Kirjoittaja Aihe: Gali 3 kipinä välillä hukas?  (Luettu 2250 kertaa)

TR

  • Viestejä: 20
Gali 3 kipinä välillä hukas?
« : Syyskuu 19, 2021, 14:56:40 ip »
Kipinä katoaa toiselta sylinterillä ja palautuu välillä  :o vaihdoin käytetyn Puolan toim noin 400km ja taas paukku ja palautuu välillä.Mistähän vois vikaa hakia.Kärjetön olisiko joku motorpal tai sinne päin

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Gali 3 kipinä välillä hukas?
« Vastaus #1 : Syyskuu 19, 2021, 16:11:23 ip »
Olisiko merkki Motoplat?
Onko jokin näistä?
https://www.elektronik-sachse.de/shopsystem-3/en/Digital-Ignition-Systems/Moto-Guzzi/

Vai vanhemmasta analogisesta järjestelmästä?

TR

  • Viestejä: 20
Vs: Gali 3 kipinä välillä hukas?
« Vastaus #2 : Syyskuu 19, 2021, 16:57:11 ip »
Ei kyllä tuon näköinen varmaan aivan ensimmäistä kun VM 1989

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Gali 3 kipinä välillä hukas?
« Vastaus #3 : Syyskuu 19, 2021, 17:58:22 ip »
Kyse on kaksiyksikköisestä Motoplat sytkästä. -87 vuoden malleissa jo. Onko sytytys hukassa aina yhdeltä puolen vaiko molemmista tulpista vuorottain?

Ota ensiksi auki molempien sytytysyksiköiden liittimet ja puhdista ne. Siellä voi olla ongelmaa koska hapettuma ja ikä on voinut syövyttää liitinpinnit ja niiden vastakappaleet. Signaali voi "jäädä matkalle". Tarkista myös sytytysyksiköiden maadoitusliitokset avaamalla ja puhdistamalla liitospinnat. Myös kondensaattorissa voi olla vikaa. En ole kokeillut mutta sen napaisuutta voisi koittaa vaihtaa. Järjestelmässä on toistakymmentä liitintä ja niissä lukuisa määrä liitoksia. Niiden rassaaminen saattaa auttaa asia. Liittimien puhdistukseen ja suojaamiseen tarkoitettuja spraypulloja löytyy esim. Motonetin hyllystä. Hammasharja ja lyhytkarvainen pensseli ovat hyvänä apuna. Joskus messinkiharjakin.

Jos vika on aina samalla puolen on vikaa vain sen puolen sytytyksessä ja silloin syyllisenä on joko toinen sytytysanturi tai saman puolen sytytysyksikkö. Vasemman ja oikean puolen sytytysyksiköt ovat identtiset. Voit siis testata vaihtamalla sytytysyksiköt keskenään ja lähteä ajoon. Jos vika vaihtaa puolta on vika sytytysyksikössä tai sen johdoissa ja jos vika ei vaihda puolta niin vika on sen puolen sytytysanturissa. Mikäli logiikkani meni oikein. Toki maadoitukset kannattaa katsoa ensin kuntoon ja varmistaa että myös sytytyspuolat, tulpanhatut ja tulpat toimivat oikein.

Muistaakseni anturipaketti myydään yhtenä yksikkönä eli molemmat vaihtuvat kerralla.

Ilmeneekö pätkiminen vasta ajossa kun moottori on kunnolla lämmennyt vai ihan milloin vain?

Nuo nykysytkät laitoin siksi ensiksi että useimmat kysyjät haluavat heti toimivat osat ja eivätkä ole kiinnostuneet ropaamisesta. Voi valita tuleeko sytytysanturi virranjakajan sisään vai laturin yhteyteen. Laturiin asennettu on täsmällisempi mutta virranjakajaan asennettu paremmassa sääsuojassa.

TR

  • Viestejä: 20
Vs: Gali 3 kipinä välillä hukas?
« Vastaus #4 : Syyskuu 19, 2021, 18:51:44 ip »
Aina vasen puoli, vaihdoin jonkun tarvike puolan kärjellisestä Guzzista toim noi 400km ,yleensä kun on ajanut pitempään vika ilmenöö, Nyt tuli kun olin ajanut reiluun kolme tuntia.Jakajan sisällä on punainen yksikkö made on Spain.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Gali 3 kipinä välillä hukas?
« Vastaus #5 : Syyskuu 19, 2021, 20:58:40 ip »
Kuten mainitsin niin sytkäboksit vaihtamalla keskenään selviää onko niissä vikaa vai onko jakajan sisällä olevassa anturiparissa vikaa.
Jos vika vaihtaa puolta niin vika on boksissa, jos ei niin vika on anturissa.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Gali 3 kipinä välillä hukas?
« Vastaus #6 : Syyskuu 19, 2021, 21:49:23 ip »
Jos ei ole kysymys entisöinintasoisesta korjaustarpeesta, hankkiudu eroon Motoplatista, elämä helpottuu kerrasta.
Jotain muuta tilalle, vaikka kärjellinen jakaja jos ei halua elektroniikan kanssa jatkaa.
Sohc van Helmi.