Kirjoittaja Aihe: Tuuria matkassa?  (Luettu 5260 kertaa)

mosa

  • Viestejä: 360
Tuuria matkassa?
« : Kesäkuu 13, 2021, 11:54:00 ap »
Eilen läksin Vintagella tavanomaiseen tapaan kauppareissulle. Matkaa eestaas noin 70 km. Noin 40n nopeudessa etupää vemputti ikävästi. Nopeuden kasvaessa ilmiö poistui. 6-tiellä ajonopeus max 100 km/h. Ei vemputtanut. Kaupan pihassa kokeilin jarrulevyjä. Eivät olleet kuumia. Kotiin tultua puristin eturengasta. Ilmat pihalla ja melkoisen lämmin, lähes kuuma. Päällepäin en huomannut, että rengas olisi ollut tyhjä. On sen verran jäpäkkää tavaraa. Tuli mieleen, että olisko voinut käydä hullustikin? Toki aina ajelen maltilla nuo Ratulantien mutkat, mutta olisko rengas voinut lähteä vanteelta ajon aikana?
mosa

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tuuria matkassa?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 13, 2021, 12:25:49 ip »
Vajentunut eturengas tekee kääntymisen oikein hankalaksi. On joskus alkanut paineet edessä kadota kun on kaksi päällä menty, ja on pitänyt takapenkkiläiselle sanoa, että älä haraa vastaan kaarteessa. Tämä on vastannut, että en haraa yhtään vastaan ja kun on pysähdytty, niin eturenkaan pehmeyden on voinut todeta polven painalluksella. Metsään olisi voinut mennä ekassa jyrkässä kaarteessa.  Oli säkää matkassa riittävästi.

Jouko S

  • Viestejä: 868
Vs: Tuuria matkassa?
« Vastaus #2 : Kesäkuu 13, 2021, 13:01:43 ip »
Tilasin viime kesänä Alibaban verkkokaupasta renkaiden ilmanpaine- ja lämpötilahälyttimen.Venttiilihattujen tilalle tulee anturit, mitkä lähettää bluetootilla tiedon ohjaustankoon kiinnitetylle hälyttimelle, jos asetetut painearvot alittuu tai ylittyy ja jos renkaassa olevan ilman lämpötila nousee liian korkeaksi. Maksoi n.42e. Toimii erinomaisesti.
Jouko

EJ

  • Viestejä: 58
Vs: Tuuria matkassa?
« Vastaus #3 : Kesäkuu 14, 2021, 21:05:23 ip »
Päällepäin en huomannut, että rengas olisi ollut tyhjä. On sen verran jäpäkkää tavaraa. Tuli mieleen, että olisko voinut käydä hullustikin?

No olis hyvinkin voinut mennä jopa niinsanotusti päivä pilalle. Riippuu paljolti tilanteesta, vauhdista, paikasta ja kuinka pian ilma karkaa kokonaan.

Lainaus
Toki aina ajelen maltilla nuo Ratulantien mutkat, mutta olisko rengas voinut lähteä vanteelta ajon aikana?

Se lienee pienempi huoli kuin se, että reilusti ennen gummin nuljahtamista ajoreitti olisi voinut siirtyä nopean tien mutkasta metsähallituksen puolelle, ja pahimmillaan pilata päivän. Oman kokemuksen mukaan nykyrenkaat ei ihan hevillä nuljahda vanteelta, mutta kun ilma karkaa etusesta, ohjattavuus tuottaa töitä ja ohjelmaa. Silloin on kivempi olla suoralla ja suht hitaassa vauhdissa kuin esim. mutkapätkällä tai tiukassa risteyksessä.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Tuuria matkassa?
« Vastaus #4 : Kesäkuu 15, 2021, 11:33:38 ap »
Tuo täysin tyhjenneellä tai osin tyhjentyneellä renkaalla ajaminen riippuu kovasti rengastyypistä. Muutaman kerran on itselle sattunut että rengas tyhjenee kesken ajon varsin nopeasti. Onneksi takarengas joka kerralla.

