Kirjoittaja Aihe: -08 Norge 1200 vaihdelaatikko öljy  (Luettu 7693 kertaa)

Artsi58

  • Viestejä: 52
-08 Norge 1200 vaihdelaatikko öljy
« : Kesäkuu 14, 2021, 08:15:39 ap »
Nonni nyt on Norgessa väärät öljyt kun ei kylmänä vaihda kunnolla pieniä vaihteita!
Lootassa nyt 400km ajetut kuivakytkin vaihteistoon tarkoitetut Red line öljyt. (Ilmeisesti öljy tarkoitettu H D lootaan).
Vanhoilla öljyillä vaihtoi loistavasti!
Pitäisiköhän laittaa takas?
Eli minkä firman öljyt taatusti toimii.? Jätetään M G omat öljyt nyt paitsioon vähäksi aikaa.
Siis nyt vaihteen siirto takertelee kylmänä ja liikkeelle lähtiessä ykkönen ei meinaa mennä päälle millään! Ei edes työntö keinutus/liuutus (kytkimen) menetelmää käyttäen.
Vielä siis vanhoilla öljyillä ei ollut tätä ongelmaa!!
Kytkin on täysin kunnossa ja irrottaa kunnolla jo kahvan ollessa kaukana kahvasta. (Yleisin syy miksi vaihtaa huonosti on: kytkinkahva on säädetty liian lähelle kahvaa).

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: -08 Norge 1200 vaihdelaatikko öljy
« Vastaus #1 : Kesäkuu 14, 2021, 13:39:52 ip »
Mikä tahansa tavallinen 80-90 sielä toimii hyvin. Mä olen käyttäny guzzeissa yleensä teboilin hypoidia perässä ja laatikossa.

Sitä punaista "marjapuuroako" laitoit? Sillä on hyvä rasvata vaikka ulkoliiterin oven saranat. Oikeen muuhun en ole sille keksinyt virkaa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

egon

  • Viestejä: 973
Vs: -08 Norge 1200 vaihdelaatikko öljy
« Vastaus #2 : Kesäkuu 14, 2021, 16:27:19 ip »
Juu, liian paksulla öljyllä piti Brevaakin lämmityskäyttää pihassa pari minuuttia ennen kuin ykkösen sai pesään. Tavallisilla 80W90:llä on menty viime vuodet. 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: -08 Norge 1200 vaihdelaatikko öljy
« Vastaus #3 : Kesäkuu 14, 2021, 17:05:55 ip »
Melkolailla itselläkin on useimmissa pyörissäni ihan tavanomaiset ja suosituksen mukaiset öljyt ja joissakin myös RVS metallin lisäaine. Paitsi Centaurossa. Siinä on Redline "marjapuuro". Ei ihmeemmin äännä vaikka vaihteisto onkin suorahampainen ja kytkentätappeja vain kolme per ratas. Mitään erityistä raskautta en ole siinä havainnut. Kerran sen purin ja en löytänyt huomautettavaa. Matkaa on tehnyt toistasataatuhatta km. Kyseiseen viisivaihteiseen ei tahdo löytyä varaosia kuin purkaamoilta käytettyjä.

Esimerkiksi Stein Dinse myy Centauroon V11 vaihteiston varaosia mutta ne ovat vinohampaisia. Omaan Centaurooni pitää tilata Daytonan osia jos vaihteistoremonttiin haluaa ryhtyä. Valitettavasti kaikkea ei saa joten helpoin on hankkia kokonainen vinohampainen laatikko.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: -08 Norge 1200 vaihdelaatikko öljy
« Vastaus #4 : Kesäkuu 14, 2021, 21:22:55 ip »
Redlinen marjapuuro on ihan jees, mutta vaatii alkumatkalla päättäväisempää saapasta. Menee kyllä vaihteet mukisematta, mutta pitää vaan vaihtaa ihan kunnolla. Lämpimämmällä lootalla sitten sujahtaa ihan kuin millä tahansa muullakin. Ero on siinä, että öljy pysyy kuumanakin hammaspyörissä, eikä vispaannu niistä pois.
Luoman Jussi taisi käyttää Redlinen(?) vihreää myrkkyä kilpapyörän laatikossa. Pyörä on jo mennyt aikaa sitten eteenpäin, mutta laatikon kuorista saa yhtä kaapia vihreää lusikalla. Kuoret oli pari vuotta sitten myynnissä rompepäivillä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Artsi58

