Kannattaako iso laakerin sisäkaula laittaa kiinni lukitteella ? Menee paikalleen kohtalaisen nätisti.
Ison laakerin sisäkehä ja lautaspyörän akseli ovat keskenään liukusovitteella. Ei liimaa siihen.
Välyksen säädössä pitää ottaa huomioon tiivisteiden paksuus. Peräkotelon kannen alle tulee tyypillisesti kaksi tiivistettä eli yksi molemmille puolille shimmiä. Jos ei mahdu kahta tiivistettä niin hyvä tiivisteliima toimii myös.
Itse en ole paljoakaan tarvinnut lautaspyörän shimmaukseen shimmilevyjä vaan olen leikannut eri vahvuisista tiivistepaperiarkeista sopivan vahvuiset tiivisteet. Tiivistepaperia saa koneliikkeistä kuten Motonet, ym.
Kaiketi vaihdat lautaspyörän ison laakerin uuteen. Se kun on se joka yleensä ensin "poikii".
Lautaspyörän akselin huulitiivisteen kohta pitää hioa hienolla hiomapaperilla mataksi. Tiivisteen sijaintia voi säätää hieman että se ei osu vanhan tiivisteen kalvamaan uraan, mikäli sellaista ilmenee.
Pinionakselin laakerit ovat tiukahkolla liukusovitteella. Kootessa, varmuuden vuoksi, kannattaa vetää mutteri hieman ylikireälle ensin että shimmit ja laakerit asettuvat oikein.
Käytössä perävaihde kuumenee jonkin verran. Lämpöä syntyy sekä hammastuksista että pinionakselin eli pienen hammaspyörän akselin laakeroinnista. Perän sopiva lämpö kesäkeleillä on että ripeämmän ajon jälkeen peräkotelon kyljessä kärsii pitää kättä.
Pinionakselin mutteriin olen, viimeisen kiristyksen yhteydessä, laittanut keskilujaa tiivisteliimaa kuiville pinnoille mutterin lukitushuulloksen tueksi. Muutaman perän tiedän vioittuneen kyseisen mutterin löystymisen vuoksi.
Omia säätöjäni:
http://www.motomatti.fi/2015/08/peravaihde-737-sivuvaunuvalitys.htmlLisää:
http://www.motomatti.fi/2015/01/guzzin-ison-peran-katselmus.htmlYleistä perävaihteista:
http://www.motomatti.fi/2014/04/peravaihteiden-eroja.htmlPerävaihteita on useita erilaisia isolohkoissa. CARC-mallistossa on erilaiset perävaihteet, V11-sarja omaa omanlaisensa perät, V10-sarjassa on pieniä poikkeamia normiperiin nähden. Pikkulohkoissa on eri mitoituksella olevia periä ja uusissa V7-malleissa on uutta tyyppiä. Myös perävaihteiden rakennetta ja siten kestävyyttää ja käytettävyyttä voi parantaa varsin edullisesti ja yksinkertaisesti.