Kirjoittaja Aihe: Uusi malli tulossa?  (Luettu 6440 kertaa)

GeeTee

  • Viestejä: 27
Vs: Uusi malli tulossa?
« Vastaus #15 : Maaliskuu 23, 2021, 14:23:52 ip »
Niin, noihin parallel twin nimityksiin pitäis kyllä varmaankin aina liittää vielä kampuran asteluku, 360 asteella jytäsi täysillä, meno 180 asteella oli jo melko pehmoa...

Jos 70- luvun alussa olis jo ollu Locktite ruuvilukitteita, niin Yamahan logolla oleva purkki olis ollu ihan mojova lisä vakiovarustukseen uuden XS Jytäjammun ostajalle  :)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2021, 09:43:13 ap kirjoittanut GeeTee »

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Uusi malli tulossa?
« Vastaus #16 : Maaliskuu 29, 2021, 15:32:59 ip »
Niin se moottori… Toisaalla (Aprilia) Piaggio on tehnyt niin, että V4 kone on pantu ”puoliksi” ja siitä on tehty ”Parallel Twin”.  RS 660/Tuono 660. 659 ccm, 100 hp, 67 Nm, kuivapaino 169 kg.

Moottori: https://www.youtube.com/watch?v=n-Z2VEqjYpE

Muuta: https://ultimatemotorcycling.com/2020/10/15/2021-aprilia-rs-660-preview-18-fast-facts-plus-specs-and-photos/

Että voisiko olla niin, että samalla periaatteella kuin tehtiin V4 koneesta ”puolittamalla Parallel Twin”, että tehdään sama mutta käännetään samalla kampiakselin suunta niin että tulee ”V2 Twin” ?
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Uusi malli tulossa?
« Vastaus #17 : Maaliskuu 29, 2021, 17:15:14 ip »
Niin se moottori…  ja siitä on tehty ”Parallel Twin”.  Ei se ole, ei ainakaan videolla vilahtanut. Tavallinen kaksisylinterinen rivimoottori, tuollaisia nykyään suositaan.
Sohc van Helmi.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Uusi malli tulossa?
« Vastaus #18 : Maaliskuu 29, 2021, 18:45:59 ip »
Yammun koneiden yleinen tuunaus maailmalla (jos siis halutaan kierroksia ja voimaa) on jaon muuttaminen. Vierekkäin vatkaavat vaihdetaan vaiheeltaan esim 90/270 astetta. Tällöin käynti on lähempänä veekonetta.
Nyttemmin taitaa kaikissa rivikakkosissa olla vaihe-ero vakiona, tasapainotusakseli tai kuten Bemarilla, vastapainopuntti.

Jammun Tenere 1200:n  (ja monessa muussa) twin-koneessa on juuri tuo 270 asteen kampura. Mahtava vääntö ja hyvä kierrosherkkyys. Tärinöitä ei juurikaan ole.  Jos vertaa vaikka 1996 Californiaan, niin eroa on kuin yöllä ja päivällä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi malli tulossa?
« Vastaus #19 : Maaliskuu 29, 2021, 22:13:10 ip »
Honda vei tämänkin pidemmälle. Sen lisäksi, että jakoivat sylinterit veekulmalla johonkin, lisäsivät vielä kampiakselille vaihe-eroa. Oliko niin, että sylinterikulma oli 52 astetta ja kampiakselilla 24 astetta. Joten kone käyttäytyi kuin 76 asteinen vee. Vekkuli konsti, mutta eipä tärise.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Uusi malli tulossa?
« Vastaus #20 : Huhtikuu 06, 2021, 21:31:37 ip »
Lukemisen arvoinen artikkeli:

Review: The 2021 Moto Guzzi V7 Stone

https://www.bikeexif.com/2021-moto-guzzi-v7-stone-review?omhide=true