Kirjoittaja Aihe: California 1100 venttiikikoppa ei irtoa  (Luettu 3120 kertaa)

Zacobane

California 1100 venttiikikoppa ei irtoa
« : Kesäkuu 15, 2022, 08:03:53 ap »
Calin venttiilikopan tiiviste alkoi ajossa tihkumalla vuotamaan hiukan ölyä.
Avasin kopan mutterit ja yritin irrottaa kopan pois, mutta se on kuin liimattu kanteen kiinni. Hämmästelin kuinka koppa voi olla näin lujasti kannessa kiinni.

Millä työkalulla kannattaa pakotta koppa irtoamaan rikkomatta moottorin ylimmäistä jäähdytyslaippaa?
Kopan tiivistettä ei ole liimattu! Vaihdoin tiivisteen pari vuotta sitten venttiilien säädön yhteydessä. Sivelin silloin toiselle tiivistepinan puolelle öljyä ennen kopan kiristystä.

Mikä on kiristysmomentti kopan kiinnitykselle, jotta tiiviste ei puserru rikki?
Miten varmistan että koppa lähtee irti uudellen ilman tiivisteen repeytymistä?

egon

Vs: California 1100 venttiikikoppa ei irtoa
« Vastaus #1 : Kesäkuu 15, 2022, 10:59:34 ap »
Jotkut tiivistemateriaalit saattaa tuon tehdä, en tiedä miksi. Itse kyllä kokeilisin hiukan suttuista menetelmää, eli venttiilikopan ruuvit löysällä kone hetkeksi käyntiin, että sylinterit ja kannetkin lämpenevät reilusti. Yleensä polymeerit pehmenevät lämmön vaikutuksesta ja tartunta heikkenee.
Itse olen omiin Guzzeihin leikannut venttiilikoppien tiivisteet tavallisesta Bilteman tiivistepahvista. On ne pitäneet eivätkä ole liimaantuneetkaan ilman mitään  erityisniksejä. Ruuvien kiristämiseen en ole käyttänyt koskaan momenttiavainta vaan pyöräyttänyt pikku räikällä "tavallisen" M6 ruuvin kireyteen peukalotuntumalla suunnilleen sellaiseen kireyteen mitä tavallisella ruuvimeisselillä saa irvistelemättä menemään.   

MattiS

« Vastaus #2 : Kesäkuu 15, 2022, 11:14:53 ap »
Koputtelu kumi- tai vastaavalla vasaralla kopan kylkeen on ainakin minulla irrottanut niillä kerroilla, kun on jämähtänyt.
Minä siirryin myös itse leikattuihin pahvitiivisteisiin sen jälkeen, kun sellainen harmaa muovi?tiiviste kutistui niin, että sen reiät olivat venyneet melkein halkaisijansa verran ja öljy sotki ajosaappaan.

motomatti

« Vastaus #3 : Kesäkuu 15, 2022, 11:33:41 ap »
Bilteman/Motonetin pahvia olen käyttänyt myös. Myös jakopäässä ja öljypohjassa. Sitä on melkein aina saatavilla ja yhdestä arkista syntyy useita tiivisteitä.
Olen törmännyt kahta puolta liimattuihin tiivisteisiin. Irrotus on silloin eräänlaista houkuttelua. Monesta kohtaa kopistellen ja varovaisesti vääntämällä kahdesta eri kohdasta yhtäaikaa.

Tiivisteen tekemiseen tarviketiivistekartongista tarvitaan työkaluja: kynä, katkoteräveitsi, sakset, pieni kuulapäävasara reikien merkitsemiseksi/tekemiseksi, sekä, optiona, ns. reikäpaskosarja. Mallina käytetään venttiilikopan tiivistepintaa eikä haittaa jos sisäpuolelle jääkin pari milliä ylimääräistä. Ulkopuoli leikataan muotojen mukaan katkoterällä/terävällä veitsellä vasta kun venttiilikoppa tiivisteineen on asennettu. Kopan puolelle liimaa ja kannen puolelle vaseliinikerros. Leikkauksen jälkeen pursunut liima ja vaseliini pyyhitään pois. Tiiviste on näin monikertakäyttöinen.

Liimaa ei kannata "holvata" vaan vain ihan ohkoisesti niin sitä ei pursua öljyn joukkoon.
Jos ei ole käsityöihminen niin Storm Motorilla on saatavilla koko tiivistesarja mutta ilman akselitiivisteitä sekä venttiilikopan tiivisteitä erikseen: https://www.storm-motor.fi/merkkikohtaiset-osat/athena-venttiilikopan-tiiviste-ath-s410190015007/

TunturiTT

« Vastaus #4 : Kesäkuu 15, 2022, 21:11:55 ip »
Kumivasaralla kulmaan koputtelemalla, niin pitäisi irrota.
M6 ruuvien momentti alumiiniin on alle 10Nm.
Hyvä pyörä, parempi mieli.