Kirjoittaja Aihe: Moottorin äänet  (Luettu 7411 kertaa)

  • Vieras
Moottorin äänet
« : Huhtikuu 17, 2007, 15:48:07 ip »
Terve,

Olin eilen ajelulla 750S3:lla (1975) ja lähdimme vaimon kanssa illalla uudestaan ajelemaan Cali Vintagella (2006).
Siinä ajossa kiinnitin huomioni koneen ääniin. Kun vauhti oli alle 100, niin koneen kalina ja varsinkin säksätys kuului aika kovaäänisesti. Osaksi asiaan vaikuttaa varmasti jalkojen suojalevyt edessä ja pleksi, jolloin ääni heijastuu hitaalla vauhdilla ylös korviin.
Mutta kun pihalle tullessa vertailin saundeja, niin vanha peli käy hitsin pehmeästi.
Mikä on syy, että nykykoneet säksättää äänekkäämmin?

Nimimerkillä: Olenko terve

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Moottorin äänet
« Vastaus #1 : Huhtikuu 17, 2007, 23:21:57 ip »
Terveydentilaa voi aina epäillä...

Kyllähän nuo, uudetkin, pitävät käyntiääntä. Pari kaveria on palannut äkkiä takaisin kun aikoinaan ovat koeajaneet mun Centauroa ja epäilleet että kone laukeaa kohta koska se pitää niin kovaa mekaanista ääntä. Vaan edellisestäkin epäilystä on tullut 80000 km lisää mittariin eikä vielä ole ilmennyt mitään hankaluuksia.

Noissa äänissä on totuttelemista. Alkuun mullakin oli Brevan kanssa ihmettelemistä käyntiäänten suhteen mutta mitään hankaluutta ei kuitenkaan ole ilmennyt. Tulpat syvemmälle korviin! :D

Voihan niistä äänistä hullossa mainita jos tuntuvat liian kovilta. Takuutahan vielä oli jäljellä?

Vaikka aikaeroa onkin siitä kun ajoin GT 850:llä niin muistelisin että hiljaisempi käyntiääni oli siinä kuin Breva 1100:ssa. Vai olisko päkoäänten hiljaisuudella osuutta? Quota 1000:ssa oli kaikesta nätimpi ja hiljaisin käyntiääni mitä kohdalle sattunut.

Odottelen jos ne käyntiäänet siitä aikojen myötä hiljenisivät. Heinäsirkkojakaan ei ole enää...

mm

MakikEr

  • Viestejä: 106
Moottorin äänet
« Vastaus #2 : Huhtikuu 18, 2007, 08:44:29 ap »
Moi,

Oman Vinttagen mekaaninen ääni tuntui voimistuneen tavisäilytyksen aikana ja nimenomaan tuntui. Keväällä, ennen ajokauden alkua, hankin umpikypärän ja sillä olen viileydestä johtuen ajellut ja ääniä kuunnellut. Aikaisempi avopotta on pään sivuilta huomattavan tiukka ja äänet vaimenevat kovasti kun sen laittaa päähän. Oma Vintage ei tosin kilise, vaan "ujeltaa" ikäänkuin ketjupyörän tapaan. 

Kokemukseni mukaan myös öljyt vaikuttavat mekaanisiin ääniin, onkohan niitä vaihdettu ohuempiin Lexan Vintagessa? 20 - 50 mineraali on kova sana äänimaailmaa vastaan taisteltaessa.

-MakikEr-

Cali.fi

  • Viestejä: 76
Moottorin äänet
« Vastaus #3 : Huhtikuu 18, 2007, 08:47:35 ap »
Minuakin kilkatus alkuun kummastutti, nyt siihen on jo tottunut, tai jopa kiintynyt.

"Jos guzzin koneesta ei kuulu kummalisia (siis noita mekaanisia) ääniä, niin se ei ole käynnissä" rauhoitteli minua joku pidempään Guzzilla ajellut.

  • Vieras
Moottorin äänet
« Vastaus #4 : Huhtikuu 18, 2007, 09:47:24 ap »
Terve,

Öljyt on laitettu huollossa, joten en osaa vastata siihen. Saanhan sen selville.

Mua ei noi äänet sinänsä häiritse mutta ihmetyttää ero vanhaan Guzziin. Luulisi, että nykymoottorit olisi hiljaisempia kuin vanhat. Mutta onkin toisinpäin.

Voisko olla yksi syy: Vanhoissa koneissa venttiilikopat ym oli paksua ja huokoista valua ja ne toimivat äänieristeenä paremmin kuin nykyiset kovat, ohuet ja kevyet kopat ym. metallit.

Lähinnä tässä ihmetten juuri tuota eroa. Vanhassa on 750 kone, joka kiertää enemmän ja heppoja on sama verran kuin Californiassa. Silti siinä tyhjäkäynnissä ei kuulu kuin miellyttävä jynkytys koneesta. Mineraalithan siinä on 10-40.

Muistan joidenkin kehuvan, että H-D koneeseen kun vaihtaa mineraalit synteettiseen, niin äänet hiljenisivät. Mun periaate on, että mineraalit vanhoihin ja synteettiset uusiin.

