Morjes!
Onnittelut valinnastasi!
Kaasari vähän vuotaa, mutta se on menossa pesuun talvella.
Jos vuotaa ulospäin niin oman turvallisuutesi vuoksi älä käytä pyörää. Kohokammion toiminta on vuotavassa kaauttimessa puutteellista ja moottoriinkin menee silloin paljon enemmän bensiiniä kuin olisi tarve. Palovaarakin on olemassa.
Helpompi on purkaa ja katsoa miksi vuotaa. Onko vika neulaventtiilissä vai jossain tiivisteessä.
Miten tyhjennän vaihteistoöljyt?
Öljyproppu löytyy laatikon pohjasta pakoputken yhdysputken yläpuolelta ja jos ei sieltä niin vaihteiston takakannen alalaidasta, ehkä. Hanki valmiiksi sopivat alumiini-, kupari, tai usit tiivisteet kaikkiin kolmee proppuun. Täyttö tapahtuu niin että tyhjennysproppu suljetaan, oikealla sivulla olevat molemmat proput avataan.
Isommasta propusta laitetaan, esimerkiksi Motonetista saatavaa, V-Twin transmission oil-nimistä tököttiä. Sama käy perävaihteeseen.
Moottoriöljy voi olla näin ikääntyneessä vain mineraaliöljyä, esim. 20W50 Valvoline tai vastaava ja ekalla kerralla sekaan RVS tai X1-R ohjeistuksen mukaan. Pakkauksessa on ohjeet. RVS taitaa olla Motonetin myyntiartikkeli.
Itse kardaani voidellaan siten että takapyörä ja perävaihde irrotetaan niin kardaani tulee näkyviin. Myös kardaanitunneli on hyvä puhdistaa. Kardaaniakseli lienee tässä mallissa varsin irtonainen: kun sitä vetää taapäin niin se irtoaa ristinivelestä. Erityisesti kardaanin takapään holkkiin ja sen kuntoon kannattaa kiinnittää huomiota. Onko kulumia. Kardaanin nivelen irrotus tapahtuu irrottamalla takahaarukka. Siellä on myös tuplanivelen kannatinlaakeri. Nämä ovat niitä talviajan puhteita jotka eivät kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan vaan on omistajan vastuulla. Kuten myös takanavan sysäyksenvaimenitimen kitkalevyn, kumivaimentimen ja sen keskiön huolto.
Myös keula on hyvä huoltaa talven aikana.
"Moto Specialia" en tunne.