Kirjoittaja Aihe: Ostan Cali EV ´04 jarruletkun taakse  (Luettu 5629 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Ostan Cali EV ´04 jarruletkun taakse
« : Syyskuu 17, 2021, 20:05:17 ip »
Eli sen viimeisen letkun painesäätimeltä jarrusatulalle. Meni poikki. Älkää kysykö kuinka se tapahtui...

  P. 040-7253184

                                    ********* HOMMATTU, VOI POISTAA****************
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2021, 11:46:31 ap kirjoittanut NorgeGTL »
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Ostan Cali EV ´04 jarruletkun taakse
« Vastaus #1 : Syyskuu 18, 2021, 19:26:03 ip »
Niitä letkuja voi teettää paikallisessa hydrauliikkaliikkeessä. Jos on malli mukana tulee justiinsa mutta jos ei ole niin piirustuskin käy mutta pitää tietää missä kulmassa ja millaiset liittimet päihin haluaa. En luettele liitostyyppejä koska niitä on liki loppumattomiin.
Myös tee-se-itse letkusarjoja voi hankkia. Vaativat tosin tarkkuutta tekemiseen. Virheitä ei sallita lainkaan ollenkaan.

Teettänyt olen täällä kymmeniä letkuja: https://heavy-tek.fi/
Letkujen rakennussarjoja saa muunmuassa täältä: https://www.h-dtampere.fi/
Omissa pyörissäni olen käyttänyt näitä.

Storm myy kaikenlaisia letkuja ja liittimiä: https://www.storm-motor.fi/haku/?q=jarruletku
Samalla voi uusia mekaanisen jarruvalokytkimen hydrauliseksi: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/jarruosat/banjopultti-with-brake-light-m10x1/
Poikkeuksena CAN-väylämallit joissa kaksijohtoisen anturin asennukseen tarvitaan lisäksi vaihtorele että toiminnosta saa kolmijohtoisen.

Epäilen että ympäri Suomea on kattava tarjonta. Jopa niinkin syrjässä kuin Rautavaaralla onnistui odottaessa letkunteko. Kun on malli niin ei voi mennä vikaan.

Guzzeissa, kuten myös Bremboissa yleensä, on milliset kierteet ja koot. Tyypillisin on 10x1mm eli kierteen halkasija x kierteen nousu. Joskus, asennuspaikasta riippuen, banjopultti voi olla liian pitkä. Siihen auttaa katkaisulaikka ja smirkeli. Pääasia on että kierre ei pohjaa ja on kuitenkin riittävän pitkä. Hienokierteellinen ei tarvitse suurta kiristysmomenttia. Osien on oltava puhtaita asennettaessa.

Aina kun uusitaan letkuja niin uudet kupariset, yleisemmin alumiiniset, tiivisteet uusitaan samalla. Pari lisää tarpeen yli niin riittää toisellekin kerralle tai jos ei tullut hyvä ekalla kiristyksellä. Jarruletkuja ei saa jättää kierteelle kiinnitettäessä. Siksi päät pitää olla linjassa asennuskohtiin nähden.