Kirjoittaja Aihe: Vaijereiden teko  (Luettu 6597 kertaa)

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vaijereiden teko
« : Helmikuu 08, 2021, 17:14:46 ip »
Vaijereiden teko itse lienee suurimmaksi osaksi jo taakse jäänyttä elämää. Joskus kuitenkin on pakko kun käypäsiä ei löydy. Mietin asiaa ja törmäsin tällaiseen työkaluun, jolla saa kyhättyä vaijerin päähän "lintuhäkin":

https://www.youtube.com/watch?v=g_273vfLLa8

Tuo Venhillin työkalu on tosin kallis, yli 100 puntaa + rahti. Löysin kuitenkin samanlaisen puoleen hintaan, jonka myös tilasin. Tämä hollantilainen kauppa näyttää olevan muutenkin huippuluokkaa:

https://www.cable-shop.nl/contents/en-uk/d111.html

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2021, 20:05:59 ip kirjoittanut @ »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaijereiden teko
« Vastaus #1 : Helmikuu 08, 2021, 18:38:43 ip »
Omiin pyöriini olen käyttänyt Bilteman korjaussarjaa useimmin. Lisäksi on mukana pari paria nitriilikumihanskoja.
Usein on niin että vaijeri katkeaa heti nippelin vierestä. Se johtuu liiasta juotoslämmöstä tai siitä ettei nippa pyöri kolossaan että vaijerin veto olisi aina kohtisuoraa. Saman verran kuin vaijeri lyhenee pitää lyhentää myös vaijerin kuorta mikäli on mahdollista käyttää sitä pituuden puolesta. Tämän homman voi tehdä maantien laidassakin jos vain on laadukkaat sivuleikkurit mukana ja muutama pikku työkalu. Bilteman vaijerilaatu ei ole kovin hyvää. Mutta pääsee pois metsäväliltä ihmisten ilmoille.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/moottoripyoran-varaosat/mp-vaijerit/vaijerien-korjaussarja-2000022953

Monta muiden motoristien pyörää on tullut autettua matkaan kokoontumisajoista tai tien poskesta korjaamalla em. osilla kytkin- tai kaasuvaijeri kuntoon. Kerran jopa etujarrun vaijeri. Nykyään ei enää. Vedotaan vakuutukseen joka hoitaa.

Juotoskin onnistuu maantien kupeessa jos on mukana pieni kaasupoltin ja hyvät puhdistusaineet sekä muut tarvikkeet.

Parissa pyörässäni on komponentit alkuperäisestä poikkeavia ja niiden vaijerointi on poikkeava ainakin mitoiltaan. Siksi olen ostanut jo kauan sitten Storm Motorista vaijerikomponetteja vähän joka lähtöön. Jotain on pitänyt täydentää kulutuksen vuoksi. Juotettavat osat ovat käteviä kun on verstas käytössä. Olen tehnyt myös varavaijereita useimmille erikoisvaijereilleni. Reissun päällä kannattaa käyttää ruuvinippoja varalla.
https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/vaijerit/rakennussarjat/
Erityisesti näitä olen käyttänyt rakenteluun: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/vaijerit/irto-osat/

Guzzeissani eniten kuluu kytkinvaijereita. Sen jälkeen kaasuvaijereita.
Vaijerit ovat katoavaa perinnettä. Uudenaikaisissa pyörissä ei enää ole edes kaasuvaijereita saati mitään muutakaan.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Vaijereiden teko
« Vastaus #2 : Helmikuu 08, 2021, 20:17:32 ip »
Vaikea sanoa miten nuo kolvaukset onnistuu ja pitääkö liitos. Jos haluaa olla täysin varma onnistumisesta, niin tuo työkalu on kyllä kätevä. Varsinkin jos tekee enemmän kuin yhden vaijerin. Videossa tyyppi dippaa vaijerin pään lopuksi juotosnesteeseen, juotostinaan ja johonkin muuhun nesteeseen. Itse ajattelin tehdä samoin. Käsittääkseni tuossa itse vaijeria ei kuumenneta laisinkaan, joten vaijeri ei ainakaan kuumentamisen takia katkea nipan juuresta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vaijereiden teko
« Vastaus #3 : Helmikuu 08, 2021, 20:22:43 ip »
Jep. Tuossa on vain ideana lukita vaijeriin tehty mutikka tuohon nippaan. Tina/lyijy käytännössä tarttuu enemmän tuohon nippaan. Juurikin siksi, ettei vaijerin teräs saa liikaa lämpöä.
Tavallisille tynnyrinipoille tehnyt saman. Oli muistaakseni jo kaksikymmenluvun moottoripyöräkirjassa (joka haltija olen muuten neljännessä polvessa!) on neuvottu kyseinen keino. Vaijeri vedetään nipan läpi ja naputetaan esim vasaralla "karvat" levälleen. Sen jälkeen juotetaan umpeen ja tarvittaessa viilataan muotoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaijereiden teko
« Vastaus #4 : Helmikuu 08, 2021, 22:54:20 ip »
Matkakaytössä käytän tavallista juotostinaa jossa on juote mukana. Samalla aineella olen korjaillut sähkölaitteita. Ei aivan yhtä hyvä kuin Verstaalla tehty juotos puhdistusaineen, erillisen juotteen ja "tinan" käytössä.

