Kirjoittaja Aihe: Laatikkoöljyn luokitukset  (Luettu 599 kertaa)

Monti

  • Viestejä: 33
Laatikkoöljyn luokitukset
« : Lokakuu 12, 2021, 12:54:08 ip »
ENI Rotra MP 80W-90 mineraali. 6,62€/L
GL- 5 - hypoidi -hammaspyörästö -sopivuus LUOKITUKSET : API GL-5, MAN 342 type M1, MAN 342 type M2, ZF TE-ML 05A, 07A, 08, 12E, ZF TE-ML 16B, 17B, 19B, 21A.

VS

ENI Rotra BIKE 80W-90 mineraali. 16€/L
LUOKITUKSET : API GL-4.

Onko jokin syy miksen ostais parempaa ja halvempaa. Onko se liian hyvää Nevadan 750 2001 lootaan?

Monti

  • Viestejä: 33
Vs: Laatikkoöljyn luokitukset
« Vastaus #1 : Lokakuu 13, 2021, 01:27:27 ap »
Tais ratketa kun luin tarkemmin Nevadan ohjeen. Siinähän on selvällä suomen kielellä "AGIP ROTRA MP" joka on siis sama kuin toi halvempi ja hienompi GL-5. Eiköhän öljyt ole nyt hallussa.

motomatti

  • Viestejä: 11 877
Vs: Laatikkoöljyn luokitukset
« Vastaus #2 : Lokakuu 13, 2021, 10:45:05 ap »
Perävaihteet useimmissa Guzzeissa, kuten myös vaihteistotkin, toimivat GL-4 luokituksen piirissä koska kyse ei ole hypoidihammastuksesta. Voi sinne silti laittaa joko öljyn tai metallin lisäainetta. Ei niistä ainakaan haittaa ole. Itse olen tehnyt RVS-käsittelyt (metallin lisäaine) kaikkiin pyöriini sekä autoihin ja ei ole ollut kulumisongelmia ja kulku on keveämpää eli vaikuttaa myös kulutukseen. Toki muitakin lisäaineita on runsaasti olemassa jotka pidentävät käyttöikää.

Monti

  • Viestejä: 33
Vs: Laatikkoöljyn luokitukset
« Vastaus #3 : Lokakuu 13, 2021, 19:59:33 ip »
Kun en paremmasta tiedä ja on niin paljon eri näkemyksiä että menee jo sekasin, niin yritän päästä mahdollisimman lähelle sitä mitä Nevadan ohjeessa on. Ei kai voi silloin mennä kovin paljon pieleen?

Jouko S

  • Viestejä: 718
Vs: Laatikkoöljyn luokitukset
« Vastaus #4 : Lokakuu 13, 2021, 21:17:52 ip »
No ei mene tosiaankaan pieleen. Tuo Agip Rotra MP 80/90 on 2000-luvun Californioissa, Nevadoissa ja muissakin malleissa tehtaan suositus vaihteistoöljyksi, eikä siitä ole tullut Guzzin taholta mitään muita suosituksia myöhemminkään. Laita se vaan huoletta Nevadasi vaihteistoon. Peräöljy on Nevadassa kokonaan eri viskositeetti molykote-lisäaineineen ja senhän sinä jo tiedätkin. :)
t.Jouko

Monti

  • Viestejä: 33
Vs: Laatikkoöljyn luokitukset
« Vastaus #5 : Lokakuu 13, 2021, 23:50:35 ip »
Peräöljyksi kuvan parivaljakko ja moottoriin linkin Eni I-Ride Moto 15W-50 mineraali. Eikös sekin ole ohjetta vastaavaa?
https://voiteluainekauppa.com/Kevytkalusto/Mp-,-atv-%26-kelkka-%C3%B6ljyt/I-RIDE-MOTO-15W-50-1-L-62114/

Mites toi molykote lisätään. Teenkö ensin lasipurkkiin mikstuuran ja sekoitan vai?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 14, 2021, 01:00:21 ap kirjoittanut Monti »

Jouko S

  • Viestejä: 718
Vs: Laatikkoöljyn luokitukset
« Vastaus #6 : Lokakuu 14, 2021, 06:18:00 ap »
Tuo moottoriöljyasia on sellainen, että jossain 2000-luvun puolen välin kieppeillä tuli tehtaalta suositus käyttää 10w-60 öljyjä pikkulohkoissakin, eli Nevada, Breva jne. Mutta en ole varma, mistä vuosimallista alkaen se suositus oli. Tuo 15w-50 on kyllä myös ihan ok.
Peräöljyt: Tyhjennä vanhat öljyt huolella. Mittaa oikea määrä öljyä ja Molycote A:ta esim. injektioruiskulla tms. ja sekoita. Laita pyörä tasaiselle alustalle niin, että molemmat pyörät on maassa, ei siis keskiseisontatuelle. Avaa öljypinnan tarkastusproppu ja kaada hiljalleen öljyä täyttöaukosta. Kaada hiukan kerrallaan ja anna välillä öljyn laskeutua. Kun öljyä alkaa tulla tarkastusaukosta, anna valua ulos niin kauan kun öljyä tulee. Kun ei enää tule, niin pinta on ok.
t. Jouko

Monti

  • Viestejä: 33
Vs: Laatikkoöljyn luokitukset
« Vastaus #7 : Lokakuu 14, 2021, 08:16:14 ap »
Tämä on Nevada 750 2001 malli. 10W-60 öljyjä on aika paljon ja ne taitaa olla synteettisiä. Täytynee perehtyä aiheeseen tarkemmin. Onneksi on pitkä talvi opiskeluun jota onkin aika paljon kun ostin pyörän vasta muutama kk. sitten.

