Kirjoittaja Aihe: Synkkiä uutisia mp-harrastajille  (Luettu 19226 kertaa)

LeCa

Vs: Synkkiä uutisia mp-harrastajille
« Vastaus #60 : Elokuu 07, 2021, 11:08:26 ap »
Työkaverin Pajero oli huollossa tms. yhdellä pajalla. Sellainen ainakin yön yli keikka. Pojat oli vedätelleet iltapuhteena driftingiä hallissa sekä pihalla. Kaikki oli jäänyt kameran muistiin.  :-[

Ekku

« Vastaus #61 : Elokuu 07, 2021, 11:46:03 ap »
Työkaverin Pajero oli huollossa tms. yhdellä pajalla. Sellainen ainakin yön yli keikka. Pojat oli vedätelleet iltapuhteena driftingiä hallissa sekä pihalla. Kaikki oli jäänyt kameran muistiin.  :-[

Minä huollatan/korjautan autoni sellaisilla kavereilla, että niille uskaltaa vaikka lainata sitä. Eivät kyllä tietääkseni harrasta driftingiä...

Wäinö

« Vastaus #62 : Elokuu 07, 2021, 16:29:48 ip »
Tulipa sekin koettua, että aina ei näe. Eilen lähdin ohittamaan henkilöautoa varmassa paikassa. Hyvä näkyvyys ja vapaa reitti. Ei edes sulkuviivaa. Hiukan ylinopeutta kun ohitettavakin ajoi jo 80km/t mutta en vaan halunnut ajaa perässä. Tuttu tie, kaunis aurinkinen päivä ja kaikki kunnossa ja ei kun ohi vaan. Kun olin rinnalla niin hupsista vaan! Siinä olikin valkoinen henkilöauto tulossa vastaan ihan nokan edessä! En tiedä yhtään, mistä se tuli. Olin varmasti katsonut reitin. Jatkoin vaan keskiviivaa pitkin ja hiukan jäi tilaakin molemmin puolin. En edes pahasti säikähtänyt, mutta oli se kuitenkin muistutus siitä, että vaikka katsot et aina näe sittenkään!

Yksi selitys voi olla se, että myös ohitettava auto oli valkoinen. Nopeasti katsoen saattaa ne hahmot sotkeutua toisiinsa yhdeksi. En saa koskaan tietää totuutta.

Havaintovirheeseen liittyy yleensä aivan muita syitä kuin silmän optiikkaan liittyviä syitä: Syynä voivat olla esimerkiksi päihteet, dementia, liian suuri tilannenopeus, huomion herpaantuminen, lääkitys tai väsymys. Tästä voi sitten valita mieleisensä.

Yksi silmään liittyvä kyllä on. Kontrastinäkö eli näköjärjestelmän kyky erottaa vähäisiä valaistuseroja. Se heikentyy usein iän myötä. Yleinen syy kontrastinäön heikentymiselle on kaihi, mutta on muutakin. Sitä ei tavallinen lääkäri tutki, vaan tarvitaan silmälääkäri.

Lapissa viime kesän lopulla ajaessani piti olla porojen takia valppaana. Jotta saatoin vähän rentoutua, harjoitin tekniikkaa, jossa loin aina suoran alkaessa "näkevän" katseen koko suoran mitalle varmistaakseni, että tien pinta on vapaa ja sitten tien sivut. Olin niin sanotusti ylhäällä, ja tien sivu oli pelkkää kanervaa, ei puustoa. Kerran tulin suoralle, joka oli hyvin pitkä; siinä oli ensin parisataa laskua ja sitten kilometri loivaa nousua. Katsoin suoran tyhjäksi ja panin puita uuniin, kun oli tuota matkaakin. Yllättäen huomasin, että jo alkumatkassa olen ajamassa poron ahteriin. Siinä lönkötteli poro kaistallani menossa samaan suuntaan kuin minäkin. Takaapäin katsottuna porolla on hyvin kapea silhuetti, ja kaukaa katsottuna se oli sulautunut täysin harmaaseen asvalttiin. Näin ainakin minun silmiäni se hämäsi. Tämä tapaus sai miettimään tällaisia.

