Kirjoittaja Aihe: Cali III latausvalo  (Luettu 3068 kertaa)

RuutiMG

  • Viestejä: 30
Cali III latausvalo
« : Toukokuu 31, 2022, 18:57:41 ip »
Moro

Cali III vm 1994. Latauksen valo alkanut syttymään tyhjäkäynnillä, kun ei valot päällä. Valot päälle, niin ei varoitusvalo pala. Voiko joku selventää mitä nyt tapahtuu? En ole vielä mittaillut akusta jännitteitä tyhjäkäynnillä...
Olen ymmärtänyt että jännitteensäädin ilmeisen herkkä näissä laitteissa. Akku on 3 vuotta vanha jos sillä merkitystä. Ajatuksia?

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Cali III latausvalo
« Vastaus #1 : Toukokuu 31, 2022, 19:23:38 ip »
Laturi tuottaa pyöriessään vaihtosähköä ja jännite on kierroslukuriippuvaista. Se tasasuunnataan ja säädetään regulaattorissa akulle sopivaksi.
Tarkistusmittauksia:
- Akun jännite kun pyörä ei käy, pitäisi olla > 12,4 v, täysin varattu 12,74v. Onko akussa pöhinää?
- Sama mittaus kun starttaa.Ei saisi pudota juuri alle 11v. Riittääkö varaus?
- Mittaus vielä kerran, kun kone käy normaalisti. Latausjännite 13,6 - 13,8v. Toimiiko lataus?

Tarkista myös akkukenkien puhtaus ja kireys. Jos pääset käsiksi, niin regulaattorin liitokset.
Muista myös, että akku voi olla rikki - myös uusi akku. Niitäkin on nähty.

Jossain Il Falconessa on pieni artikkeli mittauksista. En tähän nyt löydä missä numerossa.

Täällä on hieman ohjeita: https://gruppomotoguzzifinlandiary.kuvat.fi/kuvat/GMGF-yleiset/Tekniset+tiedotteet/Akun+hoito-ohje/Akun+hoito-ohje.pdf

Puhdista myös sivukotelossa olevat sulakkeet ja relekannat. ÄLÄ KÄYTÄ CRC 5-56 irroitusöljyä, vaan ao. elektroniikkapuhdistusainetta ( Electro cleaner tms. )




motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali III latausvalo
« Vastaus #2 : Toukokuu 31, 2022, 22:13:38 ip »
Suurinpiirtein oma Cali 3 on toiminut aina samalla tavalla. Jos tyhjäkäynti on 1000 tai alle niin latausvalo palaa silloin. Heti kun nostaa kierroksia niin sammuu. Itsellä mittari ohjaustangossa ja se näyttää että kaikki hyvin. Latausta ei vain tapahdu silloin kun on tyhjäkäynnillä. Laturin merkki, omassani, on Saprisa. Hieman vanhemmissa oli Bosch johon olen luottanut enemmän. Eivät ole vaihtokelpoisia keskenään kun kampiakselin pää on erilainen.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Cali III latausvalo
« Vastaus #3 : Kesäkuu 01, 2022, 13:36:17 ip »
Mulla Jackalissa saattaa ihan milloin vain kesken ajon, kierroksista riippumatta, syttyä latausvalo. Lataus on kuitenkin ollut ihan normaalia. Tyhjäkäynnillä myös vilahtelee yleensä. Kai siitä joskus voi jotain päätellä jos jää palamaan jatkuvasti tai ei syty missään tilanteessa.

RuutiMG

  • Viestejä: 30
Vs: Cali III latausvalo
« Vastaus #4 : Kesäkuu 01, 2022, 19:52:42 ip »
Jaahas.
Akun jännite 12,65.
Latausjännite 12,4 , riippumatta kierroksista.

Ei lataa. Mutta toimii hyvin, luulen että on/off vika jossain. Nyt tsekattu akunkengät ja putsaan vielä releet. Missä kohtaa on liitos jännitteensäätäjältä mikä pitäisi putsata? En tänään pysty hirveesti purkamaan pyörää kun pitää ajella kotiin vielä  :)
 

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Cali III latausvalo
« Vastaus #5 : Kesäkuu 02, 2022, 16:48:22 ip »
Jos 12,65 V tarkoittaa akun lepojännitettä niin akku on kutakuinkin täysi ja luultavasti kunnossa. Joku on sitä vastikään myös ladannut, mikähän?

