Kirjoittaja Aihe: Kysymys tosi Guzzi-tietäjille  (Luettu 4921 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kysymys tosi Guzzi-tietäjille
« Vastaus #15 : Elokuu 26, 2021, 20:01:59 ip »
Pölysuoja on varsin löysästi kiinni alaputkessa. Tänään niitä viimeksi irrottelin. Tosin omasta pyörästäni.
Samassa keulassa on huulitiiviste kiinni vain painamalla mutta valikoimissa on myös lukitusrenkaalla kiinnitettäviä tiivisteitä. Riippuu siitä mikä keulamalli on kyseessä sekä vuosimallierot. Varaosaluettelo antaa ko. malliin kolmea eri keulavaihtoehtoa. Missään niistä ei ole lukkorengasta. Eikä sitä tarvitakaan sillä se tiivistää vain voiteluaineen. Paineellinen iskunvaimenninneste on erikseen omassa sylinterissään.
https://www.stein-dinse.biz/eliste/index.php

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Vs: Kysymys tosi Guzzi-tietäjille
« Vastaus #16 : Elokuu 28, 2021, 09:34:32 ap »
Hoi!

Kiitos kaikille tietokilpailuun osallistuneille, milenkiintoisia kommentteja.

Tässä vähän taustaa "kysymykseen".

Vaihdoin stefat (=säteishuulitiivisteet) talvella 2020, tilattu SteinDinseltä, kaikkien asennusohjeiden mukaisesti aivan oikeaan järjestykseen. Öljyä 150 senttilitraa.

Kesällä 20 ko. telarin stefa oli hiukan nousut pölysuojuksen alla ylöspäin. Nuijin sen takaisin paikoilleen.

Kun pyyhin ja  puhdistin ko. telaria tuossa tänä kesänä -jokin aika sitten, niin yllätys oli melkoinen; stefa oli vähän ylempänä missä se on ensimmäisessä kuvassa!! Pölysuojus oli aivan omalla paikallaan, stefa oli tullut sen läpi! En tiedä kuinka kauan se oli ollut jo siinä.

Otin pölysuojuksen liukuputken kaulalle ja keinottelin stefan pölysuojuksen alle, puhdistin kliinerillä stefan ja telarin, laitoin tiivisteliimaa tartuntapinnoille ja nuijin stefan paikoilleen.

Ko. telarimallissa stefalla ei ole lukkorengasvarmistusta!!! pitäisi olla!! Saas nähdä auttaako tiivisteliima??

Täsää telarimallissa telariin laitetaan 2,5 kilon paine joka painaa stefaa vasten, siksi tässä pitäisi ehdottomasti olla lukkorengaslukitus!! Voi olla jos panee vahingoissa kaikki mitä kompurasta painetta tulee, niin stefat poksahtaa heti kättelyssä pihalle.

Onko joku paininut saman ongelman kanssa?? Olisiko joku liima joka pitäisi varmasti?? Onko joku stefamerkki parempi kuin SteinDinsen myymät??

Vinkkejä otetaan vastaan.

 

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Kysymys tosi Guzzi-tietäjille
« Vastaus #17 : Elokuu 28, 2021, 10:19:30 ap »
Eiks Le Mans IV:n telarissa se painen mene vain vaimenninyksikköön, eikä siten rasita stefaa? Tietysti, jos se vaimennin vuotaa, niin paine menee koko telariin.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Kysymys tosi Guzzi-tietäjille
« Vastaus #18 : Elokuu 28, 2021, 11:19:55 ap »
Tämä oli minulle aivan uusi tieto, että Lemans-nelosessa on ollut sellaisiakin etuteleskooppeja, joissa käytetään paineilmasäätöä. Aina sitä oppii uutta. Olisiko tuo ilma-keulan stefa alunperin hieman erilainen kuin muissa lm-nelosissa?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kysymys tosi Guzzi-tietäjille
« Vastaus #19 : Elokuu 28, 2021, 11:24:24 ap »
Mihin pitää laittaa 2,5 bar painetta? Jos nyt äkkiseltään laskin oikein, kun tuo paine menee vaimentimen sisältä teleskoopin sisään, se työntää sisäputkea ulos n.30 kg voimalla. Ei siinä enää paljon olisi ainakaan alkuperäisillä kierrejousilla käyttöä. Tuliko vaimenneinpatruunan mukana myös
jousi?
Arvaan: On mennyt pilkku väärään paikkaan, oikeasti painetta olisi pitänyt laittaa 0,25bar. Nyt on siellä vaimenninelementin sisällä oleva kumipussi revennyt ja paineet karanneet väärään paikkaan.
Toisaalta 2,5 bar paineella (+se lisä mikä tulee sisäänjoustossa)  ei LM:n tiiviste voi pysyä paikallaan. Jos nyt tässä mainitussa mallissa lisätyn paineen kuuluu mennä muuallekin kuin vaimenninelementin sisään. 2,5 bar paine työntää tiivistettä ulos n.21 kg voimalla.
Kannattaa ainakin tarkastaa tuo 2,5 bar painesuositus ennen jatkoa.
Sohc van Helmi.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Kysymys tosi Guzzi-tietäjille
« Vastaus #20 : Elokuu 28, 2021, 11:57:25 ap »
Tarkistin manuaalista paineen. Suositus 1,5 - 2,5 bar. Se ilmamäärä on myös hengettömän pieni, ts. tavallisella täyttömittarilla ei paineensäätö onnistu.

