Kirjoittaja Aihe: Tunarointia, välinpitämättömyyttä vaiko mitä?  (Luettu 629 kertaa)

mosa

  • Viestejä: 327
Tunarointia, välinpitämättömyyttä vaiko mitä?
« : Toukokuu 10, 2022, 16:44:11 ip »
Käytin Vintageni viime ajokauden lopuksi "talvihuollossa" tuossa melko lähellä sijaitsevassa, erään toisen kaksisylinterisen mp:n merkkihuollossa. Annoin kirjallisesti tarkat speksit öljymääristä, mitä pitää tehdä ym. ja matkaan mukaan vielä öljyn- ja ilmanputsarisuodattimet, uuden nopeusmittarin vaijerin sekä purkin Molykote A:ta. Maksaessani laskua huomasin, että siinä oli merkintä vain moottoriöljyn ja etuhaarukan öljyjen vaihdoista. Mainitsin asiasta, jolloinka kaveri poistui hallin puolelle ja sanoi sitten palattuaan, että vaihteiston ja perän öljyt kans vaihdettu. Ei ottanut lisämaksua. Ajelin pyörän talliin talvilevolle. Katsoin sattumalta sivulaukkuihin. No siellä oli edelleen ilmanputsarisuodatin ja nopeusmittarin vaijeri. Tosin niiden vaihdosta ei ollut merkintää/erittelyä laskussakaan. Nyt keväällä sitten huomasin, että perä oli ekaa kertaa "merkannut" pyörän paikan tallin lattialle. Jotenkin heräsi epäily perän ja vaihteiston öljyjen vaihdoista, mitä lopulta oli tehty. Valutin öljyt pois ja perästä tuli lähes 500 ml:aa eli tuplamäärä ja vaihteistosta vähän enemmän, mutta ei missään nimessä 750 ml:aa eli puolestaan vajaatäyttö. Olivat siis vaihteiston öljyn vaihtaneet, kun öljy oli melko kirkasta. Perään ilmeisesti vain lisänneet öljyä.

Laitoin nyt sekä vaihteistoon että perään oikeat määrät Red Linen "marjapuuron" väristä vaihteistoöljyä. Aika sitten näyttää, johtuiko perän "merkkaus" ylitäytöstä?

Harmittaa hieman moinen toiminta.

mosa




motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: Tunarointia, välinpitämättömyyttä vaiko mitä?
« Vastaus #1 : Toukokuu 10, 2022, 18:08:47 ip »
Ammattitaitoisia ja vastuullisia henkilöitä on harvassa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 241
Vs: Tunarointia, välinpitämättömyyttä vaiko mitä?
« Vastaus #2 : Toukokuu 10, 2022, 20:45:20 ip »
Oma öljytilavuus on niin pieni, että varmasti tulee tuplatäytöllä itse pihalle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Monti

  • Viestejä: 64
Vs: Tunarointia, välinpitämättömyyttä vaiko mitä?
« Vastaus #3 : Toukokuu 11, 2022, 07:39:53 ap »
Moisen "merkkihuollon" nimi olisi hyvä julkistaa kun hyvätkin kerrotaan.

Hajakenttä

  • Viestejä: 742
Vs: Tunarointia, välinpitämättömyyttä vaiko mitä?
« Vastaus #4 : Toukokuu 11, 2022, 19:54:46 ip »
Näistä syistä olen opetellut tekmään mahdollisimman paljon huoltoja itse. On myös hyväksi tuntea oma tarkkuusinstrumentti, jollainen moottoripyörä aina on,  läpikotaisin koska oma henkikulta on sen kunnosta riippuvainen. Ihan kaikkea ei itse voi, kuten rekaanvaihtoa ilman rengaskonetta, ainakaan helposti.