Kerran suoraan metsästä tai tien reunasta lähti auto vastaan. Yhtenäistä viivaa siinäkään ei ollut.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2021, 19:07:47 ip kirjoittanut Wäinö »

Wäinö

« Vastaus #63 : Elokuu 07, 2021, 16:43:49 ip »
Kuuluun siihen ikäpolveen, jolloin edes kypärän käyttö ei ollut pakollista.

Sain mopoilla vielä ilman kypärää, mutta moottoripyörän kanssa se on ollut pakollinen minun aikani.

Toki huomasin, että kypärään suhtautuivat myönteisimmin ne, joilla on kypärän alla jotain suojattavaa. Sama koskee tietysti muutakin turvallisuusajattelua. Erityisen hyvin turvallisuudesta haluavat huolehtia ammattilaiset.

Juha Kallio kisasi Man-saarella kahdesti ja sanoi mielestäni hyvin siitä, että siinä ei etsitä riskejä tai vaaraa vaan haetaan täydellistä suoritusta sinänsä vaarallisessa ympäristössä. Halu pärjätä, voittaakin, on motiivi. Hän sanoi: "On väärä kuva, että pitää olla hullu, jos sinne menee. Hullu ei pystyisi ajamaan siellä ensimmäistäkään kierrosta." 

Näin radalla. Maantiellä sitten pitää huomioida myös muut siellä olevat. Julkinen tie ei ole mikään oma rata.

Sinänsä kyllä samaa mieltä näiden murhavehkeiden perimmäisestä viehätyksestä.

GinTurismo

« Vastaus #64 : Elokuu 08, 2021, 10:13:29 ap »
Onhan tässä mp-harrastuksessa vaaransa. Vaikka tänäkin kesänä näyttää vesillä kulkeminen olleen paljon vaarallisempaa. Toisaalta, siellä tulee vähemmän loukkaantuneita, on enempi on/off.

Vaarallista on sekin, jos ei harrasta mitään, sitä ei tahdo pää kestää. Alkaa äkkiä mukin kallistelu, ja sitä taas ei kestä kroppa eikä pää. Näitä esimerkkejä löytyy varmaan lähipiiristä muiltakin.
Vielä yksi GT, kiitos.

Henko

« Vastaus #65 : Elokuu 09, 2021, 09:23:09 ap »
Vaarallista on sekin, jos ei harrasta mitään, sitä ei tahdo pää kestää. Alkaa äkkiä mukin kallistelu, ja sitä taas ei kestä kroppa eikä pää. Näitä esimerkkejä löytyy varmaan lähipiiristä muiltakin.

Tuli tästä mieleen sellainen ihmisryhmä mikä ei missään asiassa ymmärrä että joku voi haluta elää eri tavalla kuin itse. Viimeksi sellaiseen olen törmännyt sellaisen yksilön muodossa joka aina jaksaa kauhistella moottoripyöräilyä kun menen pyörällä kylään. Päälle tilastotietoja onnettomuuksista. Raskasta.

Wäinö

« Vastaus #66 : Elokuu 09, 2021, 18:46:07 ip »
Onpa surullinen tapaus tämä. Putoamispaikka on ihan rampin loppu ennen laivaa, jossa on viimeinen parimetrinen levy vielä mutta ilman kaiteita. Putoamispaikka on siis laivan rampin ja sataman rampin yhtymäkohdassa juuri ennen laivaa. Onko tuossa paatissa vielä siinä se viimeinen levy vähän kulmassa ylös rampilta? Jos joutuu pysähtymään, siinä on hankala isoa pyörää pitää.

Hidasajossa voi sattua kaikenlaista. Jalka voi mennä siihen monttuun. Raskas pyörä. Mahdollisuuksia riittää.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2ee18512-9579-40df-8972-5e511d64886e