Kirjoittaja Aihe: California 1400 Ison kulutuksen vähentäminen kotikonstein  (Luettu 6901 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
California 1400 Ison kulutuksen vähentäminen kotikonstein
« : Maaliskuu 12, 2021, 18:17:37 ip »
Tästä on joutunut keskustelemaan monenkin ko. pyörästä kiinnostuneen tai pyörän omistajien kanssa.
Ilmoitettu keskikulutus on 8,5 litraa sadalle vaan en tiedä minkä normin mukaan.

Kyllä, olen saanut, silloin kun pyöräni oli aivan uusi, ylitettyä kyseisen lukeman kevyesti. Helposti saa kympin sadelle jos hiukan käskee.

Se sai minut miettimään asiaa ja laitoin pyörääni erilaisia lisävarusteita valvomaan erinäisiä asioita.
Näitä ovat kaksoislambdanäyttö eli molempien pakoputkien jäännöshappiantureiden antamat ajonaikaiset tiedot.
Moottoriöljyn lämpötilanäyttö siihen kohtaan mistä moottoriöljy virtaa jäähdyttimeen.
Lisäksi on apuna pyörän omat mittarit jotka kertovat polttoaineen kulutuksesta, kierrosluvusta ja keskinopeudesta sekä ajetuista kilometreistä.

Näiden mittaustuloksen tuotteena arvioin että moottori käy tarpeettoman rikkaalla seoksella suhteessa hyvään suorituskykyyn. Toinen merkittävä seikka löytyi moottoriöljyn lämmöstä joka normaaleilla maantienopeuksilla alle ulkoilman 20 asteen, jota ilmastomme suosii, näytti lämpönä 70 - 80 astetta kun oli ajettu jo yli puoli tuntia yhtäjaksoisesti noin 88 km/h keskinopeudella.

Sen jälkeen tutkin erillisellä ohjelmistolla moottorinohjauksen tiedostoja joista selvisi että tasaisessa ajossa, jossa moottoriöljyn lämpötila on alle 90 astetta on jatkuva lisärikastus päällä ja kylmemmässä lämpötilassa vielä enemmän. Tämän seurauksena voisi ajatella että moottorinohjauksen muokkaaminen olisi tarpeen. En kuitenkaan halunnut tehdä sitä koska jo ulkoiset lähtöarvot ajossa olivat ns. metsässä.

Heräsi ajatus että tunnistaako moottorinohjaus kunnolla moottorin toimintoja painotusalueella nimenomaan moottorin käyntilämpötila.
Ensimmäinen toimenpide oli ottaa sylinterin lämpöanturi irti ja parantaa sen lämmönjohtavuutta. Se vaikutti heti siihen että moottoriöljyn lämpötila myös nousi: kun moottoriin syotettävä polttoaineseos on laihempi moottori käy kuumempana. Se muodostaa ns. silmukkavaikutuksen joka korostaa itseään: kulutus pienenee.

Kuitenkin kun sää on kylmempi ei tämä em. kierto ei enää tehonnut ja kulutus nousi lämpötilan laskiessa. Pyörässä on nestejäähdytys jota toteuttaa moottoriöljy ja siihen liitetty jäähdytin. Päätin tukkia jäähdyttimen. Se nopeutti välittömästi moottorin lämpenemistä kaikissa lämpötiloissa. Siksi piti tehdä jäähdyttimen peitteestä säädettävä että tosi lämpimällä ilmalla ei moottoriöljy rasitu liiasta lämmöstä.

Miten lambdanäyttö liittyy tähän: moottori on suunniteltu käymään tasakaasuajossa, jota suurin osa ajosta on tämän tyyppisellä pyörällä, niin moottori siirtyy lämpimänä aikaisemmin lähtöajankohtaan nähden, viileilläkin säillä, käyttämään tasakaasuajossa vain yhtä sylinteriä kerrallaan. Yhden sylinterin "lepuutus" ei tietenkään ole puolet kulutuksesta mutta, arvioni mukaan 15 - 20% vähemmän. Mitä enemmän yksipyttyisajoa sitä pienempi kulutus.

