Kirjoittaja Aihe: Stelvio sammuu moottorijarrutuksen jälkeen/kaasua löysättäessä  (Luettu 2430 kertaa)

Ripa

  • Viestejä: 117
Otsikon mukainen kiusallinen vaiva on tullut esiin viime päivinä. Pyörä lähtee hyvin käyntiin ja käy paikallaan tasaista tyhjäkäyntiä eikä sammu paikalla kaasuteltaessa. Ohjaustangon kääntely ei paikallaan käydessä tunnu vaikuttavan kierroksiin. Veto on hyvä ja tasainen koko kierrosalueella.
 
Guzzidiag näyttää 4.8° TPS:n nollauksen jälkeen. Läppien asentomoottori näyttäisi Guzzidiagin mukaan toimivan. Nollauksen jälkeen paikallaan kaasuteltaessa Guzzidiag näyttää kaasua vapautettaessa TPS:n nollakohdaksi vaihtelevasti 4.7° - 5.0° lukemia.

Jotenkin vaikuttaisi siltä, ettei kaasuläpän asentomoottori reagoi ajon aikana kaasun vapauttamiseen tai moottorijarrutukseen oikein vaan pästää läpät sulkeutumaan liiaksi.
Vai voisiko kyseessä olla kaasuvaijerien, lähinnä palautusvaijerin, kireyteen liittyvä ongelma? Moottori sammutettuna kaasun vapauttamisen yhteydessä kuuluu metallinen kilahdus, eli kaasuvivusto vaikuttaisi palautuvan vapaasti. Kaasuvivuston muovinivelet näyttävät keräävän pölyä aika tehokkaasti. Voisiko vivuston väljyys aiheuttaa tällaista ongelmaa?

TPS:n kulumisen ei mielestäni pitäisi olla syynä, kun pyörällä on ajettu vasta n. 15000 km.

EJ

  • Viestejä: 58
Vs: Stelvio sammuu moottorijarrutuksen jälkeen/kaasua löysättäessä
« Vastaus #1 : Heinäkuu 04, 2022, 13:43:39 ip »
Minkä ikäisestä ajokista on kyse?
Milloinkas olet viimeksi 'kurmoottanut' kunnolla ja pitempään sillä Stelviolla, tai ajanut sillä pitempää, vähintään 70+km stinttiä nk. naru (lähes) kireällä? Vai oletko keskittynyt pörräämään lähinnä kylillä ja sen valo-ohjatussa stop&go -liikenteessä?
Meinaan semmoista maantiereippailuakin kannattaa ensialkuun kokeilla, jos sellaista ei ole vähään aikaan harrastettu. Kone tykkää kun sitä käytetään.

Toinen mikä tulee mieleen voisi olla siellä kaasuvaijerin ruiskun puoleisessa päässä oleva murgulamekanismi, joka saattaisi olla vähän kulahtanut, ja syypää epämääräiseen kaasuläpän/vaijerin liikerataan/välykseen sen ollessa lähellä kiinni-kohtaa ja tyhjäkäyntiä. Olettaen että siinä Stelviossa on samanlainen ruisku ja kaasumekanismi kuin esim. vuosituhannen alkupuolen Brevassa.
Itselläni moinen oireilu korjaantui em. reippailulla ja mekaanikon käsittelyssä, mutta ehkä esim. Motomatti osaisi kertoa täsmällisemmät TSI-ohjeet. Tai sitten keksii paremmat ropit.

mika

  • Viestejä: 92
Vs: Stelvio sammuu moottorijarrutuksen jälkeen/kaasua löysättäessä
« Vastaus #2 : Heinäkuu 04, 2022, 14:27:25 ip »
Moi!
Itsekin olen jonkun verran Stelviolla ajellut. Jos ylipäätään nyt mitään käyntihäiriötä on, niin ensimmäiseksi kannattaa tarkastaa tulpanhatut. Näissä kumi siitä tulpanhatun 90 asteen mutkan kohdalla menee rikki ja lyö kipinää maihin. Siinä kumissa ei isoa reikää näy, mutta lyö kanteen. Vähän kun sitä kumia venyttelee, saattaapi reiän löytää. Ensiavuksi / ratkaisuksi käy muutama kierros eristysnauhaa siihen tulpanhatun mutkaan.
Syynääppäs tarkasti tulpanhatut, minulla Stelvio teki ihan samaa oiretta. Vaihdoin sitten NGK:n hatut eikä temppuillut enää....
- Mika

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Stelvio sammuu moottorijarrutuksen jälkeen/kaasua löysättäessä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 04, 2022, 16:09:16 ip »
Pyörä on 2105 mallia ja ajettu n. 15000 km. Täytyy tunnustaa, että aika maltillisilla kierroksilla on tullut ajeltua. Tosin kaupunkiliikennettä vältellen.  Eilen teki pari kertaa tuon sammumisen, kun ajoin tavallista reippaammin myöhään illalla mökiltä kotiin. Matkaa on n. 70 km, josta isompaa tietä n. 50 km. Pitää syventyä tuohon kaasuvivustoon ja sen niveliin tarkemmin.

