Kirjoittaja Aihe: Uusi V100  (Luettu 10569 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 343
Vs: Uusi V1000
« Vastaus #15 : Syyskuu 02, 2021, 13:05:21 ip »
Tuo moottori oli jo muistaakseni -98 pyörälehdissä. Siinä oli sylinterikulmakin jotain 60-70 astetta. Täytyy kaivella se lehti (Motorrad ?) käsiin ja katsoa oliko siinä mitä kirjoitettu.


edit: Tuossa Camnin lisäyksessä olikin juuri se mainitsemani lehtileike edustettuna.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 343
Vs: Uusi V1000
« Vastaus #16 : Syyskuu 02, 2021, 13:14:00 ip »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 529
Vs: Uusi V1000
« Vastaus #17 : Syyskuu 02, 2021, 17:24:05 ip »
Englanninkielisellä V11 palstalla oli mielenkiintoista pohdintaa.  Oma käsitykseni siitä yhteenvetona on että kun nyt pitää pistää paukut sähköön, katsotaan kokoon nyt ensi hätään vanhojen, aikoja sitten päätettyjen Guzzi -peruslinjojen mukaan vielä vesijäähdytteiset polttomoottorit, näin lyhyellä tähtäimellä. Käytetään Piaggion vakioarkkitehtuuria.  Ilmeisiä samankaltaisuuksia Caponord 1200 moottoriin, jossa taas muistumia RSV:n Rotaxiin.

Tästä en päässyt jyvälle: "Uusimmissa pikkulohkoissa käytetään yksiosaista kiertokankea, jossa on liukulaakeri.  Kampiakseli on prässätty ja nokka-akselien vetohammaspyörä kiinteä osa kampiakselia. Pohjimmiltaan kertakäyttöinen moottori."  ["single piece rod with a slipper bearing and a pressed up crank with the cam drive sprocket integral to the crank"]
https://www.v11lemans.com/forums/index.php?/topic/23055-moto-guzzi-v100-sport-tourer-water-cooled-120-hp-26th-of-august-2021/

Tämä oli hauska veto että taas ollaan menossa suurempaan (säädettävään) vauhtipyörään kuten oli muinoin laita Guzzeissa, kun iso vauhtipyörä viuhtoi siinä jalan vieressä.
https://the-race.com/motogp/what-we-learned-from-ducatis-exposed-motogp-engine/

Mutta tosiaan: eihän Aprilian ohjelmassa näytä olevan enään muuta kuin "räppäillypyöriä" ? V85TT on ilmeisen hyvin myyvä ja sen seuraajalla on uusine moottoreineen tehtävänä houkutella uusia asiakkaita suuresta "katumaastureilla" ajavasta ryhmästä ?
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 031
Vs: Uusi V1000
« Vastaus #18 : Syyskuu 03, 2021, 15:20:02 ip »
Tuo uusien asiakkaiden houkuttelu se on isolle (Piaggio) konsernille oletusarvoinen uuden tuotantomallin lähtökohta.
Italialaista moto-blogia (youtube kanava) pitävä nuori mieskin kertoo pitkät tovit (myös muiden pyörämerkkien ja mallien kohdalla) uutuuden multimedia ominaisuuksista ja onko 6 vai 7 tuumainen mittaristo. Siinä bluetooth, integroitu navigaattori ja sosiaalisen median liitettävyys.  Niin se "kehitys" kehittyy ja odotuksena on mukava cross-over ("meille vanhuksille" = touring/sport) kaikilla herkuilla sen sijaan, että olisi riisuttu super-sport, johon toivoisimme V100 tarkoittavan kilowatteja sen muuten vanhan ja hyvän parannuksena.

Jotenkin kehitys menee tämä informaatio-teknologia vetoisesti, vaikka olisi Guzzilla paljon muitakin mahdollisia innovaation paikkoja.
Itselle tulee mieleen esim. Cruiser malliston automaatti/puoliautomaatti/kaksoiskytkin vaihteisto (Guzzi Convert perinne hengessä).
Touring/Sport malli jarrutusenergian talteenotolla kondensaattoreihin (polttomoottorilla olisi vapaakytkin), joista voisi ohitus-/paikaltaankiihdytyksessä saada lisä-boostia, kuten jo urheiluautoissa tehdään.
Uusiin ECUihin (joissa useampi ajo-Mode eli valmiskartta) karttojen vapauttaminen lisähinnasta (ns Racing asetus Ducatin tapaan) ja/tai takuuajan jälkeen. Olisi modernia jälkimarkkinointia ja merkki-asiakkuuden ylläpitoa. Myös kartat vaihtoehtoisille polttoaineille tarjolle optiona ja tuotetukena - myös kaikille vanhemmille katalysaattori malleille.

Muotoilussa näyttää olevan trendinä tuollainen "moderni 80-luku" (á la BMW K1) eli tehdään värikästä ja sellaista "kirveellä veistetyn" näköistä. Ei ole Guzzeissa oma suosikkini, kun niissä pitäisin enemmän pyöreistä classic-bike tyylisuunnan linjoista.

ps. tuohon Camn ihmettelyyn, niin kertakäyttöisyys tullee siitä, että hammasratas on yhtä valua kampiakselin kanssa eli hampaiden pyöristyessä on koko moottori ns entinen.

