Kirjoittaja Aihe: Guzzi vikakoodi P0745  (Luettu 3258 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Guzzi vikakoodi P0745
« : Huhtikuu 22, 2021, 11:59:28 ap »
Kun kaasunasentopotentiometrit tulivat kuntoon ja muutamaan sataan kilometriin ei ole tullut pienintäkään vihjettä että siellä olisi mitään hämminkiä enää niin eilenehtoolla Kerholta tullessa kotipihaan syttyi pelkkä SERVICE-teksti eikä vikalogin nollaamisesta huolimatta ilmoitus lähde pois. Eli varoituskolmio ja em. teksti tillittää mittaristossa ja estää muunmuassa ajotietokoneen toiminnan. Ajoon tämä vaiva ei vaikuta mitenkään.

Tein pientä tutkimusta ja saattaa olla että  kyseisen vikakoodin sisältö viittaa kytkinkahvan ja sivutuen keskinäiseen logiikkaan. (Guzzilla on ihan omat vikakoodit ja niissä on yhteistä autojen vastaaviin standardoitujen koodien kanssa hyvin vähän.)
Jomman kumman "vivun" asentokytkin voi olla vialla tai jumissa. Johto poikki, liitin irti, hapettunut, tms.

Tämä tekstinpätkä GuzziTech-foorumissa antoi vinkin:
Lainaus
I got rid of my service with a bit of black magic (in other words, I'm not sure how), but in hindsight (which I have a degree in) I suspect it might be an error in the clutch switch. It was replaced and was the last thing I was rechecking when the service code disappeared.
Try putting your bike into gear, pull the clutch in, and see if it will turn over. If it starts, keep the clutch in and flip out the side stand. The motor should stop. That was the sequence that fixed my issue.

Lounaan jälkeen könyän Talliin katsomaan onko em. viestistä paljon apua. Sivutuki ei ole aiemmin kiukutellut mutta se peltilärpykkä joka painaa sivutuen asentokytkintä on aiemmin jumitellut mutta vikailmoitusta ei ole tullut ennen. Tai en muista niin käyneen. Pahus kun Verstaalla on jo toinen pyörä nostimella.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzi vikakoodi P0745
« Vastaus #1 : Huhtikuu 22, 2021, 16:05:08 ip »
Hetken oli aikaa tutkia eri vipstaakien asentoantureiden elämää.
Vika osoittautui olevan kytkinkahvan asentomikrokytkimessä. Sen kara tai tappi oli jumiintunut pohja-asentoonsa.
Puhaltelin paineilmalla ja hieman käytin vahvaa liuotinta kos ei ole mitää hävittävää.

Olin jo yhteydessä Elektoriin mutta heidän listoillaan ei ole kyseistä tiitulaa: V4LST7-merkinnällä olevaa mikrokytkintä. Valmistajan nimestä en saanut kunnolla selvää mutta lienee Burgess. Tai jotain sinnepäin.

Mikrokytkimeen menee kolme johtoa: sininen, musta ja harmaa laskien käyttöasennossa ylhäältä alas.

Josko täällä tiedettäisiin mistä sellaisen saa nimenomaan roiskevesitiiviinä. Näitä on muuallakin pyörässä.

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Guzzi vikakoodi P0745
« Vastaus #2 : Huhtikuu 22, 2021, 16:45:45 ip »
Niitä on näköjään useampia versioita, mutta tuossa nyt yksi: https://www.triopak.fi/fi/tuote/V4LST7UL
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzi vikakoodi P0745
« Vastaus #3 : Huhtikuu 22, 2021, 17:40:44 ip »
Ihan tavallinen mikroikytkin. Yleensä mp- ja venevalmistajat ostavat vakiotuotteita hinnan ja saatavuuden takia. Autoissa on monesti sellaisia, että ne ovat valmistusmaassa tai -kaupungissa yleisesti saatavilla, mutta muualla maailmassa ei. Paitsi sitten erikseen "tesinkeeratut". Niitäkin on - huoh!