Vanhan ajan ristikudosrengas sietää varsin hyvin vajaapaineisena. Tosin ei silläkään ihmeemmin kallistella kaarteissa. Kaarteessa kun rankaalle tulee sivusuuntaista kuormaa sen lisäksi mitä pyörän massa on.

Vajaapaineisen tai tyhjentyneen renkaan ajettavuus riippuu myös vannetyypistä. Jos on ns. tubeles eli sisärenkaattomalle renkaalle tarkoitettu vanne pysyy rengas vanteella paremmin kuin sisärenkaallisella vanteella johtuen vanteen rakenne-erosta.

Nykyiset vyörenkaat joissa on hyvinkin pehmeät sivut, vaikka eivät vanteelta irtoaisikaan, muljuavat sen verran että taatusti tulee hiki jos vahinko sattuu matkavauhdissa.

Niin ei ole koskaan kohdallani käynyt että rengas olisi edes osittain tullut vanteelta pois vaan renkaan liepeet, tai vain toinen lieve, on pudonnut vanteen keskiuraan. Silloin rengas on taatusti tyhjä paineellisesta ilmasta. Tätä tarkoitin tuolla aikaisemmin "vanteelta putoamisella".

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tuuria matkassa?
« Vastaus #5 : Kesäkuu 15, 2021, 12:38:56 ip »
Juu, se alkaa vajentuva takarengaskin muljuttaa pyörää. Vähän kuin ajelisi sellaisella asfaltilla, johon tiekarhun kynnet ovat raapineet hiukan luikertelevia uria. Viime kesänä ajoin takapyörän Pilot Road II:n kudokset muhjuksi kun en heti älynnyt että rengas on tyhjenemässä. Meni varmaan pari kilometriä ihmetellessä, miten aika terveen näköisellä tiellä ajo on kuin pahoin uraiseksi kuluneella pinnalla. Kun viimein keksin pysähtyä, takarengas oli niin kuuma ettei sitä saattanut paljaalla kädellä juuri taputella. Rengaskorjaamolla renkaasta löytyi keskeltä kulutuspintaa pistoreikä, joka paikattiin liimanarulla, mutta vajaan sadan kilometrin kuluttua rengas alkoi nulputtaa kun se oli sairastunut sikotautiin mutta sillä ajettiin kuitenkin kymmeniä kilometrejä oikein varovasti lähimmälle rengaskorjaamolle, josta löytyi uusi rengas seuraavana aamuna.  Se ei lakkaa ihmetyttämästä, että miten joku piikki voi yleisellä tiellä olla niin sopivassa asennossa, että se pystyy menemään renkaasta läpi kun motoristi ajaa sen ylitse. Ja pilaa koko päivän.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Tuuria matkassa?
« Vastaus #6 : Kesäkuu 15, 2021, 13:42:50 ip »
Yleensä pistoreikä syntyy takarenkaaseen. Teoria on tämä: etupyörä kulkee esineen yli. Yli mennessään se pyöräyttää esineen otollisempaan asentoon joka sitten painuu takakumiin.
Tässä hyvä huono esimerkki: http://www.motomatti.fi/2016/05/rengasrikko.html
Tämä tapahtui Ylöjärven Metsäkylän Shellin läheisessä Kolmostien risteyksessä. Kova paukaus vain kuului.

Yleensä rengasrikon aiheuttaa metalliesine. Maanteiltä en ole niitä etsinyt mutta löytänyt kyllä. Em. esimerkki ei ole ainoa kerta mutta ainoa jonka olen mp-renkaasta dokumentoinut. Naula tai ruuvi on varsin tyypillinen esine renkaassa.
https://1.bp.blogspot.com/-J0lRTS4Hssw/XnqJ8YwAUsI/AAAAAAAAWNA/EbV144LnmHMF7OWtt0DH-o7FvaVmKlfTgCLcBGAsYHQ/s1600/Dacia_Logan_Van_talvirengas_ruuvi_kuviossa.JPG

Vertailupohjaakin on: Lentokentillä olen ollut mukana kävelemässä joitakin kertoja harvennetulla rivillä (2m) kiitoradan päästä päähän. Luulisi ettei siellä olisi mitään mikä vaurioittaisi lentokonetta. Aina kuitenkin jotain löytyi. Lähinnä metalliesineitä mutta kumin paloja usein ja tietenkin irtohiekkaa mikä sinällään ei ole ihme. Puuta myös. Paikasta jossa ei saisi olla mitään mikä vaurioittaisi moottoreita tai muita rakenteita.

