Kirjoittaja Aihe: Kelvottomat kondensaattorit!  (Luettu 2807 kertaa)

GeeTee

  • Viestejä: 27
Kelvottomat kondensaattorit!
« : Toukokuu 11, 2022, 14:58:25 ip »
Kopteri lehdessä (6/2021) esiteltiin asiallisen näköinen Guzzi 1000 SP cafe racer. Omistaja Juha Rautiainen kertoili pyörän taustoja ja ominaisuuksia. Mielenkiintoani herätti pyörässä ollut outo sytytysongelma.  Ongelma oli saatu paikallistettua kondensaattoreihin. Uusi kondensaattori saattoi kestää vain 30 km ennen hajoamista. Ratkaisun löytäminen kiusalliseen ongelmaan oli vaatinut cafea ja tupakkaa. Syyksi paljastui lopulta heikkolaatuiset ”nimettömät” kondenmsaattorit. Vasta kun konkkaan oli stanssattu valmistajan nimi, tässä tapauksessa Fiat 127 auton BERU konkka, niin alkoi Guzzi taas laulaa kuten pitääkin ja konkka kestämään.

Vaihdoin vuosi sitten kesällä omaan GT-850 (vm. 72) kärjet ja konkan. Vaihdoin myös uuden puolan alkuperäisen tilalle. Kärjet olivat jo vaihdon tarpeessa, mutta muut osat menivät vaihtoon ”varmuuden vuoksi”. Eipä olisi kannattanut koskea hyvin toimivaan BOSCH kondensaattoriin ja korvata sitä Stein-Dinseltä tulleeseen ”nimettömään” konkkaan. Touring Finlandia MK vuositapaamisesta palatessa, 50 km ennen kotia mukavaa mutkatietä ajellessa sytkä hävisi yht’äkkiä totaalisesti. Konkka oli ilmeisesti mennyt sisäiseen oikosulkuun, kestettyään 900 km. No, olin tilannut Dinseltä kaksi samanlaista konkkaa ja seuraavalla pääsin sitten seuraavat noin 700 km ja Euraan.

Guzzi-rallissa Euran Sieravuoresta lähdin mukaan vierailulle Uudenkaupungin automuseolle.  Menomatkalla sytytys pätkäisi lyhyesti pari kertaa. Takaisin Sieravuoreen  pääsin juuri ja juuri, kone kävi vaivaisesti vain toisella sylinterillä.  Varakonkkaa ei mukana ollut. Kun erinäisten isommalla porukalla tehtyjen testien ja pohdintojen jälkeen Halogen MC:n ystävällisiltä ja avuliailta kavereilta löytyi myös uusi kondensaattori ja kaikki oli taas  OK.  Toki toinen tulpanhattukin oli heikossa kunnossa ja olisi pitänyt vaihtaa jo aiemmin. Tällä Sieravuoressa vaihdetulla konkalla pääsin sitten hyvin kotiin,  mutta nyt on virranjakajan kyljessä kiinni Magneti Marellin konkka ja mukana varalla on BOSCHin vastaava. Luulenpa että enää vastaavia konkan yllättäviä hajoamisia ei enää ilmene.

Tällainen muutaman euron sähköosan heikko laatu voi aiheuttaa paljon harmia ja siksi  kannattaa näköjään hankkia vain tunnettuja merkkituotteita. Epäilen, että nämä nimettömät tarvikekonkat tulevat samasta tehtaasta, vaikka markkinoidaankin monissa erilaisissa paketeissa ja monilla paketeista löytyvillä tuotenimillä.  Yleismittarilla tarkastettaessa yksi huonosti toimiva, sytytystä pätkivä kondensaattori antoi kuitenkin oikean 0,25 mikrofaradin lukeman.  Epäilen sitä, että vesi/kosteus pääsee liian helposti näiden metallikuoristen muovieristeisten (polyeteeni tai –propeeni) kondensaattoreiden sisään sotkemaan niiden toimintaa. Voi olla muunkinlaista heikkolaatuisuutta.
Kun kondensaattorin myyntihinta tarvikeliikkeissä on viiden-kymmenen euron kieppeillä, niin tuotantohinta ainakin näillä ”nimettömillä” konkilla on varmaankin alle euron. Tunnetut valmistajat uskaltavat kuitenkin stanssata laadun takeeksi konkan kylkeen oman logonsa.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Kelvottomat kondensaattorit!
« Vastaus #1 : Toukokuu 11, 2022, 15:29:24 ip »
Tämä heikkolaatuisten sähkö-osien ongelma koskee myös modernimpaa kalustoa. On huonolaatuisia suorasytytyspuolia, kampi -ja nokka,-akseleiden asentotunnistimia tms.

