Kirjoittaja Aihe: Calin venttiiliongelmat  (Luettu 10831 kertaa)

Henko

Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #45 : Syyskuu 01, 2021, 20:53:53 ip »
Avasin myös luukun vieressä olleen paksun rungolta tulevan huohotusputken, sekin aivan täynnä kylmälimaa ja venttiili aika tukkeutuneen näköinen. Varmaan kannattaisi vaihtaa? Kannattaako myös tuo runko puhaltaa paineilmalla tyhjäksi cappucino-majoneesi-möhnästä?
Perehdyin tähän asiaan ensimmäisenä talvena kun Guzzin olin ostanut. Itselläni tuo kuulaventtiili oli aivan umpeenruostuneen näköinen ja olin suunnilleen tilaamassa uutta, mutta Motomatti ehti onneksi puuttua asiaan ja liotteli sitä jarrunesteessä. Siitä tuli ihan puhdas sillä keinoin. Letkuihin puhaltelusta tuskin on mitään haittaa ainakaan.

Jarvien

« Vastaus #46 : Syyskuu 03, 2021, 08:57:43 ap »
Vielä noita nokkavaurion syitä mietin... Voiko nokan ja nostimen kulumiseen vaikuttaa aiemmin käytetyn öljyn viskositeetti. Edellisessä öljynvaihdossa (43000 km) laitettu koneeseen 10W40:stä, joka melko laihaa. Edellisestä vaihdosta meni noin vuosi ja 3-4000 km nokan vaurioitumiseen. Edelliset kesäthän olivat melko kuumia ja tuli ajettua melko reippaasti. Specialin omistajan käsikirjassahan lukee että öljyn pitäisi olla SR 20W50:stä, mutta huoltomokäsikirjassa mainitaan kaikki öljyt 10W30:tä ylöspäin. Öljyt muuten vaihdettu ennen viime kesää vuonna 2006 kun ajettu 40542 km ja silloin laitettu 10W60:stä Motorexiä.

motomatti

« Vastaus #47 : Syyskuu 03, 2021, 12:15:37 ip »
En ole havainnut merkittävää korrelaatiota kulumisen ja öljyn viskositeetin osalta.
Pikemminkin päätyisin sellaiseen tulokseen että nostimien laatu on vaihdellut. Olen itsekin joutunut vaihtamaan nostimen suht lyhyen ajomatkan jälkeen. Sen jälkeen se onkin kestänyt.

Olen ollut myös mp-asentajana työsuhteessa ja siellä tehnyt havaintoja eri merkkisten, lähinnä japanialaisten, pyörien venttiilinostimien kestävyydestä. Yllättävän lyhyelläkin ajomatkalla voi nostin tärvääntyä. Hommat tehtiin hyshys-takuukorjauksina vielä vuosienkin perästä. Myös takaisinkutsuja oli aiheen tiimoilta.

Nostimen teräslaatu on karkenevaa joten itse prosessissa voi olla vaihtelua tai materiaalissa poikkeuksia. Lisäksi ovat ympäristötekijät eli käyttötapa, huollontarpeen laiminlyönnit sekä käyttöolosuhteet.

GinTurismo

« Vastaus #48 : Syyskuu 03, 2021, 15:57:03 ip »
Onko kellään tullut vastaavaa eteen? 48 000 ajetusta Calista (Special -99) ilmeisesti venttiilinnostin tai nokka-akseli sökönä.

Mistäpä sen enää tietää, mutta ikää on yli 20 v. ja ajettu noin vähän => onko viitsitty öljyjä vaihtaa joka vuosi tai edes joka toinen vuosi, kun "eihän niillä ole paljon ajettu". Öljyn sekaan on pitkissä seisonnoissa voinut kertyä paljonkin vettä, eikä ole voitelu ollut ihan parasta laatua.
Vielä yksi GT, kiitos.