Toimenpiteiden kulut: kaksoislambdanäyttö 25€ + liittimet ja johtimet, sylinterin lämpöanturin muutostyö muutamia euroja ja jäähdytinkennon säädettävä "kaihdin" noin 20€, monitoimilämpömittari antureineen 60€ ja muutama pala velcrotarraa. Tietenkin itse tekemäni koneistustyöt ja asennukset siihen päälle.

Kulutus pyörii nyt noin 5,5 - 6,9 litraa sadalle ja sallii kyllä ihan asiallisen ajotavan niin että ei tarvitse miettiä minkä verran sitä kaasukahvaa vääntää. Myöhemmin laitoin moottoriöljyyn RVS:n metallin lisäineen mutta sen vaikutuksen kuulee lähinnä vain käyntiäänessä. Käy nätimmin ja jotenkin kevyemmin.

Tehokkaimmat muutokset: erityisesti kaihdin jäähdyttimen edessä ja toisena tulee sylinterin lämpöanturin muutostyö. Kolmantena välityssuhteen tihentäminen että kuudes vaihde tulee aktiivisempaan käyttöön vallitsevilla nopeusrajoituksilla. Muu on enimmäkseen näpertelyä. Tosin ajotapa vaikuttaa sekä tietenkin mikä ajomoodi on käytössä. Kaikki mittaukset tein turismo-moodin ollessa käytössä. Sekä alkuperäisellä rengastuksella että nykyisellä rengastuksella.

Uskoisin että moni muukin on kiinnostunut aiheesta. Kaihtimen laitto on se merkittävin ja ylivoimaisesti helpoin seikka ja erittäin helppo toteuttaa. Kevätkylmillä voi laittaa ihan huoletta pahvilevyn nippusiteillä koko syylärin peitoksi ja katsoa miten kulutuksen käy. Siihen kylkeen moottoriöljyn lämpötilanäyttö jos haluaa faktaa. Synteettisen öljyn lämpötila on ok välillä 90 - 130 astetta. Itselläni on ollut Motulia.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2021, 23:03:24 ip kirjoittanut motomatti »

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: California 1400 Ison kulutuksen vähentäminen kotikonstein
« Vastaus #1 : Maaliskuu 13, 2021, 12:09:33 ip »
Mitä laitoit sylinterin lämpöanturiin johtavuutta parantamaan? toimisto tuo lauhdutinverhosysteemi 2-v Sportin kanssa?
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: California 1400 Ison kulutuksen vähentäminen kotikonstein
« Vastaus #2 : Maaliskuu 13, 2021, 12:52:38 ip »
Jos pelkkä ilmanjäähdytys ja lisänä öljynjäähdytin, niin vaikka sen öljynjäähdyttimen peittäisi kokonaan ajoviimalta, niin tuskin arkimoottori arkikäytössä suomen suvessa ylikuumenee...

Jos jotain suojaa jäähdyttimelle askartelee, niin pitää muistaa, että se suoja ei saa olla kiinni jäähdytinosassa, eli ritilöiden ja suojan välissä on oltava ilmatila.

Mie laitoin aikoinaan 900 Ducati 2V moottorilla varustettuun Cagivaan 80% jäähdyttäjän peittävän alumiinilevyn n. pari senttiä irti jäähdyttäjästä. Kiinnitys moottoripyörän runkoon, koska öljynjäähdytin oli osittain kumityynyjen varassa.
Lämmönhavaintoinstrumenttinä toimi öljykorkin tilalle ruuvattu lämpömittari.
Suojalla sain +15 ulkoilmassa ja maantienopeudella öljyn lämmön nousemaan n. 15 astetta (70-->85).
Kaupunkiajossa suojalla ei ollut mitattavaa merkitystä öljynlämpöön, koska ajoviima puuttui.