Jos 12,4 V tarkoittaa jännitettä kun pyörään on virta kytketty ja etuvalo palaa ja tuo 12,4 hitaasti laskee niin pelkkä akku syöttää sähköä. Jos moottori myös käy ja tilanne on silti tuo, että jännite vaan laskee hitaasti, niin edelleen pelkkä akku syöttää sähköä, eikä laturi lataa.

Jos em. jännite 12,4 V hitaasti nousee moottorin käydessä, se tarkoittaa, että laturi lataa ja akku latautuu kohti tavoitejännitettä, joka yleensä on yli 13,6 V (kuormitettuna), kuten kaimapoika tuossa edellä totesi. (Jos akku olisi irrallaan, siis kuormattomana, ja verkkolaturilla latauksessa olisi tavoitejännite 14,4 V.)

Latausgeneraattori on moottorin edessä kampikaselin päässä, näkyy edestä katsottuna pyöreä purkki, jossa on pyörän ylpeä merkkitunnuskin yleensä. Sen yläpuolella kaksoiskehtorunkoon kiinnitettynä on säätäjä, kulmikas laatikko, jossa jäähdytysrivoitus. Säätäjän takana piilossa, mutta tavattoman kuraisessa paikassa, on kaksi isohkoa muovirunkoista liitintä. Toiseen liittimeen tulee kaksi keltaista johdinta generaattorilta. Jos niihin kytkee moottorin seistessä volttimittarin johtimet liittimen johtimien liitospuolelta, jossa on juuri ja juuri tilaa esim. pienille hauenleuoille, ja asettaa mittarin vaihtojännite mittaukselle isoimmalle jännitealueellensa, yleensä 500 VAC, ja sitten käynnistää moottorin, täytyy näkyä useita kymmeniä voltteja kierroksista riippuen, suurimmillaan n. 100 VAC. Jos näin on niin latausgeneraattori antaa sähköä siihen asti. Sen perässä on vielä se säätäjä ja se onkin sitten eri juttu.

Tietenkin ne liittimet pitää ensin avata ja puhdistaa hyvin jollain sopivalla aineella (ei crc 5-56). Ennen takaisin liittämistä kannattaa ne myös voidella hyvin hapottomalla vaseliinilla, kuin myös akunkegät. Liittimen johdinpuolelta kannattaa huolella tarkistaa esim. pienillä pideillä varoen nyhtämllä, että johtimet ovat kunnolla kiinni puristusliitoksissaan, eikä ole on/off klappia, eikä sielläkään saa likaa olla.

Säätäjä on kiinni kahdella ruuvilla kaksoiskehdon putkien välipalkissa. Liittimiin pääsee käsiksi paremmin kun säätäjän irrottaa. Säätäjän kotelo on valettu hartsiin ja johtimet tulevat ulos sen reunasta kapeasta raosta. Kun moottori täristää riittävän kauan saattaa johtimet murtua poikki juuri siitä hartsin reunasta. Sen huomaa kun niitä liikuttaa varovasti, onko johdin kiinni pelkällä muovieristeellään? Siitä voi tulla on/off vika.

Joidenkin mallien maadoitus kulkee niiden säätäjän kiinnitysruuvien kautta, eikä erillisellä johtimella. Siksi kannattaa avata ne ruuvit, hukkaamatta niiden ruostumatonteräs tähtialuslevyjä, ja puhdistaa ja voidella hapottomalla vaseliinilla kunnolla. Myös alumiinikuoren ruuvien kiinnityskohta pitää puhdistaa, koska siinä todennäköisesti on oksidikerros, joka on eriste. Siinä kuuluu olla tähtialuslevy, joka tekee sen sähköisen kytkennän alumiinioksidin läpi, se on rosteria, jotta metallien erilaisuus ei tekisi galvaanisesti siihen syöpymää ja uutta eristettä.

On myös järjestelmiä, jossa on hihnavetoinen ja hiilellinen generaattori. Silloin ensimmäiset huoltotoimet on teitysti remmin tarkastus tai vaihto ja hiilien tarkastus tai vaihto. Luullakseni tämä tapaus ei sellainen malli kuitenkaan ole.

