Kirjoittaja Aihe: Miten asennetaan virranjakaja  (Luettu 2773 kertaa)

pele

  • Viestejä: 26
Miten asennetaan virranjakaja
« : Huhtikuu 22, 2021, 21:00:00 ip »
Kytkintä korjatessa ajattelemattomasti otin irti virranjakajan, Miten se asennetaan takaisin niin että ajoitus on oikein????
Kyseessä on Cali3 1989.
PerttiS
Nummela

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Miten asennetaan virranjakaja
« Vastaus #1 : Huhtikuu 22, 2021, 22:03:19 ip »
Pyörässä on virranjakajassa kahdet kärjet ja vauhtipyörässä vastaavat sytytysennakkomerkinnät: S = vasen D = oikea. Kun asianomaisen katkojan kärki avautuu on sytytyshetki. Huomioi että asennettaessa jakajan akseli pyörähtää koska siinä on vino hammastus. Valitse sellainen asetus että sytytyshetkeä voi säätää niin ettei virranjakajan kotelo kosketa mihinkään. Yleensä oikeaan sylinteriin.

Tosin olen nähnyt sellaisenkin tapauksen ettei ennakkomerkkejä löytynytkään oikeilta kohdin kun vauhtipyörä oli asennettu väärään asentoon.

pele

  • Viestejä: 26
Vs: Miten asennetaan virranjakaja
« Vastaus #2 : Huhtikuu 22, 2021, 22:24:34 ip »
Kiitos vastauksesta, tässä mallissa on sähköinen jakaja, miten sen asento tuossa sytyskohdassa määritellään? Voiko käyttää perinteistä lamppua?
PerttiS

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Miten asennetaan virranjakaja
« Vastaus #3 : Huhtikuu 22, 2021, 23:15:40 ip »
Sähköinen? Kaikki ne ovat sähköisiä vaan tarkoitatko elektronista sytytystä. Kyllä siihenkin pätee ennakkomerkit. Tyypillisesti elektronisessa sytytyksessä käytetään magneettikentän muutoksesta johtuvaa liipaisua. Voi olla myös valokennolla toimiva. Niillä on pieni ero.

Täytyy päätellä missä kohtaa on liipaisukohta: magneettisessa pyörijän uloke kun ohittaa anturin tapahtuu sytytys. Vahvistin sitten vahvistaa sen puolalle ja puolalta lähtee korkeajännite sytytystulpalle.

Sytytysajoitus pitää päätellä edelleenkin vauhtipyörän sytytysennakkomerkkien mukaan ja ottaa huomioon sytytysjärjestelmän ominaisuudet. Kipinän pitää joka tapauksessa lähteä ennakon mukaan. Apuna voi käyttää stroboskooppilampuua. Eivät ole arvokkaita. Jos kone iskee vastaan on sytytysennakkoa liikaa. Jos sytytys tulee liian myöhään pakoputkesta lyö liekkiä. Stroboskoopin valo kertoo kyllä kun vauhtipyörän merkintä on kohdalla. Edellä tulikin jo mainittua vauhtipyörän merkinnät. Niiden näkyvyyttä voi parantaa laittamalla maalikynällä valkoiset viivat ennakkomerkkien vahvistukseksi. Ennakkomerkki on aina ennen männän yläkuolkohtaa ja on usein myös mainittu asteina kokoympyrän mitasta. Ennakkomerkki on tyypillisesti 5 - 10 astetta tyhjäkäynnillä ennen männän yläkuolokohtaa. moottorista riippuen. Stroboskooppia käytettäessä moottorin pitää jo käydä. Jos taas tarkoitat vain 12V polttimoa jolla katsotaan kärkisytytyksen ennakkohetki ei se muissa toimi.

pele

  • Viestejä: 26
Vs: Miten asennetaan virranjakaja
« Vastaus #4 : Huhtikuu 23, 2021, 11:11:28 ap »
Kiitos Motomatti, Minulla taitaa olla strobo joskus hankittuna. Eiköhän se tästä.
PerttiS

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Miten asennetaan virranjakaja
« Vastaus #5 : Huhtikuu 23, 2021, 14:54:54 ip »
autohommissa silloin kun oli vielä jakajat niin löin pistepuikolla merkin missä kohtaa oli ja mihin suuntaan pyörijä niin sai sen verran kohalleen että lähti käymään niin oli helppo kattoa strobolla

volkkareissa oli jo silloin jakaja nokka-akselin päässä kyljellänn ja siinä oli rakenteesta johtuen päällä tukilaakeri niin helpointa oli aina ottaa vaan jakaja irti ja ruuvipenkissä vaihtaa kärjet ja sitten tukilaakeri takasin, siinä hommassa merkki helpotti aika paljon jatko toimenpiteitä

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miten asennetaan virranjakaja
« Vastaus #6 : Huhtikuu 23, 2021, 17:53:14 ip »
Jos konetta ei ole pyöritetty, niin autossa ei yleensä saa kuin kahteen asentoon. Guzzisaa kun öljypumppu on ketjukäytöllä, pitää tosiaan katsella ajoitusmerkit vauhtipyörältä. Tuo merkin laittaminen ei ole paha ajatus jakajanrunkoon ollenkaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

pele

  • Viestejä: 26
Vs: Miten asennetaan virranjakaja
« Vastaus #7 : Toukokuu 10, 2021, 13:54:47 ip »
Minun annettiin ymmärtää että siinä olikin Teknik sachse valoantureilla. Ajoituksen asettaminen oli varsin helppo. Jakajassa olevassa piirilevyssä on ledit joiden avulla sytytys asetetaan. Siinä on kaksi mahdollista asentoa ja tietenkin ensiyrittämällä meni se väärä, mutta oikeakin löytyi.