Monet Guzzimallit olivat, ennen abs-jarruja, yhdistelmäjarrulla varustettuja. Jotkut tykkäsivät, useimmat eivät. Itse kuulun jälkimmäisiin.
Abs-järjestelmä on nykyään vakio ja ovat kehittyneet ajan kanssa varsin sivistyneiksi. Voi jopa valita toimintatavan miten jarrut reagoivat. On kaarre-abs ja vastaava luistonesto. Käytännössä riittää tehokkaaseen jarrutukseen kunhan polkaisee ja puristaa kovaa. Elektroniikka hoitaa. Tosin kaarre-abs vaatii käyttäjältään tottumusta. Nopea nopeuden pudotus aiheuttaa kallistuksen aikana tarpeen tehokkaalle vasta-ohjaukselle. Fysiikan lait eivät ole kumoutuneet vaikka baarikeskusteluissa mainitaan että riittää kun vain jarruttaa. Riippuu kovin pyörästä ja sen kuormituksesta. Itse ajelen ns. puolitonnarilla kun on kaikki reissuvehkeet ja lyyli matkassa mukana. Omapaino, sen sijaan, on pienennyt noin 60 kilogrammaa. On merkittävä ero pyörän käsittelyssä. Nyt on kevyempää. Vähemmän tutut eivät enää tunnista.
Taidan itse olla varsin nössö kun en ole saanut abs-jarruja ajossa reagoimaan. Toki testannut ja harjoitellut olen. Käytännössä ei, vielä, ole tullut vastaan tilannetta jossa olisi tarvinnut tehdä edes reipasta jarrutusta puhumattakaan tehokkaasta. Sama on luistoneston kanssa. Kerran oli lätäkkö liikennevaloista lähtiessä. Silloin järjestelmä reagoi, veto pois ja löin kypäräni pleksin reunaan. Asetin hieman korkeamman sietokynnyksen luistonestoon. Sittemmin ei ole ollut havaintoja.
Päivitin turvavälineistöä:
http://www.motomatti.fi/2022/05/uusi-potta-ja-kerhoni-kuulumisia.html