Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörien romutuspalkkio vai kierrätys  (Luettu 1335 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 1 756
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Paalattuja
« Vastaus #15 : Tammikuu 29, 2021, 15:10:58 ip »
Olen toimittanut paaliin yhden auton ja yhden Citikan. Auto maksoi erään "jobbarin" pihasta 2000€ ja ajoin sillä ~3v. Citikan kohdalla meni "kolme"; Ensimmäinen, ainoa ja viimeinen Citikka, jonka koskaan omistin. En ryhtynyt mihinkään muihin toimiin, sillä noin tehden kaikki tuli lopulta halvemmaksi ja oli ns. pienimmän riesan tie. Molempien korjaus olisi maksanut enemmän, kuin kulkineen arvo oli.

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: Moottoripyörien romutuspalkkio vai kierrätys
« Vastaus #16 : Tammikuu 29, 2021, 23:23:15 ip »
Valinnavapaus kuitenkin on.
Itse olen ostanut useimmiten ihkauuden auton. Ajanut sellaisilla yleensä toistakymmentä vuotta kullakin. Jos ryhtyy krenaamaan niin kiertoon. Kuten nykyisella liki viattomalla Dacialla. Seuraavakin merkki lienee samasta pajasta. Ransakanrautaa hieman halvemmalla. Tosin vanhojakin nelipyöriä on ollut välissä. Luotettavia kuten Seat 850, Fiat 127, Opel Kadett C1200  ja D kertaa kaksi ja oli jokin ranskalainenkin Pökötti välissä mutta se vietiin ns. käsistä. Niillläkin on harrastajansa. Jotain olen saanut niistä vaihdossakin tai suoralla kaupalla. Ehkä säälistä.

Moottoripyörät, ne tärkeät, myös uudesta. Miksi kiusata itseään kun näin on helpompi. Erikseen ovat harrastepyörät. Tosin niistäkin jotkin ovat olleet jo pitkästi toistasataatuhatta ajettuja. Silti niistä on irronnut huvia hintojensa edestä. Ducateja, Benelleitä, joilla teki hyvät voitot, pari hondaa ja muutamia Guzzeja. Yksi Cagiva ei ollut ihan paras. Japanilaiset sähkölaitteet pilasi koko pyörän.

Isotuloinen en ole ollut koskaan. Työhistoriakin päättyi jo 56-vuotiaana. Rahoitussopimuksella useat uudet pyörät. Vielä useammat hyvällä vaihtodiilillä. Ehkä se vaikuttaa että lapsia en ole hankkinut koskaan vaikka tunnen vanhastaan menetelmän ja muutamat omistusasunnotkin ovat olleet lähinnä sijoituksen vuoksi. Paitsi yksi. Nykyään vuokralla jo parikymmentä vuotta.
En ole jaksanut miettiä mitä mikäkin maksaa mutta itse tuleva käyttöhistoria on ollut useimmilla pyörillä tiedossa jo ostohetkellä. Japaninpyörien jälkeen pääasiassa italiaanoja.

Näin vanhentuessa pitänee ryhtyä miettimään mitä tahtoo jatkossa. Työtapaturman jälkeen ei ole isoa hinkua ollut enduroiden ja sporttipyörien perään mutta tourinkia on tullut tehtyä senkin edestä. Sillä tiellä jatkan.

Autolla (Pakettiauto) ei niin väliksi ole jos ei olisi vaimon mukana liittokaupassa mökki Itä-Savossa, matkaa rapiat 400 km.
Verstaalle Ylöjärvelle on noin puolen tunnin matka mutta käyn siellä vain yhdestä neljään kertaan viikossa. Kaksi - kolme tuntia kerralla. Tampereella paljon autoa ei tarvitse kun pääsee pikkurahalla näin talviaikaan kulkemaan paikallisilla kuten tänäänkin. Parisataa metriä asunnolta Nysseen ja sama takaisin. Hyvät safkat ja juomat olivat Pulterissa. Suosittelen jos sattuu tykkäämmän vanhanajan liharuuista kuten leikkeistä. Siellä meidät kyllä tunnetaan. Nykyrajoitukset pitivät huolen että naapuripöytään oli matkaa riittävästi ja baarissa ei notkuttu.