  • Viestejä: 52
Vs: -08 Norge 1200 vaihdelaatikko öljy
« Vastaus #5 : Kesäkuu 15, 2021, 07:05:26 ap »
Onko ketään kokeillut ATF automaattiöljyä?
Ai miks kysyn tyhmiä, niin mulla on maksalaatikko 80luvulta jossa ATF öljy on ainoa joka pitää vaihtamisen jouheana. Autolla on ajettu yli 300tkm eikä vaihteisto ongelmia ole ollut.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: -08 Norge 1200 vaihdelaatikko öljy
« Vastaus #6 : Kesäkuu 15, 2021, 11:50:37 ap »
Kun autoista tuli puhe niin on kysymys, mp-vaihteistoihin verrattuna, varsin eri aiheesta.
Tavanomaiset ja yleisimmät moottoripyörän vaihteistot ovat hyvin yksinkertaisia ja täysin synkronoimattomia kun taas autojen tavanomaiset vaihteistot ovat liki järjestään synkronoituja. Niissä on myös tavaraa sisällä "kuin mateen päässä" verrattuna mp-vaihteistoon.

Synkronointi toimii parhaiten melko ohuella öljyllä joten ATF, "Automatic Transmission Fluid" on käytössä joissakin käsivalintaisissa vaihteistoissa ja perävaihteissa. ATF:llä, laadusta riippuen, on myös melko korkea pintapaineen sietokyky. Toisaalta se nopeuttaa vaihtamista sillä synkronirenkaiden kitka on suurempi ATF:llä kuin tavanomaisilla vaihteistoöljyillä.

http://www.autowiki.fi/index.php/K%C3%A4sivalintainen_vaihteisto

Artsi58

  • Viestejä: 52
Vs: -08 Norge 1200 vaihdelaatikko öljy
« Vastaus #7 : Kesäkuu 15, 2021, 15:29:02 ip »
Tuo linkki on hyvä lukea.
Ei tässä auta muu kuin pestä marjapuuroaski pesuaineella ja pistää kalanmaksaöljy tilalle.
Katsotaan kuin pojan käy.?!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: -08 Norge 1200 vaihdelaatikko öljy
« Vastaus #8 : Kesäkuu 15, 2021, 15:58:16 ip »
Eipä ole tullut ajatustakaan siitä että laittaisin ATF:ää vaihteistoon. Monen pyörän keulassa taas ATF on normiaine. Joskus olen käyttänyt sitä takaiskareissakin. Edellyttää että iskunvaimentimissa on vähintään paluuvaimennuksen säätö. ATF on siitä hyvä että se vaahtotoutuu huonosti eli pysyy voiteluominaisuudet nopeassakin ajossa. Mutta itse pidän ATF:ää hieman luiruna tavarana vaihteiston hampaisiin. Mutta teepä kokeilu ja kerro kuinka vaihteet pelaa ja millainen on äänimaailma. Tuskin vaihteisto ottaa siitä itseensä. Ainakaan yhden vaihtovälin aikana.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: -08 Norge 1200 vaihdelaatikko öljy
« Vastaus #9 : Kesäkuu 15, 2021, 19:17:28 ip »
Automaattivaihteistoöljyä jotkut haluaisivat käyttää hydrauliöljyn korvikkeena kun on tarvitaan ohutta öljyä vaikkapa kylmällä kelillä.
Asiasta perillä olevat aina tällöin ovat varoitelleet tiivisteiden olevan silloin vaarassa. Hydrauliöljy ja automaattivaihteistoöljy vaatii erilaisen
tiivistemateriaalin.
Miten kestää Guzzin vaihteiston tiivisteet?
Kohta nähdään?
Sohc van Helmi.

Artsi58

  • Viestejä: 52
Vs: -08 Norge 1200 vaihdelaatikko öljy
« Vastaus #10 : Kesäkuu 29, 2021, 07:18:05 ap »
ATF Dextron lll sisällä ja pikku lenkki takana (20 km).
Vaihteet vaihtuu hätäisesti melkein ajatuksen voimalla ja äänimaailmassa en huomaa suuria muutoksia paitsi  vaihtohetken lopun klox! et pesässä on, ääni on selkeä pääte liikkeelle.
Seuraan magneetti tulpan kehitystä.....!?

