Kirjoittaja Aihe: Nevada 750 2001 bensankulutus  (Luettu 3292 kertaa)

Monti

  • Viestejä: 157
Nevada 750 2001 bensankulutus
« : Toukokuu 26, 2022, 16:48:42 ip »
Toinen tankkaus tälle keväälle. Reilu sata trippimittarissa ja tankkiin meni n. 9L. Tuntuu aika paljolta mutta onko se?

Keväthuolto on periaatteessa tehty venttiileihin enkä kaasareihin ole vielä kajonnut koska pyörä tuntuu pelittävän ihan hyvin.

Onko syytä huolestua ja mitä ensin pitäis tarkistaa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevada 750 2001 bensankulutus
« Vastaus #1 : Toukokuu 26, 2022, 18:22:31 ip »
Käykö normaalin tuntuisesti? Jääkö vaatteisiin harrastuksen haju? Onko öljy öljyn tuntuista vai bensaista? Tulpat puhtaat?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada 750 2001 bensankulutus
« Vastaus #2 : Toukokuu 26, 2022, 18:57:47 ip »
Äkkiseltään vaikuttaa kulutus isolle. Ei edes reipas ajotapa saa aikaan moista kulutusta.
Kaasutinmoottori, kaasutinten osalta, lienee kulutusasialla takana. Pari asiaa tulee ensin käsittelyyn eli (1) palauttavatko ryyppyluistit ihan perille asti vaiko jumittavat? Jos on käynyt niin että talven aikana ovat kaasuttimet kuivahtaneet niin sellainen on mahdollista.
Toinen asia (2) ilmansuodatin: onko varmasti puhdas? Joskus on käynyt niin että suodattimeen pysähtyneet orgaaniset aineet ovat saaneet talven aikana säilytyksessä asiakseen homehtua. Tai suodatin on vain muutoin tukkeutunut.

Kohokammion kuivahtaminen talvisäilytyksessä lämpimässä tallissa saattaa aiheuttaa sen että koho tai sen käyttämä venttiili on jumissa. Yleensä se ilmenee ylivuotona. Itselle on käynyt niin että kaasuttimen ylivuotoletkuun, talvisäilytyksen aikana, on mennyt pieni hämähäkki joka sinne sitten on menehtynyt ja estänyt kohokammion ilmatilan muutoksen. Se aiheuttaa lisäkulutusta.

Minkä väriset ovat sytytystulppien elektrodit nyt? Se kertoo kumpi sylinteri käy väärin.



Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Nevada 750 2001 bensankulutus
« Vastaus #3 : Toukokuu 30, 2022, 15:15:06 ip »
Vihdoin pääsin kurkkaamaan. Äkkiäpäätä näyttäis että toinen säätöruuvi ainakin on kiinni. Miten tää voi edes toimia. Tilaanko ihan ensin korjaussarjat molempiin ennen kun teen mitään. Eikös nää ole oikeet?
 https://www.scooter-center.com/en/carburettor-repair-kit-bgm-original-dellorto-phbl24-phbl25-phbh-28-phbh-30-3333490

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Nevada 750 2001 bensankulutus
« Vastaus #4 : Toukokuu 30, 2022, 15:34:27 ip »
Olisko väärän mallinen säätöruuvi?
Ainakin isoissa Dellortoissa niitä on kahta erilaista. Mun lemansissa oli sama homma. Kulutus 7 litraa sadalle ja toinen ruuvi pohjassa kone kävi edelleenkin.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Nevada 750 2001 bensankulutus
« Vastaus #5 : Toukokuu 30, 2022, 15:40:02 ip »
Eikös tossa korjaussarjassa ole oikeanlaiset tai sit ainakin sit samanlaiset. Tai millaset ne pitäis olla?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada 750 2001 bensankulutus
« Vastaus #6 : Toukokuu 30, 2022, 20:44:51 ip »
Viimeinen kuva kavaltaa että tulvimista on ilmennyt. Siis jossain on vuoto. Ajossa vuoto, todennäköisesti, ohjautuu palotilan suuntaan. Vuoto sinänsä ei ole sellainen vika joka vaatisi uusia osia tai tiivisteitä. Kaasuttimet ovat herkkiä vuotamaan jos siellä jokin paikka on tukossa. Vuotoja on sisäisiä ja ulkoisia. Molemmat on helppo havaita suurena kulutuksena. Liika polttoaineen saanti vioittaa ajan kanssa myös palotilan aluetta että myös moottorin voitelua. Ei siis pidä ajaa.