Monesti niiden vaihtaminen aiheuttaa enemmän työkustannuksia kuin mitä osien hinta on.

Mitenkähän muuten on, löytyykö nykyään enää osia vanhan ja "väljän" virranjakajan kunnostukseen?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kelvottomat kondensaattorit!
« Vastaus #2 : Toukokuu 11, 2022, 15:41:39 ip »
Samat kokemukset täälläkin. Vaihdoin joskus Nevada-koneiseen Lariooni kaikki syttyosat kerralla. Kärjet ja konkat siis. Jonkun aikaa meni ok, mutta sitten alkoi ongelmat. Ei kiertänyt kunnolla, pätki jne. Vikaa oli molemmissa; kärkien seuraaja oli kulunut/tyssääntynyt ja ennakko oli huvennut aivan naurettavaksi, konkat toimivat miten sattuu. Kärkiä säätämällä sai ne rokkaamaan, mutta konkat vaihtuivat aiemmin poistettuihin käytettyihin. Siihen loppui ongelmat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Kelvottomat kondensaattorit!
« Vastaus #3 : Toukokuu 11, 2022, 16:25:13 ip »
Saman ovat germaanit havainneet:

Aber: Als schon im Jahr 2015 Kondensatoren auf den Markt kamen, die keine 100 Km gehalten hatten, zweifelten viele daran, zu Recht. Als Reaktion darauf hatten wir den Hersteller gewechselt. Doch auch hier gab es kurz darauf wieder Probleme. In der Hoffnung, daß zumindest das Moto Guzzi Werk gute Qualität einkauft, schwenkten wir auf die wesentlich teureren Originalteile um und boten diese an. Aber auch hier war die Freude nur kurz, wieder dieselbe minderwertige Qualität in der "Originaltüte".... Also liegt der Verdacht nahe, daß hier alle aus derselben Quelle schöpfen...

Eli eivät edes originaaleina Guzzi-osina myydyt kestäneet sen enempää; epäilivätkin niiden olevan samaa tavaraa kuin tarvikekonkat.

Tekevät itse tuollaista, jolla korvataan molemmat konkat:
https://hmb-guzzi.de/Kondensatormodul-alle-Modelle-mit-2-Unterbrechern-T3-LM1-LM-2-etc

Lupaavat elinikäisen takuun, mitä se sitten tarkoittaakaan.
Vielä yksi GT, kiitos.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kelvottomat kondensaattorit!
« Vastaus #4 : Toukokuu 11, 2022, 18:27:43 ip »
Eräissä tutkalaitteissa oli jännitteensäätäjässä aikas hintava potentiometri. Siis kierrettävä säätöpalikka. Eräs asiakas oli kovin tuohtunut vaihdettuani sellaisen uuteen - kun kuulemma oli riistohinta...
Meni aikaa, kunnes tuli taas kutsu käydä katsomassa, kun "...tää on nyt ihan sekaisin...". Oli sitten vaihtanut omin pikku kätösin sen potikan ja vielä kehui kuinka sai paljon halvemman "...***le, tämmönen maksoi Pepekissä viidesosan niistä Sun osista..."

Oli ostanut halvan hiilipotikan vesitiiviin cermet-säätimen tilalle. Ei kestanyt tärinää, eikä kosteutta. Tällä kertaa ei jupissut hinnasta.
Laatu näkyy monesti hinnassa ja nimessä.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Kelvottomat kondensaattorit!
« Vastaus #5 : Toukokuu 11, 2022, 19:18:34 ip »
Itseinduktion sähkömotorinen voima. Se on se kondensaattorin surma. Tai voi se olla vesikin.

Ainakin joskus, aikaan konkka ja kärjet, oli kondensaattorin eristepään, siis sen pään, jossa on johtimen läpivienti tai kytkentäruuvi, eristepinnan päällä selvä mehiläisvahakerros. halvemmissa parafiinikerros. Se jäi pois joskus myöhemmin kai tuotannon yksinkertaistamisen ja kustannusten takia. Sen voi silti tehdä aivan helposti. Sulattaa vaan johonkin puhtaaseen peltipurkkiin hiukan mehiläisvahaa ja kastaa sinne konkan pään peltikuoreen asti. Ei koko peltikapselia, koska siitäkin tulee kontakti, mutta muutama milli sitäkin, että eristemuovin ja peltikapselin rako ja eristeen ja johtimen välinen rako tulee suojatuksi. Parafiini ei ole läheskään niin hyvä, siihen tulee alle vesirako. Vahakerros ei saa olla paksu, muuten se lämmössä pehmetessään valuu pois.

