Kirjoittaja Aihe: Breva 750 bensatankin irroitus  (Luettu 474 kertaa)

pekkos

  • Viestejä: 39
Breva 750 bensatankin irroitus
« : Syyskuu 11, 2021, 16:35:06 ip »
Moi! Kokeiltiin vaihtaa ilmansuodatin pikkuBrevaan, ja toimittiin YouTubesta löytyneen Mike's Machines video-ohjeen avulla, jossa ensin irrotettiin bensatankki. Hyvin toimi, kunnes...ei suostunut bensaletkun irroitus siitä bensapumpun alta. Ei vaikka kuinka vemputettiin. Soitin myös Nurmelle Proitaliaan, (jolle suurkiitos että aina löytyy aikaa neuvoa tampioita kotihuoltotolloja) mutta ei irronnut. Työkaluja ei iljennyt käyttää kun ei ollut varaliitintä. Olisko vuosien varrella jämähtänyt kiinni? Malli -06 enkä itse ole koskaan yrittänyt ko. ilmanputsarin vaihtoa 10 vuoteen. No, jäi filtteri vaihtamatta, mutta kun sitten yritettiin vetää tankki takaisin kiinni takapäästään sillä kiinnityspultilla, niin millään voimalla ei saatu tankkia liikkumaan tarpeeksi eteen, että olis pultti mennyt jengoille, millistä parista kiinni. Kumipuslan sisällä oli metalliholkki, oli pakko jättää se pois että sai sen pultin jengalleen ja tankin kiinni, että pääsi takaisin kotinurkkiin. Nyt kysyn tosta bensaletkun liittimestä (kulmaliittimen harmaa osa, joka lukitsee sen liitoksen bensapumpun pohjavastaavaan) että onko siinä joku kikka, jota en tyhmänä tajua, vai onko se vain jämähtänyt? Olis kiva saada se ehjänä irti, kun uusi maksaa 36 eur...Mitä tankin kiinnitykseen tulee, joku vinkki millä sen kiinnityspultin saa jengalle ilman väkivaltaa? Ja, pystyykö jollain käärmehandulla yleensä vaihtamaan tota ilmansuodatinta ilman tankin irrotusta?

Breeze

  • Viestejä: 1 378
Vs: Breva 750 bensatankin irroitus
« Vastaus #1 : Syyskuu 11, 2021, 20:23:48 ip »
Epäilen että liitin on vain juminut kiinni.
Joskus se liitin jumittaa, kun se on liian sisällä tai vedetty liian ulos, jolloin kieleke jumittaa runkoa vasten.
Sitä kappaletta, jossa on se painonappi liikuttelemalla ja samlla painelemalla sitä nappia on liitin avautunut.
Ei ole häpeä suihkauttaa jotain esiliukastetta sinne painonappiin ja liitossaumaan, että kumitiiviste saa voitelia

Tankin sopivuuteen on helppo vastaus.
Se on turvonnut vuosien aikana, eli muuttanut muotoa ja sen takia ei enää sovi omalle paikalle.
Hyvin tyypillinen tapaus kaikilla merkeillä, joilla on muovitankki.

Taisi olla jossain täällä kuva tankin asennuksesta, kun kuormaliinoilla vedetään tankkia supummaksi, että saa pultin paikoilleen... ;D
Tämäkin vielä! ! !

pekkos

  • Viestejä: 39
Vs: Breva 750 bensatankin irroitus
« Vastaus #2 : Syyskuu 12, 2021, 08:38:31 ap »
Kiitti vastauksesta/avusta: toi pikaliitin on varmaan jumittunut kuten epäilit, täytyy ajokauden jälkeen vielä herkistellä sitä auki. Sehän on tavallinen pikaliitin, ei sen kummempi.
   Hyvä vinkki toi kuormaliinalla pakottaminen. Se on millistä kiinni, ja kyä sen verran voi sillä liinalla kiristää. Varmaan myös ne etupään kumipuslat on 15 vuoden mittaan kovettuneet ja menettäneet joustonsa...Mut kiitti sulle vielä.

ALi

  • Viestejä: 979
Vs: Breva 750 bensatankin irroitus
« Vastaus #3 : Syyskuu 12, 2021, 17:31:47 ip »
Juutuubissahan kaikki on helppoa ->  https://youtu.be/4SYAS5xsUlo?t=48
Muistan, että Nevadassa oli ensikerralla tuo liitos niin tiukassa, että laitoin sopivan (13mm ?) lenkkiavaimen tuon punaisen ja harmaan väliin ja siitä varovasti kampeamalla sain sen liitoskohdan avautumaan.

Breeze

  • Viestejä: 1 378
Vs: Breva 750 bensatankin irroitus
« Vastaus #4 : Syyskuu 12, 2021, 18:15:26 ip »
Niin, se itsestäänselvyys unohtui, että tietenkin polttoainepiiri pitää olla paineeton...
Tämäkin vielä! ! !

pekkos

  • Viestejä: 39
Vs: Breva 750 bensatankin irroitus
« Vastaus #5 : Syyskuu 12, 2021, 21:18:41 ip »
Joo, ei ollut painetta bensalinjassa, pyöritin starttia sen verran kun tarvis...

motomatti

  • Viestejä: 11 832
Vs: Breva 750 bensatankin irroitus
« Vastaus #6 : Syyskuu 13, 2021, 11:03:09 ap »
Moni on unohtanut tuon paineenlaskun. Sitten on tarvittu uutta pikaliitintä.
Kun paine on poissa työnnetään liitinpuoliskoja toistensa suuntaan eli kiinnipäin. Sitten puristetaan haitat auki ja liitos vedetään irti.

Tankin turpoamisesta. Turvotus hoituu itsekseen pois kun tyhjentää tankin ja jättää korkin auki talveksi lämpimään tilaan. Korkin tilalle teipataan tiheä sihti tai vastaava ettei tankkiin mene hyönteisiä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 13, 2021, 21:47:43 ip kirjoittanut motomatti »

heimoli

  • Viestejä: 60
Vs: Breva 750 bensatankin irroitus
« Vastaus #7 : Syyskuu 13, 2021, 21:45:06 ip »
Minulla on sama juttu tankin turpoamisen kanssa.
Otin sen metalliholkin pois niin nyt saa tankkia vähän
kiinnitettyä, vaikka pysyyhän se paikoillaan muutenkin.

Onnistuin aikanaan kokemattomuuttani rikkomaan bensaliittimen.
laitoin nyt uudet bensaletkut, ja nätit klemmarit päälle.
Heimo

pekkos

  • Viestejä: 39
Vs: Breva 750 bensatankin irroitus
« Vastaus #8 : Syyskuu 15, 2021, 08:33:52 ap »
Täytyy varmaan tilata SteinDinseltä se pikaliitin varoiksi. Talveksi olen aina vetänyt tankin täyteen ettei sinne jää ilmaa & sitä myöten kosteutta. Jäänyt varmaan tavaksi metallisten tankkien kaudelta. Jos tila om lämmin, niin haihtuuhan se kosteus tankista kun korkki auki. Pyörä on autohallissa talven, ja siellä pyörii sen verran pölyä ilmassa, että tarvii varmaan laittaa suodatinkangas tankin aukkoon jos jätän tankin melko tyhjilleen. Se, että muovitankki turpoaa, voi hyvinkin olla syy miksei se istu takaisin paikalleen ja se pultti ei mene jengoille. Vaikuttaa varmaan myös se, että ne kaksi kumipuslaa, jotka pitää tankin etupään kiinni, ovat vuosien (15 v) aikana jämähtäneet ja kovettuneet. Pitää varmuuden vuoksi uusia nekin ton tankin irrotuksen yhteydessä. Ihmettelen vaan, miten helv**** vaikeaksi on yhden filtterin vaihto suunniteltu. Katselin kaavioita ja mietin, pääsiskö siihen ilmaboksin kanteen & suodattimeen käsiksi irrottamalla sen tankkn edessä olevan muoviritilän jälkeen myös ne tankin etuosan alaosan muovipaneelit? Joku yrittänyt?

