Kerronpa vielä varoittavan esimerkin jälleen yhden huoltokohteen laiminlyönnistä. Pyörä on ollut minulla kolme vuotta ja kilsoja on tullut kohta 20000 (eikös öljyt pitänyt huoltokirjan mukaan vaihtaa 20000 välein?).
En ole noita öljyjä aiemmin vaihtanut, koska oletin edellisten omistajien vaihtaneen ne ja "nehän ovat siellä vain voitelemassa, ei vaimentamassa". Ja toisekseen minulta on aina ennen puuttunut 38mm hylsy ja jakoavaimenikin on liian pieni noihin yläpään proppuihin.
Eilen operaatiossa paljastui, että edellisillä omistajilla lienee ollut samanlainen ajatuskulku. Öljyä tuli molemmilta puolilta yhteensä aavistuksen yli desin verran! Alapään proppuja avatessa niissä oleva maali näytti niin yhtenäiseltä, että en ole varma onko öljyjä vaihdettu koskaan. Epäilen, että ei. Öljyä pääsee ilmeisesti hieman tuosta stefan ohi vaikkei mitään näkyvää vuotoa olekaan (pyörällä ajettu mittarin mukaan 64000km).
Saa nähdä, pitääkö öljyt nyt sisällään. Toisessa putkessa on pienet naarmut, vaikkei kromi olekaan vielä puhki. Eivätkä stefat varmasti ole tykänneet kuivana olosta. Eilen en ehtinyt koeajolle, mutta 50 pumppauksen autotallikokeessa (hyvää kuntoilua) ei vielä ollut havaittavissa, että stefat päästäisivät öljyä ohitseen.