Ai niin: Tampereen Taidemuseossa tuli käytyä em. menomatkalla. Tampereen Taideyhdistyksen jäsenten näyttelyssä. Ei mitenkään isoa ryntäystä ollut sinnekään mutta oli kiva katsella ajankuvaa 1800-luvun lopulta tähän päivään. Erityisesti Hugo Ehon maalaukset kiinnostivat. Asunnon seinällä yksi niistä, perintötaulu, kuvaa kotipaikkani vainiota ruiskuhilaineen ja palan elokuista Kyrönlahtea. Tiedä sitten olisiko minkä arvoinen jos vaikka jotain hankkisi... Velipojilla ko. maalarin töitä lienee myös. Veikkaan että muistoarvo on suurempi kuin kaupallinen.

Sanakirjaa: Josse: Paunun auto ylipäätään tulee. Jokosse: Länsi-Linjat. Nysse: TKL:n auto ja kohta tulee Rasse jolla pääsee äreemmin raiteita myören. Toivottavasti.

Jouko S

  • Viestejä: 678
Vs: Moottoripyörien romutuspalkkio vai kierrätys
« Vastaus #17 : Tammikuu 29, 2021, 23:58:49 ip »
Ei pyöriä paaliin kannata laittaa. Kierrätys onnistuu perinteisen luontevasti. Osat kiertoon, ja nehän kiertää. Tässä yksi tuore esimerkki, missä moottoripyörän osien kierrätys aloitetaan:
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=8025.msg81872#new
Jouko

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: Moottoripyörien romutuspalkkio vai kierrätys
« Vastaus #18 : Tammikuu 30, 2021, 00:35:15 ap »
Itselläni on kolmessa eri paikassa varastoituna useita kymmeniä hyllymetrejä käytettyjä ja ihkauusia eri mallien Guzzien osia. En vain ole saanut aikaiseksi myydä niitä kun koskaan ei tiedä mitä itse ehkä tarvitsee. Eniten lienee T3C-osia, Centauron/Daytonan ja eritoten California3 osia parinkin pyörän edestä peruskorjattuine moottoreineen ja sekalaisia yleisosia jotka sopivat moneen malliin. Ei vain ole ollut tarmoa ryhtyä luetteloimaan. Lisäksi tarvikkeita. Tuossa olohuoneen nurkassa nököttää yksi uudenveroinen 950cc kanttisylinterinen.
Pitäisi vain innostua katsomaan mitä ei tarvitse ja mitä mahdollisesti tarvitsee.

Guzzr

  • Viestejä: 612
Vs: Moottoripyörien romutuspalkkio vai kierrätys
« Vastaus #19 : Tammikuu 30, 2021, 09:22:29 ap »
Sanoisin ; Tärkein kohda auto-ostokaupassa on ettei kerro
romutusautosta mitään ennenkuin minuutti ennen kauppakirjan allekirjoituksen -
muuten EI SAA romutusautorahan ja suoraostoalennuksen. Joku muu vie sen... :P

egon

  • Viestejä: 873
Vs: Moottoripyörien romutuspalkkio vai kierrätys
« Vastaus #20 : Helmikuu 02, 2021, 13:13:15 ip »
Tänään taidettiin jossain uutisoida, että vuonna 2020 Suomen tuotiin 44000 käytettyä autoa ulkomaita. Niiden keski-ikä taisi olla jotain 6 vuotta, joten tuo määrä nuorentaa maamme autokantaa, niin kummalliselta kuin se kuulostaakin. Kun Baltiassa otettiin 90-luvulla käyttöön jälleen itsenäisyys, sinne tuotiin paljon käytettyjä länsiautoja Saksasta ja meillä sitä puuhaa katsottiin hieman hymykaretta suunpielessä. En tiedä ketä tämä nyt mahtaa hymyilyttää, autobisnestä tuskin ainakaan.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2021, 16:27:50 ip kirjoittanut egon »

