Kirjoittaja Aihe: Ilmanputsarin vaihto  (Luettu 449 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 939
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Ilmanputsarin vaihto
« : Helmikuu 14, 2021, 20:10:15 ip »

Nevadan ilmanputsarin vaihto ei varmaan niitä helpoimpia ole, mutta ei T4:sen paljon taida taakse jäädä. En tiedä onko muita vaihtoehtoja kuin purkaa tankin lisäksi akku, kaasarit ja virranjakaja jos kaikki pitäisi ottaa pois ?.  Suodatin on sellainen pitkänmallinen pyöreä .  Koteloon ainakin kolme letkuliitäntää joita ei takuulla saa takaisin. Pitääkö takaosan suodattimen peltivastine olla kiinni muovisessa kotelossa?  Onko vaihtoehtoja järkevämpään työsuoritukseen ?

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 11 494
Vs: Ilmanputsarin vaihto
« Vastaus #1 : Helmikuu 14, 2021, 23:41:48 ip »
Nyt on hieman myöhäistä (Vähän vaille 15.2. puoliyötä.) mutta mutta etsisin oikean tai lähinnä olevan version pikkulohko 750 -mallin hyvin varhaisista malleien ohjekirjoista. Itselläni on ollut jonkin aikaa pyöreällä ilmansuodattimella varustettu varhainen 650TT jossa on pyöreä ja kartiokas iso ilmansuodatin. Viimeksi vaihdoin ympyriäisen suodattimen joskus 90-luvun alussa jo silloin vanhaan varsin malliin. Mitään erikoista vaivaa en huomannut. Osia oli on hyvin saatavilla.
Katso ohjeet korjaamokirjasta oman mallisi kohdalta.
https://www.guzzitek.org/gb/atelier_gb.htm

Suodattimen vaihto sujui etukautta. Sitä ennen 750 NTX jossa oli levymäinen suodatin mutta ei sekään ollut kummoinen vaihtaa kunhan moottorin irrotti rungon etuosasta. Kuten Nevadoissa ja niin edeleen...
Jotkut ovat kertoneet että nelikumaisen suodattimen voi vaihtaa myös isommin purkamatta. Siihen saattaa liittyä se että tarvikesuodattimet ovat isompia ja paksumpia suodatuspinta-alaltaan.

Jostain syystä moni on luopunut alkuperäisestä paperisuodattimesta ja vaihtanut sen kalliisiin tarvikesuodattimiin joiden suodatuskyky on kyseenalainen.

TunturiTT

  • Viestejä: 10 994
Vs: Ilmanputsarin vaihto
« Vastaus #2 : Helmikuu 15, 2021, 07:00:09 ap »
Kysymys oli kai kuitenkin T4:n putsarista, kun on virranjakajakin moottorissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 939
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Ilmanputsarin vaihto
« Vastaus #3 : Helmikuu 15, 2021, 08:56:53 ap »
Jep 850 T-4   
Dinsellä kuva  oikea toinen alhaalta .
https://www.stein-dinse.biz/bilder/auto/breite_800/303032373033.gif
Tuota no 8 ei saa pois mistään kautta...tai jos moottorin laskisi.. peräkautta sain pois muut.
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 939
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Ilmanputsarin vaihto
« Vastaus #4 : Helmikuu 15, 2021, 09:38:45 ap »

Tuo no 3 on huohotin jota vasten ilmansuodattimen isompi pää asettuu.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 11 494
Vs: Ilmanputsarin vaihto
« Vastaus #5 : Helmikuu 15, 2021, 12:15:11 ip »
Ei pitäisi väsyneenä vastailla kuten edellisen viestini kanssa kävi.

Kartiosuodattimella varustettuja isolohkoisia on ollut pari pyörää.
Enpä ole huomannut minkäänlaista hankaluutta suodattimen vaihdossa omassa T3:ssa. (Tosin nyisin siinä on erilainen suodatin ahtimen asennuksen vuoksi. .
Kaksi ruuvia auki niin suodattimen kotelo lähtee vetämällä ajosuuntaan.
Samoin lähtee suodatinkin.

Ruuvit ovat: suodatinkotelon päässä oleva ruuvi auki ja toinen avattava ruuvi on se joka pitää suodatinkotelon kiinni moottorissa.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 939
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Ilmanputsarin vaihto
« Vastaus #6 : Helmikuu 22, 2021, 19:07:14 ip »

Ei muuten lähde jos ei pudota vähän moottoria.  Pudottaminen 50 mm saattaa olla jopa  helpoin tapa saada etukautta vaihdettua. Tuli tuhrattua muutama tunti erilaisiin asennusyrityksiin.  Koko pakettia on ahtaassa tilassa vaikea saada vietyä kotelon päädyn 6 mm reikään joka on 200 mm päässä. Samalla pitää saada huohottimien kulmaputket paikoilleen. Mutta oli paras tapa suodattimen kanssa.  Ei entinen omistajakaan ollut saanut ihan paikoilleen tätä suodatinta. NYT ON.  Meinasin liekittää jossain vaiheessa jo koko pyörän, mutta viimein onnistuin viedä paketti kokonaisena perän kautta sisään.  Eli tankki, kaasarit pytyistä irti ja akku vähintään irroitettava. Kumiosat on lujilla.  En ihmettele vaikka joki olisi jonkinlaisiin kaasarin "tötteröihin" putkisuodattimen vaihtanut. Osiakin on aika hinsusti saatavilla.
No...tuli samalla puhdistettua kaasarit ja virranjakajan kärjet. Ajoituslamppu harkinnassa kun kärjistä ei taida päästä eroon :D
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Ekku

  • Viestejä: 782
Vs: Ilmanputsarin vaihto
« Vastaus #7 : Helmikuu 22, 2021, 21:08:17 ip »
Kyllä siihen joku syy pitää olla, että melkein kaikissa 850T ja SP1000-malleissa on hankkiuduttu eroon alkuperäisestä ilmanputsarikotelosta.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 939
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Ilmanputsarin vaihto
« Vastaus #8 : Helmikuu 23, 2021, 09:57:05 ap »

Tuossa kuva huohottimesta selvennökseksi.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää