Kirjoittaja Aihe: Pikkulohkon vetovehkeet  (Luettu 7874 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Pikkulohkon vetovehkeet
« : Huhtikuu 26, 2007, 06:58:46 ap »
Onko joku tehnyt (totta kai on) kardaaniremonttia pikkulohkoiseen? Omastani huomasin eilen ylimääräisen epämääräisen napsahduksen, kun motoa työntää. Epäilen äänen tulevan ristinivelestä.. (tänää puran kunhan kotiin kerkeän.)

Minkänäköisiin rahasummiin saan varautua, jos ristin joudun vaihtamaan? Entä muut kolahtelevat osat? En usko että perästä lähtisi ääni, on liian "kuiva". Motoitaliassa oli täysi hösseli päällä, joten eivät ehtineet hintatietoja tonkimaan-> menee ensi viikkoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Pikkulohkon vetovehkeet
« Vastaus #1 : Huhtikuu 26, 2007, 11:10:42 ap »
Itse itselleni vastaten-> Kardaanin ristinivel rikki, eli ilman neuloja. Uusi ruksi 275€ :X Hyvin alkaa tämäkin kesä.
Onni onnettomuudessa on sentään se tosiseikka, että perä on tiukka ja ilman turhia välyksiä, booriakseli ja holkki hyvässä kunnossa ja laatikon ulostuloakselin laakeri tiukka. Niin, ja se että huomasin tuon ajoissa, enkä ajossa!! Silloin turmio olisi ollut Visani ulottumattomissa. :O
Hyvä pyörä, parempi mieli.

dieselflosse

  • Viestejä: 88
Pikkulohkon vetovehkeet
« Vastaus #2 : Huhtikuu 27, 2007, 00:59:24 ap »
Huomenia arvon kohtalotoverit!

Kun täällä taasen näyttää olevan tarkoituksiini sopiva topikki valmiina, niin lainataanpa hieman.

Kotiutuessani eiliseltä 100km:n lenkiltä huomasin perän tiputtavan öljyä. Öljy oli kastellut renkaan sivun huomattavan märäksi... Tarkemmin katsottuna koko perän alapuoli oli sellaisen pöly+öljykerroksen peitossa, eli vika ei ole aivan juuri ilmestynyt. En vain noviisina huomannut tuota pyörää tarkastellessani.

Veikkaukseni on, jotta perän stefa se siellä on sanonut sopimuksensa irti. Kirjoista ja kansista varmasti löytyy kuvat tuosta peräosastosta, mutta olisihan se mukava kuulla stefavaihdon tehneiden kokemuksista. Miten isosta hommasta on kyse? Puoli mopoa palasiksi vai vain takapyörä irti ja kiskaisu? Vai jotain tuolta väliltä? Joutuuko jarrulevyn irroittamaan? Kaikki 'vältä virheitä ja ylimääräistä työtä' vinkit ovat tervetulleita.

Terveisin

Tero

Ps. Pikkuitaliaano näköjään pitää minulle tekniikka tutuksi -kurssia.´:D

 

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Pikkulohkon vetovehkeet
« Vastaus #3 : Huhtikuu 27, 2007, 02:55:23 ap »
Tunturi TT:lle ja Dieselflosselle.

Toisessa osiossa olikin jo perämurheista asiaa jossa vuotoasiaa sivuttiin. Ison stefan vaihto onnistuu takapyörä irroittamalla. Riippuu mallista pitääkö jarrrulevy irrottaa. Pitää ottaa kuitenkin selvää että mistä vuoto oikeasti johtuu eli miksi stefa vuotaa. Ei välttämättä ole stefan vika. Huohotin voipi olla tukossa, laakerointi kulunut, käy liian kuumana, (vrt. ed kohta) ja pari muutakin syytä. Myös ulompi stefa voi vuotaa samaan kohtaan (harvinaisempaa) vuoto tapahtuu silloin vetokeskiön sisäpuolelta.