Tuo MM:n tarvitsema palikka on sen verran halpa, että neuvon ostamaan samalla vaivalla toisen varalle ns. miljoonalaatikkoon. Joku kaunis päivä...
Tänään viimeksi kaivoin pakista siellä vuosia pyörineen UHF-liittimen antenninkorjausta varten. Ei tarvinnut lähteä kauppaan.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Guzzi vikakoodi P0745
« Vastaus #4 : Huhtikuu 22, 2021, 18:53:21 ip »
Mikrokytkimen toimintahäiriö taitaa olla yleinen vika nykyisin. Yamahalta tuli takaisinkutsu etujarrun mikrokytkimen vaihtoon. Aiheuttaa jumiutuessaan sen ettei vakionopeudensäädin mene päälle.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2021, 10:42:58 ap kirjoittanut @ »

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzi vikakoodi P0745
« Vastaus #5 : Huhtikuu 22, 2021, 21:49:54 ip »
Kotiuduin juuri Kerhoilllasta. Sielläkin oli remonttia menossa monenlaista. Jännä juttu: koko talvi aikaa mutta vasta nyt ryhdytään puuhaamaan. Minä myös. Hapotin 18Ah:n akun California Adamantia varten. Tekee mieli ajella trikellä välillä.

@ mainitsi asian mitä merkillä Y on hankaluutena. Ajo käy Cali 1400:sella muuten hyvin mutta ajotietokone on mikrokytkinvian vuoksi levossa. Myös vakionopeussäädin ei toimi. Kello ei näy eikä kulutuslukemat ym muut ajotietokoneen jutut polttoainemittaria lukuun ottamatta pelaa.

On tavallinen, kertoo TimoEv, mutta olen pöyhinyt elektroniiikkakauppiaiden luetteloita niin eipä löydy. Ostan kyllä heti kaksi tai useampia koska pyörässä niitä on viljelty myös muualle. Jarrupolkimenkin yhteydessä oli liki samanlainen kolmijohtoinen mutta sen korvasin kaksijohtoisella painekytkimellä joka toimii jarrunesteen paineella eli on suojassa paremmin jarrupiirissä. Tietenkin se vaati seurakseen vaihtoreleen että sain aikaiseksi kolmijohtoisen kytkennän. Blogissani siitä on juttu.

Mutta tämä kytkinvivun pohjaan palanut mikrokytkin käyttääkin noin 4V jännitettä joten se ei kykene hoitamaan vaihtorelettä. Hituvirtalaite siis.
Jäsen jjp:n laittaman linkin laite on erilainen vaikka näkyykin olevan kolmijohtoinen. Kytkentäkaaviosta saanen selville mikä johto on mikin mutta mihin järjestykseen pitäisi johtimet juottaa erilaisessa mikrokytkimessä? Alkuperäisessä johtimet ovat kiinteät. Mistä tiedän että kiinnitysreiät ovat oikeilla paikoilla? Blogiini laitan kuvia kunhan ne ensin käsittelen julkaisukuntoon. Huomenna on sade- ja saunapäivä joten saunaoluiden noudon jälkeen paneudun hetkeksi aiheeseen.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: Guzzi vikakoodi P0745
« Vastaus #6 : Huhtikuu 23, 2021, 07:57:55 ap »
V11:n etujarrun kytkimenä on tuollainen (muistaakseni, vaihdoin joskus 10 vuotta sitten).
Ovat tosiaan aika vakiotavaraa. Samat rungot on yleensä saatavana juotoskorvilla tai johdoilla,
napilla tai vivulla.

https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=63_536_3395&products_id=27137

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Guzzi vikakoodi P0745
« Vastaus #7 : Huhtikuu 23, 2021, 08:09:04 ap »
Jäsen jjp:n laittaman linkin laite on erilainen vaikka näkyykin olevan kolmijohtoinen. Kytkentäkaaviosta saanen selville mikä johto on mikin mutta mihin järjestykseen pitäisi johtimet juottaa erilaisessa mikrokytkimessä?