Millä kikka kolmosella sen saa seisomaan pyörät maassa? Ohjeessahan on kuvan kanssa että perän pitäis olla vaaterissa. Silloinko se on niin.

motomatti

  • Viestejä: 11 877
Vs: Laatikkoöljyn luokitukset
« Vastaus #8 : Lokakuu 14, 2021, 10:46:24 ap »
On se niin että takahaarukan pitää olla vaakasuorassa kun öljymäärää määritellään täytettäessä.
Muutoin käy niin kuin eräälle vilppulalaiselle 650TT-enduron omistajalle itse tehdyn öljynvaihdon jälkeen: perävaihde leikkasi kiinni ja pyörä vauhdilla ojaan ja jalka poikki.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 149
Vs: Laatikkoöljyn luokitukset
« Vastaus #9 : Lokakuu 14, 2021, 11:16:27 ap »
Pyörä keskituelle (jos sellainen on siis) ja tukee sen niin, että on etupörän varassa. Sitten takaiskarit irti jommasta kummasta päästä. Sitten nostaa takapyörää sen verran että perä on vaaka-asennossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 718
Vs: Laatikkoöljyn luokitukset
« Vastaus #10 : Lokakuu 14, 2021, 15:05:08 ip »
Tai sitten hankkii jonkun tällaisen: https://m.motonet.fi/fi/tuote/807510/DZ-Hardware-moottoripyoran-kuljetusteline-traileriinpakettiautoon
Eturengas kannattaa sitoa huolella kiinni telineeseen, ettei pyörä kaadu kyljelleen. Ai mistäkö tiedän...
t. Jouko

TunturiTT

  • Viestejä: 11 149
Vs: Laatikkoöljyn luokitukset
« Vastaus #11 : Lokakuu 14, 2021, 15:58:06 ip »
Mulla on Bilteman moottoripyöränosturi, johon olen tehnyt puusta välipalan, mikä tukee öljypohjasta. Sen kanssa kun kiinnittää pyörän liinoilla nostimeen, niin saa olla rauhassa. Nytkin enduro on odottanut takapyöränlaakereita sen päällä viikonlopusta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Monti

  • Viestejä: 33
Vs: Laatikkoöljyn luokitukset
« Vastaus #12 : Lokakuu 14, 2021, 20:21:37 ip »
Ok tänks. Eiköhän MP kerholta löydy välineet jolla saan sen vaateriin.

Tässä välissä vois vielä kysyä kun jostain jäi mieleen että perästä pitäis tarkistaa jotain n. 60t paikkeilla. No Nevadani on just tossa vaiheessa. Mikä se tarkistettava oli?

sy

  • Viestejä: 58
Vs: Laatikkoöljyn luokitukset
« Vastaus #13 : Lokakuu 14, 2021, 21:25:56 ip »
Tämän palstan lukuisissa keskusteluissa peräöljyn oikean määrän mittaamisesta tulee aina esille kaksi toisistaan poikkeavaa menetelmää tarkistaa oikea öljyn määrä.
Minulla on ollut Nevada -96 ja on nyt Nevada Classic ie -06. Käyttöohjeitten mukaan vanhemman Nevadan peräöljyn määrä tarkistetaan perä vaaterissa ja vastaavasti uudemman pyörän seisoessa omilla pyörillään. Miksi näin? Vertasin valokuvistani perämurikoita, kun pyörät eivät ole vierekkäin verrattavissa, niin nehän ovatkin erilaiset ja tarkistusproput näyttävät olevan eri korkeudella. Molemmat öljyn tason tarkistustavat ovat siis käsitykseni mukaan oikein. Pyörän (vuosi)mallista riippuen.

motomatti

  • Viestejä: 11 877
Vs: Laatikkoöljyn luokitukset
« Vastaus #14 : Lokakuu 15, 2021, 19:21:12 ip »
Lainaus
Ja malli voi vaihtua kesken vuotta.

Lukuisten vuosien ajan huomioita tämäkin ja koskee monta muutakin seikkaa kuin perävaihdetta. Vuosilukuun ei kannata luottaa vaan valmistusnumeroon joka kertoo rungosta. Se löytyy emäputken kyljestä. Siitä selviää kokoonpanon valmistusajankohta ainakin vuoden tarkkuudella. Se mikä on moottorin lohkossa on vain moottorin lohkon sarjanumero joka selvittää moottorin asioita. Myyntivuosi (Rekisteröintiajankohta) voi olla mitä tahansa eikä aina korreloi mallin suhteen. Sitten kun pyörä ikääntyy tai vaurioituu on voitu tehdä ristisiitoksia eli ehyt moottori on siirretty toiseen runkoon tai päinvastoin. Kaikenlaista on tullut vastaan ja olen osaltani osasyyllinen siihenkin että olen ristisiittänyt mallistoa.

Suosittelen että pyörän mukana, toivottavasti, kulkeva omistajan käsikirja selvittää näitä poikkeamia niin että huolto tulee oikein menetellyksi.