Kirjoittaja Aihe: Kytkin ottaa liian terävästi ja ravistaa. Missä vika.  (Luettu 3003 kertaa)

pele

  • Viestejä: 26
Kytkin ottaa liian terävästi ja ravistaa. Missä vika.
« : Huhtikuu 22, 2021, 21:04:40 ip »
Avasin kytkimen kun se otti kiinni tosi haukkaavasti ja ravisi satunnaisesti.
Kaikki olis selvästi uutta kytkimessä mukaanlukien kytkinlevyt ja vaihdelaatikon akselilla oleva spoorikappale.

Mikä voi olla vikana?  Spooressa oli aika paljon karstaa, ei ollut selvästi puhdistettu kunnolla uutta asennettaessa.

Voiko se aiheuttaa kytkimen huonon toiminnan?
Kyseessä Cali3 1989

PerttiS
Nummela

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kytkin ottaa liian terävästi ja ravistaa. Missä vika.
« Vastaus #1 : Huhtikuu 22, 2021, 22:10:39 ip »
Yleensä kytkimen epäloogisuudet johtuvat vauhtipyörän sisäpuolen urituksen kulumisesta loville. Lika voi aiheuttaa saman.
Kytkimen keskiön kuluminen aiheuttaa myös hankaluuksia. Sellaiset osat vaihdetaan uusiin.

Kun vaihdetaan kytkinlevyt niin kytkimen kitkapinnat hiotaan mataksi ja mahdolliset kuumentumat eli teräspintoihin tulleet päästövärit hiotaan piiloon. Samoin tehdään välilevyn molemmille puolille sekä kytkimen kannen sisäpinnalle. Käytän tähän tavallista epäkeskohiomakonetta ja hienohkoa hiontamateriaalia.

pele

  • Viestejä: 26
Vs: Kytkin ottaa liian terävästi ja ravistaa. Missä vika.
« Vastaus #2 : Huhtikuu 22, 2021, 22:28:15 ip »
Kiitos Motomatti, keskiö on ilmeisesti uusi koska sen spooreissa ei kynnellä tunnustellessa oli vähäisintäkään kulumaa. Vauhtipyörän spooreissa on hieman kulumaa.
Hion putsaan ja kokoan.
PerttiS

pele

  • Viestejä: 26
Vs: Kytkin ottaa liian terävästi ja ravistaa. Missä vika.
« Vastaus #3 : Toukokuu 07, 2021, 10:10:40 ap »
Nyt on Cali kytkin tarkistettu. Ihan uudet osat sisällä olivatkin. Oli hieman öljyä kytkimen osisa. Pesin ne kaikki huolellisesti ja uusittiin kytkinakselin läpiviennille kaikki tiivisteet ja painelaakeri. Kävi hassusti - painelaakerin rullakehikko oli loppu ja rullat pääso putoamaan vaihdelaatikon sisälle. Ei kun laatikkokin auki. Siellä oli akselin päätylaakeri kanssa samassa tilassa elikkä rullat irti. Muutoin oli kunnossa ja kesti vuotamatta paineistuksen.
Tänään pitäisi saada taas kokooon ja baanalle.
Saas nähdä onko vähemmän haukkaava.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kytkin ottaa liian terävästi ja ravistaa. Missä vika.
« Vastaus #4 : Toukokuu 07, 2021, 11:38:19 ap »
Olet näköjään oikein urakoinut voimansiirron parissa.
Ajoitus on ollut hyvä sillä mainitsemasi viat olisivat pian, ajon jatkuessa, tuhonnut vaihteistoa lisää.

pele

  • Viestejä: 26
Vs: Kytkin ottaa liian terävästi ja ravistaa. Missä vika.
« Vastaus #5 : Toukokuu 10, 2021, 13:51:14 ip »
Olet näköjään oikein urakoinut voimansiirron parissa.
Ajoitus on ollut hyvä sillä mainitsemasi viat olisivat pian, ajon jatkuessa, tuhonnut vaihteistoa lisää.

Juu , itse en tehnyt tuota vaihteiston palottelua. Ei ole tarvittavia työkaluja enkä ole asiaan riittävästi perehtynty. Eräs taitaja teki asevelihintaan.

pele

  • Viestejä: 26
Vs: Kytkin ottaa liian terävästi ja ravistaa. Missä vika.
« Vastaus #6 : Kesäkuu 01, 2021, 21:31:19 ip »
Nyt toimii ja on just niin pehmeä ::) kun vanhan Guzzin kytkin voi olla.

Haitta johtui siis vaihteistosta kytkimelle valuneesta öljystä.