Päädyin joskus vuosikymmeniä sitten hankkimaan progressiiviset jouset ja jätin paineilman pois. Tuli erittäin hyvin toimiva keula.

Epäilykseni ilman vuotamisesta vaimentimen ulkopuolelle vahvistuu.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kysymys tosi Guzzi-tietäjille
« Vastaus #21 : Elokuu 28, 2021, 12:26:32 ip »
Sitten on vielä alkuperäiset vaimenninpatruunat teillä käytössä. Ei luulisi niiden enää olevan toimintakuntoisia? Tai sitten kilometrejä on kertynyt
vähän. Muistaakseni kun purin joskus omasta LeMansista, jo kauan aikaisemmin poistamani alkuperäiset vaimenninpatruunat, ne kumipalkeet tai pussit olivat rikki. Taitavat hajota viimeistään silloin kun vaimennin vuotaa öljynsä keulan voiteluöljyn joukkoon ja lisätään se 2,5 bar paine sinne.
Omassani on nyt menossa neljännet vaimenninpatruunat ja vanhojakin olen välillä kunnostanut.

Edit. Muistin väärin, viidennet on menossa. Säädettävät Bitubo merkkiset olivat kovin lyhytikäisiä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2021, 23:05:09 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Vs: Kysymys tosi Guzzi-tietäjille
« Vastaus #22 : Syyskuu 03, 2021, 10:00:50 ap »
Hoi

Kuten kuvasta näkyy, paineilma menee telariputken sisälle, ei vaimennuselementtiin. Tuosta paineen määrästä, kuten Aapo tuolla todistaa niin LeMansin ohjekirjassa on suositus 1.5 - 2.5 baaria!! Mutta kun katsoo SteinDInsen sivuilta (https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=4130) ko. vaimenninpatruunan esitettä, niin siellä paineeksi ilmoitetaan 0,25 baaria -kuten Pekka tuolla edellä päätteli!!

Onkohan tuohon LeMansin ohjekirjaan on tullut painovirhepaholainen??? Olen käyttänyt edelliset liki 20 vuotta tuota ohjekirjan painetta eikä ongelmia ole ollut. Ilmeisesti uudet stefat on materiaalitaan niin "liukasta" että eivät kestä ko. painetta. Vaatisi kyllä seger-renkaat ko. kohteeseen.
Pitänee jatkossa tyytyä tuohon SteinDinsen ohjeeseen???

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kysymys tosi Guzzi-tietäjille
« Vastaus #23 : Syyskuu 03, 2021, 10:11:52 ap »
Muistelen, että aikansa pikkulohkon kirjassa olis tuo 0,25-0,5 bar paineluokkana. Pitää kotona katsoa. Siinä paine mennee patruunaan, eikä putkeen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Kysymys tosi Guzzi-tietäjille
« Vastaus #24 : Syyskuu 03, 2021, 11:26:56 ap »
Esim V75:n käsikirja ilmoittaa paineeksi 1bar. Kyseessä siis saman aikakauden pikkulohko.

Tuossa kuvassa ei taida olla Le Mansin alkuperäinen vaimennin, mutterin muodosta päätellen. Alkuperäisessä mun tietojen mukaan paine menee vain patruunaan, voin toki olla väärässsä.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kysymys tosi Guzzi-tietäjille
« Vastaus #25 : Syyskuu 03, 2021, 13:03:04 ip »
FAC:n valmistama vaimenninpatruuna on kuvassa. Ymmärtääksen se on ns. kaksiputkivaimennin, siinä ei ilman-tai kaasunpaineella ole tekemistä vaimentimen toiminnan kannalta. Ilmareikä on lähinnä siksi että venttiilin kautta saa tasattua teleskooppiputken ilmanpaineen. Sinne kun voi ja todennäköisesti muodostuukin ajan kanssa alipaine. Pieni 0,25 bar esipaine pitää paremmin alipaineen loitolla. (Muitakin paineita voi näköjään
 käyttää mutta, paineen vaikutus jousto-ominaisuuksiin on iso, niinkuin tuolla aiemmin laskin.)
Alkuperäisnen Sebac-merkkinen vaimenninpatruuna on yksiputkivaimennin. Se on ns. kaasuiskari, kaasun virkaa hoitaa venttiilin kautta lisätty paineilma ja painetta pitää olla 1,5-2,5 bar ohjekirjan mukaan. Paineilma on erotettu kumikalvolla vaimentimen öljystä, muuten ilman mukana oleva kosteus pilaa vaimentimen.
Sohc van Helmi.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Kysymys tosi Guzzi-tietäjille
« Vastaus #26 : Syyskuu 03, 2021, 13:16:00 ip »
Pekka sen kiteytti.

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Vs: Kysymys tosi Guzzi-tietäjille
« Vastaus #27 : Syyskuu 09, 2021, 17:55:36 ip »
Hoi!

Kyllä Pekka on tosi Guzzi-tietäjä!!!!!!!!!!!!!!  Noin se on, että kuvan vaimennin ei ole LeMans 4:n alkuperäinen vaimenninpatruuna. Alkuperäisessä on kumirakko vaimentimen sisällä. Ilmeisesti alkuperäisiä ei ole enää saatavilla kun Stein Dinse myy tuollaista korvaavaa patruunaa. Ko. vaimennin toimii aivan hienosti, alkuperäisestä ei tosin ole ajokokemuksia kun on ollut aina tuo korvaava malli ajossa.