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali III latausvalo
« Vastaus #6 : Kesäkuu 02, 2022, 22:19:10 ip »
Liittyy vain oheen tässä jutussa jossa pyörässä on hihnavetoinen laturi eli CARC-malleja. Muistutan heikkolaatuisista liittimistä. Paljon on perusliittimiä joiden sähkönjohtavuuden muutos johtuu hapettumisesta. Syntyy kiteitä kosteuden vaikutuksesta kuten myös suoloja jotka eivät johda sähkövirtaa. Liittimien pinnoitusmateriaali on osoittautunut ongelmaksi. Varsinkin akun napojen uhteen. Ei auta kiristäminen vaan puhdistaminen. Toimenpiteen esteenä on että oksidipinta näyttää nätille. Ilmiö tapahtuu hiljalleen. Kunnes akku on vajaatehoinen johon CARC-mallit reagoivat kovasti. Käyttäjää hämmentävät runsaat vikailmoitukset sieltä ja täältä. Ne ovat vain sivutuotteita. Lääkkennä toimii akunnapojen puhdistus niin että pehmeä "lyijy" näkyy koska sama koskee liittimiä että "kupari" näkyy. Lainausmerkit siksi että en ole metallurlurgi kuin harrastelijatasolla.
Alan kemistit voinevat valaista asiaa.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Cali III latausvalo
« Vastaus #7 : Kesäkuu 03, 2022, 08:01:04 ap »
Yleisesti on muistettava, että pyörän lataus-akku-startti -ketjussa on paljon eri komponentteja, joiden yksittäisten palikoiden tila vaikuttaa koko toimintaketjuun. Joskus tempuloin starttaamattoman Stonen kanssa. Vika oli kahvassa olevassa nappulassa - LOPULTA löytyi....

Vuosikymmenet sitten ohjeistettiin lisäämään akunnapaan alimmaiseksi pyöreä "huopaprikka". Siihen tippakannulla öljyä kostukkeeksi. Se estää napojen oksidoitumisen. Tuohon aikaan akuissa oli korkit ja vesikannulla "läträttiin" ja saattoihan happopitoista nestettä vähän roiskahtaa kannelle ja napoihin, joka aiheutti omat ongelmansa. Tiedä sitten...

Teollisuudessa käytettiin suojana napalakkaa, kun ensin oli puhdistettu "puhtaalle lyijylle". Kuten MM totesi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali III latausvalo
« Vastaus #8 : Kesäkuu 03, 2022, 12:26:53 ip »
Niin tässä on eletty "akkuaikaa" niin pitkään että monta versiota on tullut nähdyksi ja koetuksi.
Perussäännöt ovat silti pysyneet kokolailla samoina.

Akku ei tykkää olla:
- vajaalla latauksella
- pitkään käyttämättä
- lämpimässä
- likaisena
- naparuuvit löysällä
- tärinässä
- tyyppikohtaisesti omituisissa asennoissa

Ennen akun lataaminen oli taitolaji kun latureissa ei ollut älyä. Akun kiehahtaminen ei ollut harvinaista.
Pyörän ohjekirjassa, kuten yhden oman pyöräni osalta mainitaan, seisottamisaika jos venyy yli kahden viikon on maajohto irrotettava akusta tai vaihtoehtoisesti kytkettävä ylläpitolaturiin. Nykypyörissä kun on paljon kulutuskohteita toiminnassa vaikka avaimet olisivat kotona piironginlaatikossa. Lähinnä elektroniikka syö jatkuvasti "hituvirtaa" ja sellainen kuormittamisen tapa on akulle haitaksi.

1400 Calissa akku on kohtuullisen helppo tavoittaa vaikkakin kuusi ruuvia pitää avata. Joissain pyörissä akku on kätketty vielä hankalammin. Akkuun olen napoihin kiinnittänyt lyhyen johdinparin jonka päässä on liitin johon voi liittää ylläpitolaturin johtimen pelkästään satulan pois nostamisella. Silti olen sitä mieltä että ei tarvitse kytkeä ylläpitolaturia jokaisen seisokin ajaksi kuten muutaman päivän vuoksi. Tavallinen akku kestää 4 - 6 vuotta normikäyttöä kunhan sitä ei koskaan päästä tyhjäksi eikä myöskään lataa tarpeettomasti. Yleismittari on muutaman kympin sijoitus ja sillä voi katsoa todellisen akkujännitteen suoraan navoista koska pyörän mittaristo tässä asiassa valehtelee muutaman kymmenyksen.

