Kirjoittaja Aihe: V 85 TT  (Luettu 306 kertaa)

pekka leinonen

  • Viestejä: 15
V 85 TT
« : Marraskuu 24, 2021, 17:22:41 ip »
Onko tietoa mikä on V 85 TT perän öljytilavuus?

kvlm

  • Viestejä: 363
Vs: V 85 TT
« Vastaus #1 : Marraskuu 24, 2021, 19:10:18 ip »
160cm3

-KG-

pekka leinonen

  • Viestejä: 15
Vs: V 85 TT
« Vastaus #2 : Marraskuu 25, 2021, 09:01:36 ap »
Tarkoitin öljyn määrää, olen vaihtamassa öljyt moottoriin, vaihdelaatikkoon ja perään.

kvlm

  • Viestejä: 363
Vs: V 85 TT
« Vastaus #3 : Marraskuu 25, 2021, 09:57:54 ap »
Niin juuri; perään laitetaan öljyä 1.60dl

Alunperin määrä oli 1.80, perävuoto tapauksien  jälkeen tehtaalta tuli takaisinkutsussa uudet ohjeet missä määrä 1.60
Sivulla 9      https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/MC-10170032-0001.pdf


-KG-

Jouko S

  • Viestejä: 733
Vs: V 85 TT
« Vastaus #4 : Marraskuu 25, 2021, 12:06:55 ip »

Se öljymäärä on sitten tarkka, eli jos laittaa 180ml, niin taatusti tulee vanteelle ainakin jyrkässä ylämäessä..
Minun vm.2020 Travelissa tuli öljyt ulos jo lyhyellä ensiajelulla, kun matkalla pistäydyin venesatamassa, missä on tosi jyrkkä ylämäki. Epäilin syyksi tehtaalla tapahtunutta ylitäyttöä, koska tämän vuosimallin pyörissä käytettiin jo uutta tiivistemallia. Laskin öljyt pois ja kaadoin uudet 180ml Brandtin painaman suomenkielisen ohjekirjan mukaan. Kaikki meni hyvin, kunnes ajoin Levitunturin päälle. Öljyä tuli taas vanteelle. Minulla oli jo aika varattuna eka huoltoon ja soitin sinne ongelmasta. Huoltomies sanoi, että hän ei varsinaisesti koskaan mittaa tarkkaan perään kaadettavaa öljymäärää, vaan pyörän ollessa vaakatasossa ja molemmat renkaat huoltopöydällä, liruttelee hiljalleen sen verran, että tarkistuspropun reiästä alkaa tulla öljyä. Sen jälkeen antaa öljyn valua, kunnes valuminen loppuu ja laittaa proput kiinni. No ei ollut silloin itsellä mahdollisuutta kiinnittää pyörää vaakatasoon niin, että molemmat renkaat on lattiassa, mutta lueskelin junamatkalla englanninkielistä ohjekirjaa, missä luki, että perän öljynvaihdossa sinne lisätään 160ml. Eli siellä olikin jo korjattu tuo öljymäärä ja kun taas tein tuon öljynvaihtoproseduurin oikealla määrällä, niin vuoto loppui siihen.
Kaiken kaikkiaan tuo huoltomiehen antama ohje on varmin, mutta jos tekee vaihdon mittaamalla, niin on varmistettava, että kaikki vanhat öljyt on valuteltu pois ja että uusi määrä on varmasti oikein mitattu, esim. injektioruiskulla.
Jouko

motomatti

  • Viestejä: 11 933
Vs: V 85 TT
« Vastaus #5 : Marraskuu 25, 2021, 12:33:36 ip »
Vanhan öljyn pois valuttaminen on varsinainen pitkäveteisyyden ylistys sillä eihän sieltä koskaan valu pois kaikki öljy edes viikon aikana. Sitä jää erityisesti laakereihin joita siellä on neljä. Myös hammastuksiin jää öljyä ja tietenkin kotelon seinämiin. Öljyn laittaminen millilitramitalla tarkasti aiheuttaa siten jo ylitäytön jos asiassa ei ole huomioitu sisään jäävän öljyn määrää. Jouko S:n ohje siis pätee oikein hyvin. Mutta tarkkaa on koska 20 millilitraa on kyllä pieni määrä. Ehkä juuri se määrä mikä ei valu valutettaessa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2021, 22:14:41 ip kirjoittanut motomatti »

Jouko S

  • Viestejä: 733
Vs: V 85 TT
« Vastaus #6 : Marraskuu 25, 2021, 13:22:50 ip »
Mutta tarkkaa on koska 20 millilitraa on kyllä pieni määrä. Ehkä juuri se määrä mikä ei valu valutettaessa.

Luin asiasta muistin virkistämiseksi vielä englanninkielisestä ohjekirjasta ja siellä sanotaan, että perän öljytilavuus on 180ml ja sinne laitetaan vaihdon yhteydessä max. 160ml. Eli kuten Matti jo sanoikin, tarkkaa se on.

Jouko

pekka leinonen

  • Viestejä: 15
Vs: V 85 TT
« Vastaus #7 : Marraskuu 25, 2021, 14:00:07 ip »
Kiitos vastauksista, toimin näiden ohjeiden mukaisesti.