Kysymys on mielenkiintoinen, eikä lainkaan tyhmä. Minua on aina kiinnostanut: mikä niissä bsnsiineissä oikein on sellaista, joka saa tiivisteet vuotamaan ja letkut pehmenemään? Ostaessa Nevadaa myyjä ohjeisti aina käyttämään 98E5 laatua, koska muuten alkaa vaikeudet. Olen sitten ohjetta noudattanut – tähän kesään asti. En uusinut tankin pumpunletkua (joka tietysti on vain ruiskumalleissa tankin sisällä) ja silti on letkut kestäneet, vaikka olen ajanut E85 etanolilla koko kesän.
Euroopan kierroksella piti välillä tankata 95:ttä kun ei 98:a saanut joka paikasta. Selvästi tuli enemmän nykimistä pintakaasulla ja putkessa ampumista niin, että hävetti ajaa niiden hiljaisten pikkukylien läpi illansuussa.
Bensiini ei ole kemiallinen yhdiste kuten etanoli, vaan mekaaninen seos hyvinkin monenlaisista aineista, joista jotkut ovat salaisiakin, kerrotaan. Onkohan mitään selvyyttä siitä: mikä aiheuttaa sen kumiletkun turpoamisen ja pehmenemisen niin, että se pullahtaa klemmarinkin alta pois paikoiltaan? Naapurin Volvostakin sellainen kerran vaihdettiin kun oli aivan purukumiksi mennyt. Oli ajettu pelkällä 95E10 Bensiinillä 15 vuotta, ainakin.
Voisiko olla, että se ei olekaan etanoli, joka letkuja ja tiivisteitä rikkoo? Bensiinissähän on mm. eetteriä, joka on aika hirveä liuotin. E85:n se 15% on kai lähinnä besiiniä, mutta minkälaista? Mitä vahvoja liuottimia siinä mahtaa olla?
Minulla on muutamia kuminäytteitä tiiviissä purkissa lämpimässä paikassa likoamassa E85 liemessä, ikään kuin kokeeksi, nähdäkseni miten niille käy pitemmällä ajalla.
98E5 on hiukan kalliinpaa, mutta ainahan me parasta tarjoamme näille rakkaillemme, hinnasta viis. Minun Ooppeli on 1,2 l ja 16 venttiilinen kääpiöauto. Siinä ainakin tuntuu kyllä tehossa 95:n ja 98:n ero, varmaankin siksi, kun on hiukan alitehoinen. Siinä on konehuoneessa pieni stekkeri oktaaniluvun vaihtamista varten. Käytössä siinä on ollut tehtaalta asti harmaa 98 pluki. Ei siinä plukissa ole muuta kuin vastus sisällä. Olisi helppo vaihtaa omatekoinen siihen tilalle, mutta en ole viitsinyt vaivautua, se kun on vain pelkkä auto...