Kirjoittaja Aihe: Cali -96 paukkuu ja haisee...  (Luettu 3262 kertaa)

Yammu

  • Viestejä: 80
Cali -96 paukkuu ja haisee...
« : Elokuu 20, 2021, 10:13:34 ap »
KaasariCalin oikea sylinteri paukkuu tyhjäkäynnillä, paukkuminen loppuu, kun nostaa kierroksia, ei savuta. Tein kansiremontin, lähetin kannet Treelle Tammerdieseliin, jossa vaihtoivat uudet venttiilit ja koneistivat kannet, maksoi 400e molemmat, hyvä työ, mutta toimitusaika vähän venähti, 7vkoon..Vaihdoin myös männänrenkaat, ennenkuin kasasin. Vaikuttaa siltä, että bensansaanti ei ole kohdallaan, loppuu pauke, kun laittaa vähän ryyppyä. Venttiilit säädetty kahtenkin kertaan ja kannet myös kiristetty kahteen kertaan. Olisko vika kaasarissa vai ennakossa?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali -96 paukkuu ja haisee...
« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2021, 15:46:18 ip »
Kyllähän tuo bensansaantiin viittaa. Paljo ajaminen liian laihalla saattaa tehdä mäntään reiän.
Kaasuttimessa on pari suutinta jotka kannattaa katsoa sekä myös neulaputki jossa on erikokoisia sätteettäisiä reikiä. Ne puhtaaksi ensin. Ei ole iso työ eikä säädöt siitä kärsi. Ovathan luistien neulat samalla tasolla molemmissa kaasareissa? Kuten myös bensiinin pinta kohokammiossa.? Onko tehty kaasuttimien synkronointi eli saatu kaasarit balanssiin tyhjäkäynniltä isoille kierroksille asti? Eihän kuminen imukurkku tai imukanavan tiiviste vuoda? Kantaako venttiilit paukkuvalla puolella? Minkä värinen on sytytystulppa ajon jälkeen?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali -96 paukkuu ja haisee...
« Vastaus #2 : Elokuu 21, 2021, 01:00:48 ap »
Eiköhän tuossa ole tyhjäkäyntipiiri tukkeessa, kun noin toimii.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Cali -96 paukkuu ja haisee...
« Vastaus #3 : Elokuu 23, 2021, 08:48:12 ap »
Paukkuu molemmissa putkissa, vähän kun antaa ryyppyä niin loppuu pauke. Remontin yhteydessä en koskenut kaasareihin, eli säädöt ennallaan ja todettu toimivaksi. JOku mainitsi jossain aiheessa hämähäkit..:) Pyörä odotteli 2kk pressun alla ulkona kansia Treelta ja täällä meilläpäin on todellinen hämähäkkien vuosi, nitä on ja paljon! Tuli mieleen, että olisko ennakkoputkeen päässyt pesimään...

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Cali -96 paukkuu ja haisee...
« Vastaus #4 : Elokuu 23, 2021, 14:26:10 ip »
Tulpat molemmat osin satiinin mustia, eivät siis kokonaan noen peitossa, metalli näkyy paikoin.. Putsattuani käy hyvin. Säätelin myös kaasuttimia äänen perusteella. Onko se näkyvä jousellinen ilmaruuvi, eli puolitoistakertaa auki pitäis olla, ilmanotto pienenee, kun kiertää kiinni, olenko oikeassa? Rikastuu, kun aukaisee ruuvia1? Sen viereessä syvennyksessä on syvällä messinkiruuvi, mikäs se on?Avasin ja putsasin, oli kierteet kovin hapettuneet, tiiviste ja jousi ok. Onko muita ruuveja mitä säädellä... ???

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Cali -96 paukkuu ja haisee...
« Vastaus #5 : Elokuu 23, 2021, 16:15:43 ip »
Alla joskus toiseen ketjuun kirjoittamani ja käyttämäni kaasuttimien säätöohje sellaisenaan.


>>Sylinteriä lähinnä oleva on seosruuvi. Varsinaista ilmaruuvia ei ole. Se taaempi joutokäyntiruuvi
on rajoitin, millä säädetään kuinka alas luisti pääsee laskeutumaan. Se määrää pääsääntöisesti
joutokäynnin kierrosluvun. Olisi hyvä merkata muistiin ainakin seosruuvien asento ennen purkamista.
Ainakin jos toiminta on ollut ok. siinä hyvä aloituskohta. Jos ei ole tiedossa, kierrä seosruuvi varovasti
täysin pohjaan ja vaikkapa 1,5 kierrosta auki. Kiinni pohjaan kiertämisessä ei saa käyttää voimaa.
Ruuvin jouseen ja kierteeseen kannattaa laitta vaseliinia kiinnijuuttumisen ehkäisemiseksi.
Joutokäyntiruuvit sellaiseen asentoon että luistit ovat hieman (1mm) avautuneina.
Säädä kaasuvaijerit siten että luistit lähtevät nousemaan saman aikaisesti. Kun kaasun sulkee nopeasti
molemmissa kaasuttimissa luisti kilahtaa joutokäyntiruuvia vasten samanaikaisesti, kuuluu siis vain
yksi kilahdus. Varmista että ryyppyjen vaijereissa on pieni (2mm)välys ja että ryyppyluistit
myös sulkeutuvat.
Näillä koneen pitäisi käydä jo jotenkuten.
Sitten tarvitset alipainemittarit tms. millä teet hienosäädön. Molempien mittareiden pitää näyttää
mahdollisimman samaa lukemaa joutokäynnillä sekä silloin kun kaasua avataan.
Kun luistit ovat synkassa, ja on löytynyt sopiva joutokäynti, voit säätää seosruuvit. Olen säätänyt
alkuun siten että, ensin toinen ruuvi kokonaan kiinni, ja toisesta hakenut sellaisen asennon että moottori
käy sillä yhdellä sylinterillä mahdollisimman lujaa tai tekee mahdollisimman monta kierrosta ennen sammumistaan. Ruuvin asento muistiin, toiselle puolelle sama juttu ja se toisen  puolen seosruuvikin
muistissa olleeseen kohtaan. Ajossa olen sitten tehnyt seokseen hienosäätöä tarvittaessa.
Jos venttiilit on tarkoitus säätää, se kannattaa tehdä ennen kaasuttimien säätöä.

Myös etusivun Guzzi-infon tekniikkaosassa on ohjeita yleisimpiin säätötoimenpiteisiin<<
Sohc van Helmi.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Cali -96 paukkuu ja haisee...
« Vastaus #6 : Syyskuu 06, 2021, 09:19:34 ap »
Paukkuu, paukkuu...
Kaasuttimet putsattu, virtapuolta vaihdettu, paineet 12bar molemmissa, mutta yhä vaan paukkuu matalilla kierroksilla ja moottorijarrutuksessa, paukkuminen loppuu, kun laittaa hiukan ryyppyä. Eli, bensansaanti ongelma, miten tyhjäkäynti saadaan kohdallee, mistä säädetään, missä ruuvi?