Edit: Nää ääniasiat on aina hauskoja: Mun kone kilkatta, sun kone kalkattaa, hänen kone ujeltaa, joidenkin kolisee, joidenkin jopa kilisee. Joillakin on tämä kaikki. Kyse on kuitenkin samasta äänestä. :D
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2007, 09:51:00 ap kirjoittanut Lexa »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Moottorin äänet
« Vastaus #5 : Huhtikuu 18, 2007, 15:59:43 ip »
Kaverit joskus naljaili Larioni äänimaailmaa. Tosin vianhaun kannalta tuollainen voimalinjasto on kätevämpi; Moottori kolisee, kilisee ja jopa rohisee, laatikko ulvoo tai vollottaa ja perä ujeltaa tai suhisee. Tietääpähän että kaikki on paikalla, jos joku puuttuisi kuorosta tietäisi jossain olevan vika :O

Itse voisin antaa ääneni varauksin tuolle materiaalimuutokselle. Onhan toki kolmessakymmenessä vuodessa tapahtunut materiaaliteknisiä muutoksia, sillä esim. työstökoneiden koko ajan kasvavat työstönopeudet ja kappaleiden lyhentyneet läpimenoajat pakottavat siirtymään laadukkaampiin aineksiin ja aihioihin. Tämä ainakin alumiinin kohdalla tarkoittaa perusseoksen materiaalisen kovuuden lisäämistä-> äänet johtuvat helpommin läpi aineesta.. (Tekussa valmistustekniikan kurssin primus).
Kovemmat materiaalithan näkyvät myös pidentyneinä huoltoväleinä ja esim vähentyneenä venttiilinsäätötarpeena.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kvlm

  • Viestejä: 378
Moottorin äänet
« Vastaus #6 : Huhtikuu 21, 2007, 05:59:33 ap »
-Kyllä tätä on joskus ihmetelty porukallakin miten jotkin käy täysin ilman Guzzille "normaaleja" mekaanisia ääniä.  ..ihmettely jatkuu..

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Moottorin äänet
« Vastaus #7 : Huhtikuu 21, 2007, 06:18:23 ap »
Mulla oli vähän sama tilanne 1000 SP:n kanssa kun säädin venttiilivälykset 2 sadasosaa tiukemmalle 0,22 mm:n rakotulkin puuttuessa. "Ei tuo mikään Guzzi olekkaan kun käy niin hissukseen" oli jotkut kommentit.
Titaniumin kuski

Ekku

  • Viestejä: 894
Moottorin äänet
« Vastaus #8 : Huhtikuu 21, 2007, 06:25:37 ap »
Minunkin vanha SP kävi aika paljon "pehmeämmin" silloin kun se tuli Italiasta.

Venttiilinvälykset oli säädetty hieman pienelle, joka todellakin pienensi mekaanisia ääniä paljon.

Toki jäljelle jäi vaihteiston kolahdukset, vihellykset ym. muut äänet:)

Centaurokin pitää sellaista metallista helinää, että todellakin voisi sen luulla olevan rikki jos ei olisi parempaa tietoa.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Moottorin äänet
« Vastaus #9 : Huhtikuu 21, 2007, 06:34:09 ap »
Jotkut ovat säätäneet välykset etsimällä AKK:n ympäristöstä
kohdan, jossa välykset ovat suurimmillaan. Tuntuu vähän
turhalta kikkailemiselta.
Muutenhan Guzzin kone on todella hiljainen verrattuna
esim. 4V-Ducateihin.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Moottorin äänet
« Vastaus #10 : Huhtikuu 21, 2007, 10:19:17 ap »
Jos tässä kohtaa kikkailisin, etsisin mielummisn sellaiset venttiilivälukset joilla venttiilien auautuminen ja sulkeutuminen vastaisi suunniteltua ajoitusta. Kun säädön tekee jonkun montun pohjalla, voi venttiili olla pitkät ajat raollaan ennen aikojaan jos kiihdytysramppi on akselin hiojalta mennyt pitkäksi. Sama juttu venttiilin sulkeutuessa.
Sohc van Helmi.

millegt

  • Viestejä: 598
Moottorin äänet
« Vastaus #11 : Huhtikuu 22, 2007, 01:54:13 ap »
Joskus koitin että mitä jos säätää 0.22 minimi välyksesi eikä niin että merkin kohdalla

Silloin välys on jotain 0.15 - 0.20 välissä yläkuolokohdassa ja venttiilikoneiston äänet paljon hiljasemmat.

On vaan vähän riskihommaa kun on niin kovat nousut nokka-akselissa voi helposti polttaa venttiilin. On noi kuitenkin litrateholtaan sen verran rajuja verrattuna johonkin perus autoon jossa venttiilit vaan käväsee auki ja voi säätää melkeen missä kohtaa vaan.

 

 

Da Bomba Franconi

  • Viestejä: 120
Moottorin äänet
« Vastaus #12 : Huhtikuu 28, 2007, 06:40:02 ap »
Ensimmäisen Califini kanssa ihmettelin niitä kolinoita mitä koneesta kuuluu. Kysyin sitten Mandellossa paikalliselta Guzzigurulta, että mistä nuo äänet mahtavat johtua ja pitäisikö säätää. Vastaus oli lyhyt, ytimekäs ja sisälsi suuren viisauden: "No problem. Your engine is running."


BTW. Kilinöistä pääsee eroon nostamalla pakoääniä :D