Kirjoittaja Aihe: Vielä Nevadan rengaspaineista  (Luettu 2512 kertaa)

Monti

Vielä Nevadan rengaspaineista
« : Syyskuu 01, 2021, 08:06:22 ap »
Kovin on ristiriitaista tietoa. Tässä listattu "louis-moto.co" sivun infoa jonka mukaan mun LF mallille aika alhaiset. Käyttäjiltäkin aika monenlaista näkemystä. Mitä täällä ollaan mieltä?

https://www.louis-moto.co.uk/

NEVADA 750 LML
Tyre pressure (front):
2,2 (2,5) BAR
Tyre pressure (rear):
2,2 (2,5) BAR

NEVADA 750 /CLUB LK
Tyre pressure (front):
2,2 BAR
Tyre pressure (rear):
2,2 (2,4) BAR

NEVADA 750/CLASSIC/CLUB LF
Tyre pressure (front):
2,0 BAR
Tyre pressure (rear):
2,2 (2,4) BAR

NEVADA 750 I.E. CLASSIC LMG
Tyre pressure (front):
2,2 (2,5) BAR
Tyre pressure (rear):
2,2 (2,5) BAR

NEVADA 750 I.E. CLASSIC/TOURING LME
Tyre pressure (front):
2,2 (2,5) BAR
Tyre pressure (rear):
2,2 (2,5) BAR

Hajakenttä

Vs: Vielä Nevadan rengaspaineista
« Vastaus #1 : Syyskuu 02, 2021, 11:20:28 ap »
Paras rengaspaine riippuu niin kovin renkaan merkistä ja mallista ja ehkä myös ikäluokasta, että pelkkä käsikirja ei sitä voi määrittää. Paine vaikuttaa myös kulumiseen, tulee reunakanttia.

Olen alusta asti 10 vuotta käyttänyt Nevadalla Metzelerin renkaita, jotka ensiasennuksenakin olivat. Ovat kestäviä, vaikkakin kallinpuoleisia. Voi olla parempiakin, mutta en jaksa opetella niiden tapoja. Jokaisen renkaan ajo-ominaisuudet kun ovat omanlaisensa.

Ajoin alussa tietenkin käsikirjan paineilla. Aika pian kuitenkin selvisi, että se on liian matala. Vuosien varrella on kausi kaudelta nuo paineet nousseet. Nyt on jo pitkään ollut 3,5 bar molemmissa. Joo – se on paljon se, mutta ajo on mukavinta ja pyörä "suoriutuu kauneimmin". Rengas kyllä kestää sen ja talveksi säilytyksen ajaksi laitan vieläpä 4,5 bar, että riittää kevääseen asti.

Sentire la forza!
Terv: Timo

GuzGuz

« Vastaus #2 : Syyskuu 02, 2021, 16:13:46 ip »
Samaa mieltä että painesuositukset on yleisesti aivan liian alakanttiin.
Reippaasti lisää, niin pyörä on parempi ajettava.
Calissani tuli sellainenkin aikanaan vastaan, että oli taipumusta vaaralliseen voblaamiseen 135+ nopeuksissa suosituspaineilla.
Ongelma katosi täysin kun paineet nosti lähelle 3 bar, en muista enään mitkä renkaat oli alla silloin, saattoivat nekin jotain vaikuttaa..
Hajakentänkin kokemuksiin viitaten, niin kannattaa kokeilla reiluilla paineilla.
Itsekin nostin 3.3:meen aiempien 2.8 sijaan ja kokemus on positiivista.
Kulmikkuuskin pitkään ajetuissa hieman pyöristyy.
Renkaat kestää kyllä, mulla on esim polkupyörässäkin 3 bar.

Monti

« Vastaus #3 : Syyskuu 02, 2021, 19:30:54 ip »
Vaikuttaako sisärengas asiaan?

JBJ

« Vastaus #4 : Syyskuu 02, 2021, 20:04:21 ip »
Sisäkummi ei taida vaikuttaa. Kannattaa huomioida, että paineet pitää mitata kylmänä. Kaikki, jotka näkevät paineet reaaliaikaisesti ajossa (esim. mulla Indian näytää) tietävät että lämpimällä kelillä paine nousee semmoset reilut 20% helposti. Eli 2,5 bar on äkkiä 3 bar. Tai yli.
Muuten olen sitä mieltä, että painetta saapi olla reilusti yli tehtaan suosituksen. Kymmenyksillä ei normiajossa kannata hifistellä.