Sentire la forza!
Terv: Timo

EH

  • Viestejä: 2
Vs: Tunarointia, välinpitämättömyyttä vaiko mitä?
« Vastaus #5 : Toukokuu 11, 2022, 22:34:34 ip »
Ei kivaa. Eli huolto ei toimi, Piaggio teki emämokan kun vaihtoi maahantuojan Keskoon jonka pääedustus on Yamaha. Nimimerkillä mitähän tästä tulee, oman Guzzin huoltoa ihmettelen

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: Tunarointia, välinpitämättömyyttä vaiko mitä?
« Vastaus #6 : Toukokuu 11, 2022, 23:32:58 ip »
Nyt, kun on vuosikymmenien kokemus, vaikkka foorumilla on viidennesvuosisataakin koneempia, uskallan todeta, vajavaisilla kyvyilläni, että ajoittain, ns. merkkihuolloilla menee "metsään". Siitä ei pidä pyörän omiostajan syyllistyä, vaikka mainitaan että on marginaalimerkki, ei se edellytä huonoa suoritusta.
Toisaalta, on meilläkin, Gruppossakin, lähes pakonomainen, velvollisuutemme löytää ne huollot, tai huoltajat, jotka tekevät huollot täsmällisesti ja oikein. Yllätys, on niitäkin.

Harrastajissa on on valtavasti potentiaalia. Monet ovat oppineet "kantapään kautta" jos militääriilmaisut sallitaan. Olen omasta puolestani pyrkinyt välittämään tietoa mutta se ei, näköjään, riitä koska olen saanut palautetta. On pirun vaikeaa kertoa kaikille kaikesta. Vaihdoin puhelinnumeron. En pidä Guzzihuoltoa, enkä ole koskaan pitänytkään, vaan olen eläkkeellä ilmailu- ja avaruusalusalustekniikasta ja vain moottoripyöräharrastaja. Tämä Foorumi tulee olemaan itseltäni ainoa kontakti tiedonhaluisille. Pyydän, älkää soitelko tai laitelko postia ongelmissanne. Yhtä hyvin voisin olla Honda-harrastaja koska niitä on ollut toiseksi enempi. Benelleitä on ollut useampia.

Kerottakoon että en ole insinööri tai edes teknikko vaan itseoppinut amiksen käynyt autonasentaja. Elämä on vain johdattanut.

Ei tarkoita sitä ettenkö ole käytettävissänne mutta varaan itselleni milloin ja missä ja minkä asian takia. Eikä se takaa että että tietäisin läheskään kaiken. En ole niin vanha kuin Guzzi. Kiitos.

mm

mosa

  • Viestejä: 327
Vs: Tunarointia, välinpitämättömyyttä vaiko mitä?
« Vastaus #7 : Toukokuu 13, 2022, 17:45:51 ip »
Eipä enää perä "merkkaa", kun laitoin oikeaa öljyä oikean määrän. En kehtaa "ilmiantaa" kyseistä pajaa, vaan tyydyn siihen, että tällaisissa tapauksissa, joissa palvelun laatu tai tuote ei vastaa sitä, mitä pitäisi, niin "äänestän jaloillani" eli omalta osaltani asiakkuussuhde päättyy siihen.
mosa

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 055
Vs: Tunarointia, välinpitämättömyyttä vaiko mitä?
« Vastaus #8 : Toukokuu 13, 2022, 19:27:53 ip »
Anna jotain vinkkiä. Oliko sylinterikulma 90 vai pienempi? Tässä Urpon paljastusmalli: Eteläsuomessa oli moottoripyörämyymälä ja huolto, jonka alkukirjaimet eivät olleet Fabrique Nationale. Huoltaja sääti Guzzin venttiilit hakemalla välysmaksimin. Tuli kuulemma hiljaisempi käynti. Laittoivat myös hajonneen kardaaninivelen tilalle Piikkiöstä hankitun käytetyn ja sorvatun. Veloitus oli uudesta.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 055
Vs: Tunarointia, välinpitämättömyyttä vaiko mitä?
« Vastaus #9 : Toukokuu 14, 2022, 07:20:55 ap »
Tässä vielä toinen paljastusmalli:
Turpon L-moottorinen pyörä oli maahantuojan huollossa. Seuraavana päivänä takajarrun palat menivät metallille. Huoltaja puolustautui, että niitä on niin vaikea tarkistaa. Selvittämättä jäi, oliko venttiilejäkään tarkastettu. Tuo olikin sitten viimeinen kerta siinä pajassa.