoreempi "ride by wire" järjestelmä, jossa moottorinohjaus käyttää kaasuläppiä). Kaasuläppiä ohjataan kaasukahvalla perinteisellä tavalla, mekaanisesti. Kaasuvaijeri käyttää toista läppää, josta on tanko toiseen läppään. Polttoaineen ruiskusmäärä riippuu siis kaasuläppien asennosta (moottorijarrutus/veto). Ainoastaan tyhjäkäyntiä ohjaa "stepper motor", joka on toiminta-ajatukseltaan "sähköisesti kääntyvä ilmaruuvi". Stepper moottorin tehtävänä on hoitaa tyhjäkäynnin kierrosluku säätämällä tyhjäkäynnin ilmamäärää, varsinkin kun moottori on kylmä. Steppermoottorin tilan näkee ymmärtääkseni GuzziDiagilla (onko auki), siellä taitaa olla jopa testi (en voi tarkistaa kun ei ole 5AM Guzzia), joka tehdään moottorin käydessä, testin aikana tyhjäkäynnin kierrosluvun pitää muuttua. Niin ja tietenkin vikakoodien luku….
Grisoghetto -palstalla olisi tämän alan tietäjiä...
https://www.grisoghetto.com/search?mode=searchbox&search_keywords=stepper&show_results=topics