Kirjoittaja Aihe: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus  (Luettu 4654 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus
« Vastaus #15 : Elokuu 24, 2021, 23:51:35 ip »
Pikku takaisku.
Ei auttanut ECUn liittimien puhdistus kuin hetken, näennäisesti. Uskoisin että vika on edelleenkin sama eli valkoisen johtimen liitin pätkii TPS:n takasivulla. Tulee randomina vikailmoitusta mittaristoon. Matkanteko ei silti loppunut. Katson huomenissa, kun on muutenkin sadepäivä, mitä sinne tankin alle kuuluu ja näkyy. Sepustusta tulee joskus perästäpäin blogiini. Jännä juttu sinänsä että häiriö oli pois useita päiviä vaikka pyörällä ajoinkin. Luulin jo "voittaneeni" mutta nöyrryttävä on ropaamaan. Onneksi ei tarvitse noudattaa korjaamokirjan ohjeita tankin irrotuksesta vaan tankki irtoaa ilman sivupaneleiden poistoa. Mutta nyt on sentään vain yksi ainoa vikailmoitus.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus
« Vastaus #16 : Elokuu 25, 2021, 18:39:23 ip »
Vastaan itselleni.
Otin polttoainetankin pois. Rutiinitoimenpide. Blogissani on ohjeistusta aiheesta siellä jutun loppupäässä. http://www.motomatti.fi/2021/08/guzzi-1400-gts-liitinsulkeiset.html

Tein sellaisen havainnon kaasunasentopotikoiden ja johtosarjan suhteesta jossa tekijöinä ovat potentiometrien löysähkö kumikiinnitys runkoon. Pääsee takareunastaan heilumaan noin 15 mm:n matkan mutta liittimestä lähtevä johtosarja on kiinni nippusiteellä rungossa. Otin nippusiteen pois. Katsotaan olisiko tällä teolla merkitystä. Ehkä on tapahtunut liittimessä liikettä ja kontakti on heikko. Kunhan tulee poutasäitä niin pääsen koeajolle. Tallikokeessa ei ilmennyt useammallakaan yrittämällä vikaimoitusta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus
« Vastaus #17 : Elokuu 26, 2021, 20:12:31 ip »
Koeajoa on suoritettu eikä vikailmoituksia ole tullut. Sillä jutun lopussa on kokemusta.
http://www.motomatti.fi/2021/08/guzzi-1400-gts-liitinsulkeiset.html

Lisäsin muutaman valokuvan lopputeksteihin. Tänään taas pyörähdän kylillä mikäli sää sallii.
Jos vielä on liitinvaivaa niin pitää ryhtyä miettimään kovempia konsteja liittimien suhteen. Merkittävin muutos, toistaiseksi, että jätin yhden nippusiteen pois että johtosarja saa heilua vapaammin joustavasti kiinnitetyn TPS-paketin kanssa.

Seuraava vaihtoehto on että puran johtosarjasta erilleen molempien liittimien johtonivaskat ja kiinnitän ne suoraan TPS-pakettiin. Johtonippu, jossa on muitakin johtimia, on noin peukalon paksuinen ja ohuemmat liittimien niput kovin lyhyet ja jäykät. Epäilen että ne hemputtavat liittimien naaraspuolen sisäosia ja se aiheuttaa häiriötä.
Lisäksi pitää tehdä kaasukahvan ja TPS:n liikeratojen kalibrointi. Onnistuu GuzziDiagilla. Toimenpide kestää alle viisi sekuntia.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2021, 12:04:45 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Euro3 California 1400 kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistus
« Vastaus #18 : Elokuu 28, 2021, 17:41:34 ip »
Tänään pikku maaseutukierros. Ajelin vaihteeksi etanolilla (RE85) kun oli lämmin päivä. Ei vikailmoituksia. Etanoli antaa paremman väännön ja kiihtyvyyden eikä vedätettäessä palotilassa ilmene detaonaatiota kilinänä tai eräänlaisena rätinänä kuten 98-oktaanisella bensiinillä saati 96-laadulla. Tarkoitan sitä ilmiötä kun liian isolla vaihteella lähtee kiihdyttämään alhaisilta kierroksilta "tuppi nurin". Etanolin oktaaniluku on 111 mutta siihen sekoitettu bensiiniosuus laskee oktaania hiukan alle 110:n. Muutoinkin käyntiääni on voimakkaampi ja matalampi. Mukavaa murinaa. Vakioputkillakin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku

Mitään erityistä säästöä ei etanolin käytöllä synny sillä hinta oli sadasosan alle 1,31€ koska kulutus on viiden litran sijasta 6,6 litraa matka-ajossa. Kaupunkiajossa ei taatusti synny säästöä. Pitäisi olla erikseen ruiskutus- ja sytytyskartat etanolille mutta sitten ei pysty ajamaan bensiinillä. Ehkä voisin sadeasetuksen kartat uhrata etanolikäytölle. En ole sadeasetusta, kokeilujen jälkeen, käyttänyt lainkaan. Edes sateella.