Mulla on pari kardaanin ristikkoa hyllyssä. Lähtee 62€/kpl + postikulut. Pientä asennustyötä ja vaseliinin kanssa suttaamista sekä edellyttää ehjiä ristikon haarukoita.

mm
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 27, 2007, 02:58:00 ap kirjoittanut motomatti »

dieselflosse

  • Viestejä: 88
Pikkulohkon vetovehkeet
« Vastaus #4 : Huhtikuu 30, 2007, 03:15:58 ap »
Do-diin, nyt on perä pöydällä ja ihmettelen kovasti tuon vuodon alkulähteitä. Kardaanin suuntaan oleva stefa ei ole kovin vuotavan näköinen kuin eivät toisetkaan stefat. Jonkin verran on märkää akselin reijässä ja jarrukilvessä.

Mielenkiintoista on se, että oljy pisaroi propun kannasta, vaikka jarrukilven reuna on alempana. Samoin märkää löytyy kardaaniputken (vai millä nimellä tuota putkea, jonka sisällä kardaani on, kutsutaan) etupäästä.

Kuinka laajalle tuo vuotava perä roiskii? Vai voisiko liemi olla lähtöisin tuolta vaihdelaatikosta? Mistähän kohtaa se voisi vuotaa? Meinaan vain, kun vanteelle valunut liemi oli kirkkaampaa kuin perästä valutettu läpinäkymätön mönjä... Muistuttaa kovasti vaihdelaatikon öljypinnan tarkistusreijästä näkynyttä kamaa. Tai sitten moottoriöljyä... 

 

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

dieselflosse

  • Viestejä: 88
Pikkulohkon vetovehkeet
« Vastaus #5 : Toukokuu 01, 2007, 07:48:21 ap »
Hauskaa vapunpäivää!

Tuli eilen tilattua perän tiivistesatsi. Ajattelin vaihdella kaikki kolme stefaa. Ilmeisesti hankalin on se akselin reiän päällä olevista oikeanpuoleisempi...  Vaatinee koko perän atomeiksi laittoa? 

 

 

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Pikkulohkon vetovehkeet
« Vastaus #6 : Toukokuu 03, 2007, 06:29:32 ap »
Vastasit itse itsellesi.

Ihan pieniks palasiks on laitettava. Mutta huomaa että jos jossakin laakerissa tai pienen vetopyörän laakeripaketissa on sellaisia välyksiä tai rahinaa joita niissä ei saa olla, niin teet turhaa työtä jos et säädä välyksiä/vaihda laakereita. Samassa yhteydessä tarvitset paljon tuuria tai jonkin verran shimmejä, väritahnaa ja muita perävälityksen säätöön tarkoitettuja apuja sekä tietotaitoa tehdä ko. työn. Jos aihe ei kiinnosta, ei ole runsaasti aikaa tai uskoo ettei tiedä osaavansa, on parempi teettää homma asiantuntijalla.

Mutta jos hammaspyörät on ehyet, laakereissa ei välyksiä tai vikoja niin ei muuta kuin takaisin kasaan vaan! Vahinko vain että perän öljylaadun viskositeetistä johtuen on varsin hankala löytää välyksiä ellei laakerointeja pese öljystä puhtaiksi. Jos kyseiseen asiaan on kuitenkin kokemusta eli konetekniikasta on laajaa kokemusta niin peräremontti onnistuu kyllä kotioloissakin.

mm
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2007, 06:30:00 ap kirjoittanut motomatti »

dieselflosse

  • Viestejä: 88
Pikkulohkon vetovehkeet
« Vastaus #7 : Toukokuu 18, 2007, 06:17:10 ap »
Tuli avattua perä ja todettua ulomman stefan vaihto käytössäni olevalla ulosvetäjällä mahdottomaksi. Lääkkeeksi löytyi Rautapyörä Lempäälästä, johon alkuviikolla lähetin perän ja hankkimani tiivisteet.

Aamupäivällä tuli puhelu, että perä on paketissa. Pelkäämääni laakerien uusintatarvettakaan ei ollut, joten perä vain takaisin paikalleen, kun Matkahuolto suo, ja kovaa ajoa.