Kuten sanoin, noita on monta erilaista. Jos tuolta löytyisi tarkempi koodi, jolla etsiä... https://www.sager.com/search/?Keywords=V4LST7
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzi vikakoodi P0745
« Vastaus #8 : Huhtikuu 23, 2021, 09:28:21 ap »
Näyttää asennusmitoiltaan kovasti samalta kuin eräässä saksalaisessa autossani oli keskusjumituslukkoyksikössä kuskin ovessa. Siinäkin kolme lankaa, apukuskinpuoleisessa kaksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzi vikakoodi P0745
« Vastaus #9 : Huhtikuu 23, 2021, 10:29:26 ap »
Lainaus
V11:n etujarrun kytkimenä
V11 mainittu  :).
Aina luotettavan Gruppon sähköosaston (Hajakenttä, TimoEv & Co.) neuvoista vaarin ottaneena on jarru- ja kytkinkahvojen mikrot jemmassa.

Kytkinkahvan mikrokytkimessä lukee "Burgess 093-12 S". Johdot tulevat kiinteästi suoraan kytkimestä, kytkimessä kaksi reikää kiinnitystä varten.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2021, 21:41:54 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzi vikakoodi P0745
« Vastaus #10 : Huhtikuu 23, 2021, 10:39:40 ap »
Kun hakulaitteet eivät tuottaneet tulosta piti turvautua koettuihin keinoihin eli soittaa puhelimella.
Haarukoin firmat valmiiksi ja soittojärjestykseen.
Ekalla soitolla tärppäsi mutta vain kaksi kytkintä on saatavilla Elektorilta. Hintaa vajaat 20€ kappaleelta. Puoli metriä kaapelia x3 matkassa.
Lisäksi tulee matkustusta räntäsateessa. 16 km polkupyöräillessä. Räntää ripsii...

Toinenkin vika löytyi: rekisterikilven valo ei toimi. Polttimo on menettänyt lankansa.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzi vikakoodi P0745
« Vastaus #11 : Huhtikuu 23, 2021, 17:05:51 ip »
Yksi reissu monta asiaa.
Asentokytkin on hankittu ja sille varaosa. Lisäksi muuta pikkutarvetta kuten rekisterikilven valon polttimo x2. Myös työvälineitä kuten juoksutteella varustettua tinalankaa, pieni kolvi tinaamiseen sekä tarpeellista kutistesukkaa yli oman tarpeen.
http://www.motomatti.fi/2021/04/1400gts-kytkinkahvan-asentokytkin.html

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzi vikakoodi P0745
« Vastaus #12 : Huhtikuu 23, 2021, 19:32:16 ip »
>> Aina luotettavan Gruppon sähköosaston... <<
Kiitos ylennyksestä! Olenkin kuulunut viime vuodet Vaiva&Kremppaosastoon.

Mikrokytkimissä on aina ollut kolme liitosta. Tai siis en ole tavannut muunlaisia.
Kytkentä on NC / NO. Tarkoittaa sitä, että NC -väli on kiinni ja NO -väli auki silloin kun kytkin ei ole painettuna. Ja tilahan vaihtuu sitten painettaessa. Nastajärjestys on helppo todeta ohmimittarilla. Yleensä nastat on merkitty ko. kirjaimin - tosin pienessä kytkimessä vielä pienemmällä tekstillä. Kaikki sähkökuvat, kytkimet, releet, yms. on piirustuksissa ja datalehdissä kuvattu sähköttömässä tilanteessa.

