Kirjoittaja Aihe: Californian nokan asennusongelmat  (Luettu 2277 kertaa)

Jarvien

  • Viestejä: 83
Californian nokan asennusongelmat
« : Lokakuu 17, 2021, 16:57:32 ip »
Tuli nokan ja ketjun asennuksessa eteen seuraavanlainen ongelma. Uudessa nokassa onkin kiinteä tuo tappi joka yhdistää ajoitus- ja nokka-akselin ketjupyörän. Vanhassa nokassa oli reikä ja irtotappi joka yhdisti kaikki osat. Uuden nokan tappi on kuitenkin niin lyhyt, että ylettyy vain ajoituspyörään ja siinä syvyysuunnassa noin puoleen väliin. Mitenkäs tässä voisi menetellä? Nokka kuitenkin sopii muuten täydellisesti. Kuvassa uusi nokka-akseli jo paikoillaan. Osat ja vanha nokka vieressä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Californian nokan asennusongelmat
« Vastaus #1 : Lokakuu 17, 2021, 18:49:41 ip »
Näkyy tuossa sytytyskiekossa olevan reikä kahta puolen. Olisiko mitenkään mahdotonta että laittaisi akselilla olemassa olevan tapin toiseen reikään ja sitten tuon alkuperäisen tapin siihen toiseen läpeen joka sitten pyörittäisi jakopäätä?

On kyllä hankala tehdä nokka-akselia niin että siinä olisi tuo tappi "samastapuusta" olisiko vain liimattu niin kovasti sinne läpeensä että ei suostu helposti irtoamaan?

Jarvien

  • Viestejä: 83
Vs: Californian nokan asennusongelmat
« Vastaus #2 : Lokakuu 17, 2021, 19:24:21 ip »
Juu, näin minäkin ajattelin. Pitää vaan lyhentää tappi sopivaksi. Toki voisi vielä yrittää tuota lyhyttä "kiinteää" tappia irrotella, mutta ei tuntunut kyllä hievahtaakaan. Mistäköhän mallista tuo nokka onkaan, piti olla Specialin alkuperäinen. Mitat olivat kyllä tappia lukuunottamatta identtiset.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Californian nokan asennusongelmat
« Vastaus #3 : Lokakuu 17, 2021, 19:34:37 ip »
Jos päädyt kahden tapin mysteerioon niin jakopään ison rattaan ajoitusmerkki menee uusiksi. Se ei liene ongelma.

Jarvien

  • Viestejä: 83
Vs: Californian nokan asennusongelmat
« Vastaus #4 : Lokakuu 18, 2021, 14:27:50 ip »
Irrottelin nokan vielä tarkastaakseni mitat ihan varmuuden vuoksi... Eipä se ollutkaan identtinen vanhan kanssa. Nokat 30 mm kun vanhassa 32 mm. En tiedä miten noin väärin alunperin katsoin. Firma josta ostin, Latvialainen varaosaliike, vakuutteli että oli Specialin nokka...  Pitänee metsästää uusi Mihinköhän pyörään tuo sirompi nokka kuuluu? Nyt olisi sellainen kaupan :)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Californian nokan asennusongelmat
« Vastaus #5 : Lokakuu 18, 2021, 20:16:56 ip »
Niin, noston määrälläkin nokassa on merkitystä mutta on vielä kaksi muutakin seikkaa: nokan muoto ja sen kulma eli nokan ajoitus.

Tuollainen nokka-akseli jossa nosto on hieman pienempi voisi sopia harrastukseni alla olevaan ahdettuun 950cc Californian koneeseen. Siihen ilma menee pyytämättä vaikka nosto olisi hieman pienempi. Yksi puute siinä suhteessa akselillasi on: siinä ei ole kierroslukumittarin pyöritysmatopyörää. Pitäisi laittaa erikseen sähköinen varvikello. Tai tehdä pikku asennus-hitsaus-homma. Toisaalta ei oikein kärsisi rälläköidä ehyttä akselia. Jostain romuakselista voisi pyörityskierteen pelastaa. Sellaista ei hyllyssäni kuitenkaan ole vaikka paljon muuta on...