Kardaani kannattaa kuulemma kaivella esille ja tarkistaa ristikkonivelen kunto. Lempäälän pöydällä oli kuulemma vaihdelaatikko, jonka häntä oli saanut kipeätä ristikkonivelen hajotessa. Tuo hajoaminen aiheuttaa tyypillisesti aika nopean takapyörän jarrutuksen, mikä ei kaksipyöräisessä ole välttämättä kivaa :O

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

millegt

  • Viestejä: 598
Pikkulohkon vetovehkeet
« Vastaus #8 : Toukokuu 18, 2007, 12:55:06 ip »
ristinivelestä sen verran että kuvan mukainen ristikko toimi hienosti, pikkusen kilahti vetopuolella, kun kurkkasi palkeen alle tuli neulat käteen, risti on noin 0.5 mm päässä karkaamassa ristikosta

dieselflosse

  • Viestejä: 88
Pikkulohkon vetovehkeet
« Vastaus #9 : Toukokuu 21, 2007, 02:21:04 ap »
Eipä sitten tullut viikonloppuna tarkistettua ristikkoniveltä. Eipä löytynyt työkalupakista tarpeeksi hoikkaa työkalua takahaarukan kiinnitysmuttereiden avaamiseen... Eihän noiden 30mm muttereiden funktio liene muu kuin pultin lukitus? Tarvinnee jonkinlaisen tulppaavaimen kaltaisen kapistuksen, jotta irroitus onnistuu?

 

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

millegt

  • Viestejä: 598
Pikkulohkon vetovehkeet
« Vastaus #10 : Toukokuu 21, 2007, 03:17:08 ap »
niin no siellä ison mutterin alla on ruuvit joilla swingi keskitetään ja laakerit säädetään, kannatta mitata niitten etäisyys rungosta vaikka mauserilla ennen kun irrottaa niin on helpoin saada samaan kohtaan, toisaalta kyllä kumipalkeen välistä pystyy "tutkimaan" onko ristikko alkuakaan tolkussaan irrottamatta ristiä, jos swingin purkaan tulee taas eteen ristikon ja laakerin liimaus ongelma, siitä on täällä paljonkin juttua jossain
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2007, 03:17:00 ap kirjoittanut millegt »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Pikkulohkon vetovehkeet
« Vastaus #11 : Toukokuu 21, 2007, 03:30:29 ap »
Pikkulohkon korjauskässärin mukaan välys säädetään vetopuolelle laitettavalla rikalla. En nyt ulkoa muista oliko se millinen vai kaksimillinen.

Eli rikka väliin (oikealla puolelle), vasurilla sivuttaisvälys nollaan ja sitten oikealla tapilla laakereille esijännitys sopivaksi. Sitten mutskut kiinni ja momenttiin.

Itseltäni löytyi isosta hylsysarjasta sopiva 30 millinen hylsy. Siis ihan tavallinen Teng-toolsin hylsy. Mahtuu juuri ja juuri siihen ripojen väliin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Pikkulohkon vetovehkeet
« Vastaus #12 : Toukokuu 21, 2007, 03:34:44 ap »
jaa juu joo mä näin sieluni silmillä vaan ton isolohkon että ei siitä sitten muuta

dieselflosse

  • Viestejä: 88
Pikkulohkon vetovehkeet
« Vastaus #13 : Toukokuu 21, 2007, 03:52:44 ap »
millegt kirjoitti:
Lainaus
 toisaalta kyllä kumipalkeen välistä pystyy "tutkimaan" onko ristikko alkuakaan tolkussaan irrottamatta ristiä,


 

Täytyypä tehdä tuo temppu, ennen ajoon ottoa... Hyvä aikaa säästävä vinkki.

Toinen hyvä vinkki tuli tuolta Lempäälästä. Perän öljyt kannattaa liruttaa irralliseen perään. Paikallaan olessa takapää pitää nostaa 20cm, vaikkapa jonkin lankun päälle, jotta saa perän vaakatasoon ja öljyn pysymään sisällä täytön ajan. Huohotusreikä, jonka kautta ensin ajattelin litkun työntää, on kuulemma liian ahdas ja vie viikon lirutella kama sitä kautta.

 

 

 

 

 

 
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2007, 03:56:00 ap kirjoittanut dieselflosse »
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Pikkulohkon vetovehkeet
« Vastaus #14 : Toukokuu 21, 2007, 04:19:14 ap »
Ei toimi noin. Nimittäin pikkulohkossa ristinivel on laatikonhännän sisällä. On niin pitkällä putkessa, ettei kumia raottamalla (epäilen tämänkään onnistumista) ei niveleen voi katseita juuri luoda. Etsit vain sopivan hylsyn ja irrotat takahaarukan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.