Tässäkään mallissa ei ollut termostaattia öljynkierrolle, eikä taida vissiin olla monessakaan muussa moottoripyörässä.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 Ison kulutuksen vähentäminen kotikonstein
« Vastaus #3 : Maaliskuu 13, 2021, 14:06:30 ip »
Mitä laitoit sylinterin lämpöanturiin johtavuutta parantamaan? toimisto tuo lauhdutinverhosysteemi 2-v Sportin kanssa?

Tästä on jo ollut runsaasti juttua. Tarkkana pitää olla että ei riko lämpöanturin muovikeraamista holkkia. Toimenpide on muutoin helppo. Tankin joutunee irrottamaan. http://www.motomatti.fi/2018/01/sylinterikannen-lampoanturin-modifiointi.html

Tietääksen Sportissakaan ei ole jäähdytysöljykierrossa termostaattia joka olisi ihan hyvä laite mutta kyseinen öljynkiertotyyppi ei salli kierron heikentämistä kos siinä kiertävä öljy osallistuu myös voiteluun.

Mutta asiaan: jäähdytystehoa voi laskea estämällä ilmavirran pääsy jäähdyttimelle. Jos epäilyttää niin lämpömittari vaikka öljytikun sijalle.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 Ison kulutuksen vähentäminen kotikonstein
« Vastaus #4 : Maaliskuu 13, 2021, 14:50:50 ip »
Lainaus
Jos pelkkä ilmanjäähdytys ja lisänä öljynjäähdytin, niin vaikka sen öljynjäähdyttimen peittäisi kokonaan ajoviimalta, niin tuskin arkimoottori arkikäytössä suomen suvessa ylikuumenee...

Jos jotain suojaa jäähdyttimelle askartelee, niin pitää muistaa, että se suoja eikä saa olla kiinni jäähdytinosassa, eli ritilöiden ja suojan välissä on oltava ilmatila.

Öljynjäähdytin ajo-olosuhteissamme on samanlainen juttu kuten Paavin pallit. Pitää olla viran vuoksi vaikka ei tarvitse käyttää.
Toki niitäkin tilanteita voisi tulla jos käy radalla ja moottorin tehoja käytetään ihan loppuun asti. Toinen paikka on helteinen ruuhka. Jono etenee hiljaa, kone käy ja jäähdytyksestä ei ole tietoakaan jos ei ole sähkökäyttöistä propellia jäähdytyskennon takana. Käytännössä, ns. tourinkiajossa ei käytettä yli tonnisessa tai yli 60 hv:n koneesta edes 20% moottorin suorituskyvystä. Syntyy vain hetkellisiä huippuja mutta muuten körötellään.

Breeze on asiassa eli pysyvämmin asennetun peitelevyn suhteen siinä että se ei saa hiertää rakenteita. Toinen syy on että pieni ilmankierto pitää sallia. Eritoten jos syylärin takana on jäähdytinpuhallin. Koska jäähdytysneste on öljyä joka kestää lämpenemistä paljon enemmän kuin vesijäähdytteisen jäähdytysneste ei jäähdytinpuhallin lähde käyntiin 90 asteen jälkeen vaan vasta 120 asteen ylityttyä. Mikäli sellainen edes on.

Kaihtimen asennuksesta: se pitää olla siten että yläreunasta tiivis ja sivuilta tiivis mutta alhaalta auki ja siten että jos ilma-auko(i)sta kaihtimen taa päässyt kivi tai muu vierasesine ei jää kyytiläiseksi vaan putoaa alas ja pois. Toinen apu alareunan raosta on vaikka kaihdin olisi ummessa mutta jäähdytyspuhallin käynnistyy se saa imetyksi ko. alaraosta ilmaa riittävästi ja lämpökuorma täten tasaantuu.

http://www.motomatti.fi/2018/05/california-1400-gts-jaahdyttimen.html

Jälkeenpäin tein tuon kaihtimen yläkulmiin kaksi noin 30 mm:n aukkoa. Ne eivät kauheasti luonnollista lämpökuormaa alenna mutta ovat tarpeen silloin kun jäähdytinpuhallin käynnistyy. Tosin näin ei ole vielä ikinä tapahtunut mutta kuin kokeillessa kun olen pyörää huudattanut paikoillaan ajon jälkeen kuumalla säällä hyvän aikaa niin propelli alkaa pyöriä ja lämpö laskea varsin ripeästi vaikka ajoviimaakaan ei ole. Ajoviima hoitaa asian ajossa, propelli ruuhkassa tai ääriolosuhteissa. Propellin sähkömoottori käynnistyy vasta kun moottoriöljy on reilusti yli 120 astetta. Miksipä käynnistyisikään sillä moottoriöljyt ovat parhaimmillaan noissa lämmöissä. Myös metallit tykkäävät lämmöstä.

