Tästä on joutunut keskustelemaan monenkin ko. pyörästä kiinnostuneen tai pyörän omistajien kanssa.
Ilmoitettu keskikulutus on 8,5 litraa sadalle vaan en tiedä minkä normin mukaan.
Kyllä, olen saanut, silloin kun pyöräni oli aivan uusi, ylitettyä kyseisen lukeman kevyesti. Helposti saa kympin sadelle jos hiukan käskee.
Se sai minut miettimään asiaa ja laitoin pyörääni erilaisia lisävarusteita valvomaan erinäisiä asioita.
Näitä ovat kaksoislambdanäyttö eli molempien pakoputkien jäännöshappiantureiden antamat ajonaikaiset tiedot.
Moottoriöljyn lämpötilanäyttö siihen kohtaan mistä moottoriöljy virtaa jäähdyttimeen.
Lisäksi on apuna pyörän omat mittarit jotka kertovat polttoaineen kulutuksesta, kierrosluvusta ja keskinopeudesta sekä ajetuista kilometreistä.
Näiden mittaustuloksen tuotteena arvioin että moottori käy tarpeettoman rikkaalla seoksella suhteessa hyvään suorituskykyyn. Toinen merkittävä seikka löytyi moottoriöljyn lämmöstä joka normaaleilla maantienopeuksilla alle ulkoilman 20 asteen, jota ilmastomme suosii, näytti lämpönä 70 - 80 astetta kun oli ajettu jo yli puoli tuntia yhtäjaksoisesti noin 88 km/h keskinopeudella.
Sen jälkeen tutkin erillisellä ohjelmistolla moottorinohjauksen tiedostoja joista selvisi että tasaisessa ajossa, jossa moottoriöljyn lämpötila on alle 90 astetta on jatkuva lisärikastus päällä ja kylmemmässä lämpötilassa vielä enemmän. Tämän seurauksena voisi ajatella että moottorinohjauksen muokkaaminen olisi tarpeen. En kuitenkaan halunnut tehdä sitä koska jo ulkoiset lähtöarvot ajossa olivat ns. metsässä.
Heräsi ajatus että tunnistaako moottorinohjaus kunnolla moottorin toimintoja painotusalueella nimenomaan moottorin käyntilämpötila.
Ensimmäinen toimenpide oli ottaa sylinterin lämpöanturi irti ja parantaa sen lämmönjohtavuutta. Se vaikutti heti siihen että moottoriöljyn lämpötila myös nousi: kun moottoriin syotettävä polttoaineseos on laihempi moottori käy kuumempana. Se muodostaa ns. silmukkavaikutuksen joka korostaa itseään: kulutus pienenee.
Kuitenkin kun sää on kylmempi ei tämä em. kierto ei enää tehonnut ja kulutus nousi lämpötilan laskiessa. Pyörässä on nestejäähdytys jota toteuttaa moottoriöljy ja siihen liitetty jäähdytin. Päätin tukkia jäähdyttimen. Se nopeutti välittömästi moottorin lämpenemistä kaikissa lämpötiloissa. Siksi piti tehdä jäähdyttimen peitteestä säädettävä että tosi lämpimällä ilmalla ei moottoriöljy rasitu liiasta lämmöstä.
Miten lambdanäyttö liittyy tähän: moottori on suunniteltu käymään tasakaasuajossa, jota suurin osa ajosta on tämän tyyppisellä pyörällä, niin moottori siirtyy lämpimänä aikaisemmin lähtöajankohtaan nähden, viileilläkin säillä, käyttämään tasakaasuajossa vain yhtä sylinteriä kerrallaan. Yhden sylinterin "lepuutus" ei tietenkään ole puolet kulutuksesta mutta, arvioni mukaan 15 - 20% vähemmän. Mitä enemmän yksipyttyisajoa sitä pienempi kulutus.
Toimenpiteiden kulut: kaksoislambdanäyttö 25€ + liittimet ja johtimet, sylinterin lämpöanturin muutostyö muutamia euroja ja jäähdytinkennon säädettävä "kaihdin" noin 20€, monitoimilämpömittari antureineen 60€ ja muutama pala velcrotarraa. Tietenkin itse tekemäni koneistustyöt ja asennukset siihen päälle.
Kulutus pyörii nyt noin 5,5 - 6,9 litraa sadalle ja sallii kyllä ihan asiallisen ajotavan niin että ei tarvitse miettiä minkä verran sitä kaasukahvaa vääntää. Myöhemmin laitoin moottoriöljyyn RVS:n metallin lisäineen mutta sen vaikutuksen kuulee lähinnä vain käyntiäänessä. Käy nätimmin ja jotenkin kevyemmin.
Tehokkaimmat muutokset: erityisesti kaihdin jäähdyttimen edessä ja toisena tulee sylinterin lämpöanturin muutostyö. Kolmantena välityssuhteen tihentäminen että kuudes vaihde tulee aktiivisempaan käyttöön vallitsevilla nopeusrajoituksilla. Muu on enimmäkseen näpertelyä. Tosin ajotapa vaikuttaa sekä tietenkin mikä ajomoodi on käytössä. Kaikki mittaukset tein turismo-moodin ollessa käytössä. Sekä alkuperäisellä rengastuksella että nykyisellä rengastuksella.
Uskoisin että moni muukin on kiinnostunut aiheesta. Kaihtimen laitto on se merkittävin ja ylivoimaisesti helpoin seikka ja erittäin helppo toteuttaa. Kevätkylmillä voi laittaa ihan huoletta pahvilevyn nippusiteillä koko syylärin peitoksi ja katsoa miten kulutuksen käy. Siihen kylkeen moottoriöljyn lämpötilanäyttö jos haluaa faktaa. Synteettisen öljyn lämpötila on ok välillä 90 - 130 astetta. Itselläni on ollut Motulia.