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: Moottoripyörien romutuspalkkio vai kierrätys
« Vastaus #21 : Helmikuu 02, 2021, 16:55:40 ip »
Käytetyn auton oston ulkomailta ja siitä syyllistäminen: toinen puoli kateutta johon on vaikuttanut liki yksinomaan autovero ja muut maksut jotka tekevät autosta kalliin ja kadehdittavan. Kuitenkaan ei ole kyse veronkierrosta.

Onneksi ei ole syyllistetty kovastikaan siitä että ostaa uusia ja käytettyjä moottoripyöriä. Vain yksi tapaus on kohdalle osunut ja sekin jonkilainen cityvihreä joka sattui olemaan eräässä seurueessa mukana jossa keskustelimme moottoripyöräilystä. Tämä henkilö jotenkin kimpaantui kun sanoin omistavani useita moottoripyöriä. Syytti saastuttamisesta. Myönsin että jokainen niistä toki saastuttaa jos niillä ajetaan. Itse en pysty kuin yhdellä kerrallaan. Hän kuitenkin näki tämän monipyöräisyyden jotenkin negatiivisenä asiana. Ei kuitenkaan perustellut miksi.

Jos moottoripyörästä saisi romutuspalkkion uuden sähkömoottoripyörän ostoon niin näin kaupunkilaisena voisin sellaisen hankkiakin lähiliikenteeseen. Kerholle, Verstaalle, kauppaan ja lähiseudun kohtaamisiin ja tapaamisiin sellaisella olisi kiva suhistella. Mutta matkaversiota odotellessa saattaakin mennä aikaa sen verran että ikä ei riitä. Lisäksi pitäisi saada tolppapaikka. Autotallissa toki on pistorasia mutta se on 60-luvulta ja langat ohuet ja sulakkeet nopeat.

egon

  • Viestejä: 873
Vs: Moottoripyörien romutuspalkkio vai kierrätys
« Vastaus #22 : Helmikuu 03, 2021, 06:54:26 ap »
Tuossa käytettyjen autojen treidaamisessa en itse näe mitään pahaa, päin vastoin. Minulla on vuosien varrella ollut ties minkälaisia autoja melkoinen valikoima, mutta yhden ainoan olen ostanut uutena. On kaikkiaan jäänyt autoverojen makselu kituliaaksi. Mutta jos katsellaan asiaa nyky trendien valossa, että kansalaisten pitäisi kuulemma siirtyä pikavauhtia sähköautoihin, niin siinä kehityksessä vauhti ei kyllä päätä huimaa.  Sitä ei valtiovaltakaan halua tunnustaa, että täkäläisen autokannan hidas uudistuminen johtuu siitä, ettei ihmisillä ole ylimääräistä fyffeä. On pätkätöitä, työttömyyttä ja epävarmuutta työpaikan suhteen, pieniä eläkkeitä, isoja asuntolainoja, kalliita harrastuksia yms. ja kaiken lisäksi tavalliset autot saadaan täällä toimimaan luotettavasti parikymmentä vuotta ja ylikin. Silloin ei myöskään kulu uusiutumattomia materiaaleja uuden auton tekemiseen.

Juu, moottoripyöräilyä pystyy syyllistämään kun haluaa, mutta jos halutaan keskustella oikeasti petrokemian tuotteiden huvikäytöstä, niin eikö pitäisi syyllistää myös väkeä joka lentelee pari kertaa vuodessa Thaikkuihin ihan huvin vuoksi? Löhöää siellä viikkosotalla ja samaan aikaan pitää tyhjää kämppää koti-Suomessa lämpimänä paukkupakkasessa. Nyyh.