Kaasutin on helppo purkaa. Netistä löytynee ns. räjäytyskuvat näistäkin kaasuttimista. Kaasuttimet eivät ole rakenteellisesti aivan pelikuvallisia toisilleen mutta toiminnallisesti ovat.
Purkaminen osiinsa ei riko mitään. Kuhan on kelpoiset työkalut. Vanhoilla kuluneilla ruuvareilla ei kannata edes aloittaa.

Kaikki tietänevät että kaasuluistin alapäässä on kartiokas neula. Sen vastaparina on kohokammion puolelta kiinnitetty putki jossa luistin neula liikkuu. Putkessa on pieniä reikiä jotka helposti tukkeutuvat. Se ei aiheuta ulkoista tulvimista kun taas kohon liikuttaman venttiilineulan likaantuminen tai hapettuminen aiheuttaa tulvimista. Siksi siellä on niitä ohuita letkuja jotka päättyvät moottorin taa. Nekin pitää olla puhtaita sisäpuolelta. Letkuihin liittyvät kaasuttimien pikku kanavat on myös todettava ilmaa läpäiseviksi. Vrt: edellinen viestini.

Kaasuttimen purkaminen kokonaan ei muuta sen säätöjä eli sitä ei pidä pelätä kunhan ei taivuttele kohojen varsia tai muita siihen liittyviä lipareita. Sellainenkin harvinainen vika on tullut vastaan kuin kohon vuoto. Oli siis saanut bensaa sisäänsä. Tällöin kaasutin tulvii ja seos menee sekaisin.

Jos haluaa itse tehdä säätöjä kaasuttimiin niin kahden painemittarin hankinta tai rakentaminen tallin seinälle auttaa kaasuttimien säädöissä toimimaan samaa jalkaa. Ohjeita löytyy muualta foorumin syövereistä.

Nuo sormiruuvit kaasarien kyljissä vaikuttavat vain kaasuluisteihin. Niillä määritellään tyhjäkäynnin kierrosluku. Joskus niistä on hukattu jousi tai o-rengas tai jousen ja o-renkaan välissä oleva prikka. Toisessa näkyy olevan kokolailla normiasento kun toinen on väännetty niin pohjaan että säätöalue on jo ohitettu. Joskus nuoruudessa kaverit tekivä tuontapaisia jäyniä. Sai sitten sanailla että mikäs on kun ei lähde käyntiin vaikka äskenhän se pelasi.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Nevada 750 2001 bensankulutus
« Vastaus #7 : Toukokuu 30, 2022, 22:40:51 ip »
Siellä oli kaasareiden lisäksi kolmaskin letku jota huomenna lähden tutkimaan mistä tulee mutta öljyinen on. Tankista tulee yksi eikö? Mitä muita?

Bicilindrica

  • Viestejä: 4
Vs: Nevada 750 2001 bensankulutus
« Vastaus #8 : Toukokuu 31, 2022, 09:17:26 ap »
Oma kokemus ,koho on täynnä bensaa.testaa laittamalla koho johonkin nesteseen ,pysyykö pinnalla.?
Onko eroja kohojen välillä.Tai kirjevaaka jossa painoero selviää.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Nevada 750 2001 bensankulutus
« Vastaus #9 : Toukokuu 31, 2022, 12:17:51 ip »
Miten kaasarit kuluu. Onko 20v vanhat 60 tuhatta ajetussa jo kulahtanut. Olisko viisasta vaan suosiolla vaihtaa uusiin kun ei ne maltaita maksa ja sittepähän toimis varmaan lopun ikää?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada 750 2001 bensankulutus
« Vastaus #10 : Toukokuu 31, 2022, 12:58:17 ip »
Miten kaasarit kuluu. Onko 20v vanhat 60 tuhatta ajetussa jo kulahtanut. Olisko viisasta vaan suosiolla vaihtaa uusiin kun ei ne maltaita maksa ja sittepähän toimis varmaan lopun ikää?

Ei tuossa matkaa jos ilmansuodatus on ollut kunnossa. Toki kulumajälkiä voi olla mutta tuskin merkitseviä.
Ensimmäisenä kuluvat kolme osaa: luisti, sen neula ja neulan jatkeena oleva reiällinen putki. Aiemmin taisin jo mainita miten sen saa irti mutta lisättäköön että pääsuutin pitää irrottaa ensin.