Tulpanhattujen vika tuli esille pari vuotta sitten ja oikeastaan oireet oli aika samanlaiset, tyhjäkäynti katoaa tai kone käy erittäin raskaasti ja sammuu pian. Lähtee useimmiten käyntiin vasta pitkän sahauksen jälkeen ja kaasua pitää avata selvästi. Alkuperäisissä kumieristeisissä suorakulmatulpanhatuissa toisessa oli selvän läpilyönnin jälki. Vaihdoin nämä alkuperäiset kumieristeiset suorakulmatulpanhatut Stormilta ostettuihin suoriin NGK SD05E tulpanhattuihin. Alkuperäiset tuplanjohdot jäivät käyttöön, kun johdot olivat metallijohtimilla ja näyttivät ehjiltä taivuteltaessakin. NGK:n suorat hatut ovat sen verran lyhyemmät, että tulpanjohtoon tulee jyrkkä mutka lähelle hattua. Johtojen kunto pitää tarkistaa ja vaihtaa samalla sekä johdot että hatut.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Stelvio sammuu moottorijarrutuksen jälkeen/kaasua löysättäessä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 04, 2022, 22:07:08 ip »
Lainaus
Stelvio 2015, sammuu moottorijarrutuksen jälkeen/kaasua löysättäessä
Siis jos vaihde on vapaalla ja kaasu tyhjäkäyntiasennossa - kun moottorin pitäisi käydä tyhjäkäyntiä?  Vaiko tosiaan ajaessa?

Lainaus
Näyttää kaasua vapautettaessa TPS:n nollakohdaksi vaihtelevasti 4.7° - 5.0°
Jos mikään ei kanna niin että se läppä jossa tps on kiinni, palautuu top -ruuviinsa niin että "kops" vaan, sitten noin pieni ero lienee tavanomainen, sen verran tuo kaasuläppä ilmeisesti muutaman kymmenesosamillin jää aina eri asentoon?

Lainaus
Ettei kaasuläpän asentomoottori reagoi ajon aikana kaasun vapauttamiseen tai  moottorijarrutukseen oikein vaan pästää läpät sulkeutumaan liiaksi
Pykälää liian tuore peli siihen nähden minkä tunnen parhaiten, mutta kyseessähän on "Carc" -mallit ja 5AM ecu (ei tuoreempi "ride by wire" järjestelmä, jossa moottorinohjaus käyttää kaasuläppiä).  Kaasuläppiä ohjataan kaasukahvalla perinteisellä tavalla, mekaanisesti.  Kaasuvaijeri käyttää toista läppää, josta on tanko toiseen läppään.  Polttoaineen ruiskusmäärä riippuu siis kaasuläppien asennosta (moottorijarrutus/veto).  Ainoastaan tyhjäkäyntiä ohjaa "stepper motor", joka on toiminta-ajatukseltaan "sähköisesti kääntyvä ilmaruuvi". Stepper moottorin  tehtävänä on hoitaa tyhjäkäynnin kierrosluku säätämällä tyhjäkäynnin ilmamäärää, varsinkin kun moottori on kylmä. Steppermoottorin tilan näkee ymmärtääkseni GuzziDiagilla (onko auki), siellä taitaa olla jopa testi (en voi tarkistaa kun ei ole 5AM Guzzia), joka tehdään moottorin käydessä, testin aikana tyhjäkäynnin kierrosluvun pitää muuttua. Niin ja tietenkin vikakoodien luku….

Grisoghetto -palstalla olisi tämän alan tietäjiä...
https://www.grisoghetto.com/search?mode=searchbox&search_keywords=stepper&show_results=topics
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 05, 2022, 14:42:37 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Stelvio sammuu moottorijarrutuksen jälkeen/kaasua löysättäessä
« Vastaus #5 : Heinäkuu 10, 2022, 12:23:55 ip »
Edelliseen viestiin kommentteja :

- Sammumista ei ole esiintynyt paikallaan vaihde vapaalla kaasutettaessa ja kaasun vapauttamisen yhteydessä. Sammumisia on tapahtunut sekä pian liikkeelle lähdön jälkeen kylmällä moottorilla ja pidemmän ajon jälkeen. Nämä sammumiset ovat ilmenneet ajotilanteissa moottorijarrutuksen yhteydessä esim. moottoritieltä poistuttaessa hidastettaessa rampissa kaasu suljettuna. Joskus myös hitaammissa vauhdeissa kaupunkinopeuksissakin risteystä lähestyttäessä. Kone on sammunut joko heti tai käynyt hetken kovin raskaasti ja epätasaisesti ilmeisesti yhdellä sylinterillä ja sammunut. Käynnistyminen on näiden jälkeen ollut yleensä aika vaikeaa ja on pitänyt pyörittää startilla pitkään. Käynnistyminen on yleensä onnistunut vasta, kun olen avannut kaasua reilusti. Joskus moottorin käynnissä pysyminen on vaatinut kierrosten pitämistä kaasulla tyhjäkäyntiä korkeammilla kierroksilla.

- Arvio kaasuläpän jäämisestä kaasun vapauttamisen yhteydessä eri kerroilla hiukan eri asentoon on varmasti oikeaan osunut.

- Tässä meni termit sekaisin, askelmoottori ei tosiaankaan säädä läpän asentoa. Tyhjäkäynnin säätömoottori on oikea nimitys. Tämän toimntaa voi testata Guzzidiagilla ja testi vaikuttaa tyhjäkäyntikierroksiin.

Nyt vaikuttaa siltä, että ongelma on poistunut. Vaihdoin uudet tulpanjohdot ja tulpat. Edellisissä, alkuperäisissä johdoissa ei ollut silmämääräisesti havaittavia vikoja, mutta vaihdoin varmuuden vuoksi uudet silikonieristeiset metallijohtimilla olevat johdot. Tulpanjohtoa oli Stormilla myynnissä metritavarana. Puolan päähän tulevia päätekappaleita en löytänyt helposti mistään vaan purin vanhoista johdoista päätteet pois ja puristin ne uusiin johtoihin. Lisäksi puhdistin ja rasvasin kaasuläppien vivuston nivelet ja säädin kaasuvaijereita. Eilisen n. 100 km koeajon aikana pyörä toimi normaalisti eikä pyrkinyt sammumaan.