Kirjoittaja Aihe: Bensapumpun kunnostus  (Luettu 2716 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Bensapumpun kunnostus
« : Huhtikuu 07, 2021, 00:04:02 ap »
Kyseessä on tyypillinen 90-luvun ruiskutusjärjestelmä joita on senaikaisissa isolohkoisissa Guzzeissa. Eli kaikki ne mallit joissa on tankin ulkoinen polttoainejärjestelmä.

TunturiTT:n valistamana näpräilin tänään Bosch-merkkisen ruiskutuspumpun auki. Pitää olla hyvät työkalut ja lujat otteet mutta varovaiset. Alumiini kun ei kestä ihan mitä vaan. Sain vuotavan pumpun auki varsin näppärästi ja vaihdettua pumpun o-renkaat ja vielä käänneltyäni alumiinikuoren hampaat piparkakkumallisesti päädyn ympäri. Samalla tuli katsottua onko pumpun suodattimessa likaa sekä kollektorin ja hiilien kunto. Muutama muukin vuoto tuli selvitetyksi ja letkuja vaihdelluksi. Liki 25 vuotta on pitkä aika kumille.

http://www.motomatti.fi/2021/04/centauro-v10-polttoainepumpun-vuoto.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Bensapumpun kunnostus
« Vastaus #1 : Huhtikuu 07, 2021, 06:25:11 ap »
Omasta purin vielä pumppuyksikön silloin. Oli saanut sisäänsä jonkin hiekanjyvän kaltaisen mutta kovemman murun ja ei pyörinyt. Tulipahan rassattua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Bensapumpun kunnostus
« Vastaus #2 : Huhtikuu 07, 2021, 14:36:56 ip »
Tämä Centauron alkuperäinen pumppu näytti sisältä kuin uudelta.
Kyse on kestomagneettimoottorista.

TTT viittasi kovaan partikkeliin joka on jumittanut moottorin ankkurin. En pidä mitenkään mahdottomana etteikö juuri magneeteista olisi irronnut pieni ja kova kappale. Kyseinen materiaali kun on prässätty muotoonsa ja siihen on voinut jäädä teräviä kulmia ja pieniä purseita jotka voivat lohjeta.

Samalla tavalla rikkoutuvat kestomagneettistartitkin. Tosin jälkimmäisiä kiusaavat enemmän ulkoa tulleet epäpuhtaudet mutta kestomgneettien irtoamisia on tapahtunut. Mitä halvempi sähkömoottori sitä enemmän häiriöitä. Magneetit ovat liimattu rakenteeseen molemmissa tapauksissa. Pettäneitä liimauksia on tullut nähdyksi.

Nykyään tasavirtamoottorit ovat näitä kestomagneettilaitteita. Ennen oli kunnollisia kenttäkäämeillä varustettuja moottoreita mutta ne ovat myös monimutkaisempia. Neljä hiiliharjaa ja monia painavia käämejä. Niitä käytettiin osassa Guzzeista vielä 90-luvun alussa. Pitäkää hyvä huoli niistä. Puhdistus, kommutaattorin oikaisusorvaus ja hiiliharjojen vaihto sekä kootessa kevyt voitelu. Käy myös verkonpainona kohtuullisesti jos ei enää ole korjattavissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Bensapumpun kunnostus
« Vastaus #3 : Huhtikuu 07, 2021, 16:08:41 ip »
Pitäisin sitä aika epätodennäköisenä, että lika olisi magneetista kotoisin. Pumppu kun pyörii magneetteja huuhdellen, eli imu on juuri toisessa suunnassa. Nämä pumput yleensä asennetaan vaaka-asentoon (tai ainakin ennen oli autoissa ja ko pumpun ohjeessakin), niin jos kampe on käynnissä, ei magneettimuru oikein pääse pumppuun.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Bensapumpun kunnostus
« Vastaus #4 : Huhtikuu 07, 2021, 20:23:36 ip »
Oli kuitenkin ihan mukava rempata laitetta jota "ei voi remontoida". Se asia on huomioitu siten että teen varapumpun valmiiksi (Laitan sopivat liittimet.) ja myyn samaan hintaan pyörän mukana jos pyörällä on ottajia. Käy ja kukkuu ja on hieman tehokkaampi kuin vakiomalli.
Samalla tuli huomattua että muutama muukin osa vaati korjausta ja vaihtoa ihan ikääntymisen syystä eikä huonon pidon ansiosta. Lähinnä kumiosia. Monet kumiosat valmistin jo aiemmin itse kuten imukaulan kumikurkut ja monet muoviosat on korvattu hiilikuidulla. Liki kaikki alkuperäisosat ovat tallella ja suurin osa käyttökunnossa. Poislukien muutamat vanhenneet kumiosat. Kaikki nesteet on vaihdettu. Uusi moottoriöljykin sai ensimmäiset kierroksensa nyt kevään ensikäynnistyksen yhteydessä. Joka kohteessa on laatuöljyt asianmukaisine lisäaineineen. Lisävarusteena löytyy ride-height säätö. Selkäviastani huolimatta teen sillä jonkilaisen burana-kahvilakierroksen kun aika ja maailma niin suo.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Bensapumpun kunnostus
« Vastaus #5 : Huhtikuu 07, 2021, 22:30:30 ip »
Itse olen myös korjannut mahdottomia, kun on ollut pakko. Esim. porakaivopumpun moottori, jota saksalainen ei ollut tehnyt edes purettavaksi. Tein ensin työkalut. Sama koski Volkswagenin ohjaustehostimenpumppua, laakerissa meni kuulat peräkkäin. Sillekin oli enain suunniteltava purkutyökalut..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Bensapumpun kunnostus
« Vastaus #6 : Huhtikuu 07, 2021, 23:26:23 ip »
Sama kuin minulla. Varattomuuden tai nuukuuden aiheuttamia pakkoliikkeitä. Toinen merkittävä motivaattori on se että ei ole aikaa odottaa että joku muu tekisi saati että pitäisi tilata samanlainen kapine jostain kaukaa ja odottaa.

Asiasta on ollut apua kun on ollut liikenteessä hieman kotikylää kauempana ja vika tai vaurio tapahtuu. Ennen ei ollut matkan keskeytysvakuutuksia vaan joko paksu lompsa ja jos ei ollut piti pärjätä omillaan.

Useimmiten muiden ajoneuvoihin olen apua antanut. On, mielestäni, hyvin yllättävää kuinka huonosti ylläpidetyillä moottoripyörillä monet ajavat. Jopa vaarallisilla. Ihan tuttavapiirissäkin on mutta eivät usko puhetta. Myöhemmin nillitetään ja moititaan tuotetta.