Kirjoittaja Aihe: Winkki: Etuiskarin stefan elvytys  (Luettu 15114 kertaa)

Harri Niemi

  • Viestejä: 40
  • V11 Coppa Italia
Winkki: Etuiskarin stefan elvytys
« : Toukokuu 03, 2007, 01:33:35 ap »
Otin pyörän ajoon talviteloilta ja heti alkuunsa toinen etuiskarin stefa alkoi vuotamaan. Öljyä roiskui jarrulevylle ja vanteelle. Odottelin josko tuo siitä lakkaisi, mutta ei lakannut. Mikä neuvoksi ?

Soittelin Öhlinsin maahantuojan iskarihuoltoon ja sieltä sain muutamia hyviä neuvoja.

Näiden neuvojen pohjalta tein seuraavaa.

Nostin etupään ylös, jotta liukuputki tulee kokonaan ulos. Korkkasin pyyhkijän pois paikaltaan ja siirsin sen putken alapäähän. Stefa on heti pyyhkijän takana. Puhdistin liukuputken huolellisesti brake cleaner:lla, puhdistusainetta talouspaperiin ja sillä putki puhtaaksi kaikesta rasvasta ja liasta. Tämän jälkeen suihkuttelin runsaasti silocon sprayta putken pintaa, stefaan ja pyyhkijän taskuun. Pyyhkijä takaisin paikalleen. Pyörä alas. Voimakasta etupään pumppausta. Puolituntia seisontaa. Ajoin tunnin testilenkin. Volaaa...vuoto lakkasi kokonaan.

Tuli tehtyä tosi halpa iskariremontti. Toivottavasti tästä on muillekkin hyötyä ja varsinkin Öhlinsin omistajille.

Jotain vielä pitää keksiä talven ajaksi, joka pitäisi stefan virkeänä.

Aapo

  • Viestejä: 716
Winkki: Etuiskarin stefan elvytys
« Vastaus #1 : Toukokuu 03, 2007, 07:27:23 ap »
Moon ruukannu tipauttaa syksyisin tipan pari ohutta öljyä stefoihin. Vielä on alkuperäiset, nyt 22 vuotta vanhat paikallaan. Ylösalasiin ei kylläkään voi tipauttaa, mutta eikös se vaikka spraynä sinne mene.

Harri Niemi

  • Viestejä: 40
  • V11 Coppa Italia
Winkki: Etuiskarin stefan elvytys
« Vastaus #2 : Toukokuu 03, 2007, 11:11:34 ap »
Aapo, juuri noin olisi pitänytkin tehdä syksyllä. Tästä lähtien aion tehdäkkin.

Tuo minun stoori onkin winkki tilanteeseen jossa on jo ns. housuissa.

Toisaalta sillä saattaa säästyä yksi kallis iskarin huolto. Stefa ei välttämättä ole kaput vaan tarvii elvytystä ja tuo silicon-spray näytti tepsivän siihen yllättävän hyvin. Kyse on jostain pikkutekijästä, joka aiheuttaa vuodon. Stefa ei ainakaan ollut kuiva, sehän oli vuodon takia märkä.

Mainittakoon vielä, että molemmat iskarit huollettiin viime kesänä eli stefat on käytännössä uudet. Sekin huolto saattoi olla turha !

Onko iskarin merkillä jotain vaikutusta asiaan ? Onko jokin merkki herkempi vuodolle kuin toinen ? Tähän en osaa ottaa kantaa. Asiaan voidaan saada lisävalaistusta jos kuullaan myös muiden kokemuksia. 

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Winkki: Etuiskarin stefan elvytys
« Vastaus #3 : Toukokuu 03, 2007, 14:33:57 ip »
Moi. Tämä kikka ei ainakaan auttanut Showa-merkkiseen keulaan. Syynä oli alemmasta teflon-pinnoitteisesta liukuholkista irroneet tefloninmuruset jotka jollain konstilla olivat löytäneet tiensä tiivisten väliin. Purettavaksi meni.
Sohc van Helmi.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Winkki: Etuiskarin stefan elvytys
« Vastaus #4 : Toukokuu 03, 2007, 14:52:31 ip »
Eukon virakoon tuo silikoonitemppu tuntui tepsivän oikeinkin hyvin, ISO kiitos vinkistä! :D Säästy aikaa ja vaivaa paljon.  Tuli vaan mieleen jotta moneltakohan keulan purkamiselta olisin säästynyt vuosien mittaan kun tuon kikan olis hoksannu ihan ite...:(
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Winkki: Etuiskarin stefan elvytys
« Vastaus #5 : Toukokuu 27, 2012, 10:44:11 ap »
Puhdistin liukuputken huolellisesti brake cleaner:lla, puhdistusainetta talouspaperiin ja sillä putki puhtaaksi kaikesta rasvasta ja liasta. Tämän jälkeen suihkuttelin runsaasti silocon sprayta putken pintaa, stefaan ja pyyhkijän taskuun. Pyyhkijä takaisin paikalleen. Pyörä alas. Voimakasta etupään pumppausta. Puolituntia seisontaa. Ajoin tunnin testilenkin. Volaaa...vuoto lakkasi kokonaan.