Moottoripyörän tubelesrengas, eli sisärenkaaton, on varsin hyvä pitämään ilmat sisällä pitkiäkin aikoja. Erityisesti alumiinivanteella.
Renkaanvaihdon yhteydessä on tärkeää huomioida että vanteseen ei jää kumia, muuta likaa tai kolhuja eikä naarmuja ennen uuden renkaan asennusta vanteelle. (Vanteita vaurioittavat rengasliikkeiden työntekijät kun on liian rajut otteet rengaskoneella. Koskee erityisesti alumiinivanteita.)
Sisärenkaaton teräsvanne on joskus ruostunut niin että ruostekukka yltää renkaan liepeen jalan ja vanteen välistä paineelliselle puolelle. Silloin ilma katoaa hitaasti ja huomaamatta. Aluvanteeseenkin voi tulla korroosiovuoto. Jos asiaa ei korjaa laittamalla vanne kuntoon niin aina on mahdollisuus siirtyä sisärenkaaseen. Se on kuitenkin, ainakin oman kokemukseni perusteella, herkempi vaurioitumaan verrattuna sisärenkaattomaan.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2021, 15:49:12 ip kirjoittanut motomatti »

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Tuuria matkassa?
« Vastaus #7 : Kesäkuu 15, 2021, 13:51:33 ip »
Mulla on lemansin nykyisessä takavanteessa ilmeisesti tällainen "korroosiovuoto". Kumi tyhjenee parissa päivässä, kun pyörä seisoo tallissa. Takakumi on nyt vaihtokunnossa ja uusi etsinnässä, että tulee kohta hoidetuksi kuntoon.
On muuten tällä hetkellä melko vaikeaa löytää takarengasta koossa : 120/90/18.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tuuria matkassa?
« Vastaus #8 : Kesäkuu 15, 2021, 15:22:36 ip »
Sullahan on ne samanlaiset (ikäiset) vanteet kun mulla Lariossa. Ne on tehty jotenkin erityisen ottavasta alumiinista ja jätetty sisältä maalaamatta. Mun etunen tekee samaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Tuuria matkassa?
« Vastaus #9 : Kesäkuu 15, 2021, 16:19:18 ip »
Olen vähän kahden vaiheilla, että pitäisikö vaan hioa ja silottaa vai maalata myös ne sisäpuolet?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tuuria matkassa?
« Vastaus #10 : Kesäkuu 15, 2021, 19:34:33 ip »
Jos on siloteltavaa niin silottelet. Muuttoin maalausta kannattanee kokeilla. Mutta minulla on saman ikäisessä takavanteessa murtumia. Paine häviää
hiljalleen mutta ei kuitenkaan parissa päivässä.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Tuuria matkassa?
« Vastaus #11 : Kesäkuu 15, 2021, 20:29:17 ip »
Murtumat lienevät huolestuttavia. Omalle kohdalle ei ole osunut.

Kaksikomponenttisellä maalilla olen maalannut valuvanteiden sisäpintoja. Ihan pensselillä vain. Jos tulee valumaa tai raitoja niin vesihiomapaperilla saa siloteltua.

Ihmellisessä internetissä on juttuja joissa perinteisistä pinnavanteista tehdään sisärenkaalle tarpeettomia. Vanteen pesu sieltä sisäpuolelta huolellisesti, kuivaus ja sen jälkeen uretaaniliimaa pyöräytys jokaisen pinnan mutterin päälle ja tasoitus. Työn laatu ratkaisee pitävyyden. Pitäisin kuitenkin tärkeänä että ko. pinnavanteen profiili on samanlainen kuin on sisärenkaattoman vanteen rakenne.
Ongelmaksi tulee että jos vanne ei ole sisärenkaattomalle tarkoitettu aiheuttaa em. toimenpide mahdollisen vaaratekijän.