Öljynjäähdyttimistä terminologiaa: kuulee usein puhuttavan lauhduttimista mutta se on erilainen lämpöfysiikan kapine eikä sitä polttomoottoreissa käytetä olivat ne ilma-, vesi- tai öljyjäähdytteisiä. Lauhdutin löytyy muunmuassa ydinvoimalasta ja höyrykoneesta. Muuttaa höyryä nesteeksi.

Jäähdytin on laite jossa on suuri pinta-ala joka tasaa tehokkaasti lämpötilaeroja mikäli kennon läpi ilman virtaus sallitaan. Vain nesteen lämpötila muuttuu, mutta ei olomuoto.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 14, 2021, 14:02:05 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400 Ison kulutuksen vähentäminen kotikonstein
« Vastaus #5 : Maaliskuu 13, 2021, 16:47:25 ip »
Tässäkään mallissa ei ollut termostaattia öljynkierrolle, eikä taida vissiin olla monessakaan muussa moottoripyörässä.

Jollen ihan väärin luule, niin isossa ilma/öljy Banditissa on termari välissä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 Ison kulutuksen vähentäminen kotikonstein
« Vastaus #6 : Maaliskuu 13, 2021, 17:18:07 ip »
Koska termostaatin tehtävä on rajoittaa jäähdytysnesteen kiertoa ei sellainen järjestelmä sovi jos öljyä käytetään myös voiteluun. Tai sitten on turvattu erillisellä öljykierrolla koko voitelu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400 Ison kulutuksen vähentäminen kotikonstein
« Vastaus #7 : Maaliskuu 13, 2021, 20:28:33 ip »
Suzuki hoiti molemmat rasvalla, ja siksi siihen oli vähän enemmän panostettu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 Ison kulutuksen vähentäminen kotikonstein
« Vastaus #8 : Maaliskuu 14, 2021, 00:44:55 ap »
Suzuki hoiti molemmat rasvalla, ja siksi siihen oli vähän enemmän panostettu.

Epäilemättä, mutta tuntien ko. moottorin niin tehoja ei ole otettu ulos.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400 Ison kulutuksen vähentäminen kotikonstein
« Vastaus #9 : Maaliskuu 14, 2021, 12:00:48 ip »
On siinä aikalailla parempi litrateho, kuin Guzzeissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: California 1400 Ison kulutuksen vähentäminen kotikonstein
« Vastaus #10 : Maaliskuu 15, 2021, 10:45:18 ap »
Öljynjäähdyttimen peitelevy / kaihdin on suhteellisen helppo rakennella. Oliskohan tuosta lämpötila-anturin kontaktin parantamisella vaikutusta Stelvion 8V koneen tapauksessa? Anturi on ilmeisesti aika alhaalla oikean puoleisen sylinterin takaosassa sylinterien välissä. Anturin paikka näyttää sellaiselta, että siihen käsiksi pääseminen vaatii melko paljon purkamista.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 Ison kulutuksen vähentäminen kotikonstein
« Vastaus #11 : Maaliskuu 15, 2021, 11:35:22 ap »
8-venttiilisissä, kuten Ripan laittamassa kuvaliitteessä, anturi on samassa paikassa paitsi eri asennossa kuin 1400-malleissa.
1400:ssa on käytössä kahta anturimallia eli tuota samaa kuin em. kuvassa ja sitten lyhempää anturia jossa ei ole väliholkkia.