Kai tuota voisi kokeilla.

Uudet stefat on ostettuna, mutta motivaatio käydä stefan vaihtoon on aika matala.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Winkki: Etuiskarin stefan elvytys
« Vastaus #6 : Toukokuu 27, 2012, 15:41:01 ip »
Olisko tässä mitään ideaa:
http://www.youtube.com/watch?v=USac5G4SI-U
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Winkki: Etuiskarin stefan elvytys
« Vastaus #7 : Toukokuu 27, 2012, 20:20:58 ip »
Tuo vaikuttaa parannetulta rakotulkkimenetelmältä. Sopivan paksuisella rakotulkin liuskalla koitetaan saada nokareet pois stefan ja liukuputken välistä. Kannattaa kokeilla ennen etupään täydellistä purkuoperaatiota.
Forza Moto Guzzi!

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Winkki: Etuiskarin stefan elvytys
« Vastaus #8 : Toukokuu 28, 2012, 00:17:38 ap »
On näköjään markkinarako löytynyt Sealmatelle kun kinofilmi alkaa olla kadonnutta kansanperinnettä.
Kinofilmi oli sopivan paksuista ja tukevaa. Siitä sai tehtyä samalaisen läpyskän millä voi ainakin
ensiapuna reissun päällä kokeilla kaivaa tiivisteen väliin menneet roskat pois.

Pekka
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Winkki: Etuiskarin stefan elvytys
« Vastaus #9 : Toukokuu 28, 2012, 06:46:06 ap »
Ajatus oli lähinnä esitellä, jos jollekin on tuntematon työ tuo tiivisteen puhdistaminen. Jokainen tehkööt millä tekee. Vastaavan valmiin kalun kuulemma saa nykyään Motonetistäkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Winkki: Etuiskarin stefan elvytys
« Vastaus #10 : Elokuu 01, 2012, 08:05:23 ap »
Ja totta kai!! Nyt tänä aamuna päätti vasen putki alkaa kusemisen. Eilen ei mitään nyt kastelee putken ja jättää rasvaa liukuputkelle. Ja tietenkin nyt, kun perjantaina on ratapäivä! No, ompahan iltapuhdetta kun kokeilee puhdistaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Winkki: Etuiskarin stefan elvytys
« Vastaus #11 : Elokuu 01, 2012, 19:26:11 ip »
Siinä kyllä kauan mene kun stefan vaihtaa ja samalla keularasvat. Pyörä keskipönkälle etunen pois ja alapultit auki. Sieltähän tulee sitten vanhat öljyt ja moskat pois. Alaputki kokonaan kouraan ja stefa irti. Yysi stefa muovikassin tai katkaistun, urheilumallin, kortsun kanssa yläputkeen, alaputki yläputken päälle. pohjaruuvi kiinni ja stefan painaminen paikoilleen. Sitten yläpään tulppa auki ja vaimenninöljyt sisään. Stefan hintahan on muutaman euron että sen kanssa kannata paljon kikkailla. Otetaan hieman takaisin: näkyy Saksan kauppiaalla maksavan 17€ mutta uskoisin lähilaakeriliikkeen myyvän edukkaammin.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Winkki: Etuiskarin stefan elvytys
« Vastaus #12 : Elokuu 01, 2012, 19:32:04 ip »
Sopiva työkalu syntyy laminointikalvosta kun laminoi laminointikoneella muovikalvot yhteen laittamatta mitään paperia tms. sinne väliin. Sitten mahdollisimman huonoilla saksilla leikkaa tuosta sentin levyistä suikaleita. Huonoilla siksi että reuna jää silloin sopivan karkeaksi. Tämä työkalu on hommaan sopivan jäykkä mutta riittävän pehmeä ettei stefat vahingoitu.

-juhav.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Winkki: Etuiskarin stefan elvytys
« Vastaus #13 : Elokuu 01, 2012, 20:04:50 ip »
Joo, kyllä minä stefan osaan vaihtaa, mutta nyt ei yksinkertaisesti ole aikaa pyörän purkuun. Otinkin töistä paria eri kalvoa, myös laminointitaskun.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Winkki: Etuiskarin stefan elvytys
« Vastaus #14 : Elokuu 01, 2012, 20:13:48 ip »
Tosiasiassa, jos sisäputki vain hieman kostuu öljystä ja on reissun päällä niin ongelma on lähinnä kosmeettinen. Telarin pölysuojan alle voi sitoa käytetyt kalsarit ettei mahdollinen isompi vuoto mene jarrupaloille tai renkaaseen. Matkanopeudesta hieman tinkien niin pidemmältäkin pääsee ehjänä kotitalliin.
Öljy kun on varsin näkysää ja millilitra osaa kastella puoli pyörää.