Pekka

  • Viestejä: 2 102
Vs: Uusi V1000
« Vastaus #19 : Syyskuu 03, 2021, 18:00:30 ip »
ps. tuohon Camn ihmettelyyn, niin kertakäyttöisyys tullee siitä, että hammasratas on yhtä valua kampiakselin kanssa eli hampaiden pyöristyessä on koko moottori ns entinen.

Näinhän se on ollut aina ennenkin pikkulohkoissa, jakoketjun ketjupyörä on koneistettu kampiakselin kanssa samasta jöötistä.
Minusta tästä pikkulohkon viimeisimmästä versiosta liikku kummallisia juttuja. Nähdäkseni se eroaa vanhemmista versioista lähinnä
sylinterikansiesa osalta. Joitain parannuksia on toki tullut mm. kampiakselin laakerointiin, mtta moottorin perusrakenne on pysynyt entisenlaisena.
Vaikka osat eivät varmaankaan ole vaitokelpoisia vanhempien ja uusimman kesken.

Sähköllä kulkeva moottoripyörä? Eihän nuo polttomoottorikäyttöisetkää ilman sähköä kulje. Nykyään on kaikenlaisia pullonkauloja valmistuksessakin. Volvo valittelee että, tuotanto pyörii huonosti kun puuttuu mikroprosessoreita. Itse en haluaisi niitä mihinkään ajoneuvoihini. Tai ehkä moottorinohjauksessa se on hyvä olla.
Sähköllä kulkevien ajoneuvojen yleistyminen on poliitikoista (ja äänestäjistä)kiinni. Varsinkin moottoripyörien osalta. Sitten jos löytyy nykyisiä selvästi parempi akku, tilanne muuttuu toisenlaiseksi.

Onkohan nyt vilautettu uutuus tulosta siitä kun Guzzi/Piaggio on pyytänyt nuoria esittämään ideoita ja toivomuksia? Hyvä jos heitä on kuunneltu,
hehän näitä sitten ostavat kun ne joskus ostettaviksi saakka ehtivät. Täytyy niissä olla some ja multimedia asiat kunnossa.
Päästönormien kokoajan kiristyessä, ainoaksi vaihtoehdoksi taitaa jäädä valmistaa vesijäähdytteinen moottori. Sähköllä pärjäisi
lähinurkissa mutta jos aikoo käydä naapuripitäjässä, siellä täytyy valmistautua yöpymään.

Jos nykyisten polttomoottoriajoneuvojen polttoaine pystyttäisiin ja ennekaikkea haluttaisiin vaihtaa ympäristölle paremmaksi, maailma pelastuisi nopeammin kuin odottelemalla sähköajoneuvojen yleistymistä. Eikä ole ollenkaan varmaa, onko sähkö se ainoa voittava arpa. Muitakin
energiamuotoja tarvittaisiin.

Minusta tuossa uutukaisessa saisi olla pari sylinteriä lisää. Eikä haittaisi vaikka olisi suunnitelmissa hieman tehokkaampikin (+200 hv) malli.
Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 532
Vs: Uusi V1000
« Vastaus #20 : Syyskuu 10, 2021, 16:15:03 ip »
Moi!
Tehtaan kotisivulla maistiaisia uudesta V100 mallista:
https://www.motoguzzi.com/en_EN/
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

@

  • Viestejä: 474
Vs: Uusi V100
« Vastaus #21 : Syyskuu 10, 2021, 20:09:12 ip »
Hieno pyörä. Jos tuon koneen ympärille rakennetaan kunnon adventurer-pyörä, niin vielä parempi. Nyt Guzzillla on tarjota vain alitehoinen keskisarjalainen TT85, jota moni kokenuti kuski ei kelpuuta kulkupelikseen.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 532
Vs: Uusi V100
« Vastaus #22 : Syyskuu 10, 2021, 20:38:44 ip »
Hieno pyörä. Jos tuon koneen ympärille rakennetaan kunnon adventurer-pyörä, niin vielä parempi. Nyt Guzzillla on tarjota vain alitehoinen keskisarjalainen TT85, jota moni kokenuti kuski ei kelpuuta kulkupelikseen.

Kelpuuta ja kelpuuta, aika moni kokenut gruppolainen on sen pyöräkseen valinnut ja tyytyväisiä lausuntoja antaneet. Turha sitä, tai muitakaan pyöriä, on oman rajoittuneen mielipiteen pohjalta mollata! Turhaa lässytystä, ei kuulu tälle foorumille!
Kimmo

Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TunturiTT

  • Viestejä: 11 343
Vs: Uusi V100
« Vastaus #23 : Syyskuu 10, 2021, 22:27:51 ip »
Näin aikaisemmin päivällä vihreä-kultaisen kuvia. Sievä on, pakko myöntää. Aika paljon Lariota fiiliksessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 529
Vs: Uusi V100
« Vastaus #24 : Syyskuu 10, 2021, 22:40:56 ip »
https://wide.piaggiogroup.com/en/articles/events/moto-guzzi-presents-the-unique-futuristic-project-for-its-new-factory-and-museum-in-mandello/index.html

https://youtu.be/97DsTk1lo5I

https://youtu.be/_wivbR4aS-M

Ohhoh, nyt on Piaggiolla kovat piipussa (Mandellon tehdassuunnitelmat) - valmista 2025.