1400:ssa pitää ottaa vähintäänkin tankki irti. Letkuja ja johdinnippuja piti siirrellä sivuun. Jonkin verran näpräämiseksi muutostyö minulla meni ja vaikein olis saada anturi pastanökäreineen pujotettua paikoilleen niin ettei se pasta levinnyt muualle. Mietin jo injektioruiskun ottamista käyttöön eli anturin irrotettuani olisin pruutannut ruiskun ja ohuen letkunpätkän avulla pastaa muutaman millilitran ensin anturin asennuspaikan pohjalle. Anturi sitten.

Suurin lämpövaikutus syntyy kuitenkin kaihdinta käyttämällä. Itse tein siitä säädettävän ja ajattelin laittaa ohjaustankoon vivun ja siitä vaijerikäytön kaihtimen venttiiliin mutta koeajojen jälkeen siitä ajatuksesta luovuin koska kaihtimen venttiiliä, nykyasetuksilla, tarvitsee aukoa erinomaisen harvoin. Lisäturvaa tuo jäähdytinpuhallin joka on tehokas ruuhka-ajossa helteellä. Muussa ajossa jäähdytinpuhallin ei ole käynnistynyt koskaan.

2-venttiilimalleissa, kuten California1100, lämpöanturi on helpommin saavutettavissa eikä tarvitse juuri purkaa. Toimenpide on helppo juttu. 1100 Brevaankaan toimenpide ei ollut erityisen vaikea.

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: California 1400 Ison kulutuksen vähentäminen kotikonstein
« Vastaus #12 : Toukokuu 19, 2021, 22:01:30 ip »
Ajatus on nyt jalostunut alla olevissa kuvissa näkyväksi toteutukseksi. Tarveaineina oli omista varastoista löytynyt ruostumatonta terästä oleva jonkinlaisen avainnaulakon taustalevy, 0.5 mm ruostumatonta levyä, pop-niittejä ja kaksi Biltemasta ostettua veneen ilmanvaihtoventtiiliä. Aika tarkkaan piti sovitella, että tämän sai mahtumaan öljynjäähdyttimen eteen siten, ettei alakolmio osunut kaihdinlevyyn kiinni ääriasennoissa eikä kaihdin myöskään ole aivan kiinni öljynjäähdyttimessä. Kaihdin on ripustettu öljynjäähdyttimen kiinnitysruuvien alle tulevilla 0.5 mm levystä muotoilluilla korvakkeilla. Työn jälki ei ole aivan pro-tasoa, mutta saatan maalata tekeleen, jos se osoittautuu toimivaksi.

Ensimmäisessä koeajossa viime vikkolla lämpimänä iltana molemmat ilmanvaihtoventtiilit täysin suljettuina öljypohjan pintalämpötila nousi +110 - +120°C lukemiin infrapunamittarilla mitattuna moottorin lämmittyä kunnolla. Mittasin lämpötilat n. 5 cm etäisyydeltä, jotta IR mittarin anturin mittausalue ei kasvaisi kovin suureksi. Ainakaan lyhyellä koeajolla en huomannut negatiivisia vaikutuksia. Moottorissa on Motul 7100 10W50 täyssynteettinen öljy.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 Ison kulutuksen vähentäminen kotikonstein
« Vastaus #13 : Toukokuu 26, 2021, 16:03:14 ip »
Siisti rakenne ja hoitanee asiansa.
Onko ollut vaikutusta polttoaineen kulutukseen?

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: California 1400 Ison kulutuksen vähentäminen kotikonstein
« Vastaus #14 : Toukokuu 26, 2021, 17:46:57 ip »
Työkiireet ja kelit ei ole oikein suosineet moottoripyöräilyä eikä vielä ole koeajoa kummempaa kokemusta. Mutta perästä kuuluu, kun saan jonlkin verran kilometrejä kerryttettyä.

Onko kokemuksia siitä kuinka lähellä öljyn lämpötila on öljypohjan ulkopinnasta mitattua lämpötilaa ja kuinka korkeaa lämpötilaa nykyaikainen synteettinen öljy kestää?