Merkittävän osan motoristi- ja muuta ajoneuvohistoriaani jouduin puljaamaan sisäkumien kanssa. Tubelesvanteet ja niille tarkoitetut renkaat ovat helpottaneet rengastöitä merkittävästi. Ennen oli renkaassa merkinnät: Tube type tarkoittaa että pitää käyttää sisäkumia mutta nykyisin en ole kyseistä merkintää havainnut. Oletan että useimmat renkaat ovat tubeless eli ei tarvita sisäkumia. Tube type-tekstiä en ole nähnyt sitten kahdeksankymmentäluvun.

Toistan vielä kerran että tubeless-rengas tarvitsee tubeless-vanteen.
Tubeless- vanteen poikkileikkaus on erilainen kuin sisärenkaan vaativan vanteen. Toisaalta voi käyttää sisärengasta aina.
En laita tähän jatkeeksi linkkiä sillä niin on monta erilaista mielipidettä maailmassa minkälaiselle vanteelle voi laittaa minkäkin tyyppisen renkaan.


egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tuuria matkassa?
« Vastaus #12 : Kesäkuu 16, 2021, 06:18:51 ap »
Vanteen murtumiin pitää suhtautua vakavasti. Alumiiniseoksissa säröt kasvaa hyvinkin pienellä jännitysvaihtelulla ja murtuma saavuttaa kriitillisen koon ennemmin tai myöhemmin. Jos on oikein huono säkä niin se saattaa johtaa vanteen murtumiseen kun siihen tulee jokin poikkeuksellinen kuormitushuippu, paremmalla tuurilla havaitaan esim. renkaan vaihdon yhteydessä, että nyt on tilanne se, että tämä vanne poistetaan käytöstä. Hitsaamalla korjaamista ei kannata edes harkita koska hitsatun alumiinin väsymiskestävyys on varsin kehno eikä sillä ole ns. väsymisrajaa lainkaan. 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tuuria matkassa?
« Vastaus #13 : Kesäkuu 16, 2021, 09:20:24 ap »
Omaan Larioon vaihdoin toisen vanteen juuri puolassa olevan murtuman takia. Näkyi ihan silmällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tuuria matkassa?
« Vastaus #14 : Kesäkuu 16, 2021, 21:57:25 ip »
Kyseessähän on LeMans nelosen takavanne. Murtumat ovat niiden puolaparien välisessä kannaksessa vanteen kehällä. Kaikissa viidessä on murtuma.
Murtumat näyttää syntyneen Guzzia eteenpäin vievien voimien vaikutuksesta, sellainen niiden sijainti mielestäni on. Oma vaikutuksensa on vanteen muotoilulla, siihen on jäänyt tai jätetty murtumiselle altis kohta ulkonäöllisten seikkojen vuoksi.
Toinen vanne pitäisi hommata, mutta toistaiseksi olen jäänyt seuraamaan miten murtumien päihin poratut reiät toimivat. Seuraavassa renkaanvaihdossa taas rapsuttelen maalia pois reikien ympäriltä. Jos murtumat eivät näytä etenevän taidan koneistaa puolien välisen kannaksen kokonaan pois. Sitten niihin ei enää voi murtumia tulla.
Rengaspaineen vähenemiseen noilla murtumilla ei vielä ole ollut vaikutusta. Ilmanpaineen lasku on siksi maltillista ettei se ole ajamista haitannut, näin on ollut viimeiset reilut kolmekymmentä vuotta. Murtumat ovat olleet tiedossani kuutisen vuotta.

Joskus vuosia sitten ostin loppuunajetun enskan, siinä oli enemmän katkenneita kohtia kuin ehjiä. Myös alumiininen etuvanne oli katkennut tehtaan hitsauksen kohdalta, rengas piti kuitenkin etupyörän yhtenäisenä. Arvelin kun on kerran hitsattu, hitsataan uudestaan. Löysäsin pinnauksen, rengas pois ja puikolla vanteen päät taas yhteen. Eivät ole vielä erkaantuneet uudelleen.
Sohc van Helmi.