Jos aikoo ryhtyä tekemään alkuperäisvaijereille kilpailevaa tuotetta niin sitten vaijerin spiraalin sisällä pitää olla teflonputki jota "markettispiraalissa" ei ole. Jälkimmäisessä metalli hankaa metallia vasten. Teflonkuorisessa ei pidä käyttää voiteluainetta. Tai siis se ei tarvitse sitä. Toki itse vaijerikaan ei saa ruostua. Painepesuri on tässäkin asiassa huono apu.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Vaijereiden teko
« Vastaus #5 : Helmikuu 09, 2021, 08:33:27 ap »
Olen pitänyt vähänkään kauemmas lähtiessä mukana yhden uuden kytkinvaijerin ja molemmat kaasuvaijerit mukana. Silloin niitä ei tarvitse, kun ne on mukana. Kytkinvaijeriin se valmis sisäkappale ruuvinipalla alapäähän on kyllä kätevä. On helpompi pujottaa tien laidassa se paikalleen kun alkaa irrottamaan sitä kuorineen.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Vaijereiden teko
« Vastaus #6 : Helmikuu 09, 2021, 10:21:19 ap »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaijereiden teko
« Vastaus #7 : Helmikuu 17, 2021, 22:48:22 ip »
Muuten fiksu ohje mutta pari kommenttia:
Jos korjaus tehdään katkenneeseen vaijeriin pitää, tietenkin, huomoida myös vaijerin kuoren mitta. Sitä pitää lyhentää saman verran kuin vaijeri lyheni katketessaan sekä prosessin aikana. Vaarana on myös että sen jälkeen vaijeri ei olekaan riittävän pitkä. Sitäkään en tuossa ohjeessa nähnyt että lyhennetyn vaijerin kuoren, eli spiraalin, päähän olisi asennettu hela joka vaijerin spiraalin päässä on. Se on yleensä hankala sujutella spiraalin ulkopinnalla olevan muovikuoren päälle. Toki sen muovikuoren voi kuoria holkin mitalta pois niin kuoren päällä jo olleen holkin asennus sujuu helpommin.

Käytetyn vaijerin pää voi olla myös likainen: yleensä myös rasvainen. Siihen on vaikea saada imeytettyä juotosta lujasti. Kuumentaminen saa toki juotoksen imeytymään mutta lämmöstä on vaaransa: vaijeri karkeneen herkästi. Katkeaa lämpörajastaan helposti kuormituksen alla.

On toki aivan toinen asia tehdä ihka uusi vaijeri uuteen spiraaliin. Mutta mitoitus on tärkeä ja se sovitetaan yleensä säädön ensimmäisen kolmanneksen kohdalle. Prosessissa kun saattaa olla epätarkkuuksia suuntaan tai toiseen.

Yleensä, ainakin näissä italianpumpuissa, vaijerin mitat, erityisesti kytkinvaijerin, on tarkalle mitoitettu. Ennen tulitöihin ryhtymistä kannattaa katsoa saako vanhasta uutta. Toki hätätilanteessa vanhan vaijerin vetää oikotietä mutta yleensä se silloin ei ole pitkäikäinen tai hankaloittaa ajamista. Yleensä tulee jyrkkiä mutkia.

Tuleeko halvemmaksi: aluksi lueteltiin tarpeet, sitten tuli kuviin useita työkaluja kuten viilapenkki pöytineen ym. Harvalla on mukana moisia varusteita siellä synkeällä metsävälillä jossa vaijeri katkeaa. Parempi on varavaijeri ja parit työkalut sen vaihtamiseksi tai Autoliiton jäsenyys.

Vanhan vaijerin korjaaminen omalla verstaalla voi tulla mieleen mutta mitä kannattaa sillä uusi vaijeri ei ihmeitä maksa. Asia on erkiseen jos on jostain harvinaisuudesta kyse jota ei saa merkkiliikkeestä samalla tai toisellakaan viikolla. Kokemusta asiasta on.

Mutta jos tekee ihan uusista osista: päätyholkeista, spiraalista ja vaijerista työkaluineen ja apumateriaaleineen on se mukava harrastus. Komponentit ja välineet yhteensä taitavat olla kalliimmat kuin varalle hankitut varavaijerit.