RuutiMG

  • Viestejä: 30
Vs: Cali III latausvalo
« Vastaus #9 : Kesäkuu 07, 2022, 15:45:41 ip »
kiitoksia ajatuksista ja vihjeistä!

Otin jännitteensäätimen irti ja putsasin maakontaktit. Tarkistin myös laturin ja säätimen liitoksen (2 kpl kelt). Tässä ei ollut valkoista liitintä vaan naaras/uros liittimet ja ne vaikuttivat haperoilta (eristeet). Lisäksi oli vain sähköteippiä kietaistu suojaksi. Putsausta ja liittimien eristykset ja koko paketti kutistesukkaan. Näiden toimien jälkeen alkoi jännite kasvamaan kierrosten mukaan aina reilusti yli 13v! Mutta pitää seurailla tilannetta...

ps. Vähän tekisi mieli laittaa volttimittari näkösälle  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali III latausvalo
« Vastaus #10 : Kesäkuu 07, 2022, 22:09:31 ip »
Lainaus
ps. Vähän tekisi mieli laittaa volttimittari näkösälle  ;D

Jokin tämäntapainen on helppo sijoittaa vaikka tarralla jarrunestesäiliön kylkeen.
https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/mittarit-gps-ja-kamerat/koso-mittarit/mittarit/super-slim-volt/

Jos haluaa oikein visuaalista mittaria josta näkee hetkellisen kulutuksen ja latauksen olisi amppeerimittari paikallaan. On harvinainen nykyään mutta ei ollut vielä 50 vuotta sitten.
https://www.kiertokanki.com/verkkokauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=213_1851_1852_1907&products_id=825&gclid=CjwKCAjw7vuUBhBUEiwAEdu2pKyl657q5rRVAejqVoH9KVrBXmUemea2xOGkFsnrSobEHP1TQYZp2BoCnQ0QAvD_BwE

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Cali III latausvalo
« Vastaus #11 : Kesäkuu 08, 2022, 08:26:08 ap »
A-mittarin käyttö on nykyään harmittavan vähäistä. Mp:ssä sen jälkiasennus on hieman työtäaiheuttavaa.
Mittari on oikeastaan V-mittari, jonka asteikko on A-mittari. Periaatteessa mittareita on kolmea sorttia: Pienillä virroilla virta johdetaan suoraan mittarin läpi. Tämän vaatii johdotuksen niin, että kaikki mitattava virta kiertää mittarin kautta. Saattaa olla hyvinkin vaikea toteuttaa, jos mittari on stongassa, koska johdotus pitää vetää sitä kautta.
Toinen vaihtoehto on  ns. virtamuuntaja, jota ei 12VDC -systeemissä käytetä.

Sitten vielä ns. shuntti. Siinä mitattava virta kulkee mittausvastuksen läpi ja mittari mittaa vastuksessa kuluvan jännitteen. Se on mp:ssä paras ratkaisu, eikä aiheuta ongelmia systeemissä. Saadakseen kaiken hyödyn ( huvin ), pitäisi mittari olla + / - -virralle. Siinä sekä kulutus-, että latausvirta johdetaan tuon shuntin läpi. Mittari näyttää virran suunnan: Akkuun tai pois akusta. Samalla näkee kulutuksen silloinkin, kun pyörä ei käy. Näin selviää mahd. "kylmät kulutukset" ja vuotovirrat.

Huomatkaas sitten, että starttimoottorin kaapeli akusta EI kulje shuntin kautta, vaan kuten ennenkin.
Sitä en sitten ole tutkinut miten uusimpien pyörien elektroniikka on kytketty ja onko järjestelmissä valmiina jo A-näyttö.
Enkä muutenkaan ota mitään vastuuta, jos joku yo. systeemin itselleen rakentaa...  ;)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali III latausvalo
« Vastaus #12 : Kesäkuu 08, 2022, 14:13:54 ip »
Kun California Kolmosestani sökähti varvikello niin tein sen raamiin kannen johon istutin tarvikemittarin. Mittaa jännitettä, aikaa, kierroslukua, öljyn lämpöä, ilman lämpöä ja on taustavalaistu kun ajovalot ovat päällä. Ei näkynyt enää Stormin valikoimissa.