Tervetuloa palstalle ja iloiseen joukkoon!

Ostin Nevadan 2011 aivan tehtaan pakasta. Koska v-11 tehdas täytti 90 v tuli mallinimeksi Nevada Anniversario ja jostain sitten tälle pyörälle, joka taitaa olla ainoa Suomessa, tuli kutsumanimeksi Anni.
Tein Nevadasta Wikipedia-artilkkelin ja parantelin muitakin asiaan liittyviä artikkeleita.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi_NevadaTarkoitus oli oppia Annilla ajamaan, opettelen yhä. Enemmän olen oppinut huoltohommia, jotka teen kyllä ihan rivarin pihassa. Renkaat vaihdatan korjaamolla ja muuta korjaamoa vaativaa ei ole tullut. Vähitellen olen oppinut kaikki rutiinihuollot. Siinä on se hyvä puoli, että oppii tuntemaan ajopelin rakenteen perusteellisesti. Moottoripyörä on tarkkuusinstrumentti ja minusta se kunnossapito on verrattavissa laskuvarjon pakkaamiseen. Parasta tehdä itse, jotta tietää miten asiat ovat.
Ainoa "oikea" vika yli 60 000 km:n aikana on ollut laturin jänniteregulaattori. Ja sekin on merkkiä Ducati.

Vaihteiden toiminta muuttuu napakaksi kun huoltaa vaihteensiirtovivuston. Siinä on vaihdelaatikon takana, pyörän kuraisimmassa paikassa, säädettävä siirtotanko, jossa on päissä pallonivelet. Alkupeäiset ovat kuppimalliset kulmanivelet. Ne ovat kevytmetallia ja kuluvat väljiksi. Ne on helppo uusia ja maksavat muutaman euron. Lopputulos on parannus, mutta selvästi paras tulee Uniball merkkisillä pallonivelillä. Ne ovat hukan kalliimmat, mutta välykset häviävät ja toiminta tulee niin napakaksi, että harmittaa kun en heti keksinyt. Niissä on M6 kierre ja toinen on vasenkätinen.
https://www.laakerinetti.com/aslm06-kulmapallonivel-sinkitty-teras-varmistinlangalla-kierre-vasen-p-8240.htmlhttps://www.laakerinetti.com/sil06c-nivelpaa-kapea-sisakierre-vasen-terassintteripronssiptfe-huoltova-p-14675.htmlKytkimen säätö, tai pikemminkin sen vaijerin säätö on vaihteiden toiminnalle avainkysymys, kuten Matti jo kertoikin. En ole varma, mutta olen anatnut itselleni kertoa, että kytkinvevyt paksuuntuvat lämmetessään ja kytkinvaijeri pitenee lämmetessään. Näistä seuraa, että säätöasetus ei riitä kaikissa lämpötiloissa. Kykinkammessa on siksi sormipyörä, josta saa pikassädön tehdyksi vaikka linja-autolevennyksellä kun huomaa vaihteen takertelua. Kun suojuskumin vielä votelee sillä teflonöljyllä, jolla auton ovien kumitiivisteitä voidellaan, niin tehtävä helpottuu. Pari kertaa kesässä sitä joutuu ruuvaamaan. On tärkeää huolehtia, että vaijerissa on löysää, eikä kytkinkara jää "kantamaan". Se löysä näkyy kammnen tyvessä, siinä missä vaijeri kiinnittyy kampeen, parin millin rakona kiinteän ja liikkuvan osan välissä.
Vaihteistoöljyllä on vain vaähän merkitystä vaihteiden toiminnalle, enemmän suorahampaisen ulinalle. Paljon on kehuttu niitä punaisia öljyjä, mutta siitä en osaa sanoa kokemuksia, vielä.
Käyttäjän käsikirjan huolto-ohjelma ei neuvo kaikkia kohteita. Jos viet pyörän pajalle huoltoon niin pyydä rasvaamaan pääohjauslaakerit ja kardaaniakselin boorit. Kumpikin homma on helpoin juuri renkaanvaihdon yhteydessä kun silloin on pyörät irrallaan.
Aina pesun yhteydessä: tunnustele sormin kaikki kumiletkut. Jos ovat kovettuneet niin vaihda. Pahin on starttimoottorin takana piilossa oleva kampikammion huohotin, jossa turskaa kuuma öljy. Se kovettuu helposti ja murtuu ja siitä tulee paljon öljyä takarenkaalle. Nevadan kaikkien letkujen vaihtoväli on 4-vuotta. Jos käytät öljyä kestävää letkua niin vaihtoväli ainakin tuplaantuu.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorin-ohjaus/polttoaineletkut/polttoaineletku-2000042688Parhaan avun kaikkiin kysymyksiini, tyhmiinkin, olen saanut juuri tältä palstalta.