Käytännön syistä, koska kauppiaalta ei löydy sopivaa, on tullut tehdyksi aika monta kaapelia. Tuntipalkoille ei taatusti pääse. Mutta harratusena ookoo ja voi elvistellä niillä.

Ruuvinipoista sen verran että hyviä hädässä mutta yleensä käy niin että ruuvinippa lipeää ja sitten ollaan ilman, kytkin- tai kaasuvaijeria. Aikanaan oli jarruvaijeritkin. Ryypynvaijeria en tiedä kenenkään korjanneen.

Mihin em. lurituksen perustan: asuin pienenä kaukana palveluista ja jo hiukan toisella kymmenellä innostuin mopoista ja kyseiset menetelmät tulivat tutuiksi sillä olisi ollut taloudellisesti liki mahdotonta hankkia uusia tuotteita. Matka saamapaikoillekin olisi maksanut ja kestänyt pidempään kuin korvaavan tuotteen teko omin voimin. Monessa muussakin asiassa. Etujarrun vaijerista sai hyvin kaasuvaijerin. Selkeä tarveharkintatilanne. Jarrukahvaa puristaen vauhti lisääntyi. Kytkinvaijerin katkeaminen ei ollut iso ongelma: vaihteita voi runnoa ilmankin. Tosin vapaan löytäminen oli ongelma mutta ei paha jos takajarru toimi. Sai pysähtymään vaihde päällä. Myös moottorin. Samalla.
Monta muutakin osaa ei kaivattu kuten tulpanhattua tai kaksitahtiöljyä. Niille aina korvike löytyi. Tulpanhatuttomuudesta eli häiriönpoistajasta ei valittanut kuin kylän ainoa DX-harrastaja, siis kaukaisten radiokanvien bongaaja. Öljyn puutteessa kävi traktorin polttoöljy jota piti bensan joukkoon laittaa noin neljännes. Vääntömomentti parani mutta kierrosluku laski. Tulppaan teki välillä "piikkiä".
Pakokäyrän puutteessa syttyi kuiva sänkipelto palamaan mutta onneksi naapurin tontilla. Pinnavanteessa aina sisäkumejakaan ollut vaan täytettiin savella ulkokumi. Kyllä silläkin kylille pääsi. Vaan ei ollut häävi ajaa. jne muuta viisasta. Hengissä kuitenkin...

Ja kyllä, minikaasupoltin on itsellä matkassa ja muutama ruuvinippeli ja tavan tinaa. Niitä voi myös juottaa varmuudeksi. Monta pyörää on toimitettu näiden elettyjen vuosien aikana kotitaipaleelle. Tai minne lienee. Nykyisin ei tarvitsijoita ole, paitsi jos on tietokone matkassa ja siinä vianhakusovellus niin jo kysytään. Ensi kesänä en enää ota mukaan. Selvittäkää itse vikanne.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Vaijereiden teko
« Vastaus #8 : Helmikuu 26, 2021, 17:51:09 ip »
Kyllä työkalulla syntyy vaijerin päähän näppärästi pallukka. Juotin päähän vähän tinaa. Nähtäväksi jää kestääkö viritys. Ei se ainakaan lähiaikoina hajoa, sillä tuskin saan Guzzin liikenteeseen tänäkään kesänä.  :-X

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vaijereiden teko
« Vastaus #9 : Helmikuu 27, 2021, 00:17:10 ap »
Ihan nätin mutkulat vaijerin päässä. Onko holkit terästä, vai näyttääkö muuten vaan, ettei ole ihan täysin ”sulanut” yhteen?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Vaijereiden teko
« Vastaus #10 : Helmikuu 27, 2021, 10:39:54 ap »
Holkit on käsittääkseni messinkiä. Laitoin tinaa vain päähän juotosnesteen avulla. Kyllä holkki tuntui olevan hyvin kiinni vaijerissa mutta varsinainen rasitushan kohdistuu tuohon pallukkaan. Olisihan tuon pallukan voinut dipata juotostinaan mutta ei ollut tallissa tohoa.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vaijereiden teko
« Vastaus #11 : Helmikuu 27, 2021, 14:22:52 ip »
Olen käyttänyt tuollaisten juotosten lämmittämiseen kuumailmapuhallinta. Sillä ei tapahdu ylilämmitystä niin helposti kuin avoliekillä.
Jossain aiemmassa linkissä näkyi myös suositeltava työtapa. Kastetaan vaijerin pää sulaan tinaan. Siinä tinan sulattamiseen sopii vaikkapa puuhella.
Liitettävien osien on oltava puhtaita ja juoksutetta pitää käyttää, se lienee selvää?
Sohc van Helmi.