Kondensaattorissahan ei ole mitään vanhenevaa. Tai siis vanhetessaan huononevaa. Se on siis ikuinen. Kuolema johtuu juuri eristeen irtoamisesta johtimen läpiviennissä ja metallikapselissa. Useimmiten irtoaminen on tapahtunut jo valmistuksessa. Rakoa pitkin kapillaari vetää sisään vettä. Vaha täyttää sen rakosen ja konkka kestää niin kauan kuin vahakin.

Kärjettömällä sytytyksellä on useimmiten koko paketti valettu niin lujaan muovi/hartsi pakettiin, että niihin harvoin pääsee vettä.

Kondensaattoriin voi tulla myös läpilyönti ja sen seurauksena oikosulku. Kun konkan jännitekestoisuus on 1000 V luokkaa niin läpilyöntiä ei helposti tule. Sytytys näissä laitteissa tehdään kipinällä ja se tehdään itseinduktiolla. Sittenkin, vaikka olisi kärjetön transistorisytytys. Tyristorisytytksessä sytytspuola on kytketty pulssimuuntajaksi ja se on hiukan eri systeemi.

Kun kärjet ovat kiinni magneetto tai akku antaa virtaa n. 1-3 A puolan ensiökäämin läpi. Kun kärjet avautuvat se virta katkeaa, mutta puolaan syntyneen magneettikentän täytyy jonnekin hävittää energiansa. Siksi virran täytyy jatkua, ja koska kulkutie on poikki jännite alkaa kasvaa kohti ääretöntä, siis kärkien yli "näkyvä" jännite. Ja kondensaattorihan on kärkien rinnalla ja "näkee" sen saman ääretöntä kohti pyrkivän jännitteen. Konkassa tapahtuu armotta läpilyönti jossain vaiheessa kun jännite on päässyt jonnekin yli tuhannen voltin. Mutta – puolalla on myös toisiokäämi – siitä syntyy toinen purkaustie tuolle energialle, jonka kanssa puola on pääsemättömissä. Kun itseinduktion jännite on kohonnut n. 300 V:iin ensiökäämissä ja katkojalla ja konkalla se on puolan käämien kierroslukujen suhteen takia kohonnut n. 10 000 V:n paikkeille sytytystulpalla, ja tulpan valokaari muodostaa tavittavan purkaustien, ja sitten taas sama uudestaan. Näin siis silloin, jos tulpan kärkiväli on oikea ja tulpanjohto on ehjä kaikkine häiriönpoistovastuksineen. Jos tulpan kärkiväli on iso, on myös valokaaren syttymisjännitre iso ja puolan ensiöjännitepiikki myös on iso ja tappaa konkan. Samoin jos tulpanhattu on risa tai tulpanjohto muuten on pätkivä, kuolee konkka armotta ja saattaa kuolla puolakin.

Kärjetön sytytys hartsikotelointeineen ei ole suojassa yhtään enempää tältä itseinduktion takapotkulta, koska se on sen käyttövoima.

Niin – se tyristorisytys – siinä on DC/DC muunnin, eräänlainen transistorivibra ja muuntaja jotka nostavat 12 V:n nimellisjäännitteen 300 V:n tasolle ja lataavat sen n. 1 uF:n kondensaattoriin jemmaan. Kun ECU antaa sytystysajoituksen mukaisen syttypulssin tyristori purkaa sen 300 V:n paukun pulssimuuntajalle, joka nostaa jännitteen käämiensä muuntosuhteella n. 10 000 V:n tasolle, tai enemmänkin. Sielläkin syhtyy vahinkoa, jos tulpan kärkiväli on yli-iso tai tulpanjohto pätkii. Yleensä pulssimuuntaja, jota puolaksikin virheellisesti pilkataan, on rakennettu erilleen ja on siksi vaihdettavissa, koska se juuri on se läpilyönnistä vahingoittuva osa.

En malta olla kertomatta... Oli ilo, kauan sitten, ajella sellaisella laitteella kuin Wartburg. Kärjet ja konkat olivat ikuinen murheekryyni. Rakensin siihen lopulta transistorisytytyksen ja samalla katkojan konkat, jotka siis ovat sen katkojatransistorin yli, aivan kuin olisivat katkojankin yli, ja aivan samaa virkaakin tekemässä, niin siis ne konkat valitsin tavalliset aksiaaliset elektroniikkakonkat 0,22 uF 1000 V ja hyvin toimi monta vuotta. Sytty oli kyllä omassa kotelossaan ja kuivassa ja lämpimässä paikassa, mutta ei missään valuhartsissa.