Minulla tulee Aprilia V4 Tuono ekana mieleen tuosta vihreästä (peilit, tanko, mittari, öhlinsit, brembot hyvin saman oloisia).
V11 - it defines you.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 532
Vs: Uusi V100
« Vastaus #25 : Syyskuu 11, 2021, 08:30:08 ap »
Antaa mandellolaisille uskoa ja toivoa tulevaisuuden suhteen! Ilmeisesti Piaggio ei ole hylkäämässä heitä!
T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

@

  • Viestejä: 474
Vs: Uusi V100
« Vastaus #26 : Syyskuu 11, 2021, 08:36:52 ap »
Kelpuuta ja kelpuuta, aika moni kokenut gruppolainen on sen pyöräkseen valinnut ja tyytyväisiä lausuntoja antaneet. Turha sitä, tai muitakaan pyöriä, on oman rajoittuneen mielipiteen pohjalta mollata! Turhaa lässytystä, ei kuulu tälle foorumille!
Kimmo

Minkä ihmeen "rajoittuneen mielipiteen"? Fakta on että TT85 on keskisarjalainen ja huomattavasti tehottomanpi muiden valmistajien isoihin adventurer-pyöriin verrattuna. Kyllä tuo kommenttisi kertoo enemmän omasta rajoittuneisuudestasi.

TimoEv

  • Viestejä: 1 995
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Uusi V100
« Vastaus #27 : Syyskuu 11, 2021, 10:09:11 ap »
Filosofista pohdintaa:
850 on tehottomampi, kuin kilpailijana. Käsittääkseni 850 kulkee sen ainakin sen verran, että kortti on löysässä.
Onko mp:ssä oltava "älyttömästi tehoa", jos suurin osa siitä on suurimman osan ajasta käyttämättömänä? Tuskin kukaan ajaa pitkiä matkoja huipputeholla. Vai ajaako? Jos ajaa, niin missä? Saksassa, jossa lopultakin aika harva ajaa vapaalla autobaanalla huippuja.
Pitääkö kulkimen kiihtyä 2,5s sataan 3.0s asemesta? Pitääkö pyörän kulkea >200km/h?
Minulla on California, jolla ei kuulemma tee mitään, koska siinä ei riitä teho. No, olen kokeillut: Minä, iso tuulisuoja ja kolma laukkua => mittariin kertyi 180km/h. Riittävästi?
Alitehoinen Cali vei kaksi henkeä ja tavarat ihan sujuvasti Norjan tunturitietä ylös.

Jos sitten haluaa / on tarve ajaa huippunopeuksia, niin MG - kuten Gessutkin - ovat ihan vääriä pyöriä siihen. Muut merkit ovat parempia.
Ja maantiet vääriä paikkoja. Moottoriradat ovat siihen tarkoitettuja.

Asiahan ei sinänsä mulle kuulu, kun nuo nopeudet eivät kiinnosta. Kunhan turisen tarpeettomia.

Breeze

  • Viestejä: 1 519
Vs: Uusi V100
« Vastaus #28 : Syyskuu 11, 2021, 11:10:35 ap »
Niin, mikä on riittävästi?
Se on erittäin hyvä kysymys ja luulen, että siihen ei ole kuin yksi oikea vastaus: Riittävästi.

Siinä kirjoittaja on oikeassa, että TT85:sta puuttuu tehoa, kun sitä vertaa sen yläpuolella oleviin.
Vähän niin kuin Ford Escort 1600 Sport on alitehoinen keskisarjalainen, jos sitä vertaa RS 2000:seen.

Mutta taas TT85 on tehokkaampi kuin 300-500 kuutioset matkaenskat.

Joten, TT85 on tehokas, sopiva, tehoton, riippuen siitä, miltä orrelta sitä tuijottaa.

Tämäkin vielä! ! !

ALi

  • Viestejä: 1 031
Vs: Uusi V100
« Vastaus #29 : Syyskuu 11, 2021, 13:30:01 ip »
Guzzi taitaa olla painottanut laajaa vääntöaluetta V9 ja V85 malleissa huipputehon asemasta.
Eikös tuo V85TT ole aika "säästöpossu" kulutukseltaan, jotta toimintasäde tankillisella on saatu pidemmäksi ?
Adventure käytössä juuri toimintasäteellä on iso merkitys vapaita matkareittejä suunnitellessa.
V100:sta, että näyttää olevan mallia "uusi Griso". Minulla oli 30v sitten BMW K100RS.
Se oli aikanaan persoonallinen, edistyksellinen ja ajossa ketterä - V100 samannäköiset vanteetkin.
Takasvingi on kyllä enemmän uudemmasta gessusta imitoitu ja nyt vasemmalla puolella.
V100 on kyllä siro ja tyylikäs. On multimediaa ja värinäyttö ...  ;D