Periaatteessa valon johdotus on yksinkertainen:
Akusta sulakkeen kautta johto lampulle. Välissä rele, jota ohjataan valokytkimellä. Valokytkimelle puolestaan tulee sähkö virtalukon takaa, eli sellaisesta paikasta, jossa on sähköt vain virta-avaimen käännön jälkeen. Näin ei valot jää päälle autokatoksessa yöksi.
Pitkät valot puolestaan ohjataan toisella releellä siten, että se vetää kun nappulasta painetaan / käännetään. Rele vaihtaa sähkön menon lähivalon johdosta kaukovalon johtoon.
Jos käytät jo olemassa olevia releitä / liittimiä / johtoja, niin ne on syytä tarkista, etteivät ole hankautuneet / hapettuneet / syöpyneet. Samalla vaivalla jos uusii ne, niin on ainakin siltä osin murheet vähemmässä. Nuo palikat ja johdot kun eivät paljoa maksa.
Olen joskus kirjoittanut, että näissä 12V vehkeissä vähäinenkin huono kosketus jossain saattaa keksiä vekkuleita tilanteita. Eikä uudet "tietokonevehkeet" välttämättä käynnisty lainkaan, kun sen mielestä on vikaa, vikaa,vikaa...
Huomioitavaa: Mitään ei saa kytkeä akkuun ilman sulaketta. Kaikki johtoliitokset tehtävä kunnollisilla liittimillä ja huolella. ( Näistä on juttua takavuosien IlFalconessa )