Kun vanhan Volvo Penta perämoottorin konkat aina kesken kesän alkoivat pätkiä, eikä puolienkaan kunnosta ollut takeita, ja kauppa piti merkkiosilla sikahintaa, laitoin niiden tilalle pilkkahintaiset Wartburgin puolat ja ne aksiaalikonkat, a' 10 penniä, katkojalle. Konkat sivelin (lasikuituvene) hartsilla paksulti, koska ei ollut saatavissa tällaisiin hyvin kosteisiin olosuhteisiin tarkoitettuja. Toinen johdin siihen konkan peltikuoren kiristysruuviin, maahan siis, ja toinen tietysti sinne konkan kytkentäruuviin katkojalle. Sekin modifikaatio toimi hyvin ainakin 10 kesää ja moottori pelasi paremmin kuin koskaan. Käyntiinkin lähti aina kertanykäisyllä.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Kelvottomat kondensaattorit!
« Vastaus #6 : Toukokuu 11, 2022, 20:24:58 ip »
Tässä yhteydessä en malta olla kertomatta kokemuksia kondensaattorista noin 55 vuoden takaa.
Pötkylämallinen pölynimuri mallia DDR kävi vähän huonosti. Puhdistin kommutaattorin ja siinä yhteydessä huomasin, että häiriönpoistokondensaattori, semmoinen haulikonpatruunan kokoinen oli päästä halki. Tilkitsin sen Plastic Paddingilla. Kokeillessa imuri räjähti ja ilmanpoistoaukosta syöksi tulta. Eli ei Plastic Paddingia kondensaattoriin.
Samoihin aikoihin Urposta tuli yleisvirtaradioiden kokemusasiantuntija. Siis sellaisten, joissa töpselisähkön toinen johto on radion rungossa. Eli runko on jännitteinen riippuen siitä kummin päin töpseli on. Tämä tapahtui kun poppia äänittäessä halusi päästä mikrofonin käytöstä eroon. Siis radion äänenvoimakkuuspotikasta johto suoraan nauhurin line in -liittimeen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kelvottomat kondensaattorit!
« Vastaus #7 : Toukokuu 12, 2022, 00:52:59 ap »
Karua kertomaa.
Itselle ei, koko motoristirihistoriani (Yli 40 vuotta.) aikana, vielä, ei ole osunut yhtään kondensaattoriongelmaa. Vaikka tarvikepussukassa  sellaisia onkin. Vanhimmat 60-luvun lopussa, kuten GT850:ssä ei ole kuin yḱsi kondensaattori koska siinä on perinteinen virranjakaja kuin on autoissakin vaikka olisi kuinka monta sylinteriä hyvänsä. Kondensaattorit, ylipäänsä, kestävät varsin hyvin. Vikaa saattaisi etsiä ihan muualta. Myöhemmissä on kahdet kärjet jotka hoitavat erikseen molempien sylinterien sytytyksen. Siinä saakin olla balanssien suhteen tarkkana.

Yleisoireiden perusteilla katsoisin puolille menevän jännitteen mistä puolan pitäisi taikoa kymmeniätuhansia volttia kipinää varten tai ylipäätään virran saannin sytytyspiireihin. Mites puolat ja sytytysjohtimien laadun ja häiriönpoistajien vastukset? Olivatko tulpat R-merkittyjä? Siinä muutama syy miksi kondensaattorit kypsyvät. Jos linjassa on runsaasti vastuksia kuten häiriönpoistajat ja vääräntyyppiset tulpanjohdot tai liian suurella vastuksella olevat tulpanhatut tulee konensaattoreihin kuormaa. Jokaisessa järjestelmässä pitää ollla oma nimellisvastuksensa. Tämä opetettiin jo, aikanaan, kansakoulun fysiikankantunnilla. R-merkki tulpassa tarkoittaa resistansia. Sitä termiä ei tarvita sillon johtimissa tai tulpanhatussa. Perustulpat ovat edullisia, lisämerkinnöillä olevat "parempia" siksi koska eivät aiheuta sähkömagneettisia ongelmia mutta tarvitsevat tehoa enemmän ja vanhat systeemit rasittuvat.

Hajakentällä lienee tähän avartavia näkemyksiä. Olen vain todennut että henkilöt haluavat kytkeä vastusta vastusten perään koska se vaikuttaa hyvältä ja maksaa enemmän. Vanhempien Guzzien suhteen pelataan ihan eri systeemissä kuin nykyään.

