Kirjoittaja Aihe: Calin venttiiliongelmat  (Luettu 10838 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #15 : Elokuu 21, 2021, 08:23:17 ap »
Jos nokka on tuossa kunnossa, niin joko ollut huono nokka-akseli, mistä on ko. nokan kohdalta pinta pettänyt.
Tai sitten moottorista löytyy muutakin tarkastamisen arvoista.

Jos olisi oma, niin vähintään kurkkaisin KK-laakerien kunnon.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #16 : Elokuu 21, 2021, 13:11:50 ip »
Kun öljypohja on irti ei ole isokaan juttu katsoa kiertokankien laakerien kunto siinä samalla.
Jos konetta ei irrota rungosta on se hieman haastavampaa ja vaatii pyöränostimen että ergonomia kampikammion osien katsastukseen on edes jonkinlainen.
Työkaluja tarvitaan myös. Momenttiavain on välttämättömyys kootessa.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #17 : Elokuu 21, 2021, 14:08:23 ip »
Paljonko ehdit pyörällä ajella ennen vian ilmenemistä ? Jos vika on ollut pyörässä jo sen ostaessasi ja pyörä on myyty sinulle kunnossaolevana normaalihintaan eikä poikkeuksellisen halvalla, on kaupan kohteessa jonkinmoinen virhe. Ei noilla kilometreillä voida olettaa ostajan varautuvan näin suureen remonttiin. Pitäisiköhän keskustella tilanteesta myös myyjäliikkeen kanssa.

Jarvien

  • Viestejä: 83
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #18 : Elokuu 21, 2021, 14:25:43 ip »
Moi. Jep, otinkin jo yhteyttä Turun Bikeworldiin. Ostin pyörän sieltä viime kesäkuussa ja olen ajellut sillä vain noin 3000 km. Ihan täyden markkinahinnan maksoin. Eivät ole vielä vastanneet...

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #19 : Elokuu 21, 2021, 15:04:31 ip »
Moi. Jep, otinkin jo yhteyttä Turun Bikeworldiin. Ostin pyörän sieltä viime kesäkuussa ja olen ajellut sillä vain noin 3000 km. Ihan täyden markkinahinnan maksoin. Eivät ole vielä vastanneet...

Jos saa veikata, niin väännön jälkeen hinnanalennus joitakin satasia.
Koska pyörä on kuitenkin yli 20 vuotta vanha.

Tai sitten sanovat, että tuo pyörä tänne, he vaihtaa osat ja maksat 50%
Uusi nokka 600€, työtunti 100€/kpl... siitä kun ynnäilee, niin saat puoleen hintaan maksaa tonnin pari... ;D

Toki virhevastuu, jonka perusteella asiakas on vahvoilla, mutta kun se on suositus.
Tämäkin vielä! ! !

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #20 : Elokuu 21, 2021, 21:32:50 ip »
Toki virhevastuu, jonka perusteella asiakas on vahvoilla, mutta kun se on suositus.

Virhevastuu on laissa ja takuu on lisäkilke. Tosin asiakkaan pitää osoittaa, että virhe oli jo ostaessa...
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #21 : Elokuu 22, 2021, 08:49:57 ap »
Toki virhevastuu, jonka perusteella asiakas on vahvoilla, mutta kun se on suositus.

Virhevastuu on laissa ja takuu on lisäkilke. Tosin asiakkaan pitää osoittaa, että virhe oli jo ostaessa...

Tässä tapauksessa näyttö on aika vahva, että vika oli jo ostohetkellä.

Tämäkin vielä! ! !

Jarvien

  • Viestejä: 83
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #22 : Elokuu 22, 2021, 10:03:43 ap »
Jep. Nyt on auki toinenkin puoli. Vasemmanpuolen nostimet ja nokka täysin kunnossa. Vasemmalla puolella myös poistoletku siisti, oikealla taas poistoletku täynnä vesiöljyemulsiota?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #23 : Elokuu 22, 2021, 12:31:08 ip »
Vedensekaista öljyemulsiota syntyy keväisin ja syksyisin kun säät ovat viileät. Erityisesti syksyllä kun ilmassa on kosteutta runsaasti. Talviajosta puhumattakaan. Yksi syy on se että ilmastossamme Guzzin ajoviimajäädytteiset koneet käyvät alilämpöisinä vähäisellä kuormituksella. Öljyn lämpömittari on hyvä lämmön mitantaan. Olisi hyvä että öljyn lämpötila säännöllisesti nousisi yli 100 asteen että vesi yksinkertaisesti kiehuisi pois. Vesihöyry ja öljy sekoittuvat ja sitä kiisselimäistä möhnää voi olla venttiilikopat puolillaan. Silloin sitä on myös huohotusjärjestelmässä tukkimassa kanavia. Öljylaatu vaikuttaa emulsioherkkyyteen jonkin verran.

