Kyllä.
Vaikka on kiinteä levy ja siinä lautasmainen keskiö on levyjä ollut jotka nypyttävät. Nypytys voi johtua kahdesta syystä: yksi syy on taipuminen ja toinen se että yhdeltä kohtaa materiaali on kärsinyt, esimerkiksi ruostunut seisonnan aikana pahasti tai on ns. palanut eli jarrulevyn pinta on käynyt liian kuumana. Vrt. palanut kytkinlevy.
Voi tietysti spekuloida sillä mikä aiheuttaa taipuman: yleinen syy on levyn laajeneminen joko sisäisten jännitysten, jo valmistusvaiheessa syntynyt tai kuumentumisesta johtunut. Voi myös johtua ulkoisesta syystä kuten iskusta. Jälkimmäisen tunnistanee ainakin pyörän sen hetkinen kuljettaja.
Lievän taipuman, kuten lämpötaipuman, olen ainakaan Benellistäni (Samat jarrut kuin samanikäisissä Guzzeissa.) oikaissut liimaamalla jarrupaloihin palat hiomakangasta epoxsilla. Sitten vain ajelemaan ja hienoisesti jarrukahvalla puristaen ja ainakin kerran jarrupalojen paikkaa vaihtaen päikseen. Sataprosenttista tulosta en näin saavuttanut mutta jarrulevystä tuli kelvollinen kovempiin jarrutuksiin. "Höyhenjarrutuksessa" levy nypytti edelleen eli kuljettajan pää pyrki nyökkimään jarrutuksen aikana kuten liikennevaloihin pysähtyessä.
Joissakin pyörissä olen havainnut sen että kovemmassa jarrutuksessa keula pyrkii ohjautumaan jarrun puolelle jos on vain yksi etulevy. En ole kutenkaan havainnut että se olisi, ainakaan valurautalevyä, vääntänyt mutkalle.
Pyörän laakerin tai tai laakerien kuluma tai muu vaurio voi myös ilmetä jarrun nypytyksenä kun on "klappia" liikaa. Myös jarrulevy voi tällöin ottaa itseensä. Jarruteho myös heikkenee jos on väljyyttä pyöränlaakereissa.
Laakerit ovat nykyään edullisia joten laakeriasioissa ei kannata säästellä. Liki kaikkien pyörien laakerit ovat suojattua mallia ja ne on helppo vaihtaa perustyökaluin. Eikä sitä etuakselia pidä kiristää kovin lujaan mutteristaan. Ylikiristys on hyvin yleinen syy laakerivaurioille.
1100 Brevaan sain uudet, kelluvat etujarrulevyt takuuseen kun tein lähes uutena kovan jarrutuksen. Keula alkoi nypyttämään jarrutettaessa. Lähettivät Piikkiöstä molemmat levyt. Toisen vaihdoin, nypytys loppui. Samoin kävi myös 1400 Californian suhteen. RM Heino toimitti uudet levyt takuuseen. Nytkin oli vain toinen kiero. Hyllyssä siis on yksi käyttämätön levy varalla.
Tein joskus vannesorvin jossa on myös sovitin jarrulevyjä varten. Laitetta voi käyttää vanteen sorvaamisen lisäksi pinnaamiseen ja vanteiden rihtaamiseen.
http://www.motomatti.fi/2014/03/vannesorvi.htmlEm. linkissä on kuva jarrulevyn suoruuden tarkistamisesta. Samalla laitteella voi myös sorvata jarrulevyn. Siihen tarvitaan sellaista teränpidintä jossa on terät molemmin puolin levyä, ts. leikkauspaine on sama molemmin puolin niin sorvauksesta voi olettaa saavansa suoran.
Jarrulevyn tai vanteen voi pyörän paikallaan ollessa mitata heittokellolla ottamalla jarrusatulan irti, korvaamalla se paksuhkolla teräslevyllä sekä kiinnittämällä siihen heittokellon magneettijalan. Samalla voi selvittää onko laakereissa välystä.