Niin, ja näiden nykylaitteisen suhteen, VAIN niitä osia laitetaan mitä kataloogi sanoo. Digivehkeet eivät hajoa helposti mutta raja se on niilläkin.

Tässä näitä digivehkeitä syynnännyttyäni olen todennut, vaikka mitä ihmeellistä vikaa on ollut, ei keskusyksikkö ole vahingoittunut kertaakaan vaikka veto loppuu. Se on hyvin suojattu. Vika löytyy ympäristöstä. Tämä ei tarkoita sitä että huolto, taitamattomuudessaan, on vaihtanut arvokkaan ecun ja saanut pyörän toimimaan on vain ollut oikotie onneen. Kaikillahan rahaa on...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kelvottomat kondensaattorit!
« Vastaus #8 : Toukokuu 12, 2022, 02:21:08 ap »
Wartburg, jonka amisaikoinani perin isältäni koska se ei silloin enää täyttänyt liikennekelpoisuusvaatimuksia. Laittelin sen kuntoon. Erillisrunkoinen niin ei peltisyöpymillä ollut isompaa, paitsi visuaalista, haittaa. Ajelin sillä monet vuodet pilkkasanat kuuloetäisyydellä. On sen ansiota ainakin yhden oman omakotitalon ja yhden muun tuvan rakennustarpeiden roudaus. Syttypuolat toimivat koko reilun 120000 kilometrin taipaleen. Oli monessa mukana. Tosin, silloin sievä tyttöystäväni, ei niin kauheasti kaksitahtiöljyltä haisevaa demokraattista kiikkulautaa arvostanut mutta en antanut periksi. (Iskällään oli silloin ripeä 2000 Escort.) Wartburg jäi minulle. Vielä sen jälkeen, isäni otti Warren käyttöön, luovuttuaan sukutilan pidosta, rakenteli sen avulla omakotitalon. Samoin ajoin minulla oli pakettivolkkari siksi että piti tehdä rahakeikkaa ympäri maamme Ylö-Tehtaiden maatalouskoneasentajan ja työnopastajan sekä kiertävän kouluttajan (Hankkija) ja asentajan roolissa. Hienoa on tuntea että maamme maatalous sai osaltaan panokseni, osaltaan on omaa historiaani. Sittemmin keskityin sekä tyttäriin että vaativampaan tekniikkaan.

Tekniikkaa on ollut elämäni täynnä. On jeesattu Neuvostoliittoa edistyksen tielle ja siellä olisi ollut tarjolla "lupaava tulevaisuus" kuitenkin en sitten sitten tielle lähtenyt. Jonkin vuoden päästä ei NL:a ei sitten ollutkaan. Mutta oppia tuli. Erityisen kehittynyttä moottoritekniikkaa oli heillä.

Täällä Pohjan Tähden alla on sitten tullut raadettua varsin pitkälle USA:n johtamana. Onneksi pääsin irti Elisabethin Hornetkiimasta siirryttyäni ESAn avaruusalustekniikkapuolelle. Nyt niistä saa jo kertoa: 20 vuotta sitten ei. Valitettavasti muistini on kovin vajaa edelleen tältä aikakaudelta. Avaruusaluksia tehtiin. Pääasiassa aika hauskaa oli. Useita keikkoja Italiassa ja Belgiassa. Sveitsissä oli meikäläisen huippujuttu kun opetin sikäläisille tarkkuustyötä. Lentoasemalla tuli ongelmia. Takavarikoivat pakkini sillä perusteella että Sveitsistä ei saa viedä pois tarkkuustyökaluja. Myöhemmin palauttivat työkalut. Kaverit kutsuvat edelleen Milli-Villeksi. Ongelmanratkaisu ei ole nopeaa kun pitää harkita kaikki mahdolliset muuttujat.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2022, 04:06:46 ap kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kelvottomat kondensaattorit!
« Vastaus #9 : Toukokuu 12, 2022, 04:10:12 ap »
Niin, niille nuoriso-osastolaiseille, hankkikaa kielitaitoja, vaikka useampikin. Siitä on varma hyöty. Minä tiedän vaikka olen vanha raakki.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Kelvottomat kondensaattorit!
« Vastaus #10 : Toukokuu 12, 2022, 11:54:00 ap »
Kuukle-kääntäjällä vaan ja kopy-pastetta. Liitekuvassa GinTurismon linkkaaman konkkasetin suomikäännös. (vaikka neljää kieltä osaankin )
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)