Huohotusjärjestemän tukkeutuminen voi aiheuttaa kampiakselin takatiivisteen pois pullahtamisen. Myös venttiilikopan tiiviste saattaa pullistua raostaan pois ja katketa. Tonti-rungossa möhnää voi kertyä myös rungon poikkiputken ja selkäputken sisään. Kun emulsio "kuivaa" seisonnan aikana se ei enää helposti sula vaan on kittimäisenä aineena letkuissa ja rungon sisällä. Tosin aivan kaikissa malleissa ei ole runkoon integroitua huohotusta vaan erillinen järjestelmä koteloineen ja venttiileineen.

Jarvien

  • Viestejä: 83
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #24 : Elokuu 22, 2021, 16:40:01 ip »
Nokka irti! Ei näy kulumaa kuin tuossa yhdessä kohtaa. Muut nostimetkin suht ok. Mitäköhän vielä kannataisi tsekata kun kone auki?

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #25 : Elokuu 22, 2021, 16:54:12 ip »
Nimimerkki Jarvien ei ole ensimmäinen jolle on 2000 Calin kanssa käynyt juuri noin.

Ainakin ketjussa https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=4232.0 käsitellään täysin vastaavaa ongelmaa.

Kuvan perusteella näyttää siltä että minusta, tai hyllyssäni olevasta ylimääräisestä nokka-akselista saattaa olla apua.


Jarvien

  • Viestejä: 83
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #26 : Elokuu 22, 2021, 19:10:35 ip »
Kiitoksia Jussi! Olisiko kellään vinkkiä miten irroittaa tuo öljypumppu tarkastusta varten. Pultit on irti mutta ei hievahdakkaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #27 : Elokuu 22, 2021, 22:34:15 ip »
Muistaakseni pumpun kansi on parilla ohjuritapilla keskitetty oikeaan asentoonsa.
Mitään kiilaa ei kannata pumpun ja lohkon väliin tarjota. Kyllä se siitä houkuttelemalla lähtee.
Eräässä pyörässäni oli metallipurua päässyt kulkeutumaan öljyn joukossa. (Varhainen malli jossa ei ole varsinaista öljynsuodatinta.) Silloin jouduin hiomaan lohkosta tasaiseksi juoksupyörien kuluttamat jäljet, lyhentämään hieman pumpun runkoa ja tasaamalla juoksupyörät samanpituisiksi. Siis hiontaa tasoa vasten. Korjaamokirjassa on mainittu välystiedot. Mittaukset tapahtuvat tasoa vasten välysmitalla mitaten.

Siitä irrottamisesta: Muovivasaralla kevyesti sivusuuntaan napauttelemalla. Toki akselin päässä olevasta ketjupyörästä voi myös koittaa vetää mutta tasaisesti ettei akseli vaurioidu. Akselilla on neulalaakeri joka kannattaa vaihtaa.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #28 : Elokuu 23, 2021, 20:15:59 ip »
Mitään kiilaa ei kannata pumpun ja lohkon väliin tarjota. Kyllä se siitä houkuttelemalla lähtee.
...
Siitä irrottamisesta: Muovivasaralla kevyesti sivusuuntaan napauttelemalla. Toki akselin päässä olevasta ketjupyörästä voi myös koittaa vetää mutta tasaisesti ettei akseli vaurioidu. Akselilla on neulalaakeri joka kannattaa vaihtaa.

Saattaa olla tiukassakin. Ref https://1.bp.blogspot.com/-l_zyfnVEXWs/UeARqPKZsfI/AAAAAAAAAOk/oXt2N56rcEk/s1600/935996_10151652259622722_634652582_n.jpg

Jarvien

  • Viestejä: 83
Vs: Calin venttiiliongelmat
« Vastaus #29 : Elokuu 23, 2021, 23:20:54 ip »
Lähtihän se pumppu irti "pikkasen" suostuttelemalla. Muovivasaralla naputtelun jälkeen teippasin papukaijapihtien leuat pehmeiksi ja sillä hissukseen muljuttelin akselin rungosta ulospäin vetämällä. Ihan hyvältä näytti itse pumppu. Pikkasen oli hionut lohkon pintaa mutta ei paljoa. Neulalaakereita kaksi peräkäin ja kunnossa näyttivät olevan. Kaipa tuon voi takaisin tuollaisenaan laittaa? Ehkäpä nuo laakerit vaihdan ihan varmuuden vuoksi.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 24, 2021, 20:10:41 ip kirjoittanut Jarvien »