Artsi58

  • Viestejä: 52
Vs: -08 Norge 1200 vaihdelaatikko öljy
« Vastaus #11 : Heinäkuu 06, 2021, 14:37:22 ip »
Nyt ajettu pari tankillista 98Etä. Loota vaihtaa kuin unelma pari kertaa oon saanut alaspäin vaihtaessa 2-1 vapaalle, mutta selvästi minun liian hento käsky. 1vaihde ja vapaa löytyy helposti.
Sitten äänimaailmaa: sanoisin että normaalit äänet kuuluu, kun on selvä veto päällä niin loota on hiljaa jos vaihde ( mikä tahansa) on nolla vedossa eli ei vedä eikä jarruta niin silloin kuuluu jotain ääntelyä.
Nyt huomaan että ehkä kannattaisi tarkistaa perän välys syystä että tuo pitkähkö tauko vedon ja moottori jarrutuksen välissä näyttää lisäävän lootan ääntä. Voin toki olla väärässäkin.

Jatkuu myöhemmin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: -08 Norge 1200 vaihdelaatikko öljy
« Vastaus #12 : Heinäkuu 06, 2021, 14:56:12 ip »
Lainaus
Nyt huomaan että ehkä kannattaisi tarkistaa perän välys syystä että tuo pitkähkö tauko vedon ja moottori jarrutuksen välissä näyttää lisäävän lootan ääntä.

Voimansiirrossa on useita välyksiä ja välyksien yhteelaskettu kiertovälys takapyörältä mitattuna on sitä pidempi mitä isompi vaihde on kytkettynä.
Välys alkaa kytkimen keskiöstä, seuraava välys syntyy vaihteiston sysäyksenvaimentimesta. Sen jälkee vaihteiston orjarenkaiden ja hammaspyörien keskinäisestä kytkentävälyksestä. Sitten ei olekaan välystä kuin vasta kardaannin ristikkonivelen ja vaihteiston akselin urituksesta sekä kardaanin takapään uraholkista. Myös perävaihteessa on hammasvälystä kahden hammaspyörän välissä joka lisää kiertovälystä ja viimeisenä takapyörän sysäyksenvaimentimen ja lautaspyörän keskinäinen välys.

Että ei pidä ihmetellä että paikallaan pyörää edestakaisin siirrellessa vaihde päällä ja moottori sammuksissa välykset tuottavat eri vaihteiden suhteen erimittaisia liikematkoja. Kyse on normaalista toiminnasta.

Mikäli takapyörän tyhjä liike on poikkeavan pitkä voi epäillä vikaa vaihteiston sysäyksenvaimentimen jousessa. Sen vaurioituminen on vanhemmissa malleissa tyyppivika. Koskee siis viime vuosituhannen mallistoja. Uudemmissa malleissa jousityyppi on erilainen. http://2.bp.blogspot.com/-JxGffUTPqCU/VmCddii7oNI/AAAAAAAAODE/moZ1utSrx_I/s1600/Varavaihteisto_kytkinakseli_uusi_jousi.jpg

Artsi58

  • Viestejä: 52
Vs: -08 Norge 1200 vaihdelaatikko öljy
« Vastaus #13 : Heinäkuu 06, 2021, 19:14:56 ip »
Motomatti.
Joo en ole tutustunut Guzzi laatikkoon vielä, mutta tiedän että kytkin on kunnossa ja hammastuksien kulumat minimaalisia.
Lootan sisällä olevista välyksistä en tiedä, en tiennyt sysäyksen vaimentimesta mitään, mutta toimintaperiaate ilmenee kuvasta selvästi ja samankaltaisia toteutuksia olen nähnyt muualla.
Tuo on hyvä tietää kun harkitsee remppaa tai ihmettelee välyksiä paikallaan ja ajossa ( käsin pyörittäessä jousi todennäköisesti painaa vastaan sen verran että välystä on vaikea huomata).
Ps. Ens talven suunnitelmissa on yksilevyisen kytkimen asennus, vaikka tämäkin toimii hyvin.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: -08 Norge 1200 vaihdelaatikko öljy
« Vastaus #14 : Heinäkuu 07, 2021, 20:14:53 ip »
Ai yksilevyiseksi?
Isolohkoissa lienee menty päinvastaiseen suuntaan, EV:ssä ainakin vaihdettiin tuplaksi tehtaan takuu kutsuna.
Eikös Norgessa ole periaatteessa samanlainen tehtaalta 2-levy kytkin?
Vai, kokemusta on vain tuplalla ja ei pahaa sanottavaa.