Pekka

  • Viestejä: 2 092
Vs: Breva 750 bensatankin irroitus
« Vastaus #9 : Syyskuu 15, 2021, 10:33:40 ap »
Muoviset polttoainetankit lienevät nykyisin valmistettu Nylonista eli polyamidimuovista. Se toimii hyvin yhteen hiilivetyjen, kuten bensiinin
kanssa. Sopii siksi hyvin polttoainesäiliön materiaaliksi. Huonoa on kun Nylon absorboi itseensä paljon kosteutta ja siksi alkuperäiset
mitat eivät säily.
Ilmassa on kosteutta, on sumua ja sadetta. Jotkut vielä pesevät mopojaan ahkerasti. Myös polttoaineessa on nykyään luontaisesti vettä
koska polttoaine sisältää alkoholia. Tankkien turpoamisongelma on pahentunut juurikin alkoholipitoisten polttoaineiden tultua käyttöön.
Oma yritys NTX 750 tankin mittojen palauttamisesta ennalleen, tankki tyhjäksi ja korkki auki menetelmällä ei ainakaan omassa autotallissa
tuottanut minkäänlaista menestystä.
Tankki talveksi uuninpankolle tyhjänä ja korkki auki voisi vielä kokeilla.

En ole Guzzin polttoaineliitintä joutunut avaamaan. Avattavia liittimiä on myös kuorma-autojen paineilmaputkistoissa ja ne ovat tyypillisesti jumittuneet, kuraa mennyt liikkuvien osien väliin. Avaamistarpeen tullessa, ensin jotain ruosteenirrotinta liittimen sisään, avausmekanismin nitkuttelua ja paineilmalla kuran poispuhaltelua ja lisää ruosteenirrotinta. Tuota kun on aikansa jatkanut, yleensä liitin on auennut.

Suodattimen vaihto pyörää purkamatta ei liene hyvä vaihtoehto. Vanhan varmaankin saa pois mutta uusi tuskin menee oikein paikalleen.
Jotkut ovat havainneet moottorin etupään laskemisen alemmas kiinnityksistään helpottavan niin paljon että, se kannattaa tehdä.

Tiedättekö mistä polyamiidimuovi on saanut nimen Nylon?

https://www.muoviyhdistys.fi/2016/07/15/osa-4-tekniset-muovit/
Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!

Ekku

  • Viestejä: 820
Vs: Breva 750 bensatankin irroitus
« Vastaus #10 : Syyskuu 15, 2021, 11:17:37 ap »
"Mä naillonnit hankin ja muuta totanoin enkä pienistä pannut mä hanttiin".

Sitä nailonia on jopa käytetty pienoiskiväärin tukkimateriaalina. En tiedä, että kuinka ne venyy, jos on irti raudoista.
Centauron tankin kanssa oli samaa ongelmaa jo muinoin kanssa.

pekkos

  • Viestejä: 39
Vs: Breva 750 bensatankin irroitus
« Vastaus #11 : Syyskuu 15, 2021, 17:48:08 ip »
Edesmenneen äitini sukat oli nailonis...Nykyään lähes kaikki ns tekniset vaatteet & muut rätit jotain synteettistä skeidaa, muovipohjaisia kuituja jne. Itellä kestää tavalliset sukat kaksi käyttökertaa. Kunnon mummon kutomat 100% villasukat kestäny ayli 15 v hiihtoa, talvihölkkää, ajosukkana jne. Ja ovat hengittävää matskua myös. Ajotakkina on aitoa nahkaa eikä mitään goretex-skeidaa...Menikö vähä sivuun aiheesta? Mutta juu, ongelma noitten muoviosien (tankki, bensahanat/-letkut/-putket) kanssa on nimenomaan se, että bensan joukkoon tullut enenevästi etuylialkoholia, joka myös syö & haurastuttaa muoviosat. 95:sta bensaa ei tulis käyttää ollenkaan, ainoa sopiva olis 98 oktaaninen, jota käytän. En tiedä saako enää lentoasemilta ostaa tujumpaa lentobensaa, ennen sai - haettiin kanistereihin ja pantiin kisa-auton tankkiin ja toivottiin, ettei kisakatastuksessa huomattu...Aika yleistä oli lentobensan käyttö ralli- ja rata-autoissa joskus takavuosina viime vuosituhannella. ;D

Breeze

  • Viestejä: 1 378
Vs: Breva 750 bensatankin irroitus
« Vastaus #12 : Syyskuu 15, 2021, 22:15:38 ip »
Tämäkin vielä! ! !