Niistä muista vioista joihin aiemmin taisin viitata. Yleensä kokoonpanovirheitä kun kaasutin on avattu ja koottu väärin tai osa osista puuttuu. Tähän ikään on nähnyt kaikenlaista. Mutta tässä tapauksessa tuskin on tästä kysymys.
Luistin neulan lukitus on joskus unohtunut ja kone ei toimi kunnolla koska polttoaineen jakelu on pielessä. Omatoimisäätäjä saa helposti aikaan omituisuuksia: neula nostetaan liian ylös isomman tehon toivossa, laitetaan isommat suuttimet lisätehon toivossa tai jopa taivutellaan kohon vartta että bensan pinta olisi korkeammalla. Kaikilla menee vikaan.  On yksi inhottavampia asioita sellainen kun kaasutin on purettu osiksi ja pyydetään että laita nippuun ja seos kohdalleen. Nippuun saa toki jos on kaikki osat tiivisteitä myöden tallella mutta ilman kokeilua moottorin yhteydessä ei juuri voi säätää mitään.

Tässä tapauksessa vika lie tullut talvisäilytyksen aikana jos mitään toimenpitetitä ei ole sen aikana tehty ja edellisvuonna pyörä toimi. Kaasuttimet jos pääsevät kuivamaan niin polttoaineen kiintoaine tukkii kaasuttimen pikkuriikkisiä kanavia. Myös kaasutinkuvista selvisi sellainen asia että eipä taida olla kaasuttimia juuri huolleltu. Mustaa likaa vaikuttaa olevan ympäriinsä. Nyt purkki bräkleeniä ja hammasharja käyttöön. Puhdistus myös sieltä kaasuttimen sisäsivulta. On sitten mukavampi purkaa puhtaampia osia. Oli purkaja kuka vaan. Kaasuttimia voi kallistella kun löysää klemmarit. Samalla huomaa jos on kanavanpäitä ilman letkua tai muuta harmia.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Nevada 750 2001 bensankulutus
« Vastaus #11 : Toukokuu 31, 2022, 14:32:22 ip »
Kertaus. Ostin tämän viime Elokuussa ilman huoltohistoriaa. Ilmeisen huonosti pidetty. Toimi ihan hyvin sit kun vaihteiston vivusto huollettiin Keravan Kai Karvisella. Pieniä valumajälkiä näin ja oletin ne bensaksi. Olin huomaavinani että vasen pytty olis lämmennyt hitaammin ja oikea on se jossa tuo ruuvi on kokonaan kiinni. Nyt en ole vielä hoksannut testata.

Tähän mennessä vaihdettu. Renkaat. Moottorin, vaihteiston ja perän öljyt. Öljy- ja ilmansuodatin joka oli aika puhdas (taka L rautaa ei ollut). Jarrupalat ja nesteet ja tulpat.
Uusia tulppia en ole tarkistanut kun en omista vielä hylsyä (pitkä 21m?). Tarviiko niiden kiinnittämiseen uudet aluslevyt.?

Käynnistyy ja toimii ihan hyvin. Talven bensoissa oli säilytysainetta ja käynnistyi mukisematta. Olisin ajanut tyytyväisenä jos ei bensankulutus olisi kiinnittänyt huomiota. Mulla nää huollot on hitaita kun ei ole omaa tallia mutta pikkujuttuja voin tehdä ja tarkistaa taloyhtiön parkkihallissa jos osaan.

Saan kyllä kerhosta apua tai voin teettääkin kaasarihuollon ammattilaisella kesälomarahoista mutta varaosat olis kai syytä olla hankittuna. Onko tää "repair kit" oikea.
https://www.scooter-center.com/en/carburettor-repair-kit-bgm-original-dellorto-phbl24-phbl25-phbh-28-phbh-30-3333490

Kuvassa se jossa ruuvi kiinni. Onkohan noi roiskeet merkki ylivuodosta?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevada 750 2001 bensankulutus
« Vastaus #12 : Toukokuu 31, 2022, 15:59:13 ip »
Jos sulla se vasen lämpiää hitaammin, niin se todennäköisesti käy rikkaammalla.
Tuo tuhru kaasarissa näyttää ehkä jopa sisäänmenon nipan alta tulleelta vuodolta. Eli tuo letkunnippa, mikä on 10mm kannan ruuvilla kiinni. Sinne alle kuuluu pyöreä filtteri, joka näkyisi tuossa korjaussarjassa olevan. Taisi olla samalla tiiviste kohteeseen.
Mun mielestä on oikean näköinen korjaussarja PHBH-kaasariin, mutta neulaputkessa oli mun mielestä enemmän ristiin porattuja reikiä..?
Neulat on merkitty numero/kirjainkoodilla, näkyy kun tarkkaan katsoo. Vertaa vaikka asentaessa, että on samat jos toimii hyvin kyseisillä osilla.

Ei kannata pelätä tuohon hommaan ryhtymistä. Yksi kaasari kerrallaan palasiksi, niin toinen on kasausmallina jos tulee haasteita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.