Periaatteessa on sama minkä merkkisen tai värisen kanssa korvaa rikkoutuneen, kunhan vain mekaanisesti sopii koloonsa. Tietenkin olisi oltava pyörään vesitiivis malli.
Valmistajat yleensä takaavat toimintaan esim. 50´000 kytkentätapahtumaa.




motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzi vikakoodi P0745
« Vastaus #13 : Huhtikuu 23, 2021, 20:46:07 ip »
Malli on, ainakin näennäisesti vesitiivis. Edellisessä oli kaksi silikonitiivistettä. Yksi nupikassa jota kytkinkahva painaa koko ajan jos siihen ei kajota. Toinen on laitettu kokolailla keskelle kytkimen runkoa ylä- ja alaosan väliin. Uusi on samalla osatunnuksella. Tosin nuppi on hieman eri kohdassa. Se ei mielstäni haittaa.

Timon kuvauksesta päätellen NC väli on se joka on auki silloin kun pyörä liikkuu ja näpit ovat poissa kahvalta eli nuppi painettuna sisään. Tämä on siis perusasento pyörässä.

Pitänee sitten mittailla mikä johdin on mikäkin kun värit ovat eri mitä alkuperäisessä ja muustakaan järjestyksestä ei ole tietoa. Alkuperäisestä ei saa mittaamalla kuin nolla Ohmia mittasi mistä johtojen välistä hyvänsä.

Pitäneekö alkaa siitä että tekee asennuksen fyysisen johtojärjestyksen perusteella ja katsoo nouseeko jostain savua. ECUn suunnasta johtimissa jokaisessa on noin 4 Volttia jännitettä. Keskimmäisessä hieman vähemmän. Virtaa lienee melko vähän.
Uskoisin että jos käy niin hassusti että johdotus menee väärin, osoittaa ECU sen vikalogissaan eikä tule sähkövahinkoa. Mutta varma en voi olla onko ECU tässä tapauksessa suojattu virhekytkennältä. Kohtapa sen nään. Viimeistään tulevana sunnuntaina.

Kyllä elektroniikkaupassa oli yksi- ja kaksijohtoisiakin mikrokytkimiä. Lisäksi myös monijohtoisia. Vuoroani odotellessa niitä syynäilin.

Olisinko jo kerennyt 50.000 kertaa kytkintä lipsutella? Kytkimen vika oli selvästi mekaaninen: nupikkaa nostava jousi oli menehtynyt.
Yksi huomio tuli. Kytkinkahva ei palaudu kovin merkittävällä voimalla perusasentoonsa niin että kykimen nupikka olisi painuksissa varmasti. Tämä havainto voisi selittää mikrokytkimen edesmenon: kahva on lepattanut tuulessa. Työsyklejä on voinut em. syistä tulla useita. Vaatinee säätöä tai korotuksen kahvan paininosaan jos säädöstä ei ole apua. Sormeni eivät ole pianistimallia vaan hieman töpöt. Siksi kahva on säädetty lähemmäksi ohjaustankoa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2021, 12:56:26 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzi vikakoodi P0745
« Vastaus #14 : Huhtikuu 24, 2021, 18:55:49 ip »
Vikakoodi poistettu eikä uutta ilmennyt. Ajotietokone ja muut toiminnot toimivat. Valmis ajoon kunhan säät sallivat.
Vaihto ei ollut ihan pelkkää ruuvaamista sillä uusi komponentti oli hieman erilainen. Toimii kyllä oikein.
http://www.motomatti.fi/2021/04/1400gts-kytkinkahvan-asentokytkin.html

Yhteenvetona voisi sanoa että toimenpide oli kustannusvastaava kun tein työn itse.
Vaikka ko. komponentti ei ole ihan samanlainen on sen suoja-ominaisuudet samoja.
Myös toimivuus lienee hyvä sillä sen käyttöjännite on alle 5V ja virtaa ei kulje paljoakaan. Vaikuttaa kestoon.
Mikä alkuperäisen rikkoi, on hankala päätellä. Rikkoitumisen syy on mekaaninen, ei sähköinen.
Uteliaisuuttani purin alkuperäisen ja sen sisälmykset olivat erittäin siistit poislukien nastan palautinjousi.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2021